logo-print

Άρθρο 19 - Απόφαση Δ/ΥΠΑ/21860/1422 Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας - Προϋποθέσεις για τη διεξαγωγή των πτήσεων των ΣμηΕΑ

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΙΣΧΥΟΣ:

30/09/2016

Κωδικοποιημένο
Συνταγματικό Δίκαιο - Γ έκδοση

ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ & ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ / ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΚΩΣΤΑΣ ΧΡΥΣΟΓΟΝΟΣ

Το δίκαιο της απόδειξης στις διοικητικές διαφορές ουσίας (XXII & 327)

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΉ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΒΑΡΒΑΡΑ ΜΠΟΥΚΟΥΒΑΛΑ

1. Οι πτήσεις των ΣμηΕΑ διεξάγονται όταν τηρούνται οι παρακάτω προϋποθέσεις:

1.1 Καταχώρηση σε Μητρώο/Νηολόγηση

Στο ειδικό Μητρώο ή το Νηολόγιο καταγράφονται ανάλογα με την Κατηγορία τους όσα ΣμηΕΑ χρησιμοποιούνται για πτήσεις που διεξάγονται σε απόσταση μεγαλύτερη από 50 μ. από τον χειριστή τους και όλα όσα χρησιμοποιούνται για επαγγελματικούς σκοπούς.

1.2 Ικανότητα Πτητικής Λειτουργίας

Η ικανότητα Πτητικής Λειτουργίας αποδεικνύεται μεν τα κατωτέρω:

- Βεβαίωση κατασκευαστή ισχύουσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, για τη γενική ασφάλεια του προϊόντος για τα ΣμηΕΑ «Ανοικτής Κατηγορίας».

- Άδεια πτητικής λειτουργίας (Operation Authorization) από την ΥΠΑ/Δ2 για τα ΣμηΕΑ της «Ειδικής Κατηγορίας».

- Ειδικό πιστοποιητικό πτητικής ικανότητας (Special Certificate of Airworthiness - CofA) από την ΥΠΑ/Δ2 για τα ΣμηΕΑ της «Πιστοποιημένης Κατηγορίας».

1.3 Κατάθεση Στοιχείων Διαδρομής σε ειδικό σχέδιο πτήσεως για τα ΣμηΕΑ

Για κάθε πτήση ΣμηΕΑ Ανοικτής Κατηγορίας, η οποία διεξάγεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 50 μ. από το σημείο που βρίσκεται ο χειριστής της, ανεξαρτήτως καταχώρησης, στο ελληνικό ή σε αλλοδαπό μητρώο ΣμηΕΑ, κατατίθενται υποχρεωτικά τα Στοιχεία Διαδρομής της από τον χειριστή/εκμεταλλευόμενο του ΣμηΕΑ σε ειδικό σχέδιο πτήσεως για συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών, σε ειδική ηλεκτρονική φόρμα στην ιστοσελίδα της ΥΠΑ (www.ypa.gr), η οποία θα περιέχει απαραιτήτως τα παρακάτω:

Α. Το/τα όνομα/ονόματατα του ιδιοκτήτη και του χειριστή του.

Β. Τον χαρακτηριστικό αριθμό/κωδικό καταχώρησης ΣμηΕΑ στα ειδικά μητρώα/νηολόγια των ΣμηΕΑ, αν έχει καταχωρηθεί στο ελληνικό ή σε αλλοδαπό μητρώο ΣμηΕΑ.

Γ. Το κινητό τηλέφωνο επικοινωνίας του χειριστή του.

Δ. Τη διαδρομή σε συντεταγμένες.

Ε. Την ύπαρξη ή μη και περαιτέρω την ορθή λειτουργία συστήματος γεω-περίφραξης (Geofencing).

ΣΤ. Την δήλωση ότι έχει ενημερωθεί για τις απαγορευμένες για την πτήση του περιοχές, όπως δημοσιεύονται σε σχετική διαδικτυακή σελίδα της ΥΠΑ, ή ότι έχει λάβει ειδική άδεια από την ΥΠΑ και τις αρμόδιες αρχές για την πτήση του.

Ο εκμεταλλευόμενος ή ο χειριστής ΣμηΕΑ της Ειδικής και της Πιστοποιημένης Κατηγορίας καταθέτει σχέδιο πτήσεως -έχοντας λάβει τις προβλεπόμενες άδειες για την πτήση του αν απαιτείται- ακολουθώντας τις οδηγίες από τον ιστότοπο της ΥΠΑ για αυτοματοποιημένη κατάθεση με ειδική ηλεκτρονική φόρμα.

