logo-print

Τμήμα Α - Εγκύκλιος 42/7.12.2015 - Χορήγηση άδειας διαμονής, βάσει του άρθρου 19 του ν.4251/2014, όπως ισχύει, σε ανήλικα τέκνα πολιτών τρίτων χωρών µη γεννηθέντα στην Ελλάδα

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΙΣΧΥΟΣ:

07/12/2015

Κωδικοποιημένο
Δίκαιο Δημοσίων Συμβάσεων Δ έκδοση

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΡΑΙΚΟΣ

Ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα - 5η έκδοση καλλιτεχνικό

ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ & ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ / ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Στην με αριθ. COM (2014) 210 final από 3.4.2014 Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο Συμβούλιο και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με την οποία παρέχονται οδηγίες στα κράτη- μέλη για την ορθή εφαρμογή της Οδηγίας 2003/86/ΕΚ, η οποία έχει ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο με τις διατάξεις του ν. 4251/2014 (άρθρα 69-77), σχετικά με το δικαίωμα οικογενειακής επανένωσης, μεταξύ άλλων γίνεται αναφορά στην ανάγκη εξατομικευμένης προσέγγισης των ζητημάτων της οικογενειακής επανένωσης και ιδίως στην εξυπηρέτηση του βέλτιστου συμφέροντος του παιδιού.

Στην εν λόγω Ανακοίνωση σαφώς ορίζεται ότι το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού πρέπει να αποτελεί πρωταρχικό μέλημα όλων των πράξεων που αφορούν τα παιδιά. Τα κράτη μέλη πρέπει, να λαμβάνουν υπόψη την ευημερία του παιδιού και την οικογενειακή του κατάσταση σύμφωνα με την αρχή του σεβασμού της οικογενειακής ζωής, όπως αναγνωρίζεται από τη σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού και τον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ.

Όταν η διοίκηση κράτους μέλους εξετάζει μια αίτηση που αφορά σε ανήλικα τέκνα (ανεξαρτήτως ιθαγένειας) αυτή πρέπει να εξετάζεται υπό το πρίσμα του σεβασμού της ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής και των δικαιωμάτων του παιδιού, όπως αυτά διασφαλίζονται στο Χάρτη. Το ∆ΕΕ έχει επίσης αναγνωρίσει ότι τα παιδιά, για την πλήρη και αρμονική ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους, θα πρέπει να μεγαλώνουν σε οικογενειακό περιβάλλον, ότι τα κράτη μέλη οφείλουν να εξασφαλίζουν ότι το παιδί δεν είναι δυνατόν να αποχωριστεί από τους γονείς του παρά τη θέλησή του και ότι κάθε αίτηση υποβληθείσα από τέκνο ή από τουςγονείς του για είσοδο σε συμβαλλόμενο κράτος ή την μετοίκηση από αυτό με σκοπό την οικογενειακή επανένωση εξετάζεται από τα κράτη μέλη ταχέως, με θετικό πνεύμα και ανθρωπισμό.

Επιπλέον, το ∆ικαστήριο έχει αναγνωρίσει ότι το δικαίωμα για σεβασμό της ιδιωτικής ή οικογενειακής ζωής πρέπει να ερμηνεύεται σε συνδυασμό με την υποχρέωση συνεκτιμήσεως του υπέρτατου συμφέροντος του παιδιού, λαμβανομένης υπόψη της ανάγκης του τέκνου να διατηρεί τακτικώς προσωπική σχέση με τους δύο γονείς του. Συνεπώς, κατά την εξέταση κάθε αίτησης, το κράτος μέλος πρέπει να διασφαλίζει ότι το παιδί δεν είναι δυνατόν να αποχωριστεί από τον γονέα/τους γονείς του παρά τη θέλησή τους, εκτός εάν το κράτος μέλος αποφασίσει ότι το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού επιβάλλει τον χωρισμό σύμφωνα με την πάγια νομοθεσία και τις πάγιες διαδικασίες.

