logo-print

Άρθρο 3 - Νόμος 4482/2017 - Αρμοδιότητες

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΙΣΧΥΟΣ:

25/07/2017

Υπό κωδικοποίηση
Το δικαίωμα ιδιοκτησίας και η αναγκαστική απαλλοτρίωση -Κατ άρθρο ερμηνεία

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Φορολογικός Πολυκώδικας - Σεπτέμβριος 2022

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΑΡΜΠΑΣ

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ

 

1. Η Ο.Σ.Ε.Θ. έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:

α. Εκπονεί το στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό, συντονίζει και ελέγχει την παροχή του συγκοινωνιακού έργου που εκτελείται από τα λεωφορεία, τα μέσα υπόγειας και επίγειας σταθερής τροχιάς και τα μέσα θαλάσσιας μεταφοράς στην περιοχή ευθύνης της.

β. Ιδρύει θυγατρικές εταιρίες ή/και συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο άλλων εταιριών που παρέχουν αστικό συγκοινωνιακό έργο στην περιοχή ευθύνης της.

γ. Ελέγχει, σχεδιάζει, κατανέμει, αναθέτει, συντονίζει και επιβλέπει το εκτελούμενο συγκοινωνιακό έργο από την εταιρία του Κεφαλαίου Β΄ Α.ΣΥ.Θ. Α.Ε. ή από άλλες εταιρίες που αυτή ιδρύει ή στις οποίες συμμετέχει.

δ. Αναθέτει και επιβλέπει συγκοινωνιακές και κυκλοφοριακές μελέτες δημόσιων αστικών συγκοινωνιών στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για την εξυπηρέτηση του έργου της Ο.Σ.Ε.Θ..

ε. Ρυθμίζει τα θέματα που αφορούν τη διεξαγωγή των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών στην περιοχή της αρμοδιότητάς της και, κυρίως, τον καθορισμό, την κατάργηση, την επέκταση των γραμμών και τον καθορισμό των διαδρομών και δρομολογίων των αφετηριών, των τερμάτων και των στάσεων κάθε γραμμής.

στ. Εγκρίνει τον τύπο, τη μορφή, τη χωροθέτηση, τη διάταξη και την εγκατάσταση των στάσεων και των στεγάστρων που εγκαθίστανται από τους φορείς συγκοινωνιακού έργου και εισηγείται τις τεχνικές προδιαγραφές τους προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, ώστε αυτός να λάβει την απόφαση της υποπερίπτωσης αα΄ της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2. Για την εγκατάσταση από την Ο.Σ.Ε.Θ. ή την Α.ΣΥ.Θ. των στάσεων, στεγάστρων, σταθμαρχείων, εποπτείων, εκδοτηρίων εισιτηρίων, κουβουκλίων αναμονής οδηγών και άλλων συναφών εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης του συγκοινωνιακού έργου, μέσα στην περιοχή αρμοδιότητας της Ο.Σ.Ε.Θ., δεν απαιτείται έγκριση ή άδεια από την περιφέρεια, τους δήμους ή άλλη δημόσια αρχή. Αν άλλοι φορείς ή οργανισμοί στις καθοριζόμενες από την Ο.Σ.Ε.Θ. στάσεις και αφετηρίες εγκαθιστούν στέγαστρα, απαιτείται προηγούμενη άδεια εγκατάστασης, η οποία χορηγείται από την Ο.Σ.Ε.Θ.. Αν τροποποιηθεί ο τύπος, η μορφή, η χωροθέτηση και κάθε άλλο στοιχείο αναφορικά με την εγκατάσταση, από το φορέα που εγκαθιστά το στέγαστρο, απαιτείται νέα έγκριση από την Ο.Σ.Ε.Θ..

ζ. Ελέγχει τα προγράμματα δρομολόγησης των μέσων δημόσιας αστικής συγκοινωνίας.

η. Σχεδιάζει τους σταθμούς μετεπιβίβασης μεταξύ των δημόσιων συγκοινωνιακών μέσων, καθώς και μεταξύ ιδιωτικών επιβατικών αυτοκινήτων και δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς.

θ. Μελετά και εισηγείται προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, μέτρα προτεραιότητας των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς έναντι των λοιπών οχημάτων για την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης.

