logo-print

Άρθρο 36 - Νόμος 5005/2022 - Διαδικασία ανάθεσης καταχώρισης διαφημιστικών και λοιπών μηνυμάτων του Δημοσίου - Ρυθμίσεις για τον ηλεκτρονικό Τύπο και την κρατική διαφήμιση - Τροποποίηση περ. 4 και 6 άρθρου 2, αντικατάσταση άρθρου 4, τροποποίηση ...

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΙΣΧΥΟΣ:

21/12/2022

Ο δικαστικός έλεγχος της δράσης των ανεξάρτητων αρχών

ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ & ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ / ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Το δικαίωμα ιδιοκτησίας και η αναγκαστική απαλλοτρίωση -Κατ άρθρο ερμηνεία

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

1. Στην περ. 4 του άρθρου 2 του π.δ. 261/1997 (Α’ 186) επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) στο πρώτο εδάφιο συμπληρώνεται ο ορισμός με αναφορά στα νομικά πρόσωπα, β) στο δεύτερο εδάφιο διαγράφεται η λέξη «προσηκόντως» και επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις, γ) προστίθενται τρίτο και τέταρτο εδάφιο και η περ. 4 του άρθρου 2 διαμορφώνεται ως εξής:

«4. Ανάδοχοι μετάδοσης ή καταχώρισης διαφημιστικών και λοιπών μηνυμάτων του Δημοσίου»: τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, που ασκούν τις δραστηριότητες που αναφέρονται στο υπό στοιχείο ε’ της παρ. 2 του παρόντος και κατέχουν νομίμως άδεια λειτουργίας ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού σταθμού, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2328/1995 ή εκδίδουν εφημερίδες ή περιοδικά, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 1746/1988. Τα πρόσωπα αυτά πρέπει να είναι καταχωρημένα στο Μητρώο που τηρείται στο Τμήμα Ελέγχου Διαφάνειας του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, σύμφωνα με το π.δ. 310/1996 (Α’ 114) και, εφόσον λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας, έχουν ονομαστικές μετοχές σύμφωνα με τους όρους και τις εξαιρέσεις που προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις. «Ανάδοχοι», σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, θεωρούνται και τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που διατηρούν επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου, δηλαδή ιστοσελίδες, ιστότοπους και ιστολόγια ενημερωτικού περιεχομένου που αναρτούν και δημοσιεύουν μέσω του διαδικτύου ειδήσεις, πληροφορίες, άρθρα, συνεντεύξεις, ή οπτικοακουστικό υλικό για πολιτικά, κοινωνικά, οικονομικά, αθλητικά και άλλα γεγονότα, με ή χωρίς αντάλλαγμα. Από την έναρξη λειτουργίας του Μητρώου Ηλεκτρονικού Τύπου (Μ.Η.Τ.) της Γ.Γ.Ε.Ε., ανάδοχοι κατά το τρίτο εδάφιο θεωρούνται τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που διατηρούν επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου που είναι εγγεγραμμένα στο Μ.Η.Τ. και φέρουν σχετική πιστοποίηση.».

2. Στην περ. 6 του άρθρου 2 του π.δ. 261/1997, αντικαθίστανται οι λέξεις «τριών εκατομμυρίων (3.000.000) δρχ.» με τις λέξεις «δέκα χιλιάδων (10.000,00) ευρώ» και η περ. 6 του άρθρου 2 διαμορφώνεται ως εξής:

«6. «Συμβάσεις διαφημιστικών υπηρεσιών»: συμβάσεις εξ επαχθούς αιτίας που συνάπτονται εγγράφως μεταξύ της αναθέτουσας αρχής και ενός από τους αναδόχους διαφημιστικών υπηρεσιών, εφόσον το ύψος της προβλεπόμενης δαπάνης της αναθέτουσας αρχής υπερβαίνει το ποσό των δέκα χιλιάδων (10.000,00) ευρώ.».

3. Το άρθρο 4 του π.δ. 261/1997, αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 4

Υποχρέωση προγραμματισμού διαφημιστικής προβολής

1. Οι φορείς του δημοσίου τομέα, οφείλουν, το αργότερο εντός του πρώτου τριμήνου του έτους έναρξης υλοποίησης, να καταρτίζουν αναλυτικό, σε διάρκεια, είδος και προϋπολογιζόμενη αξία, πρόγραμμα προβολής των υπηρεσιών ή αγαθών που παρέχουν στο κοινό, καθώς και των δραστηριοτήτων τους για το επόμενο έτος. Τα προγράμματα προβολής περιλαμβάνουν τις διαφημιστικές και άλλες συναφείς δραστηριότητες του δημοσίου τομέα, όπως αυτές ορίζονται στην περ. 2 του άρθρου 2.

2. Στα προγράμματα αυτά περιλαμβάνεται υποχρεωτικά και η κατανομή της προϋπολογιζόμενης δαπάνης κάθε φορέα στα περιφερειακά μέσα ενημέρωσης (έντυπα μέσα, ραδιόφωνο, τηλεόραση). Η συμμετοχή των περιφερειακών μέσων ενημέρωσης, ανά κατηγορία μέσου ενημέρωσης, είναι τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό (30%) επί της προϋπολογισθείσας συνολικής δαπάνης. Το πρώτο και το δεύτερο εδάφιο δεν εφαρμόζονται σε προγράμματα προβολής υπηρεσιών ή αγαθών που έχουν ενδιαφέρον ή χρηστικότητα αποκλειστικής εντοπιότητας συγκεκριμένου δήμου ή περιφέρειας.

