logo-print

Άρθρο 18 - Νόμος 3399/2005

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΙΣΧΥΟΣ:

23/07/2014

Γενικό Διοικητικό Δίκαιο, 2025
Η προστασία της εμπορικής επωνυμίας και του διακριτικού τίτλου στο χώρο των διακριτικών γνωρισμάτων, 2024

Άρθρο 18 Κύρωση απόφασης

1. Κυρώνεται και έχει ισχύ νόμου από 1.1.2005 η 324032/ 24.12.2004 απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Εφαρμογή του καθεστώτος της πολλαπλής συμμόρφωσης και λοιπά συμπληρωματικά μέτρα σε εκτέλεση του Κανονισμού (ΕΚ) 1782/2003 του Συμβουλίου» (ΦΕΚ 1921 Β'), το κείμενο της οποίας έχει ως εξής:

«ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Αθήνα, 24 Δεκεμβρίου 2004 Αριθ. Πρωτ.: 324032

ΘΕΜΑ: «Εφαρμογή του καθεστώτος της πολλαπλής συμμόρφωσης και λοιπά συμπληρωματικά μέτρα σε εκτέλεση του Κανονισμού (ΕΚ) 1782/2003 του Συμβουλίου».

ΑΠΟΦΑΣΗ ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ -ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Έχοντας υπόψη: 1. Τις διατάξεις:

α. Του άρθρου 29 παρ. 1 του ν. 3147/2003 (135 Α') «Ρύθμιση θεμάτων αγροτικής γης, επίλυσης ζητημάτων αποκατασταθέντων και αποκαθισταμένων κτηνοτρόφων και άλλες διατάξεις».

β. Του άρθρου 22 παρ. 3 του ν. 992/1979 «Για την οργάνωση των διοικητικών υπηρεσιών για την εφαρμογή της Συνθήκης της Προσχώρησης της Ελλάδας στις Ευρωπαϊκές Κοινότητες και ρύθμιση συναφών θεσμικών και οργανωτικών θεμάτων». (280 Α').

γ. Του άρθρου 1 παρ. 1, 2 και 3 του ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου» (34 Α'), όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη του άρθρου 6 του ν. 1440/1984 «Συμμετοχή της Ελλάδας στο κεφάλαιο, στα αποθεματικά και τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Κοινότητας Άνθρακος και Χάλυβος και του Οργανισμού Εφοδιασμού «ΕΥΡΑΤΟΜ» (70 Α').

δ. Του άρθρου 29α του ν. 1558/1985 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα» (137 Α'), όπως αυτό προστέθηκε με το άρθρο 27 του ν. 2081/1992 (154 Α') και αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 παρ. 2α του ν. 2469/1997 (38 Α').

ε. Των άρθρων 13 μέχρι και 29 του ν. 2637/1998 (200 Α'), «Σύσταση Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων», όπως αυτά τροποποιήθηκαν και συμπληρώθηκαν με το άρθρο 4 του ν. 2732/1999 (154 Α') και το άρθρο 24 του

ν. 2945/2001 (223 Α') «Εθνικό Σύστημα Προστασίας της Αγροτικής Δραστηριότητας».

στ. Του ν. 2362/1995 «Περί δημοσίου λογιστικού ελέγχου δαπανών του κράτους και άλλες διατάξεις» (247 Α').

2. Τον Κανονισμό (ΕΚ) 1782/2003 του Συμβουλίου «για τη θέσπιση κοινών κανόνων για τα καθεστώτα άμεσης στήριξης στα πλαίσια της κοινής γεωργικής πολιτικής και για τη θέσπιση ορισμένων καθεστώτων στήριξης στους γεωργούς και για την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 2019/93 (ΕΚ) αριθ. 1452/2001, (ΕΚ) αριθ. 1453/2001 (ΕΚ) αριθ. 1454/2001, (ΕΚ) αριθ. 1868/94, (ΕΚ) αριθ. 1251/1999 (ΕΚ) αριθ. 1254/1999, (ΕΚ) αριθ. 1673/2000,

(ΕΟΚ) αριθ. 2358/71 και (ΕΚ) αριθ. 2529/2001».

3. Τον Κανονισμό (ΕΚ) 795/2004 της Επιτροπής «σχετικά με τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του καθεστώτος ενιαίας ενίσχυσης που προβλέπεται στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1782/2003 του Συμβουλίου για τη θέσπιση κοινών κανόνων για τα καθεστώτα άμεσης στήριξης στα πλαίσια της κοινής γεωργικής πολιτικής και για τη θέσπιση ορισμένων καθεστώτων στήριξης στους γεωργούς».

