1. Οι επιχειρησιακοί στόχοι της διεύθυνσης Διυπηρεσιακής Συνεργασίας για τον Έλεγχο της Αγοράς και την Αντιμετώπιση του Παράνομου Εμπορίου είναι:
α) Η λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου, με τη συνεργασία των ελεγκτικών αρχών σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο κατά τον έλεγχο της διακίνησης προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών για την πάταξη του παράνομου εμπορίου και ιδίως των υπηρεσιών της περ. ε΄ της παρ. 2 του άρθρου 4 και των υπηρεσιών που ασκούν ελεγκτικό έργο σύμφωνα με το άρθρο 51 του ν. 4497/2017 σε εφαρμογή του ετήσιου προγραμματισμού δράσης της ΔΙ.Μ.Ε.Α..
β) Η ενημέρωση της Διεύθυνσης Συντονισμού και της Διεύθυνσης Διαχείρισης Δεδομένων, Στατιστικής Επεξεργασίας και Εποπτείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου με στοιχεία που σχετίζονται αφενός με τον προγραμματισμό των ελέγχων και αφετέρου με διενεργηθέντες ελέγχους όπως:
βα) τον αριθμό και τη σύνθεση των κλιμακίων,
ββ) τον αριθμό και το είδος των παραβάσεων,
βγ) τον αριθμό και το ύψος των προστίμων.
γ) Ο έλεγχος της τήρησης των κανόνων διακίνησης και εμπορίας προϊόντων και παροχής υπηρεσιών.
δ) Ο έλεγχος της συμμόρφωσης φυσικών και νομικών προσώπων που δραστηριοποιούνται στην εμπορία και διακίνηση καταναλωτικών αγαθών και στην παροχή υπηρεσιών σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις περί προστασίας του καταναλωτή.
ε) Η σύνταξη της έκθεσης των απόψεων της Διοίκησης, καθώς και η σύνταξη κάθε σχετικού εγγράφου προς τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. για τη βεβαίωση των προστίμων.
στ) Η εξέταση των ενδικοφανών προσφυγών ιδίως επί των κυρώσεων και των ενστάσεων, καθώς και εκθέσεων αντιρρήσεων επί επιβαλλομένων παραβάσεων από τους ελεγκτές της ΔΙ.Μ.Ε.Α.
2. Το Τμήμα Διυπηρεσιακής Δράσης είναι αρμόδιο για:
α) τον συντονισμό των ενεργειών των αρμοδίων αρχών για την πάταξη του παράνομου εμπορίου, τον έλεγχο της αγοράς και τον έλεγχο της διακίνησης προϊόντων και παροχής υπηρεσιών, ιδίως δε των υπηρεσιών της περ. ε΄ της παρ. 2 του άρθρου 4,
β) την οργάνωση, σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές και φορείς, επιχειρησιακών σχεδίων δράσεων σε τοπικό, περιφερειακό ή εθνικό επίπεδο, για τη συγκρότηση των μικτών κλιμακίων, καθώς και τη σύνταξη Επιχειρησιακών Σχεδίων τακτικά ή και εκτάκτως,
γ) τον έλεγχο με τη μορφή δειγματοληψίας, τη δέσμευση ή κατάσχεση και την καταστροφή αγαθών (προϊόντων) και υπηρεσιών που σχετίζονται με την προστασία και ασφάλεια του καταναλωτή και τη δημόσια υγεία εν γένει,
