logo-print

Διακρίσεις σε βάρος ανέργων υπηκόων τρίτων χωρών

Ο Συνήγορος του Πολίτη διαπίστωσε ότι οι άνεργοι υπήκοοι τρίτων χωρών υφίστανται διακριτική μεταχείριση, σε σχέση με Έλληνες πολίτες και πολίτες της ΕΕ, καθώς διαγράφονται από το μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ λόγω απουσίας τους στο εξωτερικό

20/05/2015

16/11/2017

Επίτομο Εργατικό Δίκαιο

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΖΕΡΔΕΛΗΣ / ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΟΥΛΑΣ

Επίτομο Εργατικό Δίκαιο

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΖΕΡΔΕΛΗΣ / ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΟΥΛΑΣ

Ο Συνήγορος του Πολίτη εξέτασε αναφορά µακροχρόνια ανέργου, υπηκόου τρίτης χώρας, ο οποίος διαγράφηκε από το µητρώο ανέργων του ΟΑΕ∆ λόγω απουσίας του από την Ελλάδα.

Ο λόγος διαγραφής οφείλεται στη «µη διαθεσιµότητά του» για εργασία, η οποία διαπιστώθηκε παρεµπιπτόντως όταν αυτός µετέβη σε Κέντρο Προώθησης Απασχόλησης για να υποβάλει αίτηση συµµετοχής σε πρόγραµµα κατάρτισης ανέργων.

Κατόπιν ελέγχου του διαβατηρίου του, διαπιστώθηκε η ολιγοήµερη απουσία του στο εξωτερικό και ως εκ τούτου διαγράφηκε από το µητρώο των µακροχρόνια ανέργων.

Σύµφωνα µε το ισχύον θεσµικό πλαίσιο για όλους τους εγγεγραµµένους ανέργους στο µητρώο του ΟΑΕ∆, ανεξαρτήτως εθνικότητας, η διαπίστωση της µη «διαθεσιµότητάς» τους λόγω µετάβασής τους στο εξωτερικό, αποτελεί λόγο διαγραφής από το µητρώο ανέργων (άρθρο 22, παρ. 1 του Ν.∆. 2961/1954).

Προκειµένου ο ΟΑΕ∆ να εγκρίνει σε όλους τους εγγεγραµµένους µη επιδοτούµενους ανέργους παροχές που αυτοί δικαιούνται, εκτός της αυτοπρόσωπης παρουσίας τους, απαιτείται και η επίδειξη δηµοσίου εγγράφου από το οποίο να διαπιστώνονται τα στοιχεία της ταυτότητάς τους.

Για τους Έλληνες πολίτες και πολίτες της Ε.Ε. πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας αποτελεί η ταυτότητα, ενώ για τους υπηκόους τρίτων χωρών που διαµένουν µόνιµα στην Ελλάδα πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας αποτελεί το διαβατήριο.

Ωστόσο από την εξέταση των εγγράφων ταυτοπροσωπίας προκύπτει η διαπίστωση της µετάβασης στο εξωτερικό και της µη «διαθεσιµότητας» µόνο των υπηκόων τρίτων χωρών. Αντίθετα, για τους Έλληνες πολίτες και πολίτες της Ε.Ε. που πιθανά ταξιδεύουν εντός του χώρου Σένγκεν, δεν υπάρχει τρόπος διαπίστωσης της συνεχούς «διαθεσιµότητάς» τους.

Εποµένως τις συνέπειες της τυχόν µη «διαθεσιµότητας» (λόγω απουσίας στο εξωτερικό) όπως είναι η διαγραφή από το µητρώο ανέργων και η απώλεια άλλων δικαιωµάτων και παροχών (π.χ. φοροαπαλλαγών κ.λπ.), τις υφίστανται µόνο οι άνεργοι υπήκοοι τρίτων χωρών.

Όµως, το γεγονός αυτό, πέραν του ότι δεν αποτελεί πλέον πρόσφορο µέσο για τη διαπίστωση της «διαθεσιµότητας» του συνόλου των ανέργων, συνιστά έµµεση διάκριση εις βάρος των υπηκόων τρίτων χωρών σε σχέση µε τους Έλληνες πολίτες και τους πολίτες της Ε.Ε.

Για το λόγο αυτό, ο Συνήγορος ζήτησε από τον ΟΑΕ∆ την αλλαγή της υφιστάµενης πρακτικής και την εφαρµογή πρόσφορων µέτρων διαπίστωσης της «διαθεσιµότητας» των ανέργων, τα οποία θα εξυπηρετούν νόµιµους και θεµιτούς, κατ’ αρχήν, περιορισµούς, χωρίς να θέτουν σε µειονεκτικότερη θέση τους άνεργους υπηκόους τρίτων χωρών έναντι των Ελλήνων πολιτών και των πολιτών της Ε.Ε.

Το έγγραφο του ΣτΠ μπορείτε να βρείτε εδώ και την απάντηση του ΟΑΕΔ εδώ.

Τα υποκειμενικά και αντικειμενικά όρια της συμφωνίας περί διαιτησίας

ΔΙΑΙΤΗΣΙΑ

Δίκαιο Πνευματικής Ιδιοκτησίας