4. Τον Κανονισμό (ΕΚ) 796/2004 της Επιτροπής «σχετικά με τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων για την εφαρμογή της πολλαπλής συμμόρφωσης, της διαφοροποίησης και του ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης και ελέγχου που προβλέπονται στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1782/2003 του Συμβουλίου για τη θέσπιση κοινών κανόνων για τα καθεστώτα άμεσης στήριξης στα πλαίσια της κοινής γεωργικής πολιτικής και για τη θέσπιση ορισμένων καθεστώτων στήριξης στους γεωργούς».

5. Την υπ' αριθμ. 394555/23.10.2000 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Γεωργίας, «Ανάθεση άσκησης αρμοδιοτήτων του ΟΠΕΚΕΠΕ στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της χώρας» (1324 Β').

6. Την υπ' αριθμ. 14650/ΔΙΟΕ85/17.3.2004 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών «Καθορισμός αρμοδιοτήτων των Υφυπουργών Οικονομίας και Οικονομικών» (519 Β').

7. Την από 17.12.2004 σύμφωνη γνώμη του ΟΠΕΚΕΠΕ και τις σχετικές εισηγήσεις των καθύλην αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

8. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη σε βάρος του τακτικού προϋπολογισμού, που καλύπτεται από τις πιστώσεις των ΚΑΕ 5243 και ΚΑΕ 2212 του τακτικού προϋπολογισμού του ΥΑΑΤ και η οποία δεν μπορεί να προσδιοριστεί, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1 Σκοπός

Με την παρούσα απόφαση θεσπίζονται τα αναγκαία συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή της πολλαπλής συμμόρφωσης και ορίζεται ο φορέας για την εφαρμογή της διαφοροποίησης και των δικαιωμάτων ενίσχυσης σε εκτέλεση των Κανονισμών (ΕΚ) αριθμ. 1782/2003 του Συμβουλίου και αριθμ. 795/2004 και αριθμ. 796/2004 της Επιτροπής όπως ισχύουν.

Κεφάλαιο I Πολλαπλή συμμόρφωση

Άρθρο 2 Υποχρεώσεις γεωργών

Ο γεωργός που λαμβάνει άμεσες ενισχύσεις υποχρεούται:

Α. Για τις απαιτήσεις του Παραρτήματος IV Καν. (ΕΚ)

1782/2003:

1. Να μεριμνά ώστε στα αγροτεμάχια που βρίσκονται σε εδάφη με κλίση άνω του 10%, να υπάρχει φυτική κάλυψη κατά την περίοδο των βροχοπτώσεων, μέχρι την προετοιμασία του εδάφους για την επόμενη σπορά, ανάλογα με την καλλιέργεια.

2. Σε αγροτεμάχια με κλίση πάνω από 10% που κινδυνεύουν από διάβρωση, η άροση πρέπει να γίνεται κατά τις ισοϋψείς ή διαγώνια ή εναλλακτικά να δημιουργούνται σταθερές ακαλλιέργητες λωρίδες ως ζώνες ανάσχεσης, σε αποστάσεις ανάλογες με τις εδαφικές ιδιότητες και την κλίση. Επίσης η άρδευση να μη γίνεται με τη μέθοδο της κατάκλισης.

3. Να μην καταστρέφει τις αναβαθμίδες, τις ξερολιθιές, τα αναχώματα και τα φυσικά πρανή στα όρια των αγροτεμαχίων.

4. Να καλλιεργεί και να ενσωματώνει στο έδαφος ψυχανθή, συμπληρωματικά προς την κύρια καλλιέργεια, στο 20% της καλλιεργούμενης έκτασης της εκμετάλλευσης κατ' έτος.

5. Ανάλογα με τις τοπικές συνθήκες, επιλέγει να ακολουθήσει μία ή περισσότερες από τις παρακάτω πρακτικές αναφορικά με τα υπολείμματα των καλλιεργειών:

α) ενσωμάτωση στο έδαφος, β) βόσκηση της καλαμιάς,

γ) κοπή και κάλυψη του εδάφους με τα υπολείμματα (mulching) και ενσωμάτωσή τους στο έδαφος την επόμενη άνοιξη.

Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, μόνο για περιοχές εκτός του Δικτύου Φύση 2000 και με άδεια από την οικεία Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης και την Πυροσβεστική, μπορεί να προβεί σε καύση της καλαμιάς.

6. Να μην προβαίνει σε μηχανική κατεργασία του εδάφους όταν υπάρχει πάγος ή/και πλήρης κάλυψη του αγροτεμαχίου με νερό.

7. Να συμμορφώνεται με την ελάχιστη πυκνότητα βόσκησης των βοσκοτόπων, η οποία ορίζεται σε 0,2 ΜΜΖ/εκτάριο για όλες τις κατηγορίες ζώων, εκτός των περιπτώσεων όπου υπάρχουν ειδικότερες ρυθμίσεις κατά περιοχή. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η βόσκηση, να κόβει και να απομακρύνει τη θαμνώδη βλάστηση των βοσκοτόπων.

8. Να μην προβαίνει σε άροση των μονίμων βοσκοτόπων εκτός από τις περιπτώσεις όπου προκύπτει περιβαλλοντική ή αρχαιολογική αναγκαιότητα, η οποία αποδεικνύεται με έγγραφα των αρμοδίων αρχών. Επίσης να μην προκύπτει υπερβόσκηση πάνω από 3 ΜΜΖ/εκτάριο.

9. Να προβαίνει στις ελάχιστες καλλιεργητικές παρεμβάσεις στο αγροτεμάχιο ώστε να διατηρείται αυτό σε καλή κατάσταση και να αποφεύγεται η εισβολή ανεπιθύμητων ειδών. Ο γεωργός μπορεί να απομακρύνει την ανεπιθύμητη βλάστηση είτε με βόσκηση είτε με μηχανικό κόψιμο και απομάκρυνση.

Β. Για τις απαιτήσεις του Παραρτήματος ΙΙΙ.Α. Καν.

(ΕΚ) 1782/03:

1. Να ενσωματώνει καταλλήλως στο έδαφος τα κοκκώδη αγροχημικά. τα δε δολώματα τρωκτικοκτονίας να τοποθετούνται εντός των στοών των τρωκτικών, ώστε να μην είναι ορατά (Οδηγία 79/409/ΕΟΚ).

2. Να μην καταστρέφει τμήματα της φυσικής αυτοφυούς βλάστησης στα όρια των γεωργικών εκτάσεων με δρόμους και φυσικούς υδάτινους αποδέκτες. Ορίζεται ελάχιστο εύρος ζώνης διατήρησης (Οδηγία 79/409,

92/43/ΕΟΚ):

- για θάμνους 0,50μ εκατέρωθεν της ρίζας του θάμνου και

- για δένδρα η κάθετη προβολή της κόμης του δένδρου στο έδαφος.

3. Να τηρεί τους όρους εφαρμογής των φυτοπροστα-τευτικών σκευασμάτων (Άρθρο 4, της Οδηγίας 80/68/

ΕΟΚ).

4. Να πραγματοποιεί την έκπλυση των ψεκαστικών μηχανημάτων σε απόσταση μεγαλύτερη των 30 μέτρων από γεώτρηση, τάφρο ή υδατοσυλλογή (Άρθρο 5, της

Οδηγίας 80/68/ΕΟΚ).

5. Να καθαρίζει τη βλάστηση εντός των στοιχείων των αρδευτικών και στραγγιστικών δικτύων για τη διασφάλιση της αναγκαίας παροχετευτικότητας, με μηχανικά και όχι με χημικά μέσα (Άρθρα 4 και 5, της Οδηγίας

80/68/ΕΟΚ).

6. Να καθορίσει στην εκμετάλλευσή του και να σημάνει ευκρινώς χώρο συγκέντρωσης και αποκομιδής απορριμμάτων, όπου εξασφαλίζεται η συγκέντρωση όλων των ρυπογόνων στοιχείων και των συσκευασιών των αγροχημικών (Άρθρα 4 και 5, της Οδηγίας 80/68/ΕΟΚ).

7. Να συμμορφώνεται με τα προβλεπόμενα στα άρθρα 3 και 4 της 80568/4225/91 (641 Β') κοινής υπουργικής

απόφασης. (Οδηγία 86/278/ΕΟΚ).

8. Να διατηρεί τις πάσης φύσεως αγροτικές εγκαταστάσεις σε καλή κατάσταση ώστε να αποτρέπεται η διαφυγή ρυπαντών προς το περιβάλλον (Οδηγίες, αρ.

