logo-print

Άρθρο - Υπουργική Απόφαση Φ.3460/ΑΣ 16012/16.3.2018

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΙΣΧΥΟΣ:

23/03/2018

Κωδικοποιημένο
Διεθνής Εμπορική Διαιτησία Τόμος ΙΙ
Διεθνής Εμπορική Διαιτησία Τόμος ΙΙ

Απόφαση 2385 (2017)

Υιοθετήθηκε από το Συμβούλιο Ασφαλείας κατά την 8099η σύνοδό του, στις 14 Νοεμβρίου 2017

Το Συμβούλιο Ασφαλείας:

Υπενθυμίζοντας όλες τις προηγούμενες αποφάσεις του και τις δηλώσεις του Προέδρου του σχετικά με την κατάσταση στη Σομαλία και την Ερυθραία, ιδιαίτερα τις αποφάσεις 733 (1992), 1844 (2008), 1907 (2009), 2036 (2012), 2023 (2011), 2093 (2013), 2111 (2013), 2124 (2013), 2125 (2013), 2142 (2014), 2182 (2014), 2244 (2015) και 2317 (2016).

Λαμβάνοντας υπόψη τις τελικές εκθέσεις της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία (SEMG) σχετικά με τη Σομαλία (S/2017/924) και σχετικά με την Ερυθραία (S/2017/925) και τα συμπεράσματά τους για την κατάσταση τόσο στη Σομαλία όσο και στην Ερυθραία.

Επαναβεβαιώνοντας το σεβασμό του για την κυριαρχία, εδαφική ακεραιότητα, πολιτική ανεξαρτησία και ενότητα της Σομαλίας, του Τζιμπουτί και της Ερυθραίας, αντίστοιχα, και υπογραμμίζοντας τη σημασία των προσπαθειών για την πρόληψη της επέκτασης στη Σομαλία των αποσταθεροποιητικών συνεπειών των περιφερειακών κρίσεων και διενέξεων.

Καταδικάζοντας οποιεσδήποτε ροές όπλων και προμήθειες πυρομαχικών προς και μέσω της Σομαλίας κατά παράβαση του εμπάργκο όπλων που έχει επιβληθεί στη Σομαλία, συμπεριλαμβανομένων των περιπτώσεων υπονόμευσης της κυριαρχίας και εδαφικής ακεραιότητας της Σομαλίας, και προς την Ερυθραία, κατά παράβαση του εμπάργκο όπλων που έχει επιβληθεί στην Ερυθραία, ως σοβαρή απειλή για την ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή.

Εκφράζοντας ανησυχία ότι η Αλ-Σαμπάαμπ (Al-Shabaab) συνεχίζει να αποτελεί σοβαρή απειλή για την ειρήνη και τη σταθερότητα της Σομαλίας και της περιοχής και εκφράζοντας ανησυχία ως προς την εμφάνιση και την αυξανόμενη απειλή που αποτελούν οι ομάδες που συνδέονται με το Ισλαμικό Κράτος στο Ιράκ και το Λεβάντε (ISIL, επίσης γνωστό ως Da’esh).

Επαναβεβαιώνοντας την ανάγκη καταπολέμησης με κάθε μέσο, σύμφωνα με το Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και το διεθνές δίκαιο, συμπεριλαμβανομένου του εφαρμοστέου διεθνούς δικαίου των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του διεθνούς προσφυγικού δικαίου και του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου, των απειλών κατά της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας που προκαλούνται από τρομοκρατικές πράξεις.

Χαιρετίζοντας την περαιτέρω βελτιωμένη σχέση μεταξύ της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας, των Ομοσπονδιακών Κρατών Μελών και της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία και υπογραμμίζοντας τη σημασία της περαιτέρω βελτίωσης και ενίσχυσης αυτής της σχέσης στο μέλλον.

Χαιρετίζοντας την πολιτική συμφωνία μεταξύ της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας και των Ομοσπονδιακών Κρατών Μελών της 16ης Απριλίου 2017 σχετικά με μια Αρχιτεκτονική Εθνικής Ασφάλειας στην οποία θα ενταχθούν περιφερειακές και ομοσπονδιακές δυνάμεις, το Σύμφωνο Ασφάλειας, που συμφωνήθηκε στη Διάσκεψη του Λονδίνου και προσβλέποντας στη Διάσκεψη Ασφαλείας που θα λάβει χώρα στο Μογκαντίσου (Mogadishu) το Δεκέμβριο του 2017.

Χαιρετίζοντας τις προσπάθειες της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας για τη βελτίωση των γνωστοποιήσεών της προς την Επιτροπή σύμφωνα με τις αποφάσεις 751 (1992) και 1907 (2009) σχετικά με τη Σομαλία και την Ερυθραία («η Επιτροπή»), προσβλέποντας σε περαιτέρω πρόοδο στο μέλλον, ιδιαιτέρως σε σχέση με τις γνωστοποιήσεις μετά την παράδοση και υπενθυμίζοντας ότι η βελτιωμένη διαχείριση των όπλων και πυρομαχικών στη Σομαλία αποτελεί θεμελιώδη παράμετρο για την επίτευξη περισσότερης ειρήνης και σταθερότητας στην περιοχή.

Σημειώνοντας τις προσπάθειες της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας να αποκαταστήσει τους βασικούς οικονομικούς και χρηματοοικονομικούς θεσμούς, να αυξήσει το εθνικό εισόδημα και να εφαρμόσει οικονομική διακυβέρνηση και δομικές μεταρρυθμίσεις, χαιρετίζοντας την ψήφιση ενός σημαντικού νομοσχεδίου για τις τηλεπικοινωνίες καθώς και την πρόοδο στο νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της διαφθοράς και εξαίροντας τη σημασία της συνεχούς προόδου στους τομείς αυτούς.