δ) τον έλεγχο προϊόντων υδροφθοράνθρακα υπό τη μορφή δειγματοληψίας, τη δέσμευση ή κατάσχεση και την καταστροφή των συγκεκριμένων προϊόντων, τον έλεγχο εμφιάλωσης και τον έλεγχο ποσοστώσεων εισαγωγών προϊόντων υδροφθοράνθρακα και λοιπών πεδίων επί των παραστατικών διακίνησης και εμπορίας αυτών των προϊόντων. O έλεγχος δύναται να πραγματοποιείται σε συνεργασία με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τις περιπτώσεις ελέγχου της ορθής εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 517/2014 και των συμπληρωματικών εθνικών μέτρων εφαρμογής του,
ε) την πραγματοποίηση συσκέψεων με εκπροσώπους φορέων της κεντρικής διοίκησης, των περιφερειακών και τοπικών αρχών ή άλλων φορέων με στόχο τον συντονισμό των δράσεων,
στ) την αναζήτηση και λήψη κάθε αναγκαίας πληροφορίας ή στοιχείου, που αφορά ή σχετίζεται με την άσκηση του έργου του, κατόπιν σχετικής εντολής του Τμήματος Συντονισμού και Διοικητικής Υποστήριξης, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα ή επαγγελματικού απορρήτου,
ζ) την εκτέλεση των σχεδίων δράσεως με την συγκρότηση μικτών κλιμακίων για τη διενέργεια ελέγχων σε συνεργασία με άλλες ελεγκτικές αρχές σε όλη την Επικράτεια,
η) την αντιμετώπιση έκτακτων κρίσεων στην εσωτερική αγορά, στο πλαίσιο επιχειρησιακών σχεδίων εντατικοποίησης των ελέγχων,
θ) την πραγματοποίηση ελέγχων επί των καταγγελιών και άλλων πληροφοριών που περιέρχονται σε γνώση της ΔΙ.Μ.Ε.Α. με οποιονδήποτε νόμιμο τρόπο και μέσο,
ι) τις επιτόπιες κατασχέσεις προϊόντων που διατίθενται στην αγορά παρανόμως κατά τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία,
ια) κάθε άλλη ελεγκτική αρμοδιότητα που συνάδει με την αποστολή της ΔΙ.Μ.Ε.Α. σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για τον έλεγχο της αγοράς κατά τα στάδια παραγωγής, διακίνησης και εμπορίας.
3. Το Τμήμα Ελέγχου Αγοράς είναι αρμόδιο για:
α) την οργάνωση, τον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό και την εκτέλεση των ελέγχων, σε συνεργασία με το Τμήμα Συντονισμού, για την τήρηση των κανόνων λειτουργίας της αγοράς σε καθημερινή βάση,
β) τη συμμετοχή σε ειδικά κλιμάκια ελέγχων σε όλη την Επικράτεια, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Αντιμετώπισης Παράνομου Εμπορίου και με άλλες ελεγκτικές υπηρεσίες μετά από εντολή του Τμήματος Συντονισμού και Διοικητικής Υποστήριξης,
γ) τη συνεργασία με τις συναρμόδιες περιφερειακές ελεγκτικές υπηρεσίες,
δ) τον έλεγχο χρήσης του ελληνικού σήματος, όπως προβλέπεται στον ν. 4072/2012 (Α΄ 86),
ε) τον έλεγχο με τη μορφή δειγματοληψίας, τη δέσμευση ή κατάσχεση και την καταστροφή αγαθών (προϊόντων), που σχετίζονται με την προστασία και ασφάλεια του καταναλωτή και τη δημόσια υγεία εν γένει,
στ) τη συνδρομή στην αντιμετώπιση κρίσεων στην αγορά μέσω εφαρμογής σχεδίων εκτάκτου ανάγκης,
ζ) τη διερεύνηση καταγγελιών και πληροφοριών που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της ΔΙ.Μ.Ε.Α.,
η) τον έλεγχο της συμμόρφωσης με τους ισχύοντες κανόνες εμπορίας και διακίνησης προϊόντων.