80/68/ΕΟΚ και αρ. 92/43/ΕΟΚ).

9. Για τα αγροτεμάχια εντός των περιοχών που ορίζονται ως ευπρόσβλητες ζώνες με βάση τις κοινές υπουργικές αποφάσεις: 20417/2520 (Β' 1195/14.9.2001), 20416/2519 (Β' 1196/14.9.2001), 20418/2521 (Β' 1197/14.9.2001), 25638/2905 (Β' 1422/22.10.2901), να εφαρμόζει τις ποσότητες αζωτούχων λιπασμάτων και να τηρεί τις κατευθύνσεις σχετικά με τον αριθμό, το χρόνο και την ποσότητα εφαρμοζόμενου αζώτου ανά δόση, όπως αυτές καθορίζονται ανά καλλιέργεια και εδαφική κλάση στις ενδεδειγμένες λιπαντικές αγωγές των Προγραμμάτων Δράσης, όπως αναφέρονται στις παραπάνω κοινές υπουργικές αποφάσεις (Άρθρο 5, της Οδηγίας 91/676/ΕΟΚ).

10. Στις περιοχές που ορίζονται ως ευπρόσβλητες με βάση την 20419/2522 (Β 1212/18.9.2001) κοινή υπουργική απόφαση να τηρεί τα παρακάτω όρια αζωτούχων λιπασμάτων ανάλογα με την καλλιέργεια (Άρθρο 5, της

Οδηγίας 91/676/ΕΟΚ):

Μονάδες Αζώτου

Καλλιέργεια

Στρυμόνας

Θεσ/νίκη Πέλλα Ημαθία

Άρτα Πρέβεζα

Καλαμπόκι

Βαμβάκι

Ζαχαρότευτλα

-

Σιτηρά

-

Πατάτα

-

-

Ντομάτα

-

-

Ρύζι

-

-

Ροδάκινα

-

-

Ελιά

-

-

Μηλιά-Αχλαδιά

-

-

-

Εσπεριδοειδή

-

-

Για τις λοιπές καλλιέργειες οι οποίες δεν καταγράφονται στον πίνακα των κυριοτέρων καλλιεργειών, ισχύει η λιπαντική αγωγή που περιγράφεται στα πρακτικά λίπανσης των Ν.Α..

11. Για τα αγροτεμάχια εντός των περιοχών που ορίζονται ως ευπρόσβλητες ζώνες με βάση τις 19652/1906

(Β' 1575/5.8.1999) και 20419/2522 (Β 1212/18.9.2001) κοινές

υπουργικές αποφάσεις, να τηρεί τα ακόλουθα (Άρθρα 4 και 5, της Οδηγίας 91/676/ΕΟΚ):

i. Κατά τη διαχείριση των αποβλήτων πρέπει να εξασφαλίζει τη μείωση της ρύπανσης των νερών από νιτρικά. Για το λόγο αυτόν τα στερεά απόβλητα που προκύπτουν μετά από το διαχωρισμό υγρών-στερεών οδηγούνται σε κοπροσωρό χωρητικότητας τόσης ώστε να εξασφαλίζεται ο χρόνος παραμονής τους για 90-180 ημέρες συμπεριλαμβανομένου και του χρόνου που παραμένουν στο στάβλο. Σε περίπτωση που τα απόβλητα διατηρούνται σε υγρή μορφή σε υποδαπέδια κανάλια θα πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα ώστε να υπάρχει δυνατότητα συγκράτησης τους για επαρκή χρονική περίοδο ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή κατά την οποία το έδαφος είναι σε κατάσταση υδατοκορεσμού ή όταν είναι παγωμένο ή καλυμμένο με χιόνι. Οι χρόνοι αυτοί μπορούν να τροποποιούνται εφόσον κατά το χειρισμό των αποβλήτων εφαρμόζονται και άλλες πρόσθετες τεχνικές που να δικαιολογούν τη μείωση των όγκων αποθήκευσης.

ii. Η ποσότητα κοπριάς που προστίθεται κάθε χρόνο στο έδαφος, είτε από ανθρώπους είτε από τα ίδια τα ζώα, να μην περιέχει άζωτο πάνω από 170 χλγ/εκτά-ριο.