Υπογραμμίζοντας τη σημασία της οικονομικής νομιμότητας και διαφάνειας για τη σταθερότητα και την ευημερία και τονίζοντας την ανάγκη για μια προσέγγιση μηδενικής ανοχής στη διαφθορά ώστε να προαχθεί η διαφάνεια και να αυξηθεί η αμοιβαία λογοδοσία στη Σομαλία.

Εκφράζοντας έντονη ανησυχία για τις αναφορές περί παράνομης, μη δηλωμένης και μη διεπόμενης από κανόνες αλιείας στα ύδατα που υπάγονται στη δικαιοδοσία της Σομαλίας, υπογραμμίζοντας τη σημασία της αποχής από την παράνομη, μη δηλωμένη και μη διεπόμενη από κανόνες αλιεία, χαιρετίζοντας περαιτέρω αναφορές για το θέμα και ενθαρρύνοντας την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας, με την υποστήριξη της διεθνούς κοινότητας, να διασφαλίσει ότι οι άδειες αλιείας χορηγούνται με υπεύθυνο τρόπο και σύμφωνα με το κατάλληλο νομικό πλαίσιο της Σομαλίας.

Εκφράζοντας έντονη ανησυχία για τις συνεχιζόμενες δυσχέρειες στην παράδοση ανθρωπιστικής βοήθειας στη Σομαλία και καταδικάζοντας με τους αυστηρότερους όρους οποιονδήποτε παρεμποδίζει την παράδοση ανθρωπιστικής βοήθειας καθώς και την υπεξαίρεση ή εκτροπή οποιωνδήποτε πόρων ή παροχών που προορίζονται για ανθρωπιστικούς σκοπούς.

Υπενθυμίζοντας ότι η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας έχει την πρωταρχική ευθύνη για την προστασία του λαού της και αναγνωρίζοντας την ευθύνη της, σε συνεργασία με τα Ομοσπονδιακά Κράτη Μέλη, να οικοδομήσει την ικανότητα των εθνικών της δυνάμεων ασφαλείας ως θέμα προτεραιότητας.

Λαμβάνοντας υπόψη τις τρεις συναντήσεις μεταξύ του αντιπροσώπου της Κυβέρνησης της Ερυθραίας και της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία, εκφράζοντας ανησυχία διότι η Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία δεν είχε τη δυνατότητα να επισκεφθεί την Ερυθραία από το 2011 ώστε να εκτελέσει πλήρως την εντολή της και υπογραμμίζοντας ότι η πιο στενή συνεργασία θα βοηθήσει στην καλύτερη ενημέρωση του Συμβουλίου Ασφαλείας αναφορικά με τη συμμόρφωση της Ερυθραίας με τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας.

Εκφράζοντας ανησυχία σχετικά με τις εκθέσεις της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία για τη συνεχιζόμενη υποστήριξη της Ερυθραίας σε ορισμένες περιφερειακές ένοπλες ομάδες και ενθαρρύνοντας την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία να παρέχει περαιτέρω λεπτομερείς εκθέσεις και αποδεικτικά στοιχεία για την υποστήριξη προς ένοπλες ομάδες στην περιοχή.

Χαιρετίζοντας την απελευθέρωση τεσσάρων αιχμαλώτων πολέμου από την Ερυθραία το Μάρτιο του 2016, εκφράζοντας ανησυχία για τις συνεχιζόμενες αναφορές σε μαχητές από το Τζιμπουτί που αγνοούνται από τις συγκρούσεις του 2008, καλώντας την Ερυθραία και το Τζιμπουτί να συνεχίσουν τις προσπάθειες για την επίλυση θεμάτων σχετικών με τους μαχητές και παροτρύνοντας την Ερυθραία να μοιραστεί τυχόν περαιτέρω διαθέσιμες λεπτομερείς πληροφορίες για τους μαχητές, μεταξύ άλλων με την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία.

Χαιρετίζοντας τη συγκρατημένη στάση που επιδείχθηκε τόσο από την Ερυθραία όσο και από το Τζιμπουτί αναφορικά με την κατάσταση στα κοινά τους σύνορα μετά την απόσυρση των δυνάμεων του Κατάρ, υπενθυμίζοντας την ανάπτυξη μιας διερευνητικής αποστολής της Αφρικανικής Ένωσης στα σύνορα του Τζιμπουτί μετά την απόσυρση των δυνάμεων του Κατάρ, σημειώνοντας ότι η διερευνητική αποστολή επισκέφθηκε το Τζιμπουτί και θα επισκεφθεί την Ασμάρα και χαιρετίζοντας την έκκληση της Συνέλευσης της Αφρικανικής Ένωσης τον Ιούλιο του 2017 να ενθαρρυνθεί ο Πρόεδρος της Επιτροπής, με την απαραίτητη υποστήριξη από τις δύο χώρες, για τη συνέχιση των προσπαθειών ομαλοποίησης των σχέσεων και επίτευξης καλής γειτονίας μεταξύ του Τζιμπουτί και της Ερυθραίας.

Υπογραμμίζοντας τη σημασία που αποδίδει στη συμμόρφωση όλων των Κρατών Μελών με τους όρους του εμπάργκο όπλων που επιβλήθηκε στην Ερυθραία με την απόφαση 1907 (2009).

Κρίνοντας ότι η κατάσταση στη Σομαλία, καθώς και η διένεξη μεταξύ Τζιμπουτί και Ερυθραίας, συνεχίζει να αποτελεί απειλή για τη διεθνή ειρήνη και ασφάλεια στην περιοχή.

