logo-print

Πόσους λογαριασμούς χρήστη διατηρείτε;

Συμβουλές της εσθονικής αρχής προστασίας δεδομένων για την προστασία δεδομένων πριν και μετά το άνοιγμα ενός λογαριασμού

Δίκαιο πληροφορικής - E έκδοση
Δίκαιο πληροφορικής - E έκδοση

Είναι μια ερώτηση που οι περισσότεροι από εμάς δεν θα μπορέσουν να απαντήσουν άμεσα. Η απάντηση γίνεται ακόμα πιο δύσκολη, αν το ερώτημα είναι σε πόσα και ποια μέσα και εφαρμογές βρίσκονται οι λογαριασμοί αυτοί.

Όλοι γνωρίζουμε περιπτώσεις στις οποίες πρέπει να πραγματοποιήσεις εγγραφή για τη δωρεάν δοκιμαστική χρήση μιας υπηρεσίας ή επειδή ένα ηλεκτρονικό κατάστημα παρέχει μεγαλύτερες εκπτώσεις σε εγγεγραμμένους χρήστες. Τέτοιες προσφορές είναι αρκετά δελεαστικές, με αποτέλεσμα να είμαστε διατεθειμένοι να συμπληρώσουμε τα στοιχεία μας, χωρίς δεύτερη σκέψη. Είναι τόσο απλό!

Εξίσου εύκολο όμως να ξεχάσουμε την ύπαρξη των λογαριασμών αυτών. Στην πράξη, το να διατηρεί κανείς πολλούς λογαριασμούς δεν είναι κακό, κάποιες φορές μάλιστα μπορεί να είναι και αναγκαίο. Υπάρχουν όμως ορισμένα μέτρα που πρέπει να λαμβάνει κανείς, προκειμένου να προστατεύει τον εαυτό του και τα προσωπικά δεδομένα του.

Τα προσωπικά δεδομένα έχουν χαρακτηριστεί ως ο «νέος χρυσός» και το «νέο νόμισμα» και αυτό ισχύει. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η γνωστή σε όλους περίπτωση των πλατφορμών που δεν χρεώνουν για την παροχή των υπηρεσιών τους. Ζητούν, ωστόσο, πολλά δεδομένα για την εγγραφή του χρήστη, φτάνοντας ακόμη και μέχρι την πρόσβαση στις επαφές ή άλλες πληροφορίες του κινητού του. Πολύ συχνά, ο όγκος των δεδομένων που ζητούνται είναι ιδιαίτερα μεγάλος, ενώ τα πεδία που πρέπει να συμπληρωθούν εμφανίζονται με αστερίσκο, άλλως θεωρούνται προαιρετικά.

Η επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων πρέπει να εξυπηρετεί έναν σκοπό και ανάλογα με τον σκοπό αυτό πρέπει να περιορίζεται στο αναγκαίο, ήτοι μόνο όσα πεδία είναι πραγματικά αναγκαία για την παροχή της υπηρεσίας ή του προϊόντος μπορούν να είναι υποχρεωτικά. Για παράδειγμα, ένα e-shop δεν χρειάζεται να ζητά τη διεύθυνση κατοικίας του πελάτη του, όταν το δέμα πρόκειται να παραδοθεί σε θυρίδα παραδόσεων. Κατά το ίδιο πνεύμα, το να ζητά κανείς το τηλέφωνο του πελάτη δεν είναι πάντοτε αναγκαίο.

Διαβάστε επίσης: Πώς μπορώ να προστατεύσω την ιδιωτικότητά μου στο διαδίκτυο;

Τόσο οι υπεύθυνοι επεξεργασίας, όσο και οι πελάτες, οφείλουν να είναι πιο επιμελείς κατά τη συλλογή ή διάθεση των δεδομένων τους. Οι υπεύθυνοι επεξεργασίας έχουν βέβαια την ευθύνη λογοδοσίας και υποχρεούνται εκ του νόμου να συμμορφώνονται τις απαιτήσεις του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων, υπάρχουν όμως πολλά πράγματα που μπορεί να κάνει και το ίδιο το υποκείμενο των δεδομένων.

Κατά πρώτον, αναζητήστε και διαβάστε τους όρους της επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων. Από τη μια πλευρά, οι όροι αυτοί δίνουν μια καλή εικόνα ως προς το τι συμβαίνει με τα προσωπικά δεδομένα, ενώ από την άλλη, αποτελούν μια καλή ένδειξη του τρόπου με τον οποίο η εταιρεία αντιμετωπίζει την επεξεργασία δεδομένων. Τη σημερινή εποχή, οι πολιτικές προστασίας προσωπικών δεδομένων μπορούν ευλόγως να θεωρηθούν ως μέρος μιας ψηφιακής επαγγελματικής κάρτας. Όταν δίνετε τη συγκατάθεσή σας σε κάτι, πρέπει να ελέγχεται αν από τους όρους και τις προϋποθέσεις που σας παρέχονται καθίσταται σαφές ποια θα είναι η χρήση των προσωπικών δεδομένων σας.

Κατά δεύτερον, να είστε επιφυλακτικοί, και εάν αυτό είναι αναγκαίο, να ρωτάτε τον υπεύθυνο επεξεργασίας γιατί ζητά τα συγκεκριμένα δεδομένα. Κάθε υπεύθυνος επεξεργασίας οφείλει να μπορεί να απαντήσει.

Κατά τρίτον, μη χρησιμοποιείτε υπηρεσίες που σας δίνουν την εντύπωση πως ζητούν υπερβολικά προσωπικά δεδομένα ή που δεν καταλαβαίνετε ακριβώς ποια θα είναι η χρήση των δεδομένων σας. Όταν δεν καταλαβαίνουμε τι θα συμβεί με τα δεδομένα μας, δεν θα μπορούμε να αμφισβητήσουμε τυχόν παράνομες πράξεις επεξεργασίας και να προστατεύσουμε την ιδιωτικότητά μας.  

Τέλος, αν διατηρείτε πολλαπλούς λογαριασμούς σε διαφορετικές πλατφόρμες και κάποιοι από αυτούς έχουν καταστεί ανενεργοί, κλείστε τους ή στείλτε αίτημα διαγραφής στον υπεύθυνο επεξεργασίας. Όσο λιγότερα δεδομένα αφήνετε στη διάθεση διαφορετικών υπευθύνων επεξεργασίας, τόσο μικρότερος είναι ο κίνδυνος από τη διαρροή των δεδομένων σας.

Δυστυχώς, οι παραβιάσεις δεδομένων εμφανίζονται ολοένα και πιο συχνά και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να μας κάνει όλους, υπευθύνους επεξεργασίας και πολίτες, πιο προσεκτικούς. Πληροφορίες και προσωπικά δεδομένα που δεν υπάρχουν σε φυσική μορφή πρέπει να προστατεύονται εξίσου με τα αγαθά που διατηρούμε σε φυσική μορφή και που δεν θα θέλαμε κανένας να μπει στο σπίτι μας και να μας τα πάρει.

Διοικητικό Δικονομικό Δίκαιο
Διοικητική Δικονομία - Συλλογή Διατάξεων

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΤΑΚΤΙΚΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