logo-print

Τι αλλάζει στη δημόσια διοίκηση με τις διατάξεις του Ν. 4325/2015 (Εγκύκλιος)

Επέκταση των δικαιωμάτων των πολιτών και σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών, ηλεκτρονική έκδοση (online) πιστοποιητικών και ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων Δημοσίου

02/06/2015

16/11/2017

Φορολογικός Πολυκώδικας - Σεπτέμβριος 2022

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΑΡΜΠΑΣ

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ

 

Διοικητική Δικονομία - Συλλογή Διατάξεων

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΤΑΚΤΙΚΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ

Ενημερωτική εγκύκλιο σχετικά με τις αλλαγές που επιφέρουν στη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών οι διατάξεις του νέου νόμου 4325/2015 (Εκδημοκρατισμός της διοίκησης - Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας και Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση - Αποκατάσταση Αδικιών και άλλες διατάξεις), εξέδωσε το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, το Κεφάλαιο 3 «Δικαιώματα πολιτών - Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας - Ηλεκτρονική διακυβέρνηση» του νόμου αφορά στην επέκταση των δικαιωμάτων των πολιτών/ διοικουμένων και σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, την αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών και την ηλεκτρονική έκδοση (online) πιστοποιητικών, την ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων Δημοσίου-Ασφάλεια πληροφορικών συστημάτων Δημοσίου, καθώς και σε θέματα του Εθνικού Τυπογραφείου.

Συγκεκριμένα, ως προς την επέκταση των δικαιωμάτων των διοικουμένων (άρθρο 7, παρ. 1), ισχύουν πλέον τα εξής:

Με τις ρυθμίσεις της παρ. 1 του άρθρου 7 διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής διατάξεων του «Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας» - Ν. 2690/1999, που ρυθμίζουν θέματα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων στις σχέσεις Κράτους - Πολίτη, και στα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου που ανήκουν στο κράτος ή επιχορηγούνται τακτικώς, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις από κρατικούς πόρους κατά 50% τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού τους, στα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου και τις Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς (ΔΕΚΟ) του Κεφαλαίου Α ́ του Ν. 3429/2005, καθώς και στα νομικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α., εντός ή εκτός της Γενικής Κυβέρνησης. 

Ειδικότερα, οι προαναφερόμενοι φορείς υποχρεούνται, πλέον, στην τήρηση των διατάξεων των άρθρων 4 έως 7 και του άρθρου 12 του «Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας» - Ν. 2690/1999, που αφορούν στην τήρηση των προθεσμιών διεκπεραίωσης των υποθέσεων από τη Διοίκηση, την πρόσβαση σε έγγραφα, την προηγούμενη ακρόαση του ενδιαφερομένου, την αμεροληψία των διοικητικών οργάνων, καθώς και την τήρηση πρωτοκόλλου υπηρεσίας - χορήγηση βεβαίωσης για την καταχώρηση εγγράφου. 

Συνεπώς, οι κανόνες που καθορίζουν τη διοικητική δράση, καθώς και οι όροι που έχουν τεθεί για την επικοινωνία και τη διεκπεραίωση των υποθέσεων των πολιτών, στη βάση των αρχών της χρηστής διοίκησης, της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης, της αμεροληψίας και του σεβασμού της προσωπικότητας του πολίτη εφαρμόζονται εφεξής και από τους προαναφερόμενους φορείς

Άμεση συνέπεια της εν λόγω ρύθμισης είναι η κατά ενιαίο τρόπο άσκηση των δικαιωμάτων των πολιτών, καθώς και η δίκαιη, αναλογική και ισότιμη μεταχείρισή τους από όλες τις υπηρεσίες, αλλά και τους φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα.