Ενεργώντας με βάση το Κεφάλαιο VII του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών:

Εμπάργκο Όπλων

1. Επαναβεβαιώνει το εμπάργκο όπλων που έχει επιβληθεί στη Σομαλία με την παράγραφο 5 της απόφασης 733 (1992), το οποίο έτυχε περαιτέρω επεξεργασίας με τις παραγράφους 1 και 2 της απόφασης 1425 (2002) και τροποποιήθηκε με τις παραγράφους 33 έως 38 της απόφασης 2093 (2013) και τις παραγράφους 4 έως 17 της απόφασης 2111 (2013), την παράγραφο 14 της απόφασης 2125 (2013), την παράγραφο 2 της απόφασης 2142 (2014), την παράγραφο 2 της απόφασης 2244 (2015) και την παράγραφο 2 της απόφασης 2317 (2016) (εφεξής «το εμπάργκο όπλων που έχει επιβληθεί στη Σομαλία»).

2. Αποφασίζει να παρατείνει την ισχύ των διατάξεων της παραγράφου 2 της απόφασης 2142 (2014) έως τις 15 Νοεμβρίου 2018 και, στο πλαίσιο αυτό, επαναλαμβάνει ότι το εμπάργκο όπλων που έχει επιβληθεί στη Σομαλία δεν ισχύει για παραδόσεις όπλων, πυρομαχικών ή στρατιωτικού εξοπλισμού ή την παροχή συμβουλών, βοήθειας ή εκπαίδευσης, που προορίζονται αποκλειστικά για την ανάπτυξη των Εθνικών Δυνάμεων Ασφαλείας της Σομαλίας για την παροχή ασφάλειας για το Σομαλικό λαό, εξαιρουμένων των παραδόσεων των αντικειμένων που ορίζονται στο παράρτημα της απόφασης 2111 (2013).

3. Επαναβεβαιώνει ότι η είσοδος σε λιμένες της Σομαλίας για προσωρινές επισκέψεις, σκαφών που μεταφέρουν όπλα και σχετικό υλικό για αμυντικούς σκοπούς δεν ισοδυναμεί με παράδοση των αντικειμένων αυτών κατά παράβαση του εμπάργκο όπλων που έχει επιβληθεί στη Σομαλία, με την προϋπόθεση ότι τα αντικείμενα αυτά παραμένουν πάντοτε πάνω σε αυτά τα σκάφη.

4. Επαναλαμβάνει ότι τα όπλα ή ο στρατιωτικός εξοπλισμός που πωλούνται ή παρέχονται αποκλειστικά για την ανάπτυξη των Εθνικών Δυνάμεων Ασφαλείας της Σομαλίας δεν επιτρέπεται να μεταπωληθούν, να μεταβιβαστούν ή να καταστούν διαθέσιμα προς χρήση σε οποιοδήποτε άτομο ή φορέα που δεν υπηρετεί στις Εθνικές Δυνάμεις Ασφαλείας της Σομαλίας και υπογραμμίζει την ευθύνη της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας για τη διασφάλιση της ασφαλούς και αποτελεσματικής διαχείρισης, αποθήκευσης και φύλαξης των αποθεμάτων τους.

5. Χαιρετίζει, στο πλαίσιο αυτό, τις αρχικές βελτιώσεις εκ μέρους της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας σε σχέση με μια πιο αυστηρή διαδικασία καταχώρησης, καταγραφής και σήμανσης όπλων, εκφράζει ανησυχία για τις αναφορές σχετικά με τη συνεχιζόμενη εκτροπή όπλων από χώρους υπό τον έλεγχο της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας και των Ομοσπονδιακών Κρατών Μελών, ενθαρρύνει περαιτέρω βελτιώσεις, σημειώνει ότι είναι ζωτικής σημασίας η περαιτέρω βελτιωμένη διαχείριση όπλων για να εμποδιστεί η εκτροπή τους και επαναλαμβάνει ότι το Συμβούλιο Ασφαλείας έχει δεσμευθεί ως προς την παρακολούθηση και την αξιολόγηση των βελτιώσεων έτσι ώστε να επανεξεταστεί το εμπάργκο όπλων όταν θα έχουν πληρωθεί όλες οι προϋποθέσεις που έχουν διατυπωθεί στις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας.

6. Χαιρετίζει τις προσπάθειες της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας να αναπτύξει ενδελεχείς Τυποποιημένες Επιχειρησιακές Διαδικασίες για τη διαχείριση όπλων και πυρομαχικών, συμπεριλαμβανομένου ενός συστήματος παράδοσης και παραλαβής, για την ανίχνευση όλων των όπλων μετά τη διανομή, και παροτρύνει την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας να οριστικοποιήσει και να υλοποιήσει τις διαδικασίες αυτές το ταχύτερο δυνατόν.

7. Χαιρετίζει, περαιτέρω, τις προσπάθειες της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας για τη σύσταση της Κοινής Ομάδας Επαλήθευσης και παρακινεί τα Κράτη Μέλη να υποστηρίζουν τη βελτιωμένη διαχείριση όπλων και πυρομαχικών, ώστε να βελτιωθεί η συναφής ικανότητα διαχείρισης της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας.

