Δεκτή ανακοπή κατά πλειστηριασμού για την αναγκαστική είσπραξη οφειλών από δημοτικά τέλη (ΔΠΑ 4865/2025)
Παραγραφή απαιτήσεων καθ΄ου Δήμου: Μη προσκόμιση στοιχείων για διακοπτικά της παραγραφής γεγονότα, μη κοινοποίηση ατομικής ειδοποίησης και μη συμπερίληψη οφειλών πριν την επίσπευση πλειστηριασμού
Δεκτή έγινε από το Διοικητικό Πρωτοδικείο ανακοπή κατά προγράμματος αναγκαστικού πλειστηριασμού του Δήμου Αθηναίων, για την αναγκαστική είσπραξη οφειλών από δημοτικά τέλη (ΔΠΑ 4865/2025).
Πιο συγκεκριμένα, το δικαστήριο επεσήμανε ότι με το άρθρο 224 παρ. 3 του Κ.Δ.Δ. καθιερώνεται η κατά στάδια προσβολή των πράξεων της διαδικασίας εκτέλεσης, απαγορεύεται δηλαδή ο παρεμπίπτων έλεγχος της νομιμότητας προηγούμενης πράξης, κατά τον έλεγχο που διενεργείται με αφορμή την προσβολή επόμενης πράξης της διαδικασίας εκτέλεσης. Κατ’ εξαίρεση, όμως, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 224 του Κ.Δ.Δ., εξετάζεται, σε οποιοδήποτε στάδιο και αν προβληθεί, ισχυρισμός που αφορά την κάθε μορφής απόσβεση της οφειλής, στην οποία περιλαμβάνεται και η παραγραφή, εφόσον αποδεικνύεται αμέσως.
Σε περίπτωση αντίκρουσης υπό του καθ’ ου Δημοσίου ή ν.π.δ.δ., του ισχυρισμού του ανακόπτοντος περί παραγραφής της αξίωσης για την ικανοποίηση της οποίας επισπεύδεται η διοικητική εκτέλεση, πρέπει τα επικαλούμενα σχετικά αποδεικτικά έγγραφα στοιχεία να περιλαμβάνονται στο διοικητικό φάκελο που διαβιβάζεται στο Δικαστήριο, κατ’ άρθρο 129 παρ.1 Κ.Δ.Δ., ώστε οι σχετικοί ισχυρισμοί να αποδεικνύονται αμέσως, λαμβανομένου υπόψη ότι η υποχρέωση αυτή κατά την έννοια του άρθρου 224 παρ. 5 ΚΔΔ τάσσεται όχι μόνο σε βάρος του ανακόπτοντος αλλά και σε βάρος του καθ’ ου στο πλαίσιο της δικονομικής ισότητας των διαδίκων κατ’ άρθρο 40 Κ.Δ.Δ.
Τέλος, ο Δικαστής, εξετάζοντας λόγο περί παραγραφής των αξιώσεων του Δημοσίου ή ν.π.δ.δ. οφείλει να εφαρμόζει την εκάστοτε εφαρμοστέα διάταξη ως προς τον χρόνο παραγραφής.
Εν προκειμένω, το δικαστήριο διαπίστωσε ότι οι οφειλές έχουν παραγραφεί, πριν την σύνταξη του προσβαλλόμενου προγράμματος, γιατί οι αξιώσεις των δήμων από φόρους, τέλη και συναφή δικαιώματα υπόκεινται στην προβλεπόμενη από το άρθρο 6 του α.ν. 344/1968 πενταετή παραγραφή, η οποία εκκινεί από το τέλος του έτους κατά το οποίο βεβαιώθηκαν. Αβάσιμος κρίθηκε ο ισχυρισμός του Δήμου για διακοπή της παραγραφής, λόγω μη προσκόμισης οποιουδήποτε στοιχείου από το οποίο να προκύπτει κάποιο διακοπτικό γεγονός, ειδικότερα δε η κοινοποίηση της ατομικής ειδοποίησης με την ταμειακή βεβαίωση των οφειλών πριν από την έκδοση του προγράμματος πλειστηριασμού.
Σε κάθε περίπτωση, λόγω της μη προηγούμενης κοινοποίησης ατομικής ειδοποίησης, αλλά και της μη συμπερίληψης των οφειλών στην έκθεση κατάσχεσης, πριν από την βεβαίωσή τους, η ανακόπτουσα δεν έλαβε γνώση των εν λόγω οφειλών της πριν από την επίσπευση του ένδικου πλειστηριασμού, με αποτέλεσμα να απωλέσει ένα στάδιο δικονομικής προστασίας κατά το οποίο θα μπορούσε να προσβάλει τις ταμειακές βεβαιώσεις των οφειλών αυτών.
Δείτε την περίληψη της απόφασης στο adjustice.gr.