Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ): Τι είναι και πώς λειτουργεί
11/04/2021
15/04/2021
Με απόφαση του Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης και του Υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης αρμόδιος για θέματα Απλούστευσης Διαδικασιών Γιώργος Γεωργαντάς τέθηκε σε παραγωγική λειτουργία το notify.gov.gr, το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ).
Πρόκειται για πληροφοριακό σύστημα που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε εξ’ ολοκλήρου από την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και προστίθεται στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης gov.gr. Στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας οι πολίτες θα μπορούν να καταχωρούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, προκειμένου οι φορείς του Ελληνικού Δημοσίου να έχουν τη δυνατότητα επικοινωνίας μαζί τους.
Τα οφέλη από την καταχώριση των στοιχείων επικοινωνίας θα είναι πολλαπλά για τους πολίτες, καθώς θα μπορούν να λαμβάνουν ειδοποιήσεις (μηνύματα SMS στο κινητό τους ή/και μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου) για ζητήματα που τους αφορούν σε σχέση με υπηρεσίες φορέων του Δημοσίου, χωρίς να είναι απαραίτητο να συμπληρώνουν τα στοιχεία αυτά σε κάθε φορέα ξεχωριστά. Ακόμη, η καταχώρηση του τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας είναι ένας εναλλακτικός τρόπος αυθεντικοποίησης προκειμένου ο πολίτης να μπορεί να προβαίνει ψηφιακά μέσω του gov.gr σε έκδοση εξουσιοδότησης ή/και υπεύθυνης δήλωσης.
Ταυτόχρονα, η αξιοποίηση της εφαρμογής θα αυξήσει την ασφάλεια των συναλλαγών του πολίτη με τις δημόσιες υπηρεσίες μέσω της μεθόδου ταυτοποίησης των δύο παραγόντων, δηλαδή τόσο με OTP (One Time Password) όσο και με αποστολή SMS κωδικού επιβεβαίωσης στο κινητό που έχει δηλωθεί από τον πολίτη.
Αναλυτικές πληροφορίες παρέχονται μέσα από τις παρακάτω συχνές ερωτήσεις:
1. Τι είναι το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας;
Το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ.) είναι το πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης της κεντρικής βάσης μοναδικής καταχώρισης των στοιχείων επικοινωνίας όλων των φυσικών προσώπων, στα οποία έχει αποδοθεί Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ).
2. Ποιος δύναται να καταχωρίσει τα στοιχεία επικοινωνίας του στο Ε.Μ.Επ.;
Στο Ε.Μ.Επ. δύναται να καταχωρίσει τα στοιχεία επικοινωνίας του κάθε φυσικό πρόσωπο, στο οποίο έχει αποδοθεί Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 4174/2013 (Α‘170).
3. Ποια στοιχεία θα καταχωρίσω στο Ε.Μ.Επ;
Στο Ε.Μ.Επ., μπορείτε να καταχωρίσετε τα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας που σας αφορούν: α) Αριθμό κινητού τηλεφώνου β) Διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) γ) Αριθμό σταθερού τηλεφώνου δ) Πλήρη ταχυδρομική διεύθυνση διαμονής ε) Πλήρη διεύθυνση επικοινωνίας (αν διαφέρει από τη διεύθυνση διαμονής).
4. Πώς θα αξιοποιηθούν