3. Τα προγράμματα υποβάλλονται στη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης (Γ.Γ.Ε.Ε.) και μετά από έλεγχο νομιμότητας του περιεχομένου τους ως προς την τήρηση των προϋποθέσεων των παρ. 1 και 2 από την αρμόδια υπηρεσία, διαβιβάζονται προς έγκριση προς τον Υπουργό, στον οποίο ανατίθενται οι αρμοδιότητες της Γ.Γ.Ε.Ε., ο οποίος τα εγκρίνει με σχετική απόφασή του.

4. Τα προγράμματα δύνανται να αναπροσαρμόζονται κατά τη διάρκεια του έτους υλοποίησης στην περίπτωση που αποφασίζεται η επέκταση ή δημιουργία νέων δραστηριοτήτων ή ανακύπτουν έκτακτες ανάγκες διαφημιστικής προβολής. Επί της υποβολής του αιτήματος προς έγκριση αναπροσαρμογής, εφαρμόζεται η παρ. 3.

5. Η τήρηση των διαδικασιών των παρ. 1 έως 4 αποτελεί προϋπόθεση του κύρους κάθε σύμβασης ανάθεσης διαφημιστικών υπηρεσιών, μετάδοσης ή καταχώρισης των σχετικών μηνυμάτων που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος διατάγματος.

6. Οι αναθέτουσες αρχές υποχρεούνται, μετά την περάτωση της υλοποίησης του προγράμματος προβολής, σύμφωνα με την εγκριτική απόφαση του Υπουργού, να αναρτούν στην ιστοσελίδα της Γ.Γ.Ε.Ε. στο διαδίκτυο και με την επιφύλαξη των διατάξεων περί προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα μέχρι την 31η Μαρτίου του επόμενου της περάτωσης έτους:

α) τις καταστάσεις που προβλέπονται στην παρ. 24 του άρθρου 14 του ν. 2328/1995 (Α’ 159), στις οποίες αναφέρεται το ύψος των ποσών που διέθεσαν κατά το προηγούμενο έτος για κάθε είδους συμβάσεις παροχής διαφημιστικών και συναφών υπηρεσιών και συμβάσεις μετάδοσης ή καταχώρισης. Τα σχετικά ποσά αναγράφονται αναλυτικά για κάθε οικονομικό φορέα που ανέλαβε οποιαδήποτε από τις δραστηριότητες της περ. 2 του άρθρου 2 και δεν αποκλίνουν από τα αναφερόμενα στο εγκεκριμένο πρόγραμμα διαφημιστικής προβολής. Αν ο Υπουργός στον οποίο ανατίθενται οι αρμοδιότητες της Γ.Γ.Ε.Ε., διαπιστώσει τέτοια απόκλιση συντάσσει σχετική έκθεση την οποία υποβάλλει στον Πρωθυπουργό και στον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου,

β) έκθεση απολογισμού του προγράμματος προβολής με εκτίμηση για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος, από την οποία προκύπτει η τήρηση του προβλεπόμενου ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής τριάντα τοις εκατό (30%) των περιφερειακών μέσων στην κατανομή της συνολικής δαπάνης, σύμφωνα με την παρ. 2.

7. Αν διαπιστωθεί από την αρμόδια υπηρεσία της Γ.Γ.Ε.Ε. ότι δεν τηρήθηκε το προβλεπόμενο από την παρ. 2 ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής των περιφερειακών μέσων ενημέρωσης στην κατανομή της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης, ο φορέας υποχρεούται να διαθέσει το ποσό που υπολείπεται στην κατηγορία του περιφερειακού μέσου για την οποία δεν τηρήθηκε η ποσόστωση, κατά την υλοποίηση νέου προγράμματος προβολής εντός του επόμενου της περάτωσης έτους. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με το προηγούμενο εδάφιο, επιβάλλεται στον φορέα από τον Υπουργό στον οποίο ανατίθενται οι αρμοδιότητες της Γ.Γ.Ε.Ε., διοικητικό πρόστιμο ίσο με τη διαφημιστική δαπάνη που υπολείπεται, προς συμπλήρωση του ανωτέρω ποσοστού συμμετοχής.».

4. Στις παρ. 1 και 2 του άρθρου 7 του π.δ. 261/1997 επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) στην παρ. 1 προστίθεται πρόβλεψη για τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου, β) το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 τροποποιείται, προς τον σκοπό εφαρμογής και σε διαδικτυακά μέσα, γ) επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις και οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 7 διαμορφώνονται ως εξής:

«1. Προκειμένου περί ανάθεσης καταχώρισης διαφημιστικών ή άλλων συναφών μηνυμάτων του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημόσιου τομέα σε επιχειρήσεις έκδοσης εφημερίδων ή περιοδικών που είναι καταχωρισμένες στο Μητρώο του Τμήματος Διαφάνειας του Ε.Σ.Ρ. ή σε επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 2, οι αναθέτουσες αρχές εφαρμόζουν αναλογικά τις διαδικασίες ανάθεσης μετάδοσης που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 6.

2. Η επιλογή του συγκεκριμένου μέσου, στο οποίο ανατίθεται η καταχώριση του διαφημιστικού ή άλλου συναφούς μηνύματος, γίνεται μετά από συνεκτίμηση των στοιχείων της παρ. 2 του άρθρου 6. Για την εκτίμηση της απήχησης του έντυπου μέσου στο ευρύ κοινό λαμβάνονται υπόψη η μέση μηνιαία κυκλοφορία του εντύπου, όπως αυτή βεβαιούται από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και η απήχηση και επισκεψιμότητα του διαδικτυακού μέσου, όπως αυτή βεβαιούται από ευρέως αποδεκτό φορέα.».

Σύχρονα και κρίσιμα θέματα της συνταγματικής νομολογίας του ελεγκτικού συνεδρίου

ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ & ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ / ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Η αστική ευθύνη του οδικού μεταφορέα κατά τη CMR
send