logo-print

Το νέο δίκαιο της πώλησης

Τροποποιήση του Αστικού Κώδικα με το Ν. 4976/2022

Ενα νέο "δίδυμο" δίκαιο της πώλησης - Ν. 4967/2022 (Α' 171).

Νόμος του Κράτους το Νέο Δίκαιο της Πώλησης, ώστε να ανταποκρίνεται στη νέα Ψηφιακή Οικονομία.

20 χρόνια μετά τη ριζική αναμόρφωση του δικαίου της πώλησης με το Ν. 3043/2022, η εθνική μας έννομη τάξη καλωσόρισε την ενσωμάτωση των Οδηγιών 2019/770 και 2019/ 771 με το Ν. 4967/2022.

Μετά από μια εικοσαετία ισχύος - πετυχημένης, κατά κατά γενική ομολογία, για τις ανάγκες της πράξης - του δικαίου της πώλησης που μετέτρεψε την ευθύνη του πωλητή από εγγυητική σε γνήσια συμβατική (σε ενσωμάτωση της Οδηγίας 1999/44), ο εθνικός νομοθέτης ήρθε να ενσωματώσει τις νέες ενωσιακής προέλευσης ρυθμίσεις περί πώλησης κινητού πράγματος (με ή άνευ ψηφιακών στοιχείων) - Οδηγία 2019/771, όσο και παροχής ψηφιακού περιεχομένου ή υπηρεσίας. Μάλιστα, οι ρυθμίσεις εφαρμόζονται σε κάθε "αγοραστή" πράγματος ή "λήπτη" ψηφιακού περιεχομένου ή υπηρεσίας, ανεξαρτήτως άν πρόκειται για "καταναλωτή" ή όχι.

Ποια λύση επέλεξε ο Έλληνας Νομοθέτης ως προς το κλασικό δίκαιο της πώλησης;

Την τροποποίηση του Αστικού Κώδικα - και συμπληρωματικά την τροποποίηση του δικαίου προστασίας καταναλωτή, ιδίως ως προς τις εγγυήσεις του πωλητή/ προμηθευτή.

Βλέπουμε ότι εισάγεται ένα "νέο πραγματικό" πλημμελούς εκπλήρωσης", το οποίο ονομάζεται "έλλειψη ανταπόκρισης", το οποίο περιλαμβάνει τόσο πραγματικά ελαττώματα, όσο και απαιτήσεις ανταπόκρισης, υποκειμενικές και αντικειμενικές, καθώς και πλημμελή εγκατάσταση. Η έννοια της "συνομολογημένης ιδιότητας" υποβαθμίζεται και τη βλέπουμε μόνο δευτερευόντως (βλ. άρθρο 547 ΑΚ).

Ο πωλητής ευθύνεται ανεξάρτητα από υπαιτιότητά του αν το πράγμα, κατά τον χρόνο που ο κίνδυνος μεταβαίνει στον αγοραστή, δεν ανταποκρίνεται στη σύμβαση, εκτός αν ο αγοραστής κατά τη σύναψη της σύμβασης γνώριζε τη μη ανταπόκριση ή αυτή οφείλεται σε υλικά που χορήγησε ο αγοραστής. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση πράγματος με ψηφιακά στοιχεία, αν το πράγμα, κατά τον χρόνο παροχής των ψηφιακών στοιχείων, δεν ανταποκρίνεται στη σύμβαση. Αν η σύμβαση είναι εκτελεστέα με διαρκή παροχή των ψηφιακών στοιχείων, ο πωλητής ευθύνεται για την έλλειψη ανταπόκρισης των ψηφιακών στοιχείων καθ’ όλο το χρονικό διάστημα της υποχρέωσης παροχής τους.

Όταν ο πωλητής ευθύνεται για έλλειψη ανταπόκρισης, ο αγοραστής δικαιούται, σύμφωνα με τους όρους των επόμενων άρθρων, να: 1. απαιτήσει αποκατάσταση της ανταπόκρισης του πράγματος, 2. μειώσει το τίμημα, 3. υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, 4. απαιτήσει αποζημίωση ( η μοναδική περίπτωση πταισματικής ευθύνης του πωλητή). Ο αγοραστής δύναται, αν διαπιστωθεί μεταγενέστερα και άλλη έλλειψη ανταπόκρισης, να ασκήσει εκ νέου τα ανωτέρω δικαιώματα.

Η παραγραφή για κινητά είναι διετής, και αρχίζει από την παράδοση του πράγματος στον αγοραστή. Το ίδιο ισχύει και αν ο αγοραστής διαπίστωσε την έλλειψη ανταπόκρισης αργότερα. Η παραγραφή δεν συμπληρώνεται πριν από την πάροδο δύο (2) μηνών από τον χρόνο που διαπιστώθηκε η έλλειψη ανταπόκρισης.

Δρ. Ευάγγελος Μαργαρίτης

Ο Δρ. Ευάγγελος Μαργαρίτης είναι Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω. Υπηρετεί στη Διεύθυνση Νομικών Υπηρεσιών Εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αθηνών Εταιρεία Ανάπτυξης και Αξιοποίησης Ακινήτων. Διατέλεσε Μεταδιδακτορικός Ερευνητής Αστικού Δικαίου στη Νομική...

Πολιτειολογία
Η ανακοπή του άρθρου 933 ΚΠολΔ

ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΑΘΡΑΚΟΚΟΙΛΗΣ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ

send