Στο πλαίσιο αυτό, και με δεδομένο ότι στην τρέχουσα χρονική περίοδο υλοποιούνται αλλαγές στην διαδικασία χορήγησης άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους, η υπηρεσία μας, με την εγκύκλιο 28/2015, τοποθετήθηκε και όρισε ότι αιτήματα που αφορούν σε ανήλικα τέκνα, ανεξαρτήτως εάν εισήλθαν στην Ελλάδα με ή χωρίς την διαδικασία έγκρισης θεώρησης εισόδου, προγενέστερα ή μη της έκδοσης της άδειας διαμονής του συντηρούντος ή γεννιούνται στην Ελλάδα, υποβάλλονται από το γονέα ή τον έχοντα την επιμέλεια του ανήλικου αλλοδαπού. Η ανωτέρω πρόβλεψη λειτουργεί σε μεταβατικό πλαίσιο και αφορά μόνο τέκνα μη γεννηθέντα στην Ελλάδα, τα οποία είχαν εισέλθει και διέμεναν αποδεδειγμένα στη χώρα πριν την έναρξη ισχύος του νόμου 4332/2015. Η απόδειξη της εισόδου και διαμονής στη χώρα, στοιχειοθετείται με έγγραφα βέβαιης χρονολογίας(λ.χ. σχολεία, ιατρικές εξετάσεις, εμβόλια, αθλητικές δραστηριότητες κ.λ.π.). Σε καμία περίπτωση δεν καταλαμβάνει τέκνα νόμιμα διαμενόντων πολιτών τρίτων χωρών στην Ελλάδα, τα οποία διαμένουν στην αλλοδαπή, για τα οποία ακολουθείται η διαδικασία της έγκρισης θεώρησης εισόδου για οικογενειακής επανένωσης.

Προκειμένου η εν λόγω παράγραφος να καταστεί απολύτως κατανοητή, παραθέτουμε παρακάτω σχετικά παραδείγματα:

Παράδειγμα 1ο

Πολίτες τρίτων χωρών, μη νόμιμα διαμένοντες, οι οποίοι κατείχαν οριστικό τίτλο διαμονής κατά την τελευταία δεκαετία, προσέρχονται στην υπηρεσία μιας στάσης της υπηρεσίας Αλλοδαπών και μετανάστευσης του τόπου διαμονής τους, προκειμένου να υποβάλλουν αίτηση για χορήγηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους.

Οι εν λόγω πολίτες έχουν και δύο ανήλικα τέκνα, εκ των οποίων το ένα είναι γεννημένο στην Ελλάδα και το έτερο έχει γεννηθεί στην αλλοδαπή και έχει εισέλθει σε απροσδιόριστο χρονικά σημείο στη χώρα ή είχε εισέλθει με την διαδικασία της οικογενειακής επανένωσης και κατείχε στο παρελθόν άδεια διαμονής για οικογενειακή επανένωση.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλλουν αυτοτελώς αιτήσεις για χορήγηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους.

Ο έχων την ιδιότητα του συντηρούντος θα υποβάλει δύο επιπλέον αιτήματα, για υπαγωγή στην κατηγορία ΣΤ.1 μέλη οικογένειας πολίτη τρίτης χώρας (ν.4251/14) -Χορήγηση ανήλικα τέκνα με νόμιμη διαμονή γονέα, υποβάλλοντας επιπλέον,

1) ∆ιαβατήριο του τέκνου

2) Πιστοποιητικό Οικογενειακής Κατάστασης αλλοδαπών αρχών μεταφρασμένο και επικυρωμένο

3) Ασφάλιση όμοια με του συντηρούντος

4) Άδεια διαμονής ή βεβαίωση κατάθεσης τύπου Α΄ του συντηρούντος

Στην περίπτωση αυτή είναι αυτονόητο ότι εφαρμόζονται τα αναφερόμενα στην Ανακοίνωση της Ε.Ε. και δεν αναζητούνται τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την χορήγηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους ει μη μόνον αποδεικτικά στοιχεία ότι τα τέκνα διέμεναν και συνεχίζουν να διαμένουν στη χώρα πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4332/2015. Ομοίως δεν εφαρμόζονται τα αναφερόμενα στο άρθρο 80 του ν. 4251/2014, καθώς η άδεια διαμονής για εξαιρετικούς λόγους, λόγω του μεταβατικού χαρακτήρα που την διέπει, δεν παρέχει δικαίωμα ταυτόχρονης χορήγησης άδειας διαμονής στο συντηρούντα και σε ανήλικα μέλη για λόγους οικογενειακής επανένωσης.

Παράδειγμα 2ο

Πολίτης τρίτης χώρας, κάτοχος άδειας διαμονής για έναν από τους λόγους του νόμου (στους οποίους συμπεριλαμβάνεται και η άδεια διαμονής για εξαιρετικούς λόγους) έχει δύο τέκνα. Το ένα εκ των δύο τέκνων, έχει γεννηθεί στην αλλοδαπή και έχει εισέλθει στη χώρα σε απροσδιόριστο χρονικά σημείο ή είχε εισέλθει με την διαδικασία της οικογενειακής επανένωσης και κατείχε άδεια διαμονής για οικογενειακή επανένωση που δεν ανανεώθηκε, και το έτερο γεννήθηκε στην Ελλάδα.

