6.1. Σκοπός Ελέγχων και Ερευνών
Οι έλεγχοι και οι έρευνες διεξάγονται μόνο για λόγους καταπολέμησης του ντόπινγκ και θα πρέπει να βρίσκονται σε πλήρη συμμόρφωση με τις προβλέψεις του διεθνούς προτύπου για τις δοκιμασίες και τις έρευνες και τα ειδικά πρωτόκολλα του ΕΣΚΑΝ που συμπληρώνουν αυτό το διεθνές πρότυπο.
6.1.1. Οι έλεγχοι διενεργούνται για την απόκτηση αναλυτικών στοιχείων ως προς τη συμμόρφωση ή μη συμμόρφωση ενός αθλητή με την αυστηρή απαγόρευση του Κώδικα για την παρουσία ή χρήση απαγορευμένης ουσίας ή απαγορευμένης μεθόδου. Το πρόγραμμα για τη διεξαγωγή των ελέγχων, οι έλεγχοι, η δραστηριότητα μετά τους ελέγχους και όλες οι συναφείς δραστηριότητες που προσδιορίζονται από το ΕΣΚΑΝ, θα πρέπει να συμμορφώνονται με το διεθνές πρότυπο για τους ελέγχους και τις έρευνες. Το ΕΣΚΑΝ θα πρέπει να καθορίζει τον αριθμό των κατατακτήριων ελέγχων, των τυχαίων ελέγχων και των ηλικιακών ελέγχων που θα διενεργηθούν, σύμφωνα με τα κριτήρια που προσδιορίζονται στο διεθνές πρότυπο για τους ελέγχους και τις έρευνες. Όλες οι προβλέψεις του διεθνούς προτύπου για τους ελέγχους και τις έρευνες θα πρέπει να εφαρμόζονται αυτόματα, στους προγραμματισμένους ελέγχους του ΕΣΚΑΝ.
6.1.2. Οι έρευνες διεξάγονται:
α) Σχετικά με άτυπα, υπό διερεύνηση, ευρήματα και τα αντικανονικά ευρήματα βιολογικού διαβατηρίου, σύμφωνα με τα άρθρα 8.4 και 8.5 αντιστοίχως, με τη συλλογή πληροφοριών ή αποδεικτικών στοιχείων (περιλαμβανομένων, ειδικότερα, αναλυτικών αποδεικτικών στοιχείων), προκειμένου να προσδιοριστεί εάν έχει διαπραχθεί παράβαση κανόνα αντιντόπινγκ βάσει του άρθρου 3.1 ή του άρθρου 3.2, και
β) σε σχέση με άλλες ενδείξεις ενδεχόμενων παραβάσεων κανόνων αντιντόπινγκ, σύμφωνα με τα άρθρα 8.6 και 8.7, με τη συλλογή πληροφοριών ή αποδεικτικών στοιχείων, περιλαμβανομένων, ειδικότερα, μη αναλυτικών αποδεικτικών στοιχείων, προκειμένου να προσδιοριστεί εάν έχει διαπραχθεί παράβαση κανόνα αντιντόπινγκ βάσει των άρθρων 3.2 έως 3.10.
6.1.3. Το ΕΣΚΑΝ μπορεί να λάβει, να αξιολογήσει και να αντλήσει στοιχεία από όλες τις διαθέσιμες πηγές, προκειμένου να δρομολογήσει ένα αποτελεσματικό και ανάλογο πρόγραμμα ελέγχων, να προγραμματίσει ελέγχους με βάση την ηλικία και να θέσει τις βάσεις για μια έρευνα, σε περίπτωση μιας πιθανής παράβασης κάποιου κανόνα για το αντιντόπινγκ.
6.2. Αρμοδιότητα διενέργειας Ελέγχων
6.2.1. Λαμβάνοντας υπόψη τα όρια δικαιοδοσίας για κάθε εκδήλωση όπου διεξάγονται οι έλεγχοι, που ορίζονται στο άρθρο 6.3 του Κώδικα, το ΕΣΚΑΝ συντάσσει πρόγραμμα ελέγχων εντός και εκτός αγώνων, επί όλων των αθλητών που εμπίπτουν στον ως άνω σκοπό του άρθρου 2.3.
