logo-print

Ανταλλαγή προσωπικών δεδομένων μεταξύ καταστημάτων για απαγόρευση εισόδου

Το ολλανδικό μοντέλο για τη νόμιμη επεξεργασία δεδομένων παραβατών από επιχειρήσεις

22/02/2024

25/03/2024

Διαδίκτυο & τεχνητή νοημοσύνη στο ελληνικό δίκαιο

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΕΚΟΣ

ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΔΙΚΑΙΟ

Διαδίκτυο & τεχνητή νοημοσύνη στο ελληνικό δίκαιο

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΕΚΟΣ

ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΔΙΚΑΙΟ

Την πεντακοσιοστή άδειά της για συλλογική απαγόρευση αγορών ανακοίνωσε η ολλανδική αρχή προστασίας δεδομένων Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Η συλλογική απαγόρευση αγορών (Collectief winkelverbod) είναι η δυνατότητα καταστημάτων να ανταλλάσσουν πληροφορίες σχετικά με πρόσωπα που έχουν στο παρελθόν διαπράξει κλοπές ή προκαλέσει προβλήματα.

Πρόκειται ουσιαστικά για μια μαύρη λίστα ανεπιθύμητων πελατών, η οποία τηρείται από επιχειρήσεις λιανικής ή εστίασης με την άδεια της εποπτικής αρχής. Πέραν της λίστας αυτής, τα συνεργαζόμενα καταστήματα τοποθετούν και ειδική σήμανση στις εισόδους τους, σχετικά με τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, προκειμένου να αποθαρρύνουν όσους πιστεύουν ότι μπορούν να επιχειρήσουν εκ νέου παράνομες πράξεις σε διαφορετικά καταστήματα στην ίδια περιοχή. Με τη σήμανση αυτή, οι επιχειρήσεις ουσιαστικά δηλώνουν πως τα στοιχεία του επίδοξου παραβάτη είναι ήδη στη διάθεσή τους.

Διαβάστε επίσης: Infolaw Conference 2024: Ρυθμίζοντας την Ψηφιακή Καινοτομία - Τεχνητή Νοημοσύνη, Κυβερνοασφάλεια και Πλατφόρμες

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΑΡ, η άδεια υπ’ αριθμ. 500 δόθηκε από την αντιπρόεδρο της αρχής σε 59 καταστήματα λιανικής του εμπορικού κέντρου Hoog Catharijne στην Ουτρέχτη.

«Πολύ συχνά ακούμε ανθρώπους να λένε ‘αυτοί οι κανόνες για την ιδιωτικότητα στέκονται εμπόδιο στην ασφάλειά μας’», αναφέρει η αντιπρόεδρος της ολλανδικής αρχής. «Το γεγονός πως έχουν μέχρι σήμερα εκδώσει 500 άδειες αποδεικνύει πως ασφάλεια και ιδιωτικότητα μπορούν εν τέλει να συνυπάρξουν. Απλώς πρέπει να γίνει σωστά και υπάρχουν τρόποι για αυτό. Δεν είναι αναγκαίο να κολλάει κανείς φωτογραφίες ταραχοποιών στοιχείων στις βιτρίνες του καταστήματος, καθώς κάτι τέτοιο θα αποτελούσε υπέρμετρη παρέμβαση στην ιδιωτικότητα. Ο στόχος αυτός μπορεί να επιτευχθεί με καλύτερο τρόπο και συγκεκριμένα με άδεια και μια καλά σχεδιασμένη συλλογική προσέγγιση».

Οι καταστηματάρχες που λαμβάνουν την άδεια της ΑΡ για συλλογική απαγόρευση αγορών μπορούν να μοιράζονται μεταξύ τους ονόματα και φωτογραφίες ατόμων που έχουν κατ’ επανάληψιν αφαιρέσει προϊόντα από καταστήματα σε μια συγκεκριμένη εμπορική περιοχή. Ή ατόμων που έχουν προκαλέσει προβλήματα περισσότερες από μια φορές.

Οι καταστηματάρχες της εμπορικής αυτής περιοχής δύνανται νομίμως να χρησιμοποιούν από κοινού μια «μαύρη λίστα», υπό αυστηρές ωστόσο προϋποθέσεις, που περιλαμβάνουν την ανάμειξη του οικείου Δήμου, της αστυνομικής  ή της δικαστικής αρχής.

«Οι έμποροι πρέπει να μπορούν να ειδοποιούν ο ένας τον άλλο», αναφέρει η αντιπρόεδρος της ολλανδικής αρχής. «Όταν έχεις ένα φαρμακείο, μπορείς να απαγορεύεις την είσοδο στο πρόσωπο που έχεις πιάσει δύο φορές να κλέβει από το κατάστημά σου. Δεν θέλεις όμως να δοκιμάσει να κάνει το ίδιο στη διπλανή επιχείρηση. Οι έμποροι πρέπει να προσέχουν ο ένας τον άλλο και να φροντίζουν για την ασφάλεια στην περιοχή τους».

Μόνο με την έγκριση της ΑΡ

Αυτό δεν σημαίνει πως μπορείς να μοιράζεσαι φωτογραφίες κλεφτών μέσω e-mail ή WhatsApp. Άλλωστε, η κοινολόγηση αυτού του είδους των προσωπικών δεδομένων ενέχει σοβαρούς κινδύνους. Η αντιπρόεδρος της αρχής επισημαίνει: «Εάν γίνεις γνωστός σαν κλέφτης, μπορεί να υποφέρεις για την υπόλοιπη ζωή σου, όπως για παράδειγμα όταν θα προσπαθείς να βρεις μια δουλειά. Ειδικά αν η πληροφορία αυτή καταλήξει στο διαδίκτυο».

«Στην περίπτωση αυτή, οι συνέπειες είναι υπερβολικές και δυσανάλογες σε σχέση με το αδίκημα, ενώ δεν πρέπει να παραβλέπεται πως οι πληροφορίες θα μπορούσαν να είναι ανακριβείς. Ακόμη όμως και αν έκλεψες κάποια στιγμή στην εφηβική σου ηλικία ένα γλυκό, η πράξη σου αυτή δεν θα πρέπει να σε στοιχειώνει για την υπόλοιπη ζωή σου. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο διαμοιρασμός των πληροφοριών πρέπει να γίνεται με μεγάλη προσοχή και μόνο σύμφωνα με τη μεθοδολογία που έχει αναπτύξει η ΑΡ».

Το πρότυπο πρωτοκόλλου

Τα 500 καταστήματα που πήραν άδεια στην Ολλανδία έπρεπε πρώτα να υποβάλουν σχετικό αίτημα στην ολλανδική αρχή προστασίας δεδομένων. Το αίτημα αυτό πρέπει να συνοδεύεται από ένα πρωτόκολλο και μια εκτίμηση αντικτύπου. Το πρωτόκολλο πρέπει να καθορίζει, μεταξύ άλλων, το πως ο κάθε καταστηματάρχης επεξεργάζεται τα προσωπικά δεδομένα και τις προϋποθέσεις με βάση τις οποίες ένας παραβάτης ή ταραχοποιός μπορεί να βρεθεί στη «μαύρη λίστα».

Για τον σκοπό αυτοί, οι έμποροι μπορούν να χρησιμοποιούν τα ειδικά πρότυπα πρωτοκόλλων, τα οποία έχουν δημιουργηθεί για το λιανεμπόριο και την εστίαση και έχουν εγκριθεί από την ολλανδική αρχή.

Συλλογικό Εργατικό Δίκαιο - 6η έκδοση
Μεσιτεία Ακινήτων - Δημοσιεύματα ΕπΑΚ Νο 5
send