Ο πολίτης τρίτης χώρας, απευθύνεται, στην υπηρεσία μιας στάσης της υπηρεσίας Αλλοδαπών και μετανάστευσης του τόπου διαμονής του προκειμένου να αιτηθεί υπαγωγή στην κατηγορία ΣΤ.1 μέλη οικογένειας πολίτη τρίτης χώρας (ν.4251/14) άρθρο 80, για το γεννηθέν στην Ελλάδα τέκνο, και υπαγωγή στην κατηγορία ΣΤ.1 μέλη οικογένειας πολίτη τρίτης χώρας (ν.4251/14) - Χορήγηση ανήλικα τέκνα με νόμιμη διαμονή γονέα, για το μη γεννηθέν στην Ελλάδα, υποβάλλοντας επιπλέον,

1) ∆ιαβατήριο του τέκνου

2) Πιστοποιητικό Οικογενειακής Κατάστασης αλλοδαπών αρχών μεταφρασμένο και επικυρωμένο 3) Ασφάλιση όμοια με του συντηρούντος

4) Άδεια διαμονής του συντηρούντος σε ισχύ

Επισήμανση: Στις περιπτώσεις όπου η άδεια διαμονής για εξαιρετικούς λόγους του συντηρούντος έχει εκδοθεί από την στη ∆/νση μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών και ∆ιοικητικής Ανασυγκρότησης, τότε θα πρέπει να προβείτε σε άνοιγμα νέου φακέλου του συντηρούντα (μόνο με τα στοιχεία του) προκειμένου να πραγματοποιηθεί η συσχέτιση φακέλου με το τέκνο του και να συμπληρωθεί το ανωτέρω στοιχείο 4 (άδεια διαμονής σε ισχύ)

Παράδειγμα 3ο

Πολίτης τρίτης χώρας διαμένει στη χώρα ως κάτοχος άδειας διαμονής για έναν από τους λόγους του νόμου. Ο/ η σύζυγος και δύο τέκνα διαμένουν πλησίον του. Το ένα εκ των τέκνων έχει γεννηθεί στην Ελλάδα και κατέχει άδεια διαμονής για οικογενειακή επανένωση βάσει των διατάξεων του άρθρου 80 του ν. 4251/2014. Ο έτερος των γονέων και το δεύτερο ανήλικο τέκνο διαμένουν μη νόμιμα στη χώρα  και υποβάλλουν αίτηση για χορήγηση άδειας διαμονής. Στον έτερο γονέα, εφόσον το γεννηθέν και νόμιμα διαμένον στην Ελλάδα τέκνο γεννήθηκε πριν την ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 4332/2015, χορηγείται άδεια διαμονής για οικογενειακή επανένωση ενώ στο έτερο ανήλικο τέκνο χορηγείται άδεια διαμονής της κατηγορίας ΣΤ.1 μέλη οικογένειας πολίτη τρίτης χώρας (ν.4251/14)- Χορήγηση ανήλικα τέκνα με νόμιμη διαμονή γονέα, υποβάλλοντας,

1) ∆ιαβατήριο του τέκνου

2) Πιστοποιητικό Οικογενειακής Κατάστασης αλλοδαπών αρχών μεταφρασμένο και επικυρωμένο

3) Ασφάλιση όμοια με του συντηρούντος

4) Άδεια διαμονής του συντηρούντος σε ισχύ

Επισήμανση

Σε όσες περιπτώσεις που υποβάλλονται ή έχουν υποβληθεί από συντηρούντα γονέα, ταυτόχρονα ή μεταγενέστερα της υποβολής αίτησης του συντηρούντος, αιτήσεις που αφορούν σε χορήγηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους σε μη νόμιμα διαμένοντα ανήλικα τέκνα στη ∆/νση μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών και ∆ιοικητικής Ανασυγκρότησης, οι άδειες θα εκδίδονται με αιτιολογική βάση τις διατάξεις για την οικογενειακή επανένωση και την Ανακοίνωση της Ε.Ε., χωρίς να εξετάζεται εάν το αίτημα για χορήγηση της άδειας διαμονής είναι τυπικά ή ουσιαστικά παραδεκτό, βάσει των οριζομένων στο άρθρο 19 του ν. 4251/2014, όπως ισχύει.

Οι χορηγούμενες άδειες διαμονής των ανήλικων τέκνων, που λαμβάνουν άδεια διαμονής για εξαιρετικούς λόγους είναι ισόχρονες του συντηρούντος και ανανεώνονται για οικογενειακή επανένωση.  

Η φορολογική ενημερότητα

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ​

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΤΣΟΣ

Airbnb Η πολεοδομική αντιμετώπιση

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ - ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ - ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΣ

send