logo-print

Άρθρο 15 - Νόμος 4209/2013 - Διαχείριση κινδύνων (άρθρο 15 της Οδηγίας 2011/61/ΕΕ και άρθρο 3 της Οδηγίας 2013/14/ΕΕ)

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΙΣΧΥΟΣ:

21/11/2013

Η μικρή και κλειστή οικογενειακή ανώνυμη εταιρία

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Πολυκώδικας Μάρτιος 2024 No 5

1. Οι ΑΕΔΟΕΕ διαχωρίζουν, λειτουργικά και ιεραρχικά, τις λειτουργίες διαχείρισης κινδύνων από τις επιχειρησιακές μονάδες, καθώς και από τις λειτουργίες διαχείρισης χαρτοφυλακίου.

Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς εποπτεύει το λειτουργικό και ιεραρχικό διαχωρισμό των λειτουργιών διαχείρισης κινδύνων, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, στη βάση της αρχής της αναλογικότητας, δεδομένου ότι οι ΑΕΔΟ-ΕΕ πρέπει να είναι σε κάθε περίπτωση σε θέση να αποδεικνύουν ότι συγκεκριμένες διασφαλίσεις για τις περιπτώσεις σύγκρουσης συμφερόντων επιτρέπουν την ανεξάρτητη διεξαγωγή των δραστηριοτήτων διαχείρισης κινδύνων και ότι η διαδικασία διαχείρισης κινδύνων ικανοποιεί τις απαιτήσεις του παρόντος άρθρου και είναι διαρκώς αποτελεσματική.

2. Οι ΑΕΔΟΕΕ εφαρμόζουν επαρκή συστήματα διαχείρισης κινδύνων για την αναγνώριση, μέτρηση, διαχείριση και παρακολούθηση όλων των σχετικών κινδύνων με κάθε επενδυτική στρατηγική ΟΕΕ και στους οποίους κάθε ΟΕΕ είναι εκτεθειμένος ή δύναται να εκτεθεί. Ειδικότερα, οι ΑΕΔΟΕΕ, κατά την εκτίμηση της πιστοληπτικής αξιοπιστίας των στοιχείων ενεργητικού των ΟΕΕ, δεν στηρίζονται αποκλειστικά ή μηχανιστικά σε αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας που εκδίδονται από οργανισμούς αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας, όπως αυτοί ορίζονται στην περίπτωση β' της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του Κανονισμού (ΕΚ) 1060/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Σεπτεμβρίου 2009 σχετικά με τους οργανισμούς αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας.

Οι ΑΕΔΟΕΕ επανεξετάζουν τα συστήματα διαχείρισης κινδύνων με τη δέουσα συχνότητα και τουλάχιστον μία φορά ετησίως και τα αναπροσαρμόζουν, όποτε είναι αναγκαίο.

3. Οι ΑΕΔΟΕΕ πρέπει τουλάχιστον να:

α) εφαρμόζουν κατάλληλη, τεκμηριωμένη και τακτικά επικαιροποιημένη διαδικασία δέουσας επιμέλειας, κατά την πραγματοποίηση επενδύσεων για λογαριασμό του ΟΕΕ, σύμφωνα με την επενδυτική στρατηγική, τους στόχους και το προφίλ κινδύνου του ΟΕΕ,

β) διασφαλίζουν ότι οι κίνδυνοι οι οποίοι συνδέονται με κάθε επενδυτική θέση του ΟΕΕ και η συνολική τους επίδραση στο χαρτοφυλάκιο του ΟΕΕ μπορούν να αναγνωρίζονται, να μετρώνται, να τίθενται υπό διαχείριση και να παρακολουθούνται κατάλληλα σε συνεχή βάση, μεταξύ άλλων μέσω της χρήσης κατάλληλων διαδικασιών μέτρησης κινδύνων σε ακραίες καταστάσεις (stress testing) και

γ) διασφαλίζουν ότι το προφίλ κινδύνου του ΟΕΕ ανταποκρίνεται στο μέγεθος, τη διάρθρωση χαρτοφυλακίου και τις επενδυτικές στρατηγικές και στόχους του ΟΕΕ, όπως αυτά αποτυπώνονται στον κανονισμό ή στα καταστατικά του έγγραφα, στο ενημερωτικό δελτίο και στα λοιπά έντυπα προσφοράς.