8. Χαιρετίζει τη βελτίωση στην υποβολή εκθέσεων εκ μέρους της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας προς το Συμβούλιο Ασφαλείας σύμφωνα με την παράγραφο 9 της απόφασης 2182 (2014) και όπως ζητείται στην παράγραφο 7 της απόφασης 2244 (2015), καλεί την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας και τα Ομοσπονδιακά Κράτη Μέλη να υλοποιήσουν την Αρχιτεκτονική Εθνικής Ασφάλειας και το Σύμφωνο Ασφάλειας, που συμφωνήθηκαν στη Διάσκεψη του Λονδίνου σχετικά με τη Σομαλία και αποσκοπούν στην παροχή ασφάλειας υπό Σομαλική ηγεσία και προστασίας στο λαό της Σομαλίας και ζητά από την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας να υποβάλει έκθεση στο Συμβούλιο Ασφαλείας σύμφωνα με την παράγραφο 9 της απόφασης 2182 (2014) και όπως ζητείται στην παράγραφο 7 της απόφασης 2244 (2015) σχετικά με τη δομή, τη σύνθεση, την ισχύ και τη διάταξη των Δυνάμεων Ασφαλείας της, συμπεριλαμβανομένης αναφοράς στην κατάσταση των περιφερειακών δυνάμεων και των δυνάμεων πολιτοφυλακής έως τις 30 Μαρτίου 2018 και κατόπιν έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2018.

9. Υπενθυμίζει ότι η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας έχει την πρωταρχική ευθύνη να υποβάλει γνωστοποιήσεις προς την Επιτροπή, σύμφωνα με τις παραγράφους 3 έως 8 της απόφασης 2142 (2014) και χαιρετίζει τις προσπάθειες της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας για τη βελτίωση των γνωστοποιήσεών της προς την Επιτροπή.

10. Καλεί την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας να βελτιώσει την ταχύτητα υποβολής και το περιεχόμενο των γνωστοποιήσεων σχετικά με την ολοκλήρωση των παραδόσεων, όπως ορίζεται στην παράγραφο 6 της απόφασης 2142 (2014) και σχετικά με τη μονάδα προορισμού κατά τη διανομή των εισαγόμενων όπλων και πυρομαχικών, όπως ορίζεται στην παράγραφο 7 της απόφασης 2142 (2014).

11. Τονίζει τις υποχρεώσεις των Κρατών Μελών σύμφωνα με τις διαδικασίες γνωστοποίησης που ορίζονται στην παράγραφο 11 (α) της απόφασης 2111 (2013), υπογραμμίζει την ανάγκη τα Κράτη Μέλη να τηρούν αυστηρά τις διαδικασίες γνωστοποίησης για την παροχή συνδρομής στην ανάπτυξη των θεσμών του τομέα ασφαλείας της Σομαλίας και ενθαρρύνει τα Κράτη Μέλη να θεωρούν την Εγκύκλιο Συνδρομής ως προς την Εφαρμογή της 14ης Μαρτίου 2016 ως κατευθυντήριες γραμμές.

12. Υπενθυμίζει την παράγραφο 2 της απόφασης 2142 (2014) και σημειώνει ότι η υποστήριξη για την ανάπτυξη των Εθνικών Δυνάμεων Ασφαλείας της Σομαλίας μπορεί να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την οικοδόμηση υποδομών και την παροχή μισθών και επιδομάτων αποκλειστικά για τις Εθνικές Δυνάμεις Ασφάλειας της Σομαλίας.

13. Προτρέπει την Αποστολή της Αφρικανικής Ένωσης στη Σομαλία (ΑΜISOM) να συνεργαστεί πιο στενά, όπως ορίζεται στην παράγραφο 6 της απόφασης 2182 (2014), για την καταγραφή και καταχώρηση όλου του στρατιωτικού εξοπλισμού που έχει κατασχεθεί λόγω των επιθετικών επιχειρήσεων ή κατά την εκτέλεση της εντολής της, με την εμπλοκή και άλλων Εθνικών Δυνάμεων Ασφαλείας της Σομαλίας, όπως ενδείκνυται.

14. Καλεί την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας και τα Ομοσπονδιακά Κράτη Μέλη να ενισχύσουν την πολιτική επίβλεψη των Δυνάμεων Ασφαλείας τους, να υιοθετήσουν και να υλοποιήσουν κατάλληλες διαδικασίες αξιολόγησης όλου του προσωπικού άμυνας και ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ιδιαίτερα μέσω της έρευνας και της δίωξης ατόμων που ευθύνονται για παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου, συμπεριλαμβανομένου του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου, και, στο πλαίσιο αυτό, υπενθυμίζει τη σημασία της Πολιτικής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Δέουσας Επιμέλειας του Γενικού Γραμματέα σε σχέση με την υποστήριξη που παρέχουν τα Ηνωμένα Έθνη στον Εθνικό Στρατό της Σομαλίας.

15. Ζητά από την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία να συνεχίσει τις έρευνές της που σχετίζονται με την εξαγωγή στη Σομαλία χημικών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως οξειδωτικά στην κατασκευή αυτοσχέδιων εκρηκτικών μηχανισμών, όπως οι πρόδρομες ουσίες νιτρικό αμμώνιο, χλωρικό κάλιο, νιτρικό κάλιο και χλωρικό νάτριο, με την προοπτική εξέτασης ενδεχόμενων περαιτέρω ενεργειών και καλεί τα Κράτη Μέλη και την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας να συνεργαστούν με την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία στο ζήτημα αυτό.

16. Υπογραμμίζει τη σημασία της έγκαιρης και προβλέψιμης καταβολής μισθών στις δυνάμεις ασφαλείας της Σομαλίας και καλεί την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας να υλοποιήσει συστήματα για τη βελτίωση της λογοδοσίας και της έγκαιρης καταβολής μισθοδοσίας και παροχής προμηθειών για τις δυνάμεις ασφαλείας της Σομαλίας.

