Περιορισμοί κατά τη μεταφορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων με πλοία: Παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη
Η ανεξάρτητη αρχή υπογραμμίζει πως ο περιορισμός στο επίπεδο φόρτισης, ειδικά για τα επιβατηγά πλοία, δεν ερείδεται σε εθνική ή ενωσιακή νομοθεσία
Την ανάγκη επανεξέτασης της Εγκυκλίου του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής σχετικά με τη μεταφορά των ηλεκτροκίνητων οχημάτων με επιβατηγά πλοία, καθώς και τη θέσπιση νομοθετικού πλαισίου που να διέπει το ασφαλές πλαίσιο για αυτό, επισημαίνει ο Συνήγορος του Πολίτη.
Ειδικότερα, η Εγκύκλιος (υπ’ αρ. 2070.0/28541/16-04-2024) με αποδέκτη τις πλοιοκτήτριες εταιρίες αναφέρει, ότι η φόρτωση (και μεταφορά) των αμιγώς ηλεκτρικών ή επαναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων επί φορτηγών/οχηματαγωγών αλλά και επιβατηγών/οχηματαγωγών πλοίων, γίνεται υπό την προϋπόθεση, ότι το επίπεδο φόρτισης (Stage of Charge – SoC) των συσσωρευτών των οχημάτων (της μπαταρίας τους) δεν υπερβαίνει το 40% της συνολικής της χωρητικότητας.
Με αφορμή διαμαρτυρίες κατόχων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, η Ανεξάρτητη Αρχή απευθύνθηκε προς το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, υπογραμμίζοντας, ότι ο περιορισμός στο επίπεδο φόρτισης, ειδικά για τα επιβατηγά πλοία, δεν ερείδεται σε εθνική ή ενωσιακή νομοθεσία, και δεν αναφέρεται στην από 22-05-2022 Έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στην Θάλασσα (EMSA).
Καθώς δεν υπήρξε σχετική ανταπόκριση, η Αρχή απευθύνθηκε προς τους συναρμόδιους Υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Υποδομών και Μεταφορών, επισημαίνοντας, ότι ο περιορισμός είναι αυθαίρετος, διότι οι μελέτες στις οποίες βασίστηκε η Εγκύκλιος του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής δεν περιλαμβάνουν σχετική σύσταση.
Ο Συνήγορος του Πολίτη αναφέρθηκε, επίσης, στην πυκνότητα και επάρκεια του δικτύου σταθμών φόρτισης στα νησιά, η οποία είναι αμφίβολο, ότι εξασφαλίζει την εξυπηρέτηση των ιδιοκτητών ηλεκτροκίνητων, ιδίως όταν φτάνουν στο προορισμό τους με χαμηλό επίπεδο φόρτισης, ενώ τάσσεται υπέρ οποιασδήποτε σειράς μέτρων ή περιορισμών που θα έχουν ως στόχο τη δημόσια ασφάλεια, υπό την προϋπόθεση ότι θα λαμβάνονται βάσει συγκεκριμένων στοιχείων, εκθέσεων και μελετών.
Μάλιστα, τα μέτρα αυτά θα πρέπει να αφορούν και τις πλοιοκτήτριες εταιρίες και να περιλαμβάνουν τη διεξαγωγή συχνών ελέγχων πυρασφαλείας, αλλά και την επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις παραβάσεων.
Τέλος, η Αρχή επανέλαβε την αναγκαιότητα νομοθετικής ρύθμισης του ζητήματος, αλλά και ενίσχυσης του δικτύου των σταθμών φόρτισης σε νησιωτικές περιοχές, χωρίς ωστόσο να έχει υπάρξει ακόμα ανταπόκριση.
Πηγή: synigoros.gr