Ως προς την αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών και την ηλεκτρονική έκδοση πιστοποιητικών (άρθρο 12) ισχύουν τα εξής:

Με τη θέσπιση της παρ. 1 του άρθρου 12 του Νόμου αυτού, το μέτρο της αυτεπάγγελτης αναζήτησης πιστοποιητικών αποκτά καθολική εφαρμογή σε όλα τα δικαιολογητικά που απαιτούνται κατά τις συναλλαγές του πολίτη με το Δημόσιο και ενισχύεται με τη χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης

Η πλήρης εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων, άρχεται με την πάροδο έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του νόμου, ήτοι από 11-5-2015 και θα ισχύουν τα ακόλουθα:

Έκαστη αρμόδια υπηρεσία θα αναζητεί αυτεπαγγέλτως τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που πληρούν τις προϋποθέσεις της διάταξης, δηλαδή αυτά που εκδίδονται από το δημόσιο, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, εφόσον δεν συνυποβάλλονται από τον αιτούντα και δεν απαιτείται για την έκδοσή τους σύμπραξη του διοικούμενου.

Η αυτεπάγγελτη αναζήτηση θα γίνεται πλέον με κάθε πρόσφορο τρόπο και όχι μόνο μέσω τηλεομοιοτυπίας.

Σχετική εξουσιοδότηση τεκμαίρεται ότι παρέχεται από τον ενδιαφερόμενο, με την κατάθεση της αίτησής του είτε αυτό είναι φυσικό πρόσωπο που αιτείται για λογαριασμό του, είτε είναι νόμιμος εκπρόσωπος νομικού προσώπου (πχ. εταιρείας, κλπ.).

Συναφώς επισημαίνεται ότι διατηρείται σε ισχύ η δυνατότητα του ενδιαφερόμενου, εφόσον το επιθυμεί, να υποβάλλει τα δικαιολογητικά που ζητούνται με την κατάθεση της σχετικής αίτησης.

Περαιτέρω στις περιπτώσεις που οι αρμόδιες Υπηρεσίες για τη διεκπεραίωση συγκεκριμένων διοικητικών διαδικασιών, κρίνουν ότι η αυτεπάγγελτη αναζήτηση καθίσταται ιδιαίτερα δυσχερής, λόγω του μεγάλου όγκου αιτήσεων ή άλλων λόγων, με συνέπεια η εφαρμογή της ρύθμισης που σκοπό αρχικά έχει τη διευκόλυνση στην εξυπηρέτηση του πολίτη, να λειτουργεί τελικά σε βάρος του, τότε παρέχεται η δυνατότητα να προωθήσουν σχέδιο απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και του αρμόδιου, κατά περίπτωση, Υπουργού, στο οποίο θα καθορίζονται οι διαδικασίες, στις οποίες δεν θα εφαρμόζεται η αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών.

Στο εν λόγω σχέδιο απόφασης θα πρέπει να αναφέρονται οι ειδικοί λόγοι που επιβάλλουν τη μη εφαρμογή της αυτεπάγγελτης αναζήτησης δικαιολογητικών.

Επιπροσθέτως, στις διατάξεις της παρ. 2α του ιδίου άρθρου, ορίζεται ότι όλα τα πιστοποιητικά που εκδίδονται ηλεκτρονικά, μέσω κεντρικών πληροφοριακών συστημάτων των υπηρεσιών του Δημοσίου, ή μέσω ηλεκτρονικής διασύνδεσης των συστημάτων αυτών με το πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΜΗΣ – ΚΕΠ»:

- θα ενταχθούν στις διαδικασίες που διεκπεραιώνουν τα ΚΕΠ και θα εκδίδονται πλέον ηλεκτρονικά και από τα ΚΕΠ. Για τη διεκπεραίωση των πιστοποιητικών αυτών online και μέσω των ΚΕΠ θα εκδίδεται η προβλεπόμενη κάθε φορά από τις διατάξεις του άρθρου 31 του Ν.3013/2002 (ΦΕΚ 102/τ. Α ́) Κοινή Υπουργική Απόφαση,