17. Υπενθυμίζει την ανάγκη οικοδόμησης των ικανοτήτων των Εθνικών Δυνάμεων Ασφαλείας της Σομαλίας, ιδιαίτερα την παροχή εξοπλισμού, εκπαίδευσης και καθοδήγησης, με σκοπό τη δημιουργία αξιόπιστων, επαγγελματικών και αντιπροσωπευτικών δυνάμεων ασφαλείας ώστε να καταστεί δυνατή η σταδιακή μεταβίβαση των καθηκόντων ασφαλείας από την Αποστολή της Αφρικανικής Ένωσης στη Σομαλία (AMISOM) στις δυνάμεις ασφαλείας της Σομαλίας και ενθαρρύνει την περαιτέρω υποστήριξη και το συντονισμό δωρητών, όπως ορίζεται στο Σύμφωνο Ασφάλειας.

18. Υπενθυμίζει τις εκτελεστικές παραγράφους 16 και 17 της απόφασης 1907 (2009) και αναγνωρίζει ότι κατά τη διάρκεια της τρέχουσας και των τριών προηγουμένων εντολών της, η Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία δεν βρήκε πειστικές ενδείξεις ότι η Ερυθραία υποστηρίζει την Αλ - Σαμπάαμπ (Al-Shabaab).

19. Περαιτέρω επαναβεβαιώνει το εμπάργκο όπλων που έχει επιβληθεί στην Ερυθραία με τις παραγράφους 5 και 6 της απόφασης 1907 (2009) (εφεξής «το εμπάργκο όπλων που έχει επιβληθεί στην Ερυθραία»).

Απειλές για την Ειρήνη και την Ασφάλεια

20. Εκφράζει ανησυχία για τις συνεχιζόμενες αναφορές περί διαφθοράς και εκτροπής δημοσίων πόρων που θέτουν σε κίνδυνο τις προσπάθειες οικοδόμησης του κράτους, εκφράζει έντονη ανησυχία για τις αναφορές περί οικονομικών ατασθαλιών που αφορούν μέλη της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας, των Ομοσπονδιακών Κρατών Μελών και του Ομοσπονδιακού Κοινοβουλίου, που θέτουν σε κίνδυνο τις προσπάθειες οικοδόμησης του κράτους, και, στο πλαίσιο αυτό, υπογραμμίζει ότι άτομα που εμπλέκονται σε πράξεις που απειλούν την ειρήνη και τη διαδικασία συμφιλίωσης στη Σομαλία μπορεί να καταχωρηθούν για τη λήψη στοχευμένων μέτρων.

21. Χαιρετίζει τις προσπάθειες που έχει καταβάλει η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας για τη βελτίωση των διαδικασιών οικονομικής διαχείρισης, συμπεριλαμβανομένης της συνεχούς συνεργασίας μεταξύ της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ενθαρρύνει την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας και τα Ομοσπονδιακά Κράτη Μέλη να διατηρήσουν το ρυθμό των μεταρρυθμίσεων και να συνεχίσουν την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που έχουν προταθεί από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για την υποστήριξη της συνέχισης του Εποπτευόμενου Προγράμματος Προσωπικού και την αυξημένη διαφάνεια, λογοδοσία, πληρότητα και προσδοκιμότητα στη συγκέντρωση εσόδων και την κατανομή κονδυλίων και εκφράζοντας ανησυχία για την παραγωγή και διανομή πλαστού Σομαλικού νομίσματος.

22. Αναγνωρίζει ότι η αντιμετώπιση των εκκρεμών συνταγματικών ζητημάτων που αφορούν την κατανομή εξουσίας και πόρων μεταξύ της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας και των Ομοσπονδιακών Κρατών Μελών είναι ζωτικής σημασίας για τη σταθερότητα της Σομαλίας, τονίζει με έμφαση τη σημασία της αντιμετώπισης των ζητημάτων αυτών με περιεκτικό τρόπο υπό Σομαλική ηγεσία, με την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας και τα Ομοσπονδιακά Κράτη Μέλη να συνεργάζονται εποικοδομητικά και ενθαρρύνει την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας και τα Ομοσπονδιακά Κράτη Μέλη να υλοποιήσουν τις εκκρεμείς παραμέτρους της συμφωνίας για την Αρχιτεκτονική Εθνικής Ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένων αποφάσεων σχετικά με τη δημιουργία, κατανομή και διοίκηση και έλεγχο των δυνάμεων ασφαλείας και την κατανομή των πόρων.

23. Επαναβεβαιώνει την κυριαρχία της Σομαλίας επί των φυσικών της πόρων.

24. Επαναλαμβάνει την έντονη ανησυχία του ότι ο πετρελαϊκός τομέας στη Σομαλία θα μπορούσε να αποτελέσει παράγοντα που θα οδηγήσει στην κλιμάκωση των συγκρούσεων και, στο πλαίσιο αυτό, υπογραμμίζει τη ζωτική σημασία της, χωρίς άσκοπη καθυστέρηση, θέσης σε ισχύ, εκ μέρους της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Σομαλίας, διευθετήσεων κατανομής πόρων και ενός αξιόπιστου νομικού πλαισίου για να διασφαλίσει ότι ο πετρελαϊκός τομέας στη Σομαλία δεν καθίσταται πηγή αυξανόμενης έντασης.