iii. Να αποφεύγει τη χρήση αζωτούχων λιπασμάτων σε απόσταση μικρότερη των δύο μέτρων από όχθες διωρύγων ή καναλιών άρδευσης ή στράγγισης για επίπεδες εκτάσεις και σε απόσταση μικρότερη των έξι μέτρων για εκτάσεις με κλίση μεγαλύτερη του 8%.

iv. Να αποφεύγει τη διάθεση υγρών αποβλήτων καθώς και την εφαρμογή οργανικής κοπριάς σε εκτάσεις με κλίση μεγαλύτερη του 8%.

v. Να μην εναποθέτει υγρά κτηνοτροφικά απόβλητα σε ζώνη πλάτους τουλάχιστον 20 μέτρων από επιφανειακά νερά και 50 μέτρων από πηγές, πηγάδια ή γεωτρήσεις που χρησιμοποιούνται για ύδρευση.

12. Επιπλέον, για τα αγροτεμάχια εντός των περιοχών του Δικτύου Φύση 2000 ο γεωργός οφείλει να τηρεί τα

παρακάτω (Οδηγία 92/43/ΕΟΚ):

i. Να συμμορφώνεται με τα διαλαμβανόμενα στα εξειδικευμένα σχέδια διαχείρισης ή διαχειριστικά μέτρα για την προστασία της περιοχής και των ειδών, όπου αυτά υπάρχουν.

ii. Να πραγματοποιεί το θερισμό από το κέντρο του αγροτεμαχίου προς το εξωτερικό, περιστροφικά ή σε λωρίδες, εφόσον το μέγεθος του αγροτεμαχίου και τα διαθέσιμα μέσα το επιτρέπουν.

iii. Να εφαρμόζει τη νομοθεσία περί θήρας και συλλογής ειδών όπως προβλέπεται στην 414985/85 (Β' 757) κοινή υπουργική απόφαση, άρθρο 6, παρ. 2 άρθρο 7,

παρ. 3γ, στο π.δ. 86/1969 (Α' 7), άρθρο 256, παρ. 2. και στο π.δ. 67/1981 (Α' 43), άρθρα 2 και 3 παρ. 1. Εφόσον επιθυμεί να μην διενεργείται θήρα στο αγροτεμάχιό του, αναρτά κατάλληλη σήμανση μετά από άδεια από το οικείο Δασαρχείο.

iv. Να μην καταστρέφει τη φυσική αυτοφυή βλάστηση

στα όρια των αγροτεμαχίων και στις νησίδες εντός των αγροτεμαχίων του.

v. Να μην εισάγει την καλλιέργεια ξενικών ειδών χωρίς την ειδική άδεια από τις αρμόδιες υπηρεσίες του

ΥΠΑΑΤ.

vi. Στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις όπου υπάρχει συγκέντρωση κοπριάς αυτή να γίνεται σε καλυμμένο χώρο, όπου λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα για την αποφυγή έκπλυσης ρυπαντών.

vii. Να μη χρησιμοποιεί για τη βόσκηση των ζώων του (από 1η Μαρτίου έως 31η Αυγούστου εκάστου έτους) νησίδες φυσικής βλάστησης όπου αναπαράγονται αποικιακά, είδη άγριας πανίδας. Οι περιοχές αυτές φέρουν σήμανση με ευθύνη των τοπικών αρχών.

viii. Να μην καταστρέφει φυσικές υδατοσυλλογές.

ix. Να μην καλλιεργεί γενετικά τροποποιημένα φυτά.

13. Να τηρεί τις διατάξεις του π.δ. 84/95 (Α' 52) άρθρο 4 παράγραφοι 1 και 3 και άρθρο 5 παράγραφος 1, για την «Αναγνώριση και καταγραφή των ζώων σε συμμόρφωση προς την οδηγία 92/102/ΕΟΚ του Συμβουλίου».

14. Να προσέρχεται στις κτηνιατρικές αρχές των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων προκειμένου να υποβάλει το ειδικό έντυπο έναρξης λειτουργίας εκμετάλλευσης και να αιτείται έγκριση για τη σήμανση των ζώων (Άρθρο

3, της Οδηγίας 92/102/ΕΟΚ).

15. Να υποβάλλει στις κτηνιατρικές αρχές των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων συμπληρωμένα τα ειδικά έντυπα που αφορούν τις μεταβολές (συμπεριλαμβανομένης και της διακοπής λειτουργίας) που συμβαίνουν στην εκμετάλλευση (Άρθρο 3, της Οδηγίας 92/102/ΕΟΚ).