4. Το Τμήμα Χημικών Αναλύσεων είναι αρμόδιο για:
α) τη διενέργεια χημικών και οργανοληπτικών αναλύσεων ελαιολάδου με σκοπό τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων για τη διαμόρφωση των παραμέτρων ποιότητας και νοθείας του ελληνικού ελαιολάδου,
β) την ενημέρωση των αρμόδιων υπηρεσιών και των ενδιαφερόμενων παραγωγικών τάξεων για την προστασία του ελληνικού ελαιολάδου,
γ) την ενημέρωση του εκάστοτε αρμόδιου Υπουργείου για τη χάραξη και εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής στον τομέα των τροφίμων, σχετικά με τις μελέτες που διενεργεί το Τμήμα για το ελληνικό ελαιόλαδο, καθώς και για τη συμμετοχή των εμπειρογνωμόνων του Τμήματος σε όργανα διεθνών οργανισμών,
δ) τη διενέργεια οργανοληπτικών αναλύσεων ελαιολάδου κατόπιν αιτημάτων των υπεύθυνων φορέων ελέγχου της αγοράς και τη γνωμοδότηση για την κατάταξη του ελαιολάδου σύμφωνα με τον Κανονισμό ΕΚ 2568/1991 της Επιτροπής της 11ης Ιουλίου 1991,
ε) τον εργαστηριακό έλεγχο δειγμάτων ελαιολάδου κρατικών προμηθειών, εφόσον προβλέπεται από τους όρους των διακηρύξεων και των σχετικών συμβάσεων,
στ) την παροχή υπηρεσιών εκτέλεσης φυσικοχημικών αναλύσεων και οργανοληπτικών αναλύσεων ελαιολάδου, χορήγησης πιστοποιητικών ποιότητας και οργανοληπτικής εξέτασης, προς οργανισμούς, επιχειρήσεις και ιδιώτες, κατόπιν είσπραξης τελών, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 3002640/1552/06.02.2002 υπουργική απόφαση (Β΄161) και την παρ. 1 του άρθρου 33 του ν. 3377/2005 (Α΄ 202),
ζ) τη συμμετοχή σε όργανα διεθνών οργανισμών για θέματα που αφορούν τις φυσικές και χημικές σταθερές, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και τις μεθόδους ελέγχου ελαιολάδου,
η) τη συμμετοχή στην υποεπιτροπή χημικών εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη γνωμοδότηση επί των κριτηρίων που καθορίζουν τα όρια εμπορίας και διακίνησης ελαιολάδου,
θ) τη συμμετοχή σε όργανα διεθνών οργανισμών για θέματα που αφορούν τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά του ελαιολάδου,
ι) τη διοργάνωση διεργαστηριακών δοκιμών στην Ελλάδα για τον έλεγχο της αξιοπιστίας των αναγνωρισμένων ομάδων δοκιμαστών παρθένου ελαιολάδου,
ια) τη συμμετοχή σε εργαστηριακές δοκιμές ελέγχου ποιότητας με εργαστήρια άλλων χωρών, που πραγματοποιούνται για την εξακρίβωση της αξιοπιστίας των μεθόδων ανάλυσης και των εργαστηρίων,
ιβ) τη διεξαγωγή και εκπόνηση ετήσιας μελέτης των οργανοληπτικών χαρακτηριστικών του παρθένου ελαιολάδου από όλες τις ελαιοπαραγωγικές περιοχές της Ελλάδας,
ιγ) την παρακολούθηση και μελέτη των τεχνολογικών εξελίξεων στη βιομηχανική παραγωγή ελαίων και σπορελαίων,
ιδ) τη συμμετοχή σε διεθνή προγράμματα προς αναζήτηση νέων μεθόδων αναλύσεων για τη βελτίωση της ποιότητας και την καταπολέμηση της νοθείας του ελαιολάδου,
ιε) τη συνεργασία με εκπαιδευτικά ιδρύματα και άλλους φορείς σε εργαστηριακές έρευνες,
ιστ) την οργάνωση και πραγματοποίηση σεμιναρίων για την οργανοληπτική αξιολόγηση του παρθένου ελαιολάδου.