25. Εκφράζει έντονη ανησυχία για την αυξανόμενη στήριξη της Αλ - Σαμπάαμπ (Al-Shabaab) στα έσοδα που προέρχονται από φυσικούς πόρους, συμπεριλαμβανομένης της φορολόγησης του παρανόμου εμπορίου ζάχαρης, της αγροτικής παραγωγής και της κτηνοτροφίας, και εκφράζει περαιτέρω την ανησυχία του για την εμπλοκή της προαναφερθείσας οργάνωσης στο παράνομο εμπόριο ξυλάνθρακα και αναμένει περαιτέρω εκθέσεις της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία σχετικά με το θέμα αυτό.

Απαγόρευση εισαγωγής και εξαγωγής ξυλάνθρακα

26. Επαναβεβαιώνει την απαγόρευση εισαγωγής και εξαγωγής σομαλικού ξυλάνθρακα, όπως ορίζεται στην παράγραφο 22 της απόφασης 2036 (2012) («απαγόρευση εισαγωγής και εξαγωγής ξυλάνθρακα»), χαιρετίζει τις προσπάθειες των Κρατών Μελών να αποτρέψουν την εισαγωγή ξυλάνθρακα σομαλικής προέλευσης, επαναλαμβάνει ότι η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας και τα Ομοσπονδιακά Κράτη Μέλη πρέπει να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για την πρόληψη της εξαγωγής ξυλάνθρακα από τη Σομαλία και παροτρύνει τα Κράτη Μέλη να συνεχίσουν τις προσπάθειές τους για τη διασφάλιση της πλήρους εφαρμογής της απαγόρευσης.

27. Επαναλαμβάνει τα αιτήματά του που παρατίθενται στην παράγραφο 18 της απόφασης 2111 (2013), σχετικά με την παροχή υποστήριξης και συνδρομής από την Αποστολή της Αφρικανικής Ένωσης στη Σομαλία (AMISOM) προς την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας και τα Ομοσπονδιακά Κράτη Μέλη για την εφαρμογή της πλήρους απαγόρευσης εξαγωγής ξυλάνθρακα από τη Σομαλία και καλεί την Αποστολή της Αφρικανικής Ένωσης στη Σομαλία (AMISOM) να διευκολύνει την τακτική πρόσβαση της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία στα λιμάνια εξαγωγής ξυλάνθρακα.

28. Χαιρετίζει τις προσπάθειες των Συνδυασμένων Ναυτικών Δυνάμεων για τη διακοπή της εξαγωγής και εισαγωγής ξυλάνθρακα προς και από τη Σομαλία και χαιρετίζει περαιτέρω τη συνεργασία μεταξύ της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία και των Συνδυασμένων Ναυτικών Δυνάμεων για την ενημέρωση της Επιτροπής σχετικά με το εμπόριο ξυλάνθρακα.

29. Εκφράζει ανησυχία ότι το εμπόριο ξυλάνθρακα αποτελεί πηγή σημαντικής χρηματοδότησης για την Αλ-Σαμπάαμπ (Al-Shabaab) και, στο πλαίσιο αυτό, επαναλαμβάνει τις παραγράφους 11 έως 21 της απόφασης 2182 (2014), και περαιτέρω αποφασίζει να παρατείνει την ισχύ των διατάξεων που ορίζονται στην παράγραφο 15 της απόφασης 2182 (2014) έως τις 15 Νοεμβρίου 2018.

30. Καταδικάζει τη συνεχιζόμενη εξαγωγή ξυλάνθρακα από τη Σομαλία, κατά παράβαση της πλήρους απαγόρευσης εξαγωγής ξυλάνθρακα, καλεί τα Κράτη Μέλη να μοιράζονται πληροφορίες με την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία, ζητά από την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία να εστιάσει στο ζήτημα αυτό στην επόμενη έκθεσή της και να προτείνει περαιτέρω μέτρα, λαμβάνοντας υπ’ όψη τις ανησυχίες περί των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, και εκφράζει την πρόθεσή του να εξετάσει το ενδεχόμενο επιβολής περαιτέρω μέτρων σε περίπτωση συνέχισης των παραβιάσεων.

31. Ενθαρρύνει το Γραφείο του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα να συνεχίσει το έργο του με την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας, στο πλαίσιο της τρέχουσας εντολής του, υπό την αιγίδα του Φόρουμ του Ινδικού Ωκεανού για το Έγκλημα στη Θάλασσα, να δημιουργήσει συνέργειες μεταξύ των ενδιαφερομένων Κρατών Μελών και των διεθνών οργανισμών για την ανάπτυξη στρατηγικών εξάλειψης του εμπορίου του σομαλικού ξυλάνθρακα.

Ανθρωπιστική Πρόσβαση

32. Εκφράζει έντονη ανησυχία για την οξεία ανθρωπιστική κατάσταση στη Σομαλία και τον κίνδυνο λιμού, χαιρετίζει τις προσπάθειες που γίνονται από τα Ηνωμένα Έθνη, τη διεθνή κοινότητα και την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας για την αποτροπή του λιμού, καταδικάζει με τους αυστηρότερους όρους τις αυξανόμενες επιθέσεις κατά των ανθρωπιστικών παραγόντων και οποιαδήποτε κατάχρηση συνδρομής που προέρχεται από δωρητές και την παρακώλυση της παράδοσης ανθρωπιστικής βοήθειας, επαναλαμβάνει την απαίτησή του όλα τα μέρη να επιτρέπουν και να διευκολύνουν την πλήρη, ασφαλή και ακώλυτη πρόσβαση για την έγκαιρη παράδοση βοήθειας σε άτομα που τη χρειάζονται σε όλη τη Σομαλία και ενθαρρύνει την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας να βελτιώσει το κανονιστικό περιβάλλον για τη συνδρομή που παρέχεται από δωρητές.

