GDPR και cookies: Ενδιαφέρουσα απόφαση για τους μηχανισμούς συγκατάθεσης σε ιστοσελίδες από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων της Αυστρίας

Ευνοϊκή απόφαση για τα online μέσα ενημέρωσης: Η απαίτηση για ελεύθερη συγκατάθεση δεν μπορεί να οδηγήσει τις ιστοσελίδες να παρέχουν δωρεάν τις υπηρεσίες τους

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ:

Lawspot.gr

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:

08/01/2019 - 14:24

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ:

11/01/2019 - 12:11

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων της Αυστρίας δημοσίευσε μια νέα ενδιαφέρουσα απόφαση σχετικά με τη νομιμότητα μηχανισμού συγκατάθεσης για την εγκατάσταση cookies.

Η απόφαση εκδόθηκε έπειτα από καταγγελία που υποβλήθηκε από πολίτη σχετικά με τις επιλογές συγκατάθεσης που παρέχονται σε ιστοσελίδα αυστριακής εφημερίδας.

Η εν λόγω ιστοσελίδα παρείχε τρεις επιλογές σε άτομα που επιδιώκουν να έχουν πρόσβαση στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας:

(1) να αποδέχονται τη χρήση cookie για σκοπούς ανάλυσης επισκεψιμότητας και προβολής διαφημίσεων, αποκτώντας πλήρη και δωρεάν πρόσβαση στην ιστοσελίδα,

(2) να αρνηθούν τα cookies και να αποκτήσουν πρόσβαση μόνο σε περιορισμένο περιεχόμενο στην ιστοσελίδα, ή

(3) να καταβάλουν μηνιαία συνδρομή ύψους 6 ευρώ για να αποκτήσουν πλήρη πρόσβαση στην ιστοσελίδα χωρίς να αποδεχθούν τη χρήση cookies και παρόμοιων τεχνολογιών παρακολούθησης.

Ο καταγγέλλων ισχυρίστηκε ότι η προσέγγιση αυτή της εφημερίδας δεν συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις έγκυρης συγκατάθεσης βάσει του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων της ΕΕ (GDPR), δεδομένου ότι η πρόσβαση στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας εξαρτάται από την συγκατάθεση για την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που δεν είναι απαραίτητη για την παροχή της υπηρεσίας εκ μέρους της εφημερίδας.

Έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση για τα προσωπικά δεδομένα στο Lawspot.gr/GDPR

Η απόφαση της Αρχής

Η αυστριακή Αρχή αποφάσισε να απορρίψει τους ισχυρισμούς του καταγγέλοντος, σημειώνοντας ότι ο μηχανισμός για τη λήψη συγκατάθεσης που παρείχε η ιστοσελίδα πληρούσε τις προϋποθέσεις για ελεύθερη και έγκυρη συγκατάθεση στο πλαίσιο του GDPR.

Για να καταλήξει σε αυτό το συμπέρασμα, η Αρχή αναφέρθηκε στις κατευθυντήριες γραμμές της ομάδας εργασίας του άρθρου 29 (WP 29) σχετικά με τη συγκατάθεση.

Σύμφωνα με την WP 29, η συγκατάθεση δεν θεωρείται ότι παρέχεται ελεύθερα εάν υπάρχει κίνδυνος παραπλάνησης, εκφοβισμού, εξαναγκασμού ή σημαντικών αρνητικών συνεπειών σε περίπτωση που το άτομο δεν παρέχει τη συγκατάθεσή του.

Η αυστριακή Αρχή υποστήριξε ότι στην προκειμένη περίπτωση τα άτομα (οι χρήστες) δεν αντιμετώπισαν σημαντικές αρνητικές συνέπειες, δεδομένου ότι θα μπορούσαν να επιλέξουν είτε να εγγραφούν στην ιστοσελίδα με μία μικρή χρέωση ή απλώς να επιλέξουν μια άλλη online εφημερίδα ως πηγή ενημέρωσης.

Διαβάστε επίσης: Online διαφήμιση και προσωπικά δεδομένα: Μία σημαντική απόφαση για το μέλλον του Ad Tech από την CNIL

Σε ένα ενδιαφέρον χωρίο της απόφασης αναφέρεται ότι: "Η απαίτηση για ελεύθερη συγκατάθεση δεν θα μπορούσε να οδηγήσει τις εταιρείες στο χώρο των μέσων μαζικής ενημέρωσης να παρέχουν δωρεάν τις υπηρεσίες τους, ειδικά όταν η online διαφήμιση που δεν βασίζεται σε δεδομένα δεν θα επέτρεπε την αναχρηματοδότηση στο σημερινό περιβάλλον της αγοράς".

Η απόφαση της αυστριακής αρχής DPA είναι σημαντική, καθώς είναι σαφώς ευνοϊκή για τους εκδότες online εφημερίδων, αλλά και λοιπών ιστοσελίδων που παρέχουν online περιεχόμενο με βασική πηγή εσόδων τη διαφήμιση.

Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγους μήνες, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων του Ηνωμένου Βασιλείου (ICO) υιοθέτησε διαφορετική προσέγγιση σε υπόθεση σχετικά με ένα παρόμοιο μοντέλο συνδρομής από την ιστοσελίδα της Washington Post, κρίνοντας ότι δεν πληροί τις προϋποθέσεις νόμιμης συγκατάθεσης του GDPR.

Στην υπόθεση αυτή, η ICO υποστήριξε ότι, στο πλαίσιο του GDPR, οι χρήστες πρέπει να προσφέρουν μια εναλλακτική λύση για την αποδοχή των cookies και θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να εξαιρεθούν από τα cookies σε όλα τα επίπεδα συνδρομής.

Οι διαφορετικές προσεγγίσεις που υιοθέτησαν οι αρχές της Αυστρίας και του Ηνωμένου Βασιλείου καταδεικνύουν έλλειψη εναρμόνισης στο ζήτημα, ενώ αναμένονται και άλλες αποφάσεις ευρωπαϊκών αρχών το επόμενο διάστημα.

Μία ενιαία προσέγγιση στο ζήτημα θα μπορούσε να εξασφαλιστεί μέσω της θέσης σε ισχύος του πολυαναμενόμενου κανονισμούς ePrivacy εντός του πρώτου εξαμήνου του 2019, όπως και είναι προγραμματισμένο.

Με πληροφορίες από huntonak.com

Διαβάστε το αφιέρωμα του Lawspot στη συγκατάθεση στο Lawspot.gr/GDPR

Πηγή: huntonak.com
send