- θα αναζητούνται αυτεπάγγελτα με ηλεκτρονικό τρόπο από τις υπηρεσίες, στις οποίες τα πιστοποιητικά αυτά υποβάλλονται ως δικαιολογητικά στις διαδικασίες που αυτές διεκπεραιώνουν. Η αυτεπάγγελτη αναζήτηση με ηλεκτρονικό τρόπο πραγματοποιείται, μέσω διασύνδεσης των υπηρεσιών αυτών με το κεντρικό πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου φορέα, που εκδίδει ηλεκτρονικά, τα πιστοποιητικά αυτά και έχει την ευθύνη ανάπτυξης και συντήρησης του πληροφοριακού του συστήματος. 

Η ως άνω διάταξη αποσκοπεί αφενός στη βελτιστοποίηση της εξυπηρέτησης των πολιτών με την αύξηση της παροχής online πιστοποιητικών μέσω των ΚΕΠ, για χρήση στις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες και αφετέρου στην καθιέρωση και προώθηση της ηλεκτρονικής αυτεπάγγελτης αναζήτησης των πιστοποιητικών από το Δημόσιο.

Στο πλαίσιο αυτό και μέχρι την πλήρη εφαρμογή των ρυθμίσεων του άρθρου 12 του Ν. 4325/2015, δηλαδή των έξι (6) μηνών από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου, οι Υπηρεσίες, των οποίων οι οργανικές μονάδες διεκπεραιώνουν διοικητικές διαδικασίες, πρέπει να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για τη διασύνδεσή τους με τα πληροφοριακά συστήματα φορέων του Δημοσίου Τομέα, που εκδίδουν ηλεκτρονικά τα πιστοποιητικά που απαιτούνται, ως δικαιολογητικά στις διαδικασίες που οι ανωτέρω οργανικές μονάδες διεκπεραιώνουν.

Με την καθιέρωση της ηλεκτρονικής αυτεπάγγελτης αναζήτησης των δικαιολογητικών, η σχετική υποχρέωση των Υπηρεσιών θα μπορεί να εκπληρωθεί με τον βέλτιστο τρόπο, μειώνοντας σημαντικά το διοικητικό βάρος των καθ ́ύλην αρμόδιων υπηρεσιών.

Στις περιπτώσεις που Υπηρεσίες διαπιστώνουν ότι δεν είναι εφικτή η ηλεκτρονική διασύνδεσή τους εντός του προβλεπόμενου εξαμήνου, τότε σε εφαρμογή της παρεχόμενης από την παρ. 2β του άρθρου 12 εξουσιοδότησης, διατυπώνουν σχετικό αίτημα στο Υπουργείο που υπάγονται, προκειμένου αυτό, εν συνεχεία, να συνεργαστεί με το, κατά περίπτωση, αρμόδιο Υπουργείο, στο οποίο ανήκει το εκάστοτε πληροφοριακό σύστημα, για να γίνει επακριβής προσδιορισμός του χρόνου στον οποίο θα είναι δυνατή η ηλεκτρονική διασύνδεση.

Κατόπιν τούτων, προωθείται στο Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης, στο οποίο και θα καθορίζεται ο χρόνος που θα είναι δυνατή η διασύνδεση αυτή.

Στην εν λόγω ΚΥΑ, θα πρέπει να αποτυπώνονται οι τεχνικοί ή άλλοι λόγοι που ανάγονται στη λειτουργία της οικείας Υπηρεσίας και επιβάλλουν την έκδοση της εν λόγω απόφασης.

Ολόκληρη την εγκύκλιο μπορείτε να βρείτε εδώ.

Tα πρόδηλα σφάλματα στο κτηματολογικό δίκαιο Βιβλιοθήκη Δικαίου Κτηματολογίου Νο 20

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ - ΔΗΜΗΤΡΑΣ

Ιδιωτικό Ασφαλιστικό Δίκαιο Ζ έκδοση