logo-print

Deepfake διαφημίσεις: Εντολή στη Meta για διακοπή της εμφάνισής τους

Η πολωνική αρχή προστασίας δεδομένων παρεμβαίνει για δύο περιπτώσεις πολιτών που είδαν το πρόσωπό τους σε ψεύτικες διαφημιστικές καταχωρίσεις σε Facebook και Instagram

Το δίκαιο της ψηφιακής οικονομίας

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΉΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΉΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΔΙΚΑΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΙΓΓΛΕΖΑΚΗΣ

Δίκαιο πληροφορικής - E έκδοση

Την εξαιρετική αρμοδιότητα του άρθρου 66 παρ.1 ΓΚΠΔ άσκησε η πολωνική αρχή προστασίας δεδομένων UODO και επέβαλε στη Meta προσωρινή απαγόρευση εμφάνισης deepfake διαφημίσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσής της.

O UODO παρενέβη μετά τις καταγγελίες δύο Πολωνών πολιτών για την παράνομη επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων τους από την εταιρεία. Στην πρώτη περίπτωση, η δημοσιογράφος Omena Mensah κατήγγειλε στην εποπτική αρχή την εμφάνιση ψευδών πληροφοριών σχετικά με το πρόσωπό της, μέσα από διαφημίσεις στο Facebook. Σύμφωνα με τις σχετικές διαφημιστικές καταχωρίσεις, η δημοσιογράφος είχε πεθάνει, είχε πέσει θύμα ξυλοδαρμού από τον σύζυγό της ή είχε καταλήξει στη φυλακή. Οι «ειδήσεις» αυτές συνοδεύονταν από πραγματικά προσωπικά δεδομένα της καταγγέλλουσας, ενώ οι διαφημιστικές καταχωρίσεις που η ίδια είχε εντοπίσει ανέρχονταν σε 263.

Στη δεύτερη περίπτωση, ο επιχειρηματίας Rafał Brzoska διαμαρτυρήθηκε στον UODO για την εμφάνιση διαφημίσεων, οι οποίες τον εμφάνιζαν δήθεν να έχει δημιουργήσει μια πλατφόρμα, μέσω της οποίας όλοι οι Πολωνοί πολίτες θα μπορούσαν να βγάλουν χρήματα. Οι διαφημίσεις είχαν δημιουργηθεί με τη χρήση deepfake τεχνολογίας, ώστε να τον παρουσιάζουν να μιλά σχετικά με το εν λόγω project. Ο Brzoska, όπως και η Mensah είχε ήδη επικοινωνήσει με τη Meta και είχε ενημερώσει για την παράνομη επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων του.

Η πολωνική εποπτική αρχή διαβίβασε τις καταγγελίες στην αρχή προστασίας δεδομένων της Ιρλανδίας, ως επικεφαλής εποπτική αρχή για τη Meta, δεν έμεινε όμως εκεί. Αξιοποιώντας τις έκτακτες εξουσίες που της δίνει το άρθρο 66 παρ.1 ΓΚΠΔ, προχώρησε στη λήψη προσωρινών μέτρων σε βάρος της εταιρείας, επιβάλλοντάς της την απαγόρευση της εμφάνισης των διαφημίσεων αυτών στην πολωνική επικράτεια για περίοδο τριών μηνών.

Όπως χαρακτηριστικά παρατήρησε ο Πρόεδρος του UODO στην ανακοίνωσή του για τον Brzoska, η λήψη εκτάκτων μέτρων κρίθηκε αναγκαία, καθώς η χρήση προσωπικών δεδομένων μέσα από διαφημιστικές καταχωρίσεις επιφέρει βαρύ πλήγμα στα υποκείμενα των δεδομένων, τα θεμελιώδη δικαιώματα και τις ελευθερίες τους.

Η διακριτική εξουσία του δικαστηρίου στη δίκη των ασφαλιστικών μέτρων ΕΠολΔ 31
Εταιρική Διακυβέρνηση Ανωνύμων Εταιριών

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