6.2.2. Το ΕΣΚΑΝ δύναται να ελέγχει οποτεδήποτε και οπουδήποτε, οποιονδήποτε Αθλητή επί του οποίου έχει δικαιοδοσία διενέργειας ελέγχου, συμπεριλαμβανομένων αθλητών που εκτίουν περίοδο αποκλεισμού.
6.2.3. Ο WADA έχει δικαιοδοσία διενέργειας Εντός και Εκτός Αγώνα Ελέγχων, όπως προβλέπεται στο άρθρο 20.7.8. του Κώδικα.
6.2.4. Εάν μία διεθνής ομοσπονδία ή μείζων οργανισμός αθλητικών διοργανώσεων, αναθέτει οποιοδήποτε τμήμα διενέργειας ελέγχων στο ΕΣΚΑΝ είτε απευθείας είτε μέσω μίας εθνικής ομοσπονδίας, το ΕΣΚΑΝ δύναται να συλλέξει πρόσθετα δείγματα ή να δώσει σχετική εντολή στο εργαστήριο για να εκτελέσει πρόσθετους τύπους αναλύσεων, με έξοδα του ΕΣΚΑΝ. Εάν συλλεχθούν πρόσθετα δείγματα ή διεξαχθούν πρόσθετοι τύποι αναλύσεων, ενημερώνεται η διεθνής ομοσπονδία ή ο μείζων οργανισμός αθλητικών διοργανώσεων.
6.2.5. Εάν ένας άλλος οργανισμός καταπολέμησης του ντόπινγκ με δικαιοδοσία ελέγχου ενός αθλητή, ο οποίος υπόκειται στους κανόνες αντιντόπινγκ, διεξαγάγει έλεγχο σε αυτόν τον αθλητή, το ΕΣΚΑΝ και η εθνική ομοσπονδία του αθλητή, αναγνωρίζουν αυτόν τον έλεγχο, σύμφωνα με το άρθρο 16 και εάν συμφωνηθεί με τον εν λόγω άλλο οργανισμό καταπολέμησης του ντόπινγκ ή με κάποιον άλλον τρόπο που προβλέπεται στο άρθρο 8 του Κώδικα, το ΕΣΚΑΝ μπορεί να ασκήσει προσφυγή κατά του αθλητή, σύμφωνα με τους εν λόγω κανόνες αντιντόπινγκ για οποιαδήποτε παραβίαση κανόνα αντιντόπινγκ που προκύπτει από αυτόν τον έλεγχο.
6.3. Έλεγχοι εντός της Αθλητικής Διοργάνωσης.
6.3.1. Εκτός όσων διαφορετικά προβλέπονται στο άρθρο 6.3 του Κώδικα, μόνον ένας οργανισμός θα πρέπει να είναι υπεύθυνος για την έναρξη και διεξαγωγή ελέγχων στις εγκαταστάσεις της αθλητικής διοργάνωσης κατά τη διάρκεια της αθλητικής διοργάνωσης. Σε διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις, η συλλογή δειγμάτων ξεκινά και διευθύνεται από το διεθνή οργανισμό που είναι εποπτεύων φορέας για την αθλητική διοργάνωση, ενδεικτικά αναφερομένων της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Σε εθνικές αθλητικές διοργανώσεις, η συλλογή δειγμάτων ξεκινά και διευθύνεται από το ΕΣΚΑΝ. Κατόπιν αιτήματος του εποπτεύοντος φορέα μίας αθλητικής διοργάνωσης, οποιοσδήποτε έλεγχος κατά τη διάρκεια της αθλητικής διοργάνωσης εντός των εγκαταστάσεων της αθλητικής διοργάνωσης θα τελεί υπό το συντονισμό του εποπτεύοντος φορέα.