33. Αποφασίζει ότι έως τις 15 Νοεμβρίου 2018 και με την επιφύλαξη των προγραμμάτων ανθρωπιστικής βοήθειας που διεξάγονται αλλού, τα μέτρα που επιβλήθηκαν με την παράγραφο 3 της απόφασης 1844 (2008) δεν ισχύουν για την καταβολή κεφαλαίων, άλλων χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων ή οικονομικών πόρων απαραίτητων για τη διασφάλιση της έγκαιρης παράδοσης επείγουσας ανθρωπιστικής βοήθειας στη Σομαλία, από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, τους ειδικευμένους οργανισμούς ή προγράμματά του, τις ανθρωπιστικές οργανώσεις που έχουν καθεστώς παρατηρητή στη Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών που παρέχουν ανθρωπιστική βοήθεια και τους συνεργάτες τους στην υλοποίηση, συμπεριλαμβανομένων των διμερώς ή πολυμερώς χρηματοδοτούμενων μη κυβερνητικών οργανώσεων που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα Ανθρωπιστικής Ανταπόκρισης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για τη Σομαλία.

34. Ζητά από το Συντονιστή Επείγουσας Βοήθειας να υποβάλει έκθεση στο Συμβούλιο Ασφαλείας έως την 15η Οκτωβρίου 2018 σχετικά με την παράδοση ανθρωπιστικής βοήθειας στη Σομαλία και για οποιαδήποτε κωλύματα στην παράδοση ανθρωπιστικής βοήθειας στη Σομαλία, και ζητά από τους αρμόδιους φορείς του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και από τις ανθρωπιστικές οργανώσεις που έχουν καθεστώς παρατηρητή στη Γενική Συνέλευση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και τους συνεργάτες τους στην υλοποίηση που παρέχουν ανθρωπιστική βοήθεια στη Σομαλία να αυξήσουν τη συνεργασία τους και την προθυμία τους να μοιράζονται πληροφορίες με τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών.

Ερυθραία

35. Χαιρετίζει τις συνεχιζόμενες και σημαντικές προσπάθειες συνεργασίας της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία με την Κυβέρνηση της Ερυθραίας και, στο πλαίσιο αυτό, υπενθυμίζει τις τρεις συναντήσεις μεταξύ του Αντιπροσώπου της Κυβέρνησης της Ερυθραίας και της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία, επαναλαμβάνει την προσδοκία του ότι η Κυβέρνηση της Ερυθραίας θα διευκολύνει την είσοδο της προαναφερθείσας Ομάδας Επίβλεψης στην Ερυθραία, ώστε τούτη να εκτελέσει πλήρως την εντολή της, σύμφωνα με τα επαναλαμβανόμενα αιτήματά του, μεταξύ άλλων στην παράγραφο 52 της απόφασης 2182 (2014).

36. Χαιρετίζει τις πρόσφατες προσπάθειες της Κυβέρνησης της Ερυθραίας να συνεργαστεί με τη διεθνή κοινότητα, υπογραμμίζει ότι η στενότερη συνεργασία θα βοηθήσει στην καλύτερη ενημέρωση του Συμβουλίου Ασφαλείας σχετικά με τη συμμόρφωση της Ερυθραίας με τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας και θα καταστήσει δυνατή την επανεκτίμηση των μέτρων σχετικά με την Ερυθραία.

37. Παροτρύνει την Κυβέρνηση της Ερυθραίας να διευκολύνει επισκέψεις της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία στην Ερυθραία, αναγνωρίζει την εκφρασθείσα προθυμία της Κυβέρνησης της Ερυθραίας να διευκολύνει μια επίσκεψη του Προέδρου της Ομάδας και παροτρύνει την Κυβέρνηση να συμφωνήσει σε μία ημερομηνία το ταχύτερο δυνατόν.

38. Καλεί την Ερυθραία να συνεργαστεί πλήρως με την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία σύμφωνα με την εντολή της Ομάδας Επίβλεψης που παρατίθεται στην παράγραφο 13 της απόφασης 2060 (2012) και επικαιροποιήθηκε στην παράγραφο 41 της απόφασης 2093 (2013).

39. Παροτρύνει την Ερυθραία και το Τζιμπουτί να ασχοληθούν με το ζήτημα των μαχητών από το Τζιμπουτί που αγνοούνται και παροτρύνει την Ερυθραία να καταστήσει διαθέσιμη οποιαδήποτε περαιτέρω σχετική πληροφόρηση, μεταξύ άλλων και προς την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία.

40. Παροτρύνει τις δύο πλευρές να συνεχίσουν να διατηρούν μια ατμόσφαιρα ηρεμίας και συγκράτησης και τις καλεί να αναζητήσουν όλες τις διαθέσιμες λύσεις για να διευθετήσουν τη συνοριακή τους διένεξη ειρηνικά, με τρόπο συμβατό με το διεθνές δίκαιο.

41. Εκφράζει την πρόθεσή του να επανεξετάζει τακτικά τα μέτρα για την Ερυθραία, υπό το φώς της επερχομένης ενδιάμεσης ενημέρωσης από την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία, που πρέπει να υποβληθεί έως την 30η Απριλίου 2018, λαμβάνοντας υπ’ όψη τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας, και τις παραγράφους 35 έως 40 ανωτέρω.

Σομαλία

42. Υπενθυμίζει την απόφαση 1844 (2008), με την οποία επιβλήθηκαν στοχευμένες κυρώσεις και τις αποφάσεις 2002 (2011) και 2093 (2013), με τις οποίες διευρύνθηκαν τα κριτήρια καταχώρησης και σημειώνει ότι ένα από τα κριτήρια καταχώρησης σύμφωνα με την απόφαση 1844 (2008) είναι η συμμετοχή ή η παροχή υποστήριξης σε πράξεις που απειλούν την ειρήνη, την ασφάλεια ή τη σταθερότητα της Σομαλίας.