4. Λαμβάνοντας υπόψη τη φύση, την κλίμακα και την πολυπλοκότητα των δραστηριοτήτων των ΟΕΕ, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς παρακολουθεί την επάρκεια των διαδικασιών αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας που εφαρμόζουν οι ΑΕΔΟΕΕ, αξιολογεί τη χρήση αναφορών σε αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας, κατά τα προβλεπόμενα στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 2, στο πλαίσιο των επενδυτικών πολιτικών των ΟΕΕ και, κατά περίπτωση, ενθαρρύνει την άμβλυνση του αντίκτυπου των αναφορών αυτών, προκειμένου να μειωθεί η αποκλειστική και μηχανιστική στήριξη σε τέτοιες αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας.

5. Οι ΑΕΔΟΕΕ ορίζουν ανώτατο επίπεδο μόχλευσης το οποίο μπορούν να χρησιμοποιούν για λογαριασμό κάθε ΟΕΕ που διαχειρίζονται, καθώς και το εύρος του δικαιώματος επαναχρησιμοποίησης κάθε πρόσθετης ασφάλειας ή εγγύησης που μπορούν να παράσχουν δυνάμει του διακανονισμού μόχλευσης, λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων:

α) το είδος του ΟΕΕ,

β) την επενδυτική στρατηγική του ΟΕΕ,

γ) τις πηγές μόχλευσης του ΟΕΕ,

δ) κάθε άλλη διασύνδεση ή σχέση με άλλα ιδρύματα χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει συστημικό κίνδυνο,

ε) την ανάγκη περιορισμού της έκθεσης σε κίνδυνο έναντι κάθε επιμέρους αντισυμβαλλομένου,

στ) το βαθμό στον οποίο η μόχλευση συνοδεύεται από ασφάλειες,

ζ) το λόγο ενεργητικού/υποχρεώσεις και

η) την κλίμακα, τη φύση και την έκταση της δραστηριότητας της ΑΕΔΟΕΕ στις αγορές που δραστηριοποιείται.

6. Με βάση τα εκτελεστικά μέτρα της παραγράφου 5 του άρθρου 15 της Οδηγίας 2011/61/ΕΕ, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς εξειδικεύει με απόφασή της κάθε λεπτομέρεια ή τεχνικό θέμα σχετικά με:

α) τα συστήματα διαχείρισης κινδύνων που πρέπει να χρησιμοποιούνται από τις ΑΕΔΟΕΕ αναφορικά με τους κινδύνους τους οποίους διατρέχουν για λογαριασμό των ΟΕΕ που διαχειρίζονται,

β) την κατάλληλη συχνότητα επανεξέτασης του συστήματος διαχείρισης κινδύνων,

γ) τον τρόπο λειτουργικού και ιεραρχικού διαχωρισμού της λειτουργίας διαχείρισης κινδύνων από τις επιχειρησιακές μονάδες, συμπεριλαμβανομένης της λειτουργίας διαχείρισης χαρτοφυλακίων,

δ) τις ειδικές διασφαλίσεις κατά των συγκρούσεων συμφερόντων, κατά τα προβλεπόμενα στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 και

ε) τις απαιτήσεις της παραγράφου 3.

Τα μέτρα που εξειδικεύουν τα συστήματα διαχείρισης κινδύνων της περίπτωσης α' της παρούσας παραγράφου διασφαλίζουν ότι οι ΑΕΔΟΕΕ παρακωλύονται να στηρίζονται αποκλειστικά ή μηχανιστικά σε αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας κατά την εκτίμηση της πιστοληπτικής αξιοπιστίας των στοιχείων ενεργητικού των ΟΕΕ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 2.

Σημειώσεις επί του άρθρου

άρθρο 15 της Οδηγίας 2011/61/ΕΕ και άρθρο 3 της Οδηγίας 2013/14/ΕΕ

Πολιτική Δικονομία ΙΙΙ - Β έκδοση

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΝΙΚΑΣ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΔΙΚΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΑΝΑΚΟΠΕΣ

Σύχρονα και κρίσιμα θέματα της συνταγματικής νομολογίας του ελεγκτικού συνεδρίου

ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ & ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ / ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