6.3.2. Εάν ένας οργανισμός αντιντόπινγκ, που διαφορετικά θα είχε δικαιοδοσία διενέργειας ελέγχων, αλλά δεν είναι υπεύθυνος για την έναρξη και διεξαγωγή των ελέγχων σε μία αθλητική διοργάνωση, επιθυμεί να διενεργήσει ελέγχους σε αθλητές εντός των εγκαταστάσεων της αθλητικής διοργάνωσης και κατά τη διάρκεια αυτής, τότε ο ΕΣΚΑΝ οφείλει πρώτα να συνεννοηθεί με τον εποπτεύοντα φορέα της αθλητικής διοργάνωσης, προκειμένου να λάβει σχετική άδεια για τη διενέργεια των ελέγχων. Εάν ο οργανισμός αντιντόπινγκ δεν είναι ικανοποιημένος με την απάντηση από τον εποπτεύοντα φορέα της αθλητικής διοργάνωσης, τότε δύναται, σύμφωνα με τις διαδικασίες που έχει δημοσιεύσει ο WADA, να ζητήσει την άδεια του WADA για τη διενέργεια ελέγχων και να αποφασίσει πώς να συντονίσει τους συγκεκριμένους ελέγχους. Ο WADA δεν δύναται να παρέχει σχετική έγκριση, προτού ενημερώσει και προβεί σε διαβουλεύσεις με τον εποπτεύοντα φορέα της αθλητικής διοργάνωσης. Η απόφαση του WADA είναι οριστική και δεν υπόκειται σε έφεση. Αν δεν προβλέπεται διαφορετικά στην εξουσιοδότηση για τη διενέργεια ελέγχων, οι έλεγχοι αυτοί θεωρούνται εκτός αγώνα έλεγχοι. Η διαχείριση των αποτελεσμάτων για οποιονδήποτε σχετικό έλεγχο, αποτελεί ευθύνη του οργανισμού αντιντόπινγκ που διενεργεί τον έλεγχο, εκτός εάν προβλέπεται διαφορετικά στους κανόνες του εποπτεύοντος φορέα της αθλητικής διοργάνωσης.
6.3.3. Οι εθνικές ομοσπονδίες και οι οργανωτικές επιτροπές των εθνικών αθλητικών διοργανώσεων, εξουσιοδοτούν και διευκολύνουν το πρόγραμμα του ανεξάρτητου παρατηρητή σε τέτοιες αθλητικές διοργανώσεις.
6.4. Προγραμματισμός κατανομής των ελέγχων.
Ξεκινώντας με την αξιολόγηση κινδύνου, το ΕΣΚΑΝ, με δικαιοδοσία διενέργειας ελέγχων, οφείλει να αναπτύξει και να υλοποιήσει ένα αποτελεσματικό και αναλογικό πρόγραμμα κατανομής ελέγχων, που θέτει προτεραιότητες, αναλογικά, μεταξύ αγωνισμάτων, κατηγοριών αθλητών, είδους ελέγχων, είδους δειγμάτων προς συλλογή, είδους ανάλυσης δειγμάτων, πάντα σύμφωνα με τις απαιτήσεις του διεθνούς προτύπου ελέγχου και ερευνών. Το ΕΣΚΑΝ οφείλει να παρέχει στο WADA αντίγραφο του ισχύοντος προγράμματος κατανομής των ελέγχων του, κατόπιν σχετικού αιτήματος.
6.5. Συντονισμός Ελέγχων.
Όπου είναι εφικτό, οι έλεγχοι συντονίζονται μέσω του συστήματος ADAMS ή άλλου συστήματος που έχει εγκριθεί από το WADA, προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η αποτελεσματικότητα της προσπάθειας διενέργειας ελέγχων και η αποφυγή περιττών επαναληπτικών ελέγχων.
6.6. Πληροφορίες εντοπισμού αθλητών.
