logo-print

Μέτρα αντιμετώπισης κινουμένων στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας προς αποφυγή σύλληψης για αυτόφωρη κακουργηματική πράξη (ΕισΑΠ εγκύκλιος 17/2023)

Χρήση από την ΕΛ.ΑΣ των φορητών μηχανισμών ακινητοποίησης (με καρφιά) οχημάτων

12/09/2023

13/09/2023

Ερμηνεία κατ΄ άρθρo του ΚΝ 489/1976 περί υποχρεωτικής ασφαλίσεως της εξ ατυχημάτων αυτοκινήτων αστικής ευθύνης"

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΟΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ

Ερμηνεία κατ΄ άρθρo του ΚΝ 489/1976 περί υποχρεωτικής ασφαλίσεως της εξ ατυχημάτων αυτοκινήτων αστικής ευθύνης"

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΟΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ

Εγκύκλιο με θέμα τα μέτρα αντιμετώπισης των κινουμένων στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας προς αποφυγή σύλληψής τους για αυτόφωρη κακουργηματική πράξη δημοσίευσε η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου (ΕισΑΠ εγκύκλιος 17/2023).

Πιο αναλυτικά, ενόψει του πρόσφατου φαινομένου μεταφοράς παράτυπων μεταναστών με κλεμμένα οχήματα από δράστες διακινητές που οδηγούν για να αποφύγουν την σύλληψη στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας της Εγνατίας οδού, η εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε» έχει προγραμματίσει την προμήθεια και εγκατάσταση σε επιλεγμένες θέσεις ηλεκτρονικού συστήματος «αυτόματης ανίχνευσης συμβάντων για αντίθετη κίνηση κυκλοφορίας, καθώς και εγκατάσταση στο τμήμα της οδού από Δυτ. Κομοτηνή μέχρι τους Κήπους Έβρου λογισμικού συστήματος προς ενημέρωση των οδηγών μέσω εφαρμογής κινητού τηλεφώνου (mobile app) για αντιθέτως κινούμενα οχήματα με χρήση τεχνολογίας συνεργατικών ευφυών συστημάτων μεταφορών (Cooperative Intelligent Transport Systems, C-ITS).

Περαιτέρω, απορρίπτει μεν ως επισφαλή την εγκατάσταση μονίμων μηχανισμών ακινητοποίησης (με καρφιά) οχημάτων, όχι όμως και των σχετικών φορητών συστημάτων, που «είναι τα μόνα που μπορούν να λειτουργήσουν προληπτικά και στοχευμένα και να καταπολεμήσουν το φαινόμενο εν τη γενέσει του», για την χρήση των οποίων επαφίεται στην εισήγηση και ευθύνη των αρμοδίων αστυνομικών αρχών.

Επίσης, η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Δνση Αν. Μακ. - Θράκ. έχει ήδη αποφασίσει, όταν ο αντιθέτως κινούμενος δράστης δεν συμμορφώνεται στα σήματα και στις κλιμακούμενες εντολές των αστυνομικών οργάνων, να «γίνεται (σε εξαιρετικές περιπτώσεις) ασφαλής χρήση του φορητού συστήματος ακινητοποίησης οχημάτων».

Η Εισαγγελία επεσήμανε αρχικά ότι οι μηχανισμοί (μόνιμοι ή φορητοί) με καρφιά μπορούν να θεωρηθούν ως τοποθετούμενα στην οδό «κινητά εμπόδια» και να υπαχθούν στο άρθρο 10§6 ν. 2696/1999 (ΚΟΚ), σύμφωνα με το οποίο με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων (σ.σ : ήδη Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών) καθορίζονται οι τεχνικές προδιαγραφές, οι όροι και ο τρόπος της τοποθέτησης κινητών εμποδίων. Τέτοια υπουργική απόφαση, ωστόσο, για τους ανωτέρω μηχανισμούς μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί.

Ενόψει, λοιπόν, των προεκτεθέντων και της αδήριτης έκτακτης ανάγκης που δημιουργεί η ασύμμετρα αντικοινωνική συμπεριφορά των κινουμένων στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας προς αποφυγή σύλληψης για αυτόφωρες κακουργηματικές πράξεις, η αντιμετώπιση της οποίας επιβάλλει την άμεση και αποτελεσματική λήψη των διαθεσίμων κατάλληλων παρεμβάσεων προς αποσόβηση πολύνεκρων δυστυχημάτων, προτιμωμένων βεβαίως των ηπιοτέρων, χωρίς όμως να απορρίπτονται οι επαχθέστερες για την περιουσία (ασφαλείς πάντως για την ζωή και την υγεία) όταν οι περιστάσεις το επιβάλλουν, η Εισαγγελία τόνισε πως οι ανωτέρω άκρως επικίνδυνες οδικές καταστάσεις υπάγονται στις εξαιρετικές περιπτώσεις κατά τις οποίες είναι επιτρεπτή την χρήση από την ΕΛ.ΑΣ των φορητών μηχανισμών ακινητοποίησης (με καρφιά) οχημάτων υπό προϋποθέσεις.

Υπό το πρίσμα της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας και της στάθμισης των επαπειλούμενων εννόμων αγαθών, η Εισαγγελία επεσήμανε μεταξύ άλλων τα εξής :

α. Επιτρεπτή θεωρείται η χρήση από την ΕΛ.ΑΣ μόνο των φορητών και ουχί των μόνιμων μηχανισμών ακινητοποίησης με καρφιά οχημάτων.

β. Το ανωτέρω μέτρο λαμβάνεται από ειδικά επιφορτισμένο και καλά εκπαιδευμένο αστυνομικό προσωπικό και πάντοτε ως έσχατη λύση.

γ. Κατά την χρήση του μηχανισμού πρέπει να διασφαλίζονται απολύτως οι λοιποί ανύποπτοι χρήστες της οδού, οι οποίοι βαίνουν κανονικά στο ρεύμα κυκλοφορίας τους, με προηγούμενη έγκαιρη διακοπή της κυκλοφορίας σε κατάλληλο σημείο λ.χ είτε σε κόμβο/ κλάδο της οδού, είτε σε σταθμό διοδίων με άμεσο τηλεφώνημα ή ηλεκτρονικό μήνυμα της ΕΛ.ΑΣ στον αρμόδιο προϊστάμενο κλπ.

δ. Ο φορητός μηχανισμός δεν ενδείκνυται να τοποθετείται σε μεγάλες ευθείες της οδού, όπου αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες, ούτε βεβαίως επάνω σε στροφές, ούτε σε σημεία όπου το εκτός οδοστρώματος έδαφος είναι απότομα επικλινές, ακριβώς προς αποφυγή ακόμη και του ελάχιστου κινδύνου εκτροπής και γενικά αντενδείκνυται να τοποθετείται στο οδόστρωμα της Εγνατίας οδού, αλλά σε κατάλληλο σημείο των κόμβων/ κλάδων αυτής ή ενδεχομένως σε κατάλληλο σημείο σταθμού διοδίων, όπου επίσης η ταχύτητα είναι μειωμένη.

Τέλος, επεσήμανε ότι τα ανωτέρω ισχύουν μέχρι να εκδοθεί η προβλεπόμενη υπουργική απόφαση που θα ρυθμίσει την χρήση των ανωτέρω μηχανισμών από την ΕΛ.ΑΣ.

Δείτε αναλυτικά την εγκύκλιο στο eisap.gr

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ: Ο ΝΕΟΣ Ν. 5090/2024
Κώδικας Ποινικής Δικονομίας ΙΙ