logo-print

Ειδικό φόρο στους ψηφιακούς κολοσσούς επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση

Oι ευρωβουλευτές ψηφίζουν αύριο για την επιβολή ειδικού φόρου σε εταιρείες όπως Google, Facebook και Amazon

Η ευρωπαϊκή διαταγή δέσμευσης λογαριασμού κατά τον κανονισμό 655/2014

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ - ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ

ΤΖΟΥΝΑΚΟΥ ΕΛΕΝΗ

Ο προσδιορισμός και η είσπραξη του φόρου

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ

Την Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου οι Ευρωβουλευτές αναμένεται να ψηφίσουν δύο εκθέσεις που καλούν την εισαγωγή ενός κοινού συστήματος φορολόγησης των κολοσσών του διαδικτύου, επιτρέποντας στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να φορολογούν τα κέρδη που παράγονται στην επικράτειά τους ακόμη κι αν οι εταιρίες δεν έχουν φυσικό χώρο εργασίας στη συγκεκριμένη χώρα.

Την ώρα που η παγκόσμια οικονομία ψηφιοποιείται με ταχύτατους ρυθμούς, δημιουργώντας ένα νέο πρότυπο επιχειρηματικής ανάπτυξης, τα υφιστάμενα μοντέλα φορολογίας εταιρειών σχεδιάστηκαν, κατά κύριο λόγο, στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα.

Σύμφωνα με τις εκθέσεις, οι περισσότερες μεγάλες ψηφιακές εταιρείες έχουν πλέον διακρατική δομή που επιβάλλει την υπέρβαση των εθνικών φορολογικών κανόνων.

Σημαντικές προκλήσεις

Δεδομένης της παγκόσμιας εμβέλειας του εν λόγω ζητήματος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καταβάλει σημαντικές προσπάθειες για την εύρεση μίας διεθνούς λύσης εντός του ΟΟΣΑ. Μέχρι τότε, όμως, το Κοινοβούλιο ζητά την εγκαθίδρυση ενός ενιαίου συστήματος φορολόγησης της ψηφιακής οικονομίας.

Διαβάστε επίσης: Για πρώτη φορά κανόνες ανάμεσα σε online πλατφόρμες και επιχειρήσεις - Στο «στόχαστρο» Google, Amazon, eBay και app stores

Η έκθεση, την οποία συνέταξε ο εισηγητής Πολ Τανγκ (Σοσιαλιστές και Δημοκράτες, Ολλανδία), θέτει στο στόχαστρο μεγάλες ψηφιακές εταιρείες παγκόσμιας εμβέλειας, εικονικού τύπου ή με ελάχιστη ή μηδενική φυσική παρουσία, όπως είναι οι εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης, οι συνεργατικές πλατφόρμες και οι πάροχοι διαδικτυακού περιεχομένου.

Μία δεύτερη έκθεση του ευρωβουλευτή Νταριούς Ροζάτι (Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, Πολωνία) επισημαίνει πως η φορολόγηση μιας ψηφιακής εταιρείας θα πρέπει να εξαρτάται είτε από το ύψος των εσόδων της (εάν υπερβαίνει το κατώτατο όριο ετησίων εσόδων ύψους 7 εκατ. ευρώ σε ένα κράτος μέλος) είτε από τον αριθμό των επιχειρηματικών της συμβάσεων (πάνω από 3.000).

«Είναι καιρός να δράσουμε», υπογράμμισε ο Ροζάτι, υποστηρίζοντας πως η ΕΕ πρέπει να έχει το θάρρος να πρωτοπορεί, συνεχίζοντας συγχρόνως τις προσπάθειες εξεύρεσης διεθνούς λύσης εντός του ΟΟΣΑ.

Ο Τανγκ εξέφρασε την απογοήτευσή του για την αδυναμία υιοθέτησης του ψηφιακού φόρου κατά την τελευταία συνάντηση των υπουργών οικονομικών της ΕΕ.

Αντιθέτως, οι υπουργοί παρουσίασαν μία αποδυναμωμένη πρόταση που δεν πρόκειται να τεθεί σε ισχύ πριν το 2021, τόνισε.

«Η αναβολή της λήψης μιας τόσο σημαντικής απόφασης είναι άδικη για τους έντιμους φορολογούμενους και επιζήμια για το σύνολο της ευρωπαϊκής οικονομίας», πρόσθεσε.

«Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι οι μεγάλες ψηφιακές πολυεθνικές όπως είναι οι Google, Facebook και Amazon καταβάλουν τους φόρους που τους αναλογούν, όπως κάνουν οι απλοί πολίτες και οι μικρές επιχειρήσεις.

Αγωνιστήκαμε για να επεκτείνουμε το πεδίο εφαρμογής και τον συντελεστή του ψηφιακού φόρου και θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για τη φορολογική δικαιοσύνη στην Ευρώπη»

Επόμενα βήματα

Οι ευρωβουλευτές αναμένεται να συζητήσουν τις δύο εκθέσεις το απόγευμα της Τετάρτης 12 Δεκεμβρίου ενώ η ψηφοφορία θα λάβει μέρος την επόμενη μέρα.

Ο ρόλος του Κοινοβουλίου παραμένει ωστόσο απλά συμβουλευτικός: η συγκεκριμένη απόφαση πρέπει να ληφθεί με ομοφωνία από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Πηγή: europarl.europa.eu