6.6.1. Το ΕΣΚΑΝ συντάσσει κατάλογο ελεγχόμενων αθλητών, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να συμμορφωθούν προς τις απαιτήσεις του διεθνούς προτύπου ελέγχου και ερευνών για τον εντοπισμό των αθλητών. Κάθε εγγεγραμμένος αθλητής στον κατάλογο ελέγχου, οφείλει να ενεργεί ως εξής και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το διεθνές πρότυπο ελέγχου και ερευνών: α) πληροφορεί το ΕΣΚΑΝ σχετικά με τον τόπο διαμονής του σε τριμηνιαία βάση, β) επικαιροποιεί τις πληροφορίες αυτές όποτε χρειάζεται, προκειμένου να παραμένουν ακριβείς και πλήρεις ανά πάσα στιγμή και γ) καθιστά τον εαυτό του διαθέσιμο προς έλεγχο, στις εν λόγω τοποθεσίες.
6.6.2. Το ΕΣΚΑΝ, μέσω του συστήματος ADAMS, συντάσσει λίστα, η οποία βεβαιώνει την ταυτότητα των εγγεγραμμένων αθλητών, που συμπεριλαμβάνονται στον κατάλογο ελέγχου είτε ονομαστικά είτε μέσω άλλων, ορισμένων σαφώς, κριτηρίων και χαρακτηριστικών. Το ΕΣΚΑΝ, σε συντονισμό με τις διεθνείς ομοσπονδίες, ταυτοποιεί τα στοιχεία αυτών των αθλητών και τη συλλογή των πληροφοριών για τον εντοπισμό τους. Όταν ένας αθλητής συμπεριλαμβάνεται ταυτόχρονα σε ένα διεθνή κατάλογο ελέγχου από τη δική του διεθνή ομοσπονδία και σε έναν εθνικό κατάλογο ελέγχου του ΕΣΚΑΝ, το ΕΣΚΑΝ και η διεθνής ομοσπονδία, συντονίζονται μεταξύ τους, ποιος θα δεχτεί την κατάθεση των πληροφοριών για τον εντοπισμό του αθλητή. Σε καμία περίπτωση, ένας αθλητής, δεν πρέπει να υποχρεώνεται να καταθέσει τις πληροφορίες για τον εντοπισμό του και στους δυο εξ αυτών. Το ΕΣΚΑΝ θα μπορεί να αναθεωρεί και να ενημερώνει, όπως προβλέπεται, τα κριτήρια συμμετοχής των αθλητών στον κατάλογο ελέγχου, που συντάσσει το ίδιο και θα μπορεί να επικαιροποιεί τον κατάλογο ελέγχου, όσες φορές είναι απαραίτητο, σύμφωνα με τα ανωτέρω. Οι αθλητές, οφείλουν να ενημερώνονται και με δική τους πρωτοβουλία, όταν συμπεριληφθούν σε κάποιο εγγεγραμμένο κατάλογο ελέγχου, καθώς και όταν διαγράφονται από αυτόν.
6.6.3. Για τους σκοπούς του άρθρου 3.4, η παράλειψη του αθλητή να συμμορφωθεί προς τις απαιτήσεις του διεθνούς προτύπου ελέγχου και ερευνών θα κρίνεται ως παράλειψη καταχώρησης ή ως αποφυγή ελέγχου, όπως ορίζεται στο διεθνές πρότυπο ελέγχου και ερευνών, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις που ορίζονται εκεί.
6.6.4. Ένας εγγεγραμμένος αθλητής στον κατάλογο ελέγχου του EΣΚΑΝ θα συνεχίσει να υπόκειται στην υποχρέωση να συμμορφώνεται ως προς τις απαιτήσεις της τοποθεσίας του στο διεθνές πρότυπο ελέγχου και ερευνών, εκτός αν και μέχρι: α) ο αθλητής υποβάλλει στο ΕΣΚΑΝ έγγραφη σημείωση ότι αυτός έχει αποσυρθεί ή β) το ΕΣΚΑΝ τον έχει ενημερώσει ότι δεν είναι πλέον εγγεγραμμένος στον κατάλογο ελέγχου.