16. Να τηρεί τις διατάξεις του κανονισμού (ΕΚ) 1760/ 2000 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου, άρθρα 4 και 7, για τη «Θέσπιση συστήματος αναγνώρισης και καταγραφής των βοοειδών και την επισήμανση του βοείου κρέατος και των προϊόντων με βάση το βόειο κρέας, καθώς και την κατάργηση του κανονισμού 820/97 (ΕΚ) του Συμβουλίου».

17. Να τηρεί τις διατάξεις του κανονισμού (ΕΚ) 911/2004 της Επιτροπής, άρθρα 6, 8 και 9, για την «Εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) 1760/2000 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τα ενώτια, τα διαβατήρια και τα μητρώα εκμεταλλεύσεων».

18. Να τηρεί τις διατάξεις του κανονισμού (ΕΚ) 21/2004 του Συμβουλίου, άρθρα 4 και 5, για τη «Θέσπιση συστήματος αναγνώρισης και καταγραφής των αιγοπροβάτων και για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ.

1782/2003 και των οδηγιών 92/102/ΕΚ και 64/432/ΕΟΚ».

19. Να τηρεί τις διατάξεις της 263493/2004 (Β' 1253) κοινής υπουργικής απόφασης άρθρο 6 παράγραφοι Η και ΙΔ, άρθρο 7 παράγραφοι Α και Δ, άρθρα 8 και 10, για τα «Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του συστήματος αναγνώρισης και καταγραφής των εκμεταλλεύσεων αιγοπροβάτων και του ζωικού τους κεφαλαίου σε εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) 21/2004 του Συμβουλίου».

Άρθρο 3 Έλεγχοι

Α. Αρμόδιοι φορείς

1. Αρμόδια αρχή για το συντονισμό των ελέγχων ορίζεται ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ).

ΦΕΚ 255

2. Οι έλεγχοι διενεργούνται από τις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις.

3. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ διενεργεί δευτεροβάθμιους ελέγχους και στις περιπτώσεις που δεν επαρκεί το προσωπικό των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων, μπορεί να αποφασίζει να διενεργεί και πρωτοβάθμιους ελέγχους.

4. Οι ειδικές ελεγκτικές υπηρεσίες οι οποίες έχουν ορισθεί για τον έλεγχο της εφαρμογής των κανονισμών και οδηγιών οι οποίες αναφέρονται στο παράρτημα ΙΙΙ του κανονισμού (ΕΚ) 1782/2003 του Συμβουλίου, διενεργούν τους ελέγχους που αφορούν την πολλαπλή συμμόρφωση.

Β. Φύση και διαδικασία ελέγχων

1. Επιτόπιοι έλεγχοι - Τηλεπισκόπιση.

α. Οι επιτόπιοι έλεγχοι της πολλαπλής συμμόρφωσης διεξάγονται επί δείγματος ποσοστού 20% των γεωργών οι οποίοι έχουν επιλεγεί στο δείγμα του 5% για τους ελέγχους επιλεξιμότητας από το σύνολο των γεωργών οι οποίοι έχουν υποβάλει αιτήσεις για τα καθεστώτα ενίσχυσης των τίτλων III και IV του κανονισμού (ΕΚ) 1782/2003 του Συμβουλίου. Εφόσον το δείγμα για τους ελέγχους επιλεξιμότητας ανέρχεται σε ποσοστό 10%, οι επιτόπιοι έλεγχοι της πολλαπλής συμμόρφωσης διεξάγονται επί δείγματος ποσοστού 10% επί αυτού.

β. Η επιλογή δείγματος επιτόπιων ελέγχων της πολλαπλής συμμόρφωσης διενεργείται σε επίπεδο νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, με ανάλυση επικινδυνότητας, σύμφωνα με τα ισχύοντα για την επιλογή δείγματος επιτόπιων ελέγχων επιλεξιμότητας. Για το έτος 2005, το δείγμα δύναται να εξάγεται σε ποσοστό 20% ή 10% επί του συνόλου των αιτήσεων του δείγματος επιτόπιων ελέγχων επιλεξιμότητας του 5% ή 10% αντιστοίχως, σε κάθε ένα ή σε περισσότερα ειδικά καθεστώτα.

γ. Στην περίπτωση που για τον έλεγχο της εφαρμογής των επί μέρους απαιτήσεων έχει θεσπισθεί διαφορετικό ποσοστό δείγματος επιτόπιων ελέγχων, εφαρμόζεται αυτό αντί του ελάχιστου ποσοστού των παραγράφων α' και β'.

δ. Για την επιλογή του δείγματος των επιτόπιων ελέγχων της πολλαπλής συμμόρφωσης, πέραν των κριτηρίων επικινδυνότητας που λαμβάνονται υπόψη για την επιλογή των αιτήσεων για επιτόπιους ελέγχους επιλεξι-μότητας σύμφωνα με το άρθρο 27 του κανονισμού (ΕΚ) 796/2004, λαμβάνονται υπόψη και κριτήρια που αφορούν τις επί μέρους προς έλεγχο απαιτήσεις και πρότυπα.

ε. Οι επιτόπιοι έλεγχοι της πολλαπλής συμμόρφωσης διενεργούνται από επιτροπές ελέγχου, οι οποίες συστήνονται σε κάθε νομαρχιακή αυτοδιοίκηση και συγκροτούνται με απόφαση του οικείου Νομάρχη. Οι επιτροπές είναι τουλάχιστον διμελείς και απαρτίζονται από υπαλλήλους της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης ή και της περιφέρειας με ειδικότητες συναφείς των προς έλεγχο προτύπων και απαιτήσεων (γεωπόνοι, κτηνίατροι, δασολόγοι, βιολόγοι, επιστήμονες ειδικοί σε θέματα περιβάλλοντος κ.λπ.) κατά περίπτωση.

στ. Οι επιτόπιοι έλεγχοι της πολλαπλής συμμόρφωσης διεξάγονται ταυτόχρονα με τους ελέγχους επιλεξιμότη-τας ή όταν απαιτείται σε διαφορετικό χρόνο.

ζ. Στις περιπτώσεις που ενδείκνυται, οι έλεγχοι υποστηρίζονται από τους ελέγχους με τηλεπισκόπιση, οι οποίοι διενεργούνται στο πλαίσιο του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) και όπως αυτοί καθορίζονται αναλυτικά στις τεχνικές προδιαγραφές του έργου που εκδίδονται από την Διεύθυνση Τοπογραφικής του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

2. Εργαστηριακοί έλεγχοι.

Στις περιπτώσεις που η διεξαγωγή εργαστηριακού ελέγχου κρίνεται αναγκαία από τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση, τον ΟΠΕΚΕΠΕ ή την επιτροπή διεξαγωγής επιτόπιων ελέγχων της παραγράφου 1ε, πραγματοποιείται λήψη δειγμάτων και αποστολή τους σε εργαστήριο. Το δείγμα λαμβάνεται κατά τη διάρκεια του επιτόπιου ελέγχου.

Οι εργαστηριακοί έλεγχοι διεξάγονται από εργαστήρια ανήκοντα ή εποπτευόμενα από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Τα αποτελέσματα των εργαστηριακών ελέγχων διαβιβάζονται στην επιτροπή ελέγχου της παραγράφου 1ε.

3. Διοικητικοί έλεγχοι.

Οι διοικητικοί έλεγχοι της πολλαπλής συμμόρφωσης αφορούν διασταυρωτικούς μηχανογραφικούς ή οπτικούς ελέγχους των στοιχείων των αιτήσεων με αποτελέσματα ελέγχων που ενδεχομένως έχουν ήδη διεξαχθεί σε ό,τι αφορά τις προς έλεγχο απαιτήσεις και πρότυπα.

Για τις ανάγκες των ελέγχων χρησιμοποιούνται κατάλογοι γεωγραφικών περιοχών όπου εφαρμόζονται οι αριθμ. 33318/98 και αριθμ. 414985/85 κοινές υπουργικές αποφάσεις.

Οι διοικητικοί έλεγχοι της πολλαπλής συμμόρφωσης διενεργούνται σύμφωνα με τη διαδικασία των αντίστοιχων ελέγχων επιλεξιμότητας.

4. Έκθεση ελέγχου.

Για κάθε έλεγχο συντάσσεται έκθεση ελέγχου. Ειδικά για τον επιτόπιο έλεγχο η έκθεση ελέγχου συντάσσεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 48 του κανονισμού (ΕΚ) 796/2004. Η έκθεση ελέγχου υποβάλλεται στη Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης η οποία δια μέσου ηλεκτρονικής οδού διαβιβάζει αυτήν στον ΟΠΕΚΕΠΕ.

