Δυνατότητα εξ αποστάσεως ταυτοποίησης για την πιστοποίηση αριθμού κινητού τηλεφώνου στο ΕΜΕπ
Παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη μετά από αναφορά ατόμου με αναπηρία, που υποχρεούτο να μεταβεί σε ΚΕΠ
Ο Συνήγορος του Πολίτη χειρίστηκε αναφορά σύμφωνα με την οποία, για τη δήλωση του κινητού τηλεφώνου ατόμου με αναπηρία στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ), μέσω Κέντρου Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), απαιτήθηκε η φυσική του παρουσία, παρά την εξαιρετικά κακή κατάσταση της υγείας του και παρά την προσκόμιση συμβολαιογραφικού πληρεξουσίου εκ μέρους του φροντιστή του.
Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, στο ΕΜΕπ δύναται να καταχωρίσει τα στοιχεία επικοινωνίας του κάθε φυσικό πρόσωπο, παρά μόνο με φυσική παρουσία μέσω των ΚΕΠ, ενώ δεν προβλέπεται η εξυπηρέτηση από άλλο άτομο με εξουσιοδότηση ή ειδικό πληρεξούσιο. Ο Συνήγορος, απευθυνόμενος αρχικά στο Υπουργείο Εσωτερικών, τόνισε ότι η ανωτέρω πρόβλεψη δημιουργεί τεράστια δυσκολία στα ΑμεΑ και στις οικογένειές τους, ενώ η απουσία εναλλακτικής λύσης αποτελεί κενό της διοικητικής οργάνωσης του Κράτους. Η Αρχή συμπεριέλαβε το συγκεκριμένο ζήτημα σε έγγραφό της προς τα συναρμόδια Υπουργεία που περιείχε διάφορα ανεπίλυτα θέματα διευκολύνσεων των ΑμεΑ, προτείνοντας την εξυπηρέτησή τους και με άλλους τρόπους, όπως η τηλεδιάσκεψη, ή η κατ’ οίκον αποστολή προσωπικού της Διοίκησης. Ειδικότερα, πρότεινε τη λειτουργία μιας θυρίδας Ψηφιακής Εξυπηρέτησης Πολιτών στα κατά τόπους ΚΕΠ, στελεχωμένης από εξειδικευμένο προσωπικό, για να εξυπηρετούνται οι πολίτες σε όλες τις ψηφιακές διαδικασίες της δημόσιας διοίκησης, είτε με φυσική παρουσία, είτε με τηλεδιάσκεψη. Επίσης, τάχθηκε υπέρ της διατήρησης και άλλων τρόπων, πλην των ψηφιακών, σε διαδικασίες για ένα εύλογο ακόμη χρονικό διάστημα προσαρμογής, ώστε να μην αποκλείονται πολίτες από δικαιώματα λόγω υστέρησης ψηφιακών δεξιοτήτων. Τέλος, επιχειρηματολόγησε υπέρ του ενδεχόμενου επιδότησης των πολιτών ώστε να αποκτήσουν τουλάχιστον τον ελάχιστο εξοπλισμό (π.χ. smartphone ή tablet) ώστε να μπορούν να έχουν πρόσβαση στις κρατικές ψηφιακές πλατφόρμες.
Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών συντάχθηκε με τις δυο πρώτες προτάσεις της Αρχής, θεωρώντας ότι η τελευταία χρήζει περαιτέρω διερεύνησης δεδομένου ότι συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δεν χορήγησε μεν άμεση απάντηση, ωστόσο αποδέχτηκε εν μέρει τις προτάσεις τις Αρχής. Συγκεκριμένα, με σχετικό Δελτίο Τύπου, ανακοίνωσε ότι, άτομα με αναπηρία εγγεγραμμένα στο μητρώο του e-ΕΦΚΑ, άτομα άνω των 65 ετών, αλλά και κάτοικοι νησιών και εξωτερικού, έχουν τη δυνατότητα εξ αποστάσεως ταυτοποίησης για την πιστοποίηση του αριθμού κινητού τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ), μέσω της ηλεκτρονικής πύλης emep.gov.gr. Πλέον, δεν θα απαιτείται φυσική παρουσία σε ΚΕΠ ή Προξενική Αρχή, η διαδικασία θα διενεργείται μέσω του emep.gov.gr με αυτοματοποιημένη βιντεοκλήση, ή με τηλεδιάσκεψη με υπάλληλο, ενώ τα στοιχεία των πολιτών θα αντλούνται αυτόματα από το Κέντρο Διαλειτουργικότητας της ΓΓΠΣΨΔ.
Από το Τετραμηνιαίο Δελτίο του Συνηγόρου του Πολίτη