6.6.5. Οι πληροφορίες εντοπισμού που αφορούν έναν αθλητή, διανέμονται, μέσω του συστήματος ADAMS, μεταξύ του WADA και άλλων οργανισμών καταπολέμησης του ντόπινγκ, που έχουν την αρμοδιότητα να ελέγξουν τον αθλητή, διατηρούνται διαρκώς ως απολύτως εμπιστευτικές, χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τους σκοπούς που ορίζονται στο άρθρο 6.6 του Κώδικα και καταστρέφονται σύμφωνα με τους κανόνες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών δεδομένων, από τη στιγμή που δεν σχετίζονται πλέον με αυτούς τους σκοπούς.
6.7. Επιστροφή σε αγώνες αθλητών που είχαν αποχωρήσει από την αθλητική δραστηριότητα.
6.7.1. Εάν ένας εθνικού ή διεθνούς επιπέδου αθλητής, ο οποίος είναι καταχωρημένος στον κατάλογο ελεγχόμενων αθλητών, αποχωρήσει και στη συνέχεια, επιθυμεί να επιστρέψει στην ενεργό αθλητική δράση, δεν έχει δικαίωμα συμμετοχής σε εθνικές ή διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις έως ότου καταστήσει τον εαυτό του διαθέσιμο προς έλεγχο, παρέχοντας έγγραφη προειδοποίηση έξι (6) μηνών στην οικεία διεθνή ομοσπονδία και στο ΕΣΚΑΝ. Ο WADA, σε συνεννόηση με την οικεία διεθνή ομοσπονδία και το ΕΣΚΑΝ, δύναται να παραχωρήσει εξαίρεση στον κανόνα της έγγραφης προειδοποίησης έξι (6) μηνών, στην περίπτωση που η αυστηρή εφαρμογή του συγκεκριμένου κανόνα θα ήταν προδήλως άδικη για τον αθλητή. Η απόφαση δύναται να προσβληθεί, όπως προβλέπεται στο άρθρο 14. Οποιοδήποτε αγωνιστικό αποτέλεσμα έχει επιτευχθεί κατά παράβαση του άρθρου 6.7.1 ακυρώνεται.
6.7.2. Σε περίπτωση που ένας αθλητής ευρισκόμενος σε περίοδο αποκλεισμού έχει αποχωρήσει από την ενεργό αθλητική δράση, επιθυμεί να επιστρέψει στην ενεργό αθλητική δράση, τότε δεν δύναται να μετέχει σε διεθνείς ή εθνικές αθλητικές διοργανώσεις έως ότου καταστήσει τον εαυτό του διαθέσιμο προς έλεγχο, παρέχοντας έγγραφη προειδοποίηση έξι (6) μηνών ή προειδοποίηση ίση με την εναπομείνασα περίοδο αποκλεισμού από την ημερομηνία που αποσύρθηκε ο αθλητής, αν η συγκεκριμένη περίοδος ήταν μεγαλύτερη των έξι (6) μηνών, προς την οικεία διεθνή ομοσπονδία και το ΕΣΚΑΝ.
6.7.3. Αθλητής, που δεν συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο εγγεγραμμένων του ΕΣΚΑΝ και έχει ενημερώσει εγγράφως το ΕΣΚΑΝ για την απόσυρσή του, απαγορεύεται να επανέλθει στην ενεργή δράση, εκτός αν ενημερώσει εγγράφως το ΕΣΚΑΝ και την οικεία εθνική ομοσπονδία τουλάχιστον έξι (6) μήνες νωρίτερα, ότι επιθυμεί να αγωνισθεί και τεθεί σε διαθεσιμότητα για έλεγχο εκτός διοργάνωσης, συμπεριλαμβανομένης αν χρειασθεί και της διαθεσιμότητας για στοιχεία εντοπισμού σύμφωνα με το άρθρο 5, για την περίοδο πριν από την επιστροφή στην ενεργό δράση.