5. Ενστάσεις.

Μετά τον καθορισμό από τον ΟΠΕΚΕΠΕ του τελικού ποσού της ενίσχυσης, ο γεωργός δύναται να υποβάλει ένσταση εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών από την ημέρα που λαμβάνει γνώση της σχετικής απόφασης.

Η ένσταση υποβάλλεται στη Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης στην οποία είχε υποβληθεί η αίτηση ενίσχυσης και εξετάζεται από επιτροπή ή επιτροπές που συγκροτούνται με απόφαση του οικείου Νομάρχη. Ως προς τον αριθμό των μελών και τη σύνθεση των επιτροπών ισχύουν τα αναφερθέντα στην παράγραφο 1ε. Στις εν λόγω επιτροπές δεν συμμετέχουν μέλη των επιτροπών ελέγχου της παραγράφου 1ε. Κατά τις συνεδριάσεις των επιτροπών καλείται να παρίσταται εκπρόσωπος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών της περιοχής.

Οι ενστάσεις εξετάζονται εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών από την υποβολή τους.

6. Δευτεροβάθμιοι έλεγχοι.

Οι δευτεροβάθμιοι έλεγχοι διενεργούνται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ταυτόχρονα με τους δευτεροβάθμιους ελέγχους επιλεξιμότητας.

Άρθρο 4

Μείωση ή αποκλεισμός από τις ενισχύσεις 1. Σε περίπτωση που ο γεωργός δεν τηρεί τις προβλεπόμενες στο άρθρο 2 της παρούσας υποχρεώσεις, επιβάλλεται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ μείωση ή αποκλεισμός από την ενίσχυση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 7 του Κανονισμού (ΕΚ) 1782/2003 του Συμβουλίου και 65, 66 και 67 του Κανονισμού (ΕΚ) 796/2004 της Επιτροπής.

2. Σε εφαρμογή του άρθρου 9 του Κανονισμού (ΕΚ) 1782/2003 του Συμβουλίου, ο ΟΠΕΚΕΠΕ παρακρατεί ποσοστό 25% των ποσών που προκύπτουν από την εφαρμογή της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου και το οποίο αποδίδεται στον Ειδικό Λογαριασμό Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων (ΕΛΕΓΕΠ - Τακτικός Προϋπολογισμός) που τηρείται στην ΑΤΕ.

Κεφάλαιο II Διαφοροποίηση - Δικαιώματα ενίσχυσης

Άρθρο 5 Αρμόδιος φορέας

Ορίζεται ο ΟΠΕΚΕΠΕ ως αρμόδιος φορέας για την εφαρμογή της διαφοροποίησης και τον υπολογισμό και τη διαχείριση των δικαιωμάτων ενίσχυσης κατά την έννοια των διατάξεων των Κανονισμών (ΕΚ) 1782/2003 (τίτλοι II και ΙΙΙ) και 795/2004, όπως ισχύουν.

Κεφάλαιο III Τελικές διατάξεις

Άρθρο 6 Υπεξουσιοδότηση

Με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής της παρούσας.

Άρθρο 7 Έναρξη ισχύος

Η παρούσα ισχύει από 1.1.2005 εκτός του άρθρου 4 που ισχύει από της δημοσιεύσεώς της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η παρούσα να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Γ. Αλογοσκούφης

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ

Γ. Σουφλιάς

ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Ε. Μπασιάκος».

2. Οι δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις αναλαμβάνουν, κατόπιν προγραμματικής σύμβασης με τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., αποκλειστικά το έργο της παράδοσης των ατομικών φακέλων υπολογισμού δικαιωμάτων της ενιαίας ενίσχυσης (προσωρινών, οριστικών) στους δικαιούχους, καθώς και το έργο της υποδοχής και διαβίβασης στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. των υποβληθησόμενων αιτημάτων αναθεώρησης ή και μεταβολών, εκ μέρους των δικαιούχων, επί των αναγραφόμενων στοιχείων υπολογισμού του ατομικού φύλλου προσωρινών δικαιωμάτων της ενιαίας ενίσχυσης.

Με απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζεται το περιεχόμενο της ανωτέρω προγραμματικής σύμβασης.

Η αστική ευθύνη του οδικού μεταφορέα κατά τη CMR
Ποινικός Κώδικας Ι