ι. Εκπονεί και εφαρμόζει, στο οδικό δίκτυο που χρησιμοποιείται από οχήματα δημόσιων συγκοινωνιών, τις ρυθμίσεις που αφορούν στην κυκλοφορία τους, τα μέτρα και τις μελέτες εγκατάστασης ειδικών σημάνσεων διαχωρισμού των λωρίδων αποκλειστικής κυκλοφορίας λεωφορείων από την υπόλοιπη κυκλοφορία, τις σημάνσεις επί του οδοστρώματος για τις λεωφορειολωρίδες, οριζόντιων και κατακόρυφων σημάνσεων στις αφετηρίες και στις στάσεις, τις ειδικές διαμορφώσεις των πεζοδρομίων στις στάσεις και στις διασταυρώσεις, σχεδιάζει και υλοποιεί την τοποθέτηση κατακόρυφων πλαστικών κυλίνδρων στις διασταυρώσεις όπου εμποδίζεται η στροφή των λεωφορείων και έχει γενικά την αρμοδιότητα για τη λήψη κάθε μέτρου που θα εξασφαλίζει την απρόσκοπτη κυκλοφορία των οχημάτων των αστικών συγκοινωνιών και την ασφαλή και άνετη διακίνηση των επιβατών.

ια. Ύστερα από έγκριση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών η Ο.Σ.Ε.Θ. μπορεί να συμβάλλεται με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) με σκοπό την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου.

ιβ. Ελέγχει, εποπτεύει και συντονίζει το συγκοινωνιακό έργο, ελέγχει και εποπτεύει την εταιρία Α.ΣΥ.Θ. και τον Ο.Α.Σ.Θ. για όσο χρόνο εκτελεί το συγκοινωνιακό έργο σύμφωνα με το άρθρο 26.

ιγ. Εγκρίνει τον ετήσιο προϋπολογισμό εκμετάλλευσης της Α.ΣΥ.Θ., τον οποίο αυτή καταρτίζει σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Ο.Σ.Ε.Θ., το επιχειρησιακό σχέδιο και τη σύμβαση παροχής συγκοινωνιακού έργου. Η Α.ΣΥ.Θ. υποχρεούται να υποβάλλει τον ετήσιο προϋπολογισμό εκμετάλλευσής της προς έγκριση στην Ο.Σ.Ε.Θ. δύο (2) τουλάχιστον μήνες πριν την έναρξη της χρήσης. Εγκρίνει το επιχειρησιακό σχέδιο της Α.ΣΥ.Θ. το οποίο εκπονείται ανά τετραετία και επικαιροποιείται σε ετήσια βάση, τρεις (3) τουλάχιστον μήνες πριν την έναρξη του επόμενου ημερολογιακού έτους. Για το επιχειρησιακό σχέδιο του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται το άρθρο 6 του ν. 3429/2005 (Α΄314). Διενεργεί ετήσιους τακτικούς και έκτακτους ελέγχους επί του εκτελούμενου συγκοινωνιακού έργου, επί της τήρησης και εφαρμογής του επιχειρησιακού σχεδιασμού και των αποφάσεων – οδηγιών της Ο.Σ.Ε.Θ. σύμφωνα με τις αρμοδιότητές της που ορίζονται στον παρόντα νόμο.

ιδ. Εισηγείται προς τους συγκοινωνιακούς φορείς των Ο.Τ.Α. για την τροποποίηση του σχεδιασμού του έργου που παρέχεται από αυτούς στην περιοχή αρμοδιότητάς της, όταν κρίνεται τούτο αναγκαίο, για τον καλύτερο συντονισμό και προγραμματισμό του εν γένει παρεχόμενου συγκοινωνιακού έργου. Οι Ο.Τ.Α. ή οι συγκοινωνιακοί φορείς τους υποχρεούνται να κοινοποιούν στην Ο.Σ.Ε.Θ. κάθε σχέδιο εφαρμογής ή τροποποίησης του συγκοινωνιακού έργου που παρέχουν προς λήψη σύμφωνης γνώμης από την Ο.Σ.Ε.Θ.. Η Ο.Σ.Ε.Θ υποχρεούται να διατυπώσει τη γνώμη της μέσα σε εξήντα (60) ημέρες από την κοινοποίηση σε αυτήν του σχεδίου εφαρμογής ή τροποποίησης του συγκοινωνιακού έργου. Αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία αυτή, θεωρείται ότι η γνώμη της Ο.Σ.Ε.Θ. είναι σύμφωνη. Η εισήγηση και γνώμη της Ο.Σ.Ε.Θ., σύμφωνα με τα προηγούμενα εδάφια είναι σε κάθε περίπτωση υποχρεωτικές για τον Ο.Τ.Α. και το συγκοινωνιακό του φορέα.