43. Επαναλαμβάνει τη βούλησή του να υιοθετήσει στοχευμένα μέτρα εναντίον ατόμων και φορέων με βάση τα προαναφερθέντα κριτήρια.

44. Υπενθυμίζει την παράγραφο 2 (γ) της απόφασης 2060 (2012) και τονίζει ότι η υπεξαίρεση οικονομικών πόρων αποτελεί κριτήριο καταχώρησης στον κατάλογο κυρώσεων και ισχύει για την υπεξαίρεση σε όλα τα επίπεδα.

45. Επαναλαμβάνει το αίτημά του τα Κράτη Μέλη να βοηθήσουν την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία στις έρευνές της, επαναλαμβάνει ότι η παρεμπόδιση των ερευνών ή του έργου της προαναφερθείσας Ομάδας Επίβλεψης αποτελεί κριτήριο καταχώρησης στον κατάλογο της παραγράφου 15 (ε) της απόφασης 1907 (2009) και ζητά περαιτέρω από την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση της Σομαλίας, τα Κράτη Μέλη και την Αποστολή της Αφρικανικής Ένωσης στη Σομαλία (AMISOM) να μοιράζονται πληροφορίες με την Ομάδα Επίβλεψης αναφορικά με τις δραστηριότητες της Αλ-Σαμπάαμπ (Al-Shabaab).

46. Αποφασίζει να παρατείνει έως τις 15 Δεκεμβρίου 2018 την εντολή της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία, όπως ορίζεται στην παράγραφο 13 της απόφασης 2060 (2012) και η οποία επικαιροποιήθηκε στην παράγραφο 41 της απόφασης 2093 (2013) και εκφράζει την πρόθεσή του να επανεξετάσει την εντολή και να προβεί στις κατάλληλες ενέργειες για την περαιτέρω παράταση, έως τις 15 Νοεμβρίου 2018.

47. Ζητά από το Γενικό Γραμματέα να λάβει τα απαραίτητα διοικητικά μέτρα όσο το δυνατόν ταχύτερα για την εκ νέου σύσταση της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία, σε συνεννόηση με την Επιτροπή, έως τις 15 Δεκεμβρίου 2018, αξιοποιώντας, όπως ενδείκνυται, την εμπειρία των μελών της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία που είχε συσταθεί σύμφωνα με τις προηγούμενες αποφάσεις και ζητά περαιτέρω να προσαρμοστεί η διοικητική υποστήριξη προς την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία, στο πλαίσιο των υφιστάμενων πόρων, ώστε να διευκολυνθεί η εκτέλεση της εντολής της.

48. Ζητά από την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία να παρέχει μηνιαίες ενημερώσεις στην Επιτροπή και μια συνολική ενδιάμεση ενημέρωση, καθώς και να υποβάλει προς εξέταση από το Συμβούλιο Ασφαλείας, μέσω της Επιτροπής, δύο τελικές εκθέσεις, μία για τη Σομαλία και μία για την Ερυθραία, έως τις 15 Οκτωβρίου 2018, καλύπτοντας όλα τα καθήκοντα που ορίζονται στην παράγραφο 13 της απόφασης 2060 (2012), τα οποία και επικαιροποιήθηκαν με την παράγραφο 41 της απόφασης 2093 (2013) και την παράγραφο 15 της απόφασης 2182 (2014).

49. Ζητά από την Επιτροπή, σύμφωνα με την εντολή της και σε συνεννόηση με την Ομάδα Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία και άλλους αρμόδιους φορείς των Ηνωμένων Εθνών, να εξετάσει τις συστάσεις που περιλαμβάνονται στις εκθέσεις της Ομάδας Επίβλεψης για τη Σομαλία και την Ερυθραία και να προτείνει στο Συμβούλιο Ασφαλείας τρόπους βελτίωσης της εφαρμογής και συμμόρφωσης με τα εμπάργκο όπλων που έχουν επιβληθεί στη Σομαλία και την Ερυθραία, με τα μέτρα αναφορικά με την εισαγωγή και εξαγωγή ξυλάνθρακα από τη Σομαλία, καθώς και με την εφαρμογή των μέτρων που επιβλήθηκαν με τις παραγράφους 1, 3 και 7 της απόφασης 1844 (2008) και τις παραγράφους 5, 6, 8, 10, 12 και 13 της απόφασης 1907 (2009) για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων παραβιάσεων.

50. Ζητά από την Επιτροπή να εξετάσει, όπου και όποτε ενδείκνυται, το ενδεχόμενο πραγματοποίησης επισκέψεων του Προέδρου ή/και μελών της Επιτροπής σε επιλεγμένες χώρες για την προαγωγή της πλήρους και αποτελεσματικής εφαρμογής των ανωτέρω μέτρων, με σκοπό την ενθάρρυνση της πλήρους συμμόρφωσης των Κρατών με αυτή την απόφαση.

51. Αποφασίζει να συνεχίσει να ασχολείται με το ζήτημα.

Αναπροσαρμογή επιχειρηματικών πιστωτικών συμβάσεων λόγω της οικονομικής κρίσης - Συμβολές Αστικού Νο 6

ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΑΝΔΡΙΑΝΑΤΟΥ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΟΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Πολιτική Δικονομία ΙΙΙ - Β έκδοση

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΝΙΚΑΣ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΔΙΚΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΑΝΑΚΟΠΕΣ