logo-print

Κούρεμα στα πρόστιμα της εφορίας: τι θα προβλέπει η διάταξη

H ένωση δικαίου

ΙΩΑΝΝΗ ΣΑΡΜΑΣ

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Φορολογικός Πολυκώδικας - Σεπτέμβριος 2022

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΑΡΜΠΑΣ

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ

 

Αλλαγή κατεύθυνσης στα πρόστιμα που προβλέπονται κυρίως για παραβάσεις προθεσμιών προετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών, με κούρεμα έως και 50% σε αυτά των 1.000 και των 2.500 ευρώ για τη μη έγκαιρη υποβολή δηλώσεων και πλαφόν προστίμων για μη έκδοση αποδείξεων.

Ύστερα από τις αντιδράσεις, που προήλθαν από λογιστές και μικρομεσαίους  η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αναμένεται να λάβει τις τελικές αποφάσεις εντός των ημερών και να ακολουθήσει νομοθετική ρύθμιση για το κούρεμα των προστίμων.

Ο στόχος είναι να διορθωθούν ακραίες  διατάξεις και να τεθούν τα πρόστιμα σε ρεαλιστική βάση, με δεδομένη και την ύφεση της ελληνικής αγοράς.

Η πρώτη αλλαγή στον όγκο των προστίμων αφορά τη νομική διευκρίνιση της υποτροπής. Η διατύπωση του νόμου είναι η εξής: «σε περίπτωση υποτροπής της ίδιας παράβασης εντός 5 ετών το πρόστιμο ανέρχεται στο διπλάσιο του αρχικού προστίμου. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής εντός 5 ετών, το πρόστιμο ανέρχεται στο τετραπλάσιο του αρχικού προστίμου».

Παραδείγματος χάριν αν σε έναν μήνα υποβληθεί εκπρόθεσμη δήλωση Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ, αν επαναληφθεί τον επόμενο, το πρόστιμο φτάνει τα 2.000 ευρώ, τον τρίτο μήνα τα 4.000 ευρώ και από τον τέταρτο και μετά σταθερά 4.000 ευρώ.

Όμως με την υπό έκδοση εγκύκλιο θα ορίζεται ότι η υποτροπή νοείται στην περίπτωση όπου έχει προηγηθεί φορολογικός έλεγχος. Επομένως, το διαβόητο παράδειγμα του λάθους στον προσδιορισμό ΦΜΥ κατά 4 ευρώ για 12 μήνες και η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης για κάθε έναν μήνα, που οδηγούσε κατά τους λογιστές σε πρόστιμο 43.000 ευρώ, ακυρώνεται. Το πρόστιμο θα παραμένει στα 1.000 ευρώ. Μόνο μετά από έλεγχο που θα πιστοποιεί την παράβαση και εφόσον ο φορολογούμενος ξανακάνει την ίδια παράβαση θα επιβάλλεται το διπλάσιο πρόστιμο.

Επιπλέον, η επόμενη παρέμβαση αφορά στην αυστηρότητα της φορολογικής διοίκησης. Προωθείται η δραστική μείωση του προστίμου έως και 50% για την πρώτη παράβαση, εφόσον υπάρξει συμμόρφωση.

Το επόμενο βήμα θα είναι η καθιέρωση πλαφόν προστίμου για μη έκδοση αποδείξεων. Ο νόμος ορίζει πρόστιμο 1.000 ευρώ για κάθε απόδειξη που δεν εκδόθηκε, αλλά η διάταξη θα συμπληρωθεί με καθιέρωση πλαφόν προστίμου (π.χ. 30.000 ευρώ).

Παράλληλα, το ΥΠΟΙΚ σχεδιάζει να διευκρινίσει, πως τα πρόστιμα που προβλέπονται στα άρθρα 57 και 59 δεν αθροίζονται για όλες τις ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Συγκεκριμένα, το άρθρο 57 προβλέπει πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής φόρου από 10% έως και 30% ανάλογα με τον χρόνο που παραμένει ληξιπρόθεσμη η οφειλή. Πρόστιμο 10% επιβάλλεται μετά την πάροδο διμήνου από την παρέλευση της νόμιμης προθεσμίας καταβολής, 20% με την πάροδο ενός έτους και 30% με την πάροδο διετίας. Επιπρόσθετα βέβαια προβλέπεται και μηνιαίος τόκος 0,73%.

Στην περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής του φόρου δεν θα επιβάλλεται και ο προβλεπόμενος διπλασιασμός του φόρου (άρθρο 59) που δεν αποδόθηκε. Το τελευταίο πρόστιμο περιορίζεται μόνο σε παρακρατηθέντες φόρους, όπως για παράδειγμα ο Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών.

Πηγή: euro2day.gr
Το δικαίωμα διεξαγωγής αποδείξεων του κατηγορουμένου

ΜΙΧΑΗΛ ΤΣΕΡΤΣΙΔΗΣ

ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ / ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αναπροσαρμογή επιχειρηματικών πιστωτικών συμβάσεων λόγω της οικονομικής κρίσης - Συμβολές Αστικού Νο 6

ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΑΝΔΡΙΑΝΑΤΟΥ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΟΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