logo-print

Άρθρο 22 - Νόμος 4704/2020 - Οργανωτικές ρυθμίσεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΙΣΧΥΟΣ:

14/07/2020

H ένωση δικαίου

ΙΩΑΝΝΗ ΣΑΡΜΑΣ

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

H ένωση δικαίου

ΙΩΑΝΝΗ ΣΑΡΜΑΣ

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

1. Στο π.δ. 40/2020 (Α’ 85) επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:

α. Η περ. (ιδ) της παρ. 5 του άρθρου 10 καταργείται.

β. Η περ. (η) της παρ. 3 του άρθρου 11 αντικαθίσταται ως εξής: «(η) τον έλεγχο απόδοσης προς τακτοποίηση των ενταλμάτων και την τακτοποίηση των χρηματικών ενταλμάτων προπληρωμής,».

γ. Στην παρ. 3 του άρθρου 11 προστίθεται περ. (κα) ως εξής: «(κα) τον έλεγχο και την εκκαθάριση των δαπανών που προβλέπονται στις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις για τη μετακίνηση των υπαλλήλων του Υπουργείου και των προσώπων με οποιαδήποτε ιδιότητα, με εντολή φορέα του Δημοσίου, για υπηρεσιακούς λόγους στο εσωτερικό και στο εξωτερικό συμπεριλαμβανομένης και της διαδικασίας που ακολουθείται σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 75 του ν. 4070/2012».

δ. Η παρ. 4 του άρθρου 12 αντικαθίσταται ως εξής:

«4. Το Τμήμα Προμηθειών και Δαπανών έχει τις εξής αρμοδιότητες: (α) τη συγκέντρωση, τον έλεγχο και την επεξεργασία των δικαιολογητικών πληρωμών δαπανών που προκύπτουν από συμβάσεις και διαγωνιστικές διαδικασίες που διενεργούνται από το αρμόδιο Τμήμα Διαγωνισμών και Συμβάσεων της Διεύθυνσης Προμηθειών και Διοικητικής Μέριμνας και την μετέπειτα προώθησή τους στη Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης του Υπουργείου, (β) τον έλεγχο και την επεξεργασία των δικαιολογητικών πληρωμής των μισθωμάτων και των εν γένει παγίων δαπανών, τα οποία αφορούν κτίρια όπου στεγάζονται υπηρεσίες και φορείς αρμοδιότητας του Υπουργείου, καθώς και ελληνικών, ευρωπαϊκών και διεθνών οργανισμών και φορέων με έδρα την Ελλάδα που επιτελούν έργο που άπτεται των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου, καθώς και των τηλεφωνικών συνδέσεων των φορέων που ανήκουν σε αυτό, (γ) τις προπαρασκευαστικές ενέργειες για την έκδοση χρηματικών ενταλμάτων προπληρωμής για την αντιμετώπιση εκτάκτων δαπανών των υπηρεσιών του Υπουργείου, καθώς και τον ορισμό υπολόγων, (δ) τον ορισμό και τον έλεγχο των δημοσίων υπολόγων και διαχειριστών σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης του Υπουργείου, (ε) την εποπτεία των υπολόγων χρηματικών ενταλμάτων προπληρωμής, (στ) την καταχώριση των δαπανών του Υπουργείου στο πληροφοριακό του σύστημα, (ζ) την παρακολούθηση, τον έλεγχο και την παροχή βεβαίωσης από τις αρμόδιες υπηρεσίες των οικείων δήμων για τις ταχυδρομικές υπηρεσίες των ΚΕΠ και (η) τον χειρισμό κάθε άλλου συναφούς θέματος.».

ε. Το άρθρο 19 αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 19

Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης

1. Επιχειρησιακοί στόχοι της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης είναι ο επιχειρησιακός σχεδιασμός, η προώθηση, η υποστήριξη και η παρακολούθηση της εφαρμογής της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και της πολιτικής της διαλειτουργικότητας στον Δημόσιο Τομέα, ο επιχειρησιακός σχεδιασμός νέων έργων για οριζόντιες και πιλοτικές εφαρμογές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που διασφαλίζουν τη συνεχή βελτίωση της διοικητικής ικανότητας της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης και η υλοποίηση τους σε συνεργασία με τις συναρμόδιες υπηρεσίες της Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ. ή με άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, η συνεχής αναβάθμιση της ποιότητας εξυπηρέτησης των πολιτών και η διασφάλιση της εμπιστοσύνης των πολιτών κατά τις συναλλαγές τους με το Κράτος και την πρόσβασή τους σε ανοικτά δεδομένα, λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις περί διαβάθμισης των πληροφοριών καθώς και την εκτέλεση δράσεων και έργων.

2. Η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης συγκροτείται από τα ακόλουθα Τμήματα: (α) Τμήμα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Διαλειτουργικότητας, (β) Τμήμα Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης και (γ) Τμήμα Ανοικτής Διακυβέρνησης και Διαφάνειας.

3. Το Τμήμα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Διαλειτουργικότητας έχει τις εξής αρμοδιότητες: (α) σε εναρμόνιση με τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, την παρακολούθηση και εισήγηση θεμάτων που αφορούν στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση και τη στρατηγική διαλειτουργικοτήτων στον δημόσιο τομέα, (β) τη συνεργασία με τις ανεξάρτητες και ρυθμιστικές αρχές που αφορούν στο αντικείμενό της, όπως η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, (γ) την τήρηση στατιστικών και άλλων δεδομένων και πληροφοριών σχετικά με τα συστήματα και εργαλεία Τεχνολογιών, Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) του δημοσίου τομέα που είναι σε λειτουργία, τα οποία οι αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς οφείλουν να αποστέλλουν αμελλητί, (δ) την προώθηση συμφωνιών συνεργασίας, διαλειτουργικότητας και διασύνδεσης μητρώων, μεταξύ φορέων του δημόσιου τομέα σε συνεργασία με τη Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ., (ε) τη μέριμνα για τη διασφάλιση, μέσω της προώθησης των κατάλληλων κατευθυντήριων γραμμών, εγκυκλίων και μέτρων, της βέλτιστης λειτουργίας και αξιοποίησης των εφαρμογών, συστημάτων και υποδομών πληροφορικής και επικοινωνιών των φορέων του δημόσιου τομέα, (στ) την παρακολούθηση των διεθνών προτύπων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και την προσαρμογή και ενσωμάτωσή τους στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού και στις εθνικές πολιτικές Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, καθώς και την προώθηση και εποπτεία της εφαρμογής τους στον δημόσιο τομέα, (ζ) τη διαχείριση και διάχυση των περιεχομένων του μητρώου διαλειτουργικότητας της Δημόσιας Διοίκησης, καθώς και των κωδικολογίων, ταξονομιών, μοντέλων δεδομένων και προτύπων μεταδεδομένων που αφορούν στη Δημόσια Διοίκηση, (η) τη διαχείριση, παρακολούθηση και διάχυση της πληροφορίας και της χρήσης των εργαλείων, όπως το Joinup, που παρέχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, (θ) τη μέριμνα για τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης σε επιχειρησιακό, σημασιολογικό και οργανωτικό επίπεδο, σχετικά με τις μεταξύ τους συναλλαγές (G2G) και τη δημιουργία ενός πλαισίου ενιαίας λειτουργίας και συνεργασίας, προτυποποιώντας και αναλύοντας τις διαδικασίες για την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ πληροφοριακών συστημάτων των φορέων του δημόσιου τομέα, (ι) τη συμμετοχή και την εκπροσώπηση της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς και όργανα ή υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλων κρατών για την εκπόνηση και εφαρμογή προγραμμάτων που προωθούν τη διαλειτουργικότητα σε συνεργασία με τις υπόλοιπες οργανικές μονάδες του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, (ια) την κατάρτιση του Ελληνικού Πλαισίου Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και τα Πρότυπα Διαλειτουργικότητας, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Διαλειτουργικότητας, τον συντονισμό και την εποπτεία της υλοποίησής του και την επικαιροποίηση των αρχών, προτύπων, διαδικασιών και κανόνων του, σε συνεργασία με τις υπόλοιπες οργανικές μονάδες του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, (ιβ) τη διαμόρφωση και αξιολόγηση πολιτικών για τα συστήματα της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης σε ό,τι αφορά τη διαλειτουργικότητα, (ιγ) τη διενέργεια ερευνών γνώμης και την παρουσίαση των αποτελεσμάτων σε θέματα διαλειτουργικότητας στους φορείς της δημόσιας διοίκησης με τη χρήση ανοιχτών διαδικτυακών εργαλείων δημιουργίας, δημοσίευσης και διαχείρισης ερωτηματολογίων ή φορμών διαδραστικής επικοινωνίας, (ιδ) την εισήγηση της ανάπτυξης οριζόντιων εφαρμογών και συστημάτων πληροφορικής και επικοινωνιών στους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης, (ιε) τον εθνικό συντονισμό σχετικά με ζητήματα που σχετίζονται με τον Κανονισμό 2018/1724 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 2ας Οκτωβρίου 2018 αναφορικά με τη δημιουργία της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης στα θέματα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) και εν γένει την παρακολούθηση και τον συντονισμό των δημόσιων φορέων για τα θέματα που άπτονται των διαδικτυακών υπηρεσιών σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Κανονισμού και της ενωσιακής νομοθεσίας εν γένει, (ιστ) την επιχειρησιακή διαχείριση των συστημάτων που υποστηρίζουν την Οδηγία 2006/123/ΕΚ, όπως ενσωματώθηκε με τον ν. 3844/2010 (Α’ 63), για τη λειτουργία των Ενιαίων Κέντρων Εξυπηρέτησης (ΕΚΕ), (ιζ) την εκτέλεση οριζόντιων πράξεων (έργων και υποέργων), ως δικαιούχου, στον τομέα της διοικητικής μεταρρύθμισης και στον τομέα των Τ.Π.Ε. για την ανάπτυξη και υποστήριξη των αντίστοιχων πολιτικών, οι οποίες σχεδιάζονται ενιαία και σε συνάφεια με τα έργα και τα προγράμματα διοικητικής μεταρρύθμισης, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ., (ιη) τον επιχειρησιακό σχεδιασμό δράσεων για την εφαρμογή της αρχής «Μόνο μία φορά» σε συνεργασία με τις υπόλοιπες οργανικές μονάδες του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και (ιθ) τον σχεδιασμό δράσεων για τη Δημόσια Διοίκηση δια μέσου του Connecting Europe Facility (CEF) σε συνεργασία με τις υπόλοιπες οργανικές μονάδες του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

4. Το Τμήμα Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης έχει τις εξής αρμοδιότητες: (α) τη λειτουργία ως το μοναδικό σημείο επαφής της Χώρας για τον συντονισμό και την παρακολούθηση της εφαρμογής του Κανονισμού eIDAS (910/2014) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Ιουλίου 2014 (L 257/73), (β) την επιχειρησιακή αξιοποίηση του κόμβου eIDAS, καθώς και την προσαρμογή, την ενσωμάτωση, προώθηση και παρακολούθηση της εφαρμογής του Κανονισμού στον δημόσιο τομέα, σε συνεργασία με τις αντίστοιχες υπηρεσίες της Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ., (γ) τον καθορισμό του νομικού και κανονιστικού πλαισίου σχετικά με τις υπηρεσίες εμπιστοσύνης κατά τον Κανονισμό eIDAS (910/2014) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Ιουλίου 2014 (L 257/73), τη θεσμική κατοχύρωση και επαλήθευση των εγκεκριμένων ηλεκτρονικών υπογραφών, όπου απαιτείται, την παροχή, έγκριση, διαχείριση και ανάκληση των εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής, την παροχή οδηγιών και τη μέριμνα για την αντιμετώπιση και επίλυση πάσης φύσεως ζητημάτων που προκύπτουν και αφορούν λειτουργικά θέματα σχετικά με τις διαδικασίες έγκρισης και έκδοσης εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής, (δ) τον επιχειρησιακό σχεδιασμό για την προώθηση της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων, (ε) τη μέριμνα για τη λειτουργία και επιχειρησιακή αξιοποίηση κόμβων για ηλεκτρονικές υπηρεσίες συστημένης παράδοσης, (στ) τη μέριμνα για την προώθηση των τεχνολογικών προδιαγραφών για την ψηφιοποίηση αρχείων Δημόσιας Διοίκησης, (ζ) τον καθορισμό του κανονιστικού πλαισίου για την εγγραφή, ταυτοποίηση και ηλεκτρονική αναγνώριση πολιτών και επιχειρήσεων σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες του δημόσιου τομέα και του ευρύτερου δημοσίου τομέα, καθώς και την επιχειρησιακή διαχείριση οριζόντιων συστημάτων ταυτοποίησης και ηλεκτρονικής αναγνώρισης πολιτών και επιχειρήσεων, (η) την επιχειρησιακή διαχείριση της Υποδομής Δημόσιου Κλειδιού του Δημόσιου Τομέα και της Αρχής Πιστοποίησης του Ελληνικού Δημοσίου (ΑΠΕΔ) και (θ) την άσκηση των αρμοδιοτήτων της Υποκείμενης Αρχής Πιστοποίησης στην Υποδομή Δημόσιου Κλειδιού της ΑΠΕΔ για το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

5. Το Τμήμα Ανοικτής Διακυβέρνησης και Διαφάνειας έχει τις εξής αρμοδιότητες: (α) τον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την παρακολούθηση της συνεχούς βελτίωσης πολιτικών για θέματα ανοικτής διακυβέρνησης και ανοικτών δεδομένων και την προώθηση των απαραίτητων κανονιστικών ρυθμίσεων και δράσεων για την υλοποίησή τους, (β) τη συμμετοχή και εκπροσώπηση της Χώρας σε διεθνείς οργανισμούς και όργανα ή υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλων κρατών και διεθνών οργανισμών για την καταγραφή και αξιοποίηση καλών πρακτικών σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο στα σχετικά θέματα, και τη δημιουργία διεθνούς οικοσυστήματος συνεργασίας για την εκπόνηση και εφαρμογή προγραμμάτων που προωθούν την ανοικτή διακυβέρνηση και τη δημιουργία θέσεων εργασίας για νέες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, (γ) την παρακολούθηση και διαρκή βελτίωση της εφαρμογής των προτύπων για την ανοικτή διακυβέρνηση και τα ανοικτά δεδομένα, από τους φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, (δ) τον σχεδιασμό, την επιχειρησιακή διαχείριση και την υποβολή και προώθηση της εφαρμογής προτάσεων για τη βελτιστοποίηση οριζόντιων εφαρμογών ανοικτής διακυβέρνησης, ιδίως του Μητρώου Επιχορηγούμενων Φορέων, του προγράμματος «Διαύγεια», καθώς και της Εθνικής Πύλης Ανοικτών Δεδομένων, (ε) την αντιμετώπιση θεμάτων που αφορούν οργανωτικά, νομικά και επιχειρησιακά θέματα της ανοικτής διακυβέρνησης, των ανοικτών δεδομένων και των ανωτέρω οριζόντιων εφαρμογών ανοικτής διακυβέρνησης, (στ) την αξιολόγηση προτάσεων πολιτών, φορέων της κοινωνίας των πολιτών, ερευνητικών ιδρυμάτων, καθώς και φορέων του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα για τη δημιουργία νέων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας, (ζ) τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Πρωτοβουλία για την Ανοιχτή Διακυβέρνηση (Open Government Partnership Initiative), (η) τη συνεργασία με τη Μονάδα Τεκμηρίωσης και Καινοτομιών του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.) σε θέματα ανοιχτής διακυβέρνησης και την εισήγηση προς το Ε.Κ.Δ.Δ.Α., της οργάνωσης ιδίως εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ημερίδων, συνεδρίων και μαραθωνίων ανάπτυξης εφαρμογών (hackathons) για την προώθηση της επαναχρησιμοποίησης των ανοιχτών δημόσιων δεδομένων και (θ) την παρακολούθηση του Κανονισμού 2018/1807 που αφορά στην Ελεύθερη Ροή Δεδομένων.».

στ. Η περ. ε’ της παρ. 3 του άρθρου 20 αντικαθίσταται ως εξής:

«(ε) την προέγκριση τεχνικών δελτίων έργων ανεξαρτήτως πηγής χρηματοδότησης.».

ζ. Η περ. θ’ της παρ. 4 του άρθρου 22 αντικαθίσταται ως εξής:

«(θ) τον συντονισμό και την παρακολούθηση των αρμόδιων φορέων του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα για την απλούστευση των διαδικασιών που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 2006/123/Ε.Κ., όπως ενσωματώθηκε με τον ν. 3844/2010 (Α’ 63), σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά και την έκδοση εγκυκλίων οδηγιών, καθώς και τον έλεγχο της συμμόρφωσής τους με την ενωσιακή νομοθεσία.».

2. Δαπάνες για τις οποίες οι σχετικές αποφάσεις ανάκλησης πιστώσεων του προϋπολογισμού του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (πρώην Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης) οικονομικών ετών 2018 και 2019 δεν κατέστη δυνατόν να εκδοθούν μέχρι 31.12.2019, μπορούν να καταβληθούν σε βάρος των πιστώσεων του τρέχοντος ή και του επόμενου οικονομικού έτους κατά την προβλεπόμενη διαδικασία του π.δ. 80/2016 (Α’ 145), ιδίως του άρθρου 4, επιφυλασσόμενων των σχετικών περί παραγραφής διατάξεων, τηρουμένων των λοιπών προϋποθέσεων νομιμότητας και κανονικότητας των δαπανών αυτών.

3. Η παρ. 4 του άρθρου 1 του π.δ. 81/2019 (Α’ 119) αντικαθίσταται ως εξής:

«4. Έως ότου συγκροτηθούν ενιαία υπηρεσιακά και πειθαρχικά συμβούλια του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τα υπηρεσιακά και πειθαρχικά συμβούλια του πρώην Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, που αφορούν προσωπικό υπαγόμενο εφεξής στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θεωρούνται ως συμβούλια αυτού. Στα συμβούλια αυτά υπάγεται και το προσωπικό των υπηρεσιών που μεταφέρθηκαν στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης από τη σύστασή του. Μέχρι τη συγκρότηση των ανωτέρω ενιαίων συμβουλίων και όταν το υπηρεσιακό συμβούλιο κρίνει θέματα που αφορούν το προσωπικό των μεταφερομένων υπηρεσιών, εκδίδεται τροποποιητική απόφαση ορισμού των μελών του υπηρεσιακού συμβουλίου, ώστε το ένα από τα δύο τακτικά του μέλη να είναι υπάλληλος των υπηρεσιών αυτών και να πληροί τις προϋποθέσεις της παρ. 6 του άρθρου 159 του ν. 3528/2007 (Α’ 26).».

4. Το άρθρο 22 του ν. 4623/2019 (Α’ 134), αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 22Αυτοτελές Τμήμα Επικοινωνίας και Οπτικοακουστικών Έργων

Στο Τμήμα αυτό δύνανται να προσλαμβάνονται δύο (2) μετακλητοί συνεργάτες, επικοινωνιολόγοι ή δημοσιογράφοι ή νομικοί. Για την πρόσληψη δημοσιογράφου, ισχύουν οι διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 40 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).».

Η ανακοπή του άρθρου 933 ΚΠολΔ

ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΑΘΡΑΚΟΚΟΙΛΗΣ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ

Γενικές Αρχές Αστικού Δικαίου

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΙΔΑΚΗΣ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