logo-print

Σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση - Τι προβλέπεται για το άσυλο

«Επέμβαση δημόσιας δύναμης σε χώρους των Α.Ε.Ι. λαμβάνει χώρα σε περιπτώσεις πλημμελημάτων και κακουργημάτων αυτεπαγγέλτως και σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση μετά από απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου»

03/06/2017

16/11/2017

Πολιτειολογία
Διοικητικό Δικονομικό Δίκαιο

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε χθες το απόγευμα η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για την Ανώτατη Εκπαίδευση και την Έρευνα.

Σύμφωνα με το υπουργείο, το σχέδιο νόμου συνιστά μια ολοκληρωμένη θεσμική παρέμβαση στην οργάνωση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.) βάσει των κατευθύνσεων και προτεραιοτήτων της Κυβέρνησης, της επεξεργασίας του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία και των διαβουλεύσεων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, αξιοποιώντας τον ευρύ, γόνιμο και πρωτότυπο διάλογο που ήδη αναπτύχθηκε με πολλά θεσμικά όργανα των Α.Ε.Ι., αλλά και με πολλούς διδάσκοντες των Α.Ε.Ι.

Άσυλο και συμμετοχή φοιτητών στο πρυτανικό συμβούλιο

Μεταξύ άλλων, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται (άρθρο 3) ότι «το ακαδημαϊκό άσυλο αναγνωρίζεται για την κατοχύρωση των δημοκρατικών αξιών, των ακαδημαϊκών ελευθεριών στην έρευνα και στη διδασκαλία, την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, την προστασία του δικαιώματος στη γνώση, τη μάθηση και την εργασία, έναντι οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει.

Επέμβαση δημόσιας δύναμης σε χώρους των Α.Ε.Ι. λαμβάνει χώρα σε περιπτώσεις πλημμελημάτων και κακουργημάτων αυτεπαγγέλτως και σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση μετά από απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου. Οι ως άνω περιορισμοί δεν ισχύουν για το Πυροσβεστικό Σώμα».

Παράλληλα, σύμφωνα με το άρθρο 14, «το Πρυτανικό Συμβούλιο αποτελείται από: α) τον Πρύτανη, β) τους Αντιπρυτάνεις, γ) έναν εκπρόσωπο των φοιτητών, που υποδεικνύεται και προέρχεται από τους νομίμως ορισθέντες φοιτητές που μετέχουν στη Σύγκλητο και δ) τον εκπρόσωπο των διοικητικών υπαλλήλων που μετέχει στη Σύγκλητο. Το Πρυτανικό Συμβούλιο συγκροτείται και λειτουργεί νόμιμα έστω και αν δεν έχει υποδειχθεί ο εκπρόσωπος των φοιτητών».

Βασικοί άξονες

Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου, μετά από μία αποτίμηση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα Α.Ε.Ι., προτείνεται η θεσμοθέτηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων για την αντιμετώπιση των υφιστάμενων προβλημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης, στοχεύοντας ιδίως σε έναν δημοκρατικό, αποτελεσματικό, σύγχρονο και ανοιχτό ως προς την κοινωνία τρόπο διοίκησης των Α.Ε.Ι., στη ρύθμιση λειτουργικών ζητημάτων, στην ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των Α.Ε.Ι., στην αποδοτικότερη σύνδεση εκπαίδευσης και έρευνας ενισχύοντας τη συνέργεια των Α.Ε.Ι. και των Ερευνητικών Κέντρων για την ανάπτυξη του ενιαίου χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας σε επίπεδο Περιφέρειας, στον εξορθολογισμό της λειτουργίας των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) και των διδακτορικών σπουδών, στη διαφάνεια στη διαχείριση των πόρων των Π.Μ.Σ., στη διασφάλιση της ελεύθερης πρόσβασης σε αυτά και στην ενίσχυση της κριτικής αποτίμησης των προγραμμάτων σπουδών, με στόχο τη διαρκή αναβάθμισή τους.

Τα παραπάνω συνοψίζονται σε τρεις βασικούς άξονες:

α) καινοτόμες διαδικασίες που στοχεύουν στην ακαδημαϊκή αναβάθμιση και την ανάδειξη του στρατηγικού ρόλου των Α.Ε.Ι.,

β) ρυθμίσεις για την ενίσχυση της αντιπροσωπευτικότητας των οργάνων διοίκησης και την εμπέδωση της δημοκρατίας και του πλουραλισμού στα Α.Ε.Ι. και

γ) μέτρα που προάγουν τη διοικητική ευελιξία και την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων των Α.Ε.Ι.

Συγκεκριμένα, προβλέπονται:

• Δημιουργία του θεσμού των περιφερειακών Ακαδημαϊκών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας (Α.Σ.Α.Ε.Ε), άρθρο 47.

• Συγκρότηση Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης σε κάθε ΑΕΙ, άρθρο 29.

• Θεσμοθέτηση των ενιαίων και αδιάσπαστων τίτλων σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου που παρέχονται από τα πενταετή προγράμματα σπουδών και δημιουργία των προϋποθέσεων για την ρύθμιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων από Τμήματα τεχνολογικών κατευθύνσεων των Τ.Ε.Ι., άρθρο 46.

• Ενίσχυση της μεταλυκειακής εκπαίδευσης με τη δυνατότητα δημιουργίας διετών δομών στα Α.Ε.Ι. που θα παρέχουν πιστοποιημένα διπλώματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με βάση το ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων, άρθρο 1.

• Ενίσχυση της ακαδημαϊκής λειτουργίας των Κοσμητειών και των Κοσμητόρων, άρθρα 18 και 19.

• Διασφάλιση της ακαδημαϊκότητας των Π.Μ.Σ., άρθρα 32 και 44.

• Εξασφάλιση της πρόσβασης των φοιτητών στα Π.Μ.Σ. ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση, άρθρο 35.

• Διαφάνεια και εξορθολογισμός στους προϋπολογισμούς των Π.Μ.Σ. άρθρα 32 και 37.

• Ενίσχυση των Π.Μ.Σ. που λειτουργούν χωρίς τέλη φοίτησης, άρθρα 32, 36 και 37.

• Συμμετοχή όλων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας στα όργανα διοίκησης, κεφάλαιο Δ΄.

• Εκλογή Αντιπρυτάνεων με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο και μονοσταυρία, άρθρο 15.

• Επαναφορά του Πρυτανικού Συμβουλίου, άρθρο 14.

• Ρυθμίσεις για την επίλυση των προβλημάτων που απασχολούν τους Ε.Λ.Κ.Ε., κεφάλαιο Η΄.

• Απαγόρευση παράλληλης απασχόλησης στα μονοπρόσωπα όργανα διοίκησης, κεφάλαιο Δ΄.

• Συγχώνευση, κατάτμηση, μετονομασία και μεταβολή έδρας Σχολής ή Τμήματος με Υ.Α., άρθρο 10.

• Απλοποίηση της διαδικασίας σύναψης ατομικών συμβάσεων, άρθρο 13.

Στο σχέδιο νόμου, το οποίο θα παραμείνει ανοικτό σε σχόλιο έως τις 14 Ιουνίου, μπορείτε να δείτε εδώ.

Βασική Νομοθεσία Ναυτικού Δικαίου

ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΜΠΕΧΛΙΒΑΝΗΣ - ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΚΕΚΑΣ

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Ποινικός Κώδικας - Κατ΄ άρθρο Νομολογία, 2η έκδ., 2024
send