ιε. Καταρτίζει το πενταετές Στρατηγικό Σχέδιο της.

ιστ. Εισηγείται στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, σχετικά με την έκδοση απόφασης για τον καθορισμό των τεχνικών προδιαγραφών των τύπων οχημάτων των δημόσιων συγκοινωνιών, και ειδικά των οχημάτων των μέσων σταθερής τροχιάς.

ιζ. Συνεργάζεται με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και άλλες αρμόδιες υπηρεσίες ή φορείς για τον καθορισμό χρήσεων γης σχετικά με το συγκοινωνιακό έργο.

ιη. Εισηγείται προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών για την απαλλοτρίωση των αναγκαίων χώρων. Η απαλλοτρίωση κηρύσσεται υπέρ και με δαπάνες της Ο.Σ.Ε.Θ. με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών.

ιθ. Συμβάλλεται με τους Ο.Τ.Α. ή τους φορείς τους για την ανάπτυξη του συγκοινωνιακού έργου και συνεργάζεται με την τοπική αυτοδιοίκηση για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και την ποιότητα ζωής.

κ. Συνάπτει συμβάσεις με την εταιρία του Κεφαλαίου Β΄Α.ΣΥ.Θ., στις οποίες ορίζονται, μεταξύ άλλων, το έργο και οι υποχρεώσεις της με βάση δείκτες έργου, κόστους και ποιότητας, στους οποίους περιλαμβάνονται υποχρεωτικά τα ελάχιστα προσφερόμενα οχηματοχιλιόμετρα, το ανώτατο επιτρεπτό λειτουργικό κόστος ανά οχηματοχιλιόμετρο και ο κατώτερος επιτρεπτός βαθμός ικανοποίησης πελατείας, καθώς και οποιοιδήποτε άλλοι δείκτες εφαρμόζονται διεθνώς στα συγκοινωνιακά δεδομένα («σύμβαση παροχής συγκοινωνιακού έργου»). Οι εν λόγω δείκτες περιλαμβάνονται στο επιχειρησιακό σχέδιο της Ο.Σ.Ε.Θ.. Η Ο.Σ.Ε.Θ. είναι αρμόδια για την προώθηση των πωλήσεων, τον προγραμματισμό, την είσπραξη και τον έλεγχο του κομίστρου, καθώς και για τη σύναψη συμβάσεων διαφήμισης προϊόντων στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Α.ΣΥ.Θ.. Στις ίδιες συμβάσεις θα ορίζεται το ετήσιο αντάλλαγμα της Α.ΣΥ.Θ. για την παροχή του έργου, o τρόπος και η διαδικασία κατανομής του, καθώς και οι συνέπειες για τη μη τήρηση των συμφωνηθέντων εκ μέρους της, ενώ μπορεί να παραχωρούνται από την Ο.Σ.Ε.Θ. αρμοδιότητες πώλησης και είσπραξης όλων των προϊόντων του κομίστρου και να ρυθμίζεται το χρονικό διάστημα και η διαδικασία απόδοσης των εισπράξεων στην Ο.Σ.Ε.Θ..

κα. Συμβάλλεται με το Δημόσιο, όπως εκπροσωπείται από τον αρμόδιο κάθε φορά Υπουργό, για το αντίτιμο ή τη διαφορά στο κόμιστρο που ισχύει για τα άτομα που, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, δικαιούνται να μετακινούνται με τις αστικές συγκοινωνίες είτε δωρεάν, είτε με μειωμένο κόμιστρο και καθορίζει τον τρόπο καταβολής του αντιτίμου ή της διαφοράς από το κόμιστρο.

κβ. Συγκεντρώνει και επεξεργάζεται τα στοιχεία εκμετάλλευσης των εταιριών παροχής συγκοινωνιακού έργου και εισηγείται προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών για τον καθορισμό του προσήκοντος κομίστρου και τη χρηματοδότηση των επενδυτικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων τους. Εισηγείται τον καθορισμό της πολιτικής (δομής και τύπου) κομίστρου, καθώς και τον τρόπο και διανομή καταβολής της ενδεχόμενης αντισταθμιστικής καταβολής.

