logo-print

ΣτΠ: Νομικά αβάσιμη η βάση υπολογισμού της κράτησης 4% υπέρ κλάδου ασθενείας

Τι αναφέρει το πόρισμα του Συνηγόρου

03/07/2017

16/11/2017

Εργατικό Δίκαιο - Ατομικές εργασιακές σχέσεις - Ε έκδοση

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΖΕΡΔΕΛΗΣ

Συλλογικό εργατικό δίκαιο - 3η έκδοση

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Για το ζήτημα σχετικά µε τη βάση υπολογισμού της εισφοράς συνταξιούχων 4% υπέρ Κλάδου Ασθένειας σε είδος, μετά τις διαδοχικές μειώσεις των συντάξεων, ο Συνήγορος του Πολίτη είχε, από τον Αύγουστο του 2013 εκπονήσει σχετικό πόρισμα το οποίο βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα της Αρχής εδώ

Με το πόρισμά του αυτό, το οποίο απηύθυνε προς τον Υπουργό Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και το οποίο παρέμεινε αναπάντητο, ο ΣτΠ ζητούσε ο υπολογισμός της εισφοράς να γίνεται επί του μεικτού ποσού των συντάξεων λαμβάνοντας υπόψη τις διαδοχικές μειώσεις που επιβλήθηκαν σε αυτές.

Πιο συγκεκριμένα ο Συνήγορος του Πολίτη υποστήριζε, ότι ο τρόπος υπολογισμού της κράτησης 4% υπέρ του κλάδου ασθένειας, όπως εφαρμοζόταν, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι μέχρι τότε μειώσεις, ήταν εσφαλμένος, ως νομικά αβάσιμος, και θα έπρεπε να επανεξεταστεί.

Ειδικότερα, η Αρχή, ερευνώντας αναφορές πολιτών, οι οποίοι διαμαρτύρονταν, επειδή για την κράτηση 4 % των συνταξιούχων υπέρ του Κλάδου Ασθένειας δεν λαμβάνονταν υπόψη οι αλλεπάλληλες μειώσεις των συντάξιμων αποδοχών τους, διαπίστωνε τα εξής:

Α. Οι διαδοχικές μειώσεις που επιβλήθηκαν µε τους νόμους 3896/2011, 4024/2011, 4051/2012 και 4093/2012, σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν «κρατήσεις» επί των συντάξεων αλλά «μειώσεις», όπως άλλωστε αναφέρεται και στις αντίστοιχες διατάξεις των παραπάνω νόμων.

Β. Ως βάση για τον υπολογισµό της κράτησης του 4% θα έπρεπε να λαµβάνεται υπόψη, το εκάστοτε καταβαλλόµενο ποσό σύνταξης, που ταυτίζεται µε το µεικτό ποσό (ή τις µεικτές αποδοχές).

Γ. Ως εκ τούτου, ως συνεπής µε το τότε ισχύον θεσµικό πλαίσιο τρόπος ήταν η κράτηση 4% υπέρ κλάδου ασθένειας σε είδος, στις συντάξεις, να γινόταν επί του µεικτού ποσού της σύνταξης το οποίο προέκυπτε µετά την αφαίρεση των µειώσεων των ν. 4024/2011, 4051/2012 και 4093/2012.

∆. Αρχικά, το ΓΛΚ εφαρμόζοντας, ορθά, τις σχετικές διατάξεις, υπολόγιζε την κράτηση 4% υπέρ του κλάδου ασθενείας επί του καταβαλλόμενου ποσού, από το οποίο είχαν αφαιρεθεί οι σχετικές μειώσεις.

Ε. Ωστόσο ο Σ.τ.Π. µε έκπληξη διαπίστωσε ότι αντί η Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων να εναρμονιστεί µε την ορθό τρόπο υπολογισμού της κράτησης, όπως γινόταν στο ΓΛΚ, αντιθέτως, ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών είχε ζητήσει, µε το υπ’ αριθ. 116931/0092/7.8.2013 έγγραφο (βλέπε παραπάνω link), η κράτηση 4% για την υγειονομική περίθαλψη επί των συντάξεων του ∆ηµοσίου να διενεργείται, στο αρχικό, προ των μειώσεων, ποσό.

Με την ψήφιση του ν.4387/2016 άλλαξε το ύψος της κράτησης υπέρ κλάδου ασθενείας (από 4% σε 6%) και διευκρινίσθηκε η βάση υπολογισμού της. Η Αρχή παρακολουθεί την εφαρμογή του νέου νόμου και ως προς την συγκεκριμένη κράτηση.

Η μικρή και κλειστή οικογενειακή ανώνυμη εταιρία

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Ανταλλάξιμα κτήματα -Δημοσιεύματα ΕπΑκ Νο 3

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

send