logo-print

Συνήγορος του Πολίτη: Επέκταση δικαιωμάτων πολιτών και υπαλλήλων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα

Προτάσεις που είχε διατυπώσει ο Συνήγορος, για την επέκταση δικαιωμάτων πολιτών στους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ενσωματώθηκαν στο Νόμο 4325/2015

18/05/2015

16/11/2017

Πολιτειολογία
Διοικητικό Δικονομικό Δίκαιο

Προτάσεις που είχε διατυπώσει ο Συνήγορος, για την επέκταση δικαιωμάτων πολιτών στους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ενσωματώθηκαν σε πρόσφατο νόμο του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Ο Συνήγορος του Πολίτη είχε διαπιστώσει τη διαφοροποίηση των δικαιωμάτων των πολιτών στους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όσον αφορά την άσκηση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος του αναφέρεσθαι (άρθρο 10), το οποίο περιλαμβάνει την υποχρέωση των αρμόδιων υπηρεσιών και αρχών να απαντούν αιτιολογημένα και σύντομα σε αιτήσεις για παροχή πληροφοριών και χορήγηση εγγράφων.

Έτσι, με την Ειδική Έκθεση για την βελτίωση και απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών πρότεινε στο Υπουργείο να επεκταθεί το πεδίο εφαρμογής των σχετικών διατάξεων του Νόμου 2690/1999 («Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας») και στα κρατικά ΝΠΙΔ, τις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς (ΔΕΚΟ, όπως ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κ.λπ.) και στα νομικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις των ΟΤΑ (Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης κ.ά.).

Επίσης, είχε διαπιστώσει ότι, πολύ συχνά παρατηρείται μεγάλη καθυστέρηση ή παράλειψη απάντησης σε αιτήματα που υποβάλλουν δημόσιοι υπάλληλοι στις υπηρεσίες τους, για θέματα σχετικά με την υπηρεσιακή τους κατάσταση.

Μέσα από Ετήσιες Εκθέσεις του, αλλά και έγγραφά του προς το Υπουργείο, είχε διατυπώσει την άποψη ότι αυτό συνιστά σοβαρή μορφή κακοδιοίκησης, καθώς το δικαίωμα λήψης απάντησης προκύπτει σαφώς από το Σύνταγμα τις σχετικές διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας.

Με την ψήφιση του Νόμου 4325/2015 (άρθρο 7), υιοθετήθηκαν οι προτάσεις της Αρχής και οι διατάξεις του σχετικού θεσμικού πλαισίου που ρυθμίζουν τη διεκπεραίωση υποθέσεων πολιτών, την πρόσβαση σε έγγραφα και την πρωτοκόλληση αιτήσεων, πλέον εφαρμόζονται αναλόγως και από τους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Επιπλέον, θεσπίζεται, ως υποχρέωση, η παροχή έγγραφης ενημέρωσης εντός συγκεκριμένης προθεσμίας σε υπαλλήλους, που έχουν υποβάλει αιτήσεις σχετικά με θέματα της υπηρεσιακής τους κατάστασης.

Κληρονομικό Δίκαιο Στ έκδοση

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Η ελαττωματική καταγγελία και οι συνέπειές της

ΚΩΣΤΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

send