κγ. Συμβάλλεται με φυσικά ή νομικά πρόσωπα για τη μαζική διάθεση προϊόντων κομίστρου με μειωμένη ή άλλη ειδική τιμή, σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 2.

κδ. Σχεδιάζει, μελετά και εκτελεί μόνη της ή σε συνεργασία με άλλους φορείς ευφυή συστήματα μεταφορών (τηλεματικής), συστήματα και εφαρμογές πληροφορικής και νέων τεχνολογιών, γενικώς δε, λαμβάνει κάθε πρόσφορο μέτρο για την επίτευξη υπηρεσιών υψηλού επιπέδου σε ό,τι αφορά την ποιότητα και την ασφάλεια των μεταφορών.

κε. Εγκαθιστά, λειτουργεί και εκμεταλλεύεται το σύστημα ελέγχου κυκλοφορίας για την παρακολούθηση, βελτιστοποίηση και τον έλεγχο των αστικών συγκοινωνιών.

κστ. Εγκαθιστά λειτουργεί και εκμεταλλεύεται τα κατάλληλα ηλεκτρονικά συστήματα κομίστρου, με χρήση ενός ή περισσότερων δικτύων διανομής. Εγκαθιστά και λειτουργεί μονάδα παρακολούθησης και ελέγχου της διακίνησης κάθε τύπου κομίστρου στις αστικές συγκοινωνίες και ελέγχει τα αντίστοιχα έσοδα.

κζ. Παρέχει πληροφορίες σχετικά με τις συγκοινωνίες στο επιβατικό κοινό και εκμεταλλεύεται συγκοινωνιακά δεδομένα στην περιοχή ευθύνης της. Προωθεί και προβάλλει μηνύματα οποιουδήποτε είδους σε όλα τα συστήματα και οχήματα των αστικών συγκοινωνιών.

κη. Συνάπτει συμβάσεις με τρίτους με αντικείμενο την εκ μέρους τους έκδοση ή και διάθεση στο επιβατικό κοινό κάθε μορφής αποδεικτικού καταβολής κομίστρου.

κθ. Ασκεί τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 26.

2.α. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών: αα) καθορίζονται οι προδιαγραφές εγκατάστασης στάσεων, σταθμαρχείων ή άλλων εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, ββ) καθορίζονται τα πρότυπα σχέδια συμβάσεων προς χρήση από την Ο.Σ.Ε.Θ. και την Α.ΣΥ.Θ. σύμφωνα με την περίπτωση κ΄ της παραγράφου 1, γγ) εξειδικεύονται, τροποποιούνται ή αντικαθίστανται οι δείκτες έργου, κόστους και ποιότητας, που αναφέρονται στην περίπτωση κ΄ της παραγράφου 1, οι οποίοι λαμβάνονται υπόψη για τη σύναψη των σχετικών συμβάσεων μεταξύ Ο.Σ.Ε.Θ και Α.ΣΥ.Θ., δδ) θεσπίζονται νέοι ή πρόσθετοι δείκτες, καθορίζεται η βαρύτητα εκάστου δείκτη και ρυθμίζεται κάθε άλλο σχετικό θέμα, εε) καθορίζονται οι κυρώσεις, τα χρηματικά πρόστιμα και η διαδικασία επιβολής και είσπραξης επί των παραβάσεων των παρόχων του συγκοινωνιακού έργου σχετικά με τον έλεγχο και την εποπτεία από την Ο.Σ.Ε.Θ..

β. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, ύστερα από πρόταση της Ο.Σ.Ε.Θ., καθορίζεται το κόμιστρο στους φορείς που εκτελούν το συγκοινωνιακό έργο, η επιδότησή του για λόγους κοινωνικής προστασίας, η διαδικασία και ο χρόνος είσπραξης της επιδότησης και κάθε άλλο θέμα σχετικά με το κόμιστρο και την επιδότησή του. Με όμοια απόφαση μπορούν να μεταβάλλονται οι όροι εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου κατά την παράγραφο 1 του άρθρου 26.

Επιδόσεις στο εξωτερικό Β έκδοση
Διοικητική Δικονομία - Συλλογή Διατάξεων

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΤΑΚΤΙΚΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