Εντός του Athinai FIR/Hellas UIR,

1.4 Άδεια για χρήση Εναερίου Χώρου από πτήσεις ΣμηΕΑ

Απαιτείται άδεια από την ΥΠΑ/Δ4 με ειδική αίτηση για τις πτήσεις όλων των κατηγοριών ΣμηΕΑ σε εναέριο χώρο:

- Σε απόσταση μικρότερη από 8 χλμ. από αεροδρόμιο ή και πεδίο προσγείωσης

- Σε περιοχές στις οποίες οι πτήσεις αεροσκαφών επανδρωμένων ή μη υπόκεινται σε περιορισμούς

- Σε κάθε μορφής εναέριο χώρο σε ύψος πάνω από τα 400 πόδια (FT) από την επιφάνεια του εδάφους ή της μέσης στάθμης της θάλασσας.

1.5 Άδεια Χειριστή ΣμηΕΑ

Απαιτείται άδεια Χειριστή ΣμηΕΑ για τους χειριστές ΣμηΕΑ:

- «Ανοικτής Κατηγορίας» σε περίπτωση επαγγελματικής χρήσης

- «Ειδικής Κατηγορίας»

- «Πιστοποιημένης Κατηγορίας»

1.6 Ασφαλιστική κάλυψη Απαιτείται ασφαλιστική κάλυψη για :

• τα ΣμηΕΑ της Α2 «Ανοικτής Κατηγορίας» αλλά και για όλες τις υποκατηγορίες της «Ανοικτής Κατηγορίας» σε περίπτωση επαγγελματικής χρήσης

• τα ΣμηΕΑ της «Ειδικής Κατηγορίας»

• τα ΣμηΕΑ της «Πιστοποιημένης Κατηγορίας»

1.7 Καταχώρηση άδειας και ενσωμάτωση μηχανισμών ασφαλείας για πτήσεις ΣμηΕΑ επάνω από συγκεντρώσεις προσώπων

Για πτήσεις επάνω από συγκεντρώσεις προσώπων απαιτείται ειδική επέκταση/καταχώρηση της άδειας Χειριστή ΣμηΕΑ και ενσωμάτωση μηχανισμών ασφαλείας (αλεξίπτωτα, μικρό βάρος σώματος με αφρώδες υλικό κ.α.) στο πτητικό μέσο.

2. Οι πτήσεις των ΣμηΕΑ, χαρακτηρίζονται αναλόγως προς την οπτική επαφή που διατηρεί ο Χειριστής τους με το αεροσκάφος, ως εξής:

2.1 Πτήση με Οπτική επαφή (VLOS)

Κατά τις Πτήσεις ΣμηΕΑ με Οπτική επαφή (VLOS) ο χειριστής του συστήματος δύναται να διατηρήσει την άμεση οπτική επαφή με το Μη Επανδρωμένο Αεροσκάφος χωρίς βοήθεια (εκτός από διορθωτικούς φακούς-γυαλιά) για την παρακολούθηση της πορείας της πτήσης του σε σχέση με άλλα αεροσκάφη, ανθρώπους, οχήματα, σκάφη και δομές για την αποφυγή συγκρούσεων. Οι πτήσεις VLOS επιτρέπονται σε μια μέγιστη απόσταση 500 μέτρων οριζοντίως και 400 πόδια (FT) κατακόρυφα από τον χειριστή του συστήματος. Λειτουργίες σε μεγαλύτερη απόσταση από τον χειριστή του συστήματος μπορεί να επιτραπούν εφόσον υποβληθεί και εγκριθεί ως αποδεκτή αξιολόγηση ασφάλειας και σε περίπτωση πτήσης πάνω από τα 400 πόδια (FT) άδεια από την ΥΠΑ/Δ2.

2.2 Πτήση με Επέκταση Οπτικής επαφής (EVLOS)

Κατά τις Πτήσεις με Επέκταση Οπτικής επαφής (EVLOS) τα ΣμηΕΑ ίπτανται σε απόσταση εντός της εμβέλειας του συστήματος από τον χειριστή και 400 πόδια (FT) από την επιφάνεια του εδάφους ή του ύδατος, δηλαδή σε απόσταση όπου ο χειριστής του συστήματος είναι σε θέση να συμμορφωθεί με τις διαδικασίες αποφυγής συγκρούσεων. Στις εν λόγω πτήσεις η απαίτηση να διατηρεί ο χειριστής άμεση οπτική επαφή της επιχειρησιακής λειτουργίας του Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους επιτυγχάνεται μέσω της μεθόδου «οπτικής παρατήρησης», δηλαδή παρακολουθεί την πορεία μέσα από την κάμερα του, με τη μετάδοση της σχετικής εικόνας.

Ο εκμεταλλευόμενος πρέπει να υποβάλλει σχέδιο αξιολόγησης ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης του κινδύνου για την επιχειρησιακή λειτουργία στο οποίο πρέπει να καθορίζονται:

• η διαδικασία για την αποφυγή συγκρούσεων

• το μέγεθος αεροσκάφους

• τα διακριτικά αεροσκάφους

• τα συστήματα μετάδοσης εικόνας και πληροφοριών

• οι μετεωρολογικές συνθήκες και η ορατότητα, συμπεριλαμβανομένων των συνθηκών του περιβάλλοντος (σύννεφο / γαλάζιο του ουρανού)

• η χρήση εναλλακτικού ελέγχου και

• η εμβέλεια πτήσης

Κατάλληλος ραδιοεξοπλισμός θα πρέπει να είναι εγκατεστημένος έτσι ώστε να είναι σε θέση ο χειριστής να ελέγχει το Μη Επανδρωμένο Αεροσκάφος ανά πάσα στιγμή.

Τα ΣμηΕΑ που διεξάγουν πτήσεις σε συνθήκες EVLOS καταχωρούνται υποχρεωτικά στην «Ειδική» ή στην «Πιστοποιημένη» Κατηγορία, αναλαμβάνοντας τις αντίστοιχες υποχρεώσεις.

2.3 Πτήση Πέραν Οπτικής επαφής (BVLOS)

Κατά τις πτήσεις ΣμηΕΑ πέραν οπτικής επαφής, ο χειριστής του συστήματος δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί ή να αποφύγει άλλους χρήστες του Εναερίου Χώρου με οπτικά μέσα.

Μη Επανδρωμένο Αεροσκάφος που προορίζεται για λειτουργία Πέραν της Οπτικής Επαφής του χειριστή του συστήματος απαιτεί περιορισμένο (segregated) εναέριο χώρο για την αποφυγή σύγκρουσης, ή ακολουθεί σε πλήρη συμμόρφωση τις οδηγίες σχετικής ειδικής άδειας που δίνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας της ΥΠΑ.

Οι Εκμεταλλευόμενοι ΣμηΕΑ που διεξάγουν πτήσεις σε συνθήκες BVLOS έχουν την υποχρέωση να υποβάλλουν σχέδιο αξιολόγησης ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης του κινδύνου για την επιχειρησιακή λειτουργία της ανωτέρω παραγράφου 2.2 και καταχωρούνται υποχρεωτικά στην «Ειδική» ή στην «Πιστοποιημένη» Κατηγορία, αναλαμβάνοντας τις αντίστοιχες υποχρεώσεις.

3. Περιοχές απαγόρευσης πτήσεων ΣμηΕΑ

Για την πραγματοποίηση πτήσεων ΣμηΕΑ άνωθεν των περιοχών που αναφέρονται κατωτέρω απαιτείται ειδική άδεια από την ΥΠΑ/Δ4 καθώς και από την κατά λόγο αρμοδιότητας Δημόσια Υπηρεσία (π.χ. Υπουργείο Πολιτισμού για τους αρχαιολογικούς χώρους, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις κλπ):

3.1 Σε απαγορευμένες, περιορισμένες, επικίνδυνες και δεσμευμένες περιοχές όπως αυτές αναφέρονται στις πάσης φύσεως αεροναυτικές εκδόσεις της ΥΠΑ

3.2 Σε ύψος μεγαλύτερο των τετρακοσίων ποδών από την επιφάνεια του εδάφους ή του ύδατος

3.3 Σε απόσταση μικρότερη των οκτώ χιλιομέτρων - πέντε ναυτικών μιλίων (8 km-) από ελεγχόμενο αεροδρόμιο, πεδίο προσγειώσεως και ελικοδρόμιο

3.4 Άνωθεν, πλησίον ή εντός των πάσης φύσεως στρατιωτικών περιοχών / Εγκαταστάσεων, και ζωτικών υποδομών

3.5 Εντός στρατιωτικών ή πολιτικών αεροδρομίων και ελικοδρομίων

3.6 Άνωθεν ή πλησίον Σχολείων, Νοσοκομείων, Ιδρυμάτων, Καταστημάτων Κράτησης

3.7 Άνωθεν ή πλησίον εγκαταστάσεων κοινής ωφελείας

3.8 Άνωθεν ή πλησίον αρχαιολογικών χώρων

3.9 Σε περιοχές περιβαλλοντολογικής προστασίας

Οδηγίες για την κατάθεση αιτημάτων και σχετικές ηλεκτρονικές φόρμες θα είναι διαθέσιμα στον ιστότοπο της ΥΠΑ.

Αθέτηση ρήτρας παρεκτάσεως αποκλειστικής διεθνούς δικαιοδοσίας και αποζημιωτική ευθύνη - Σειρά Μελέτες ΕΡΜΕΚ Νο 8

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ

Πολυκώδικας, 15η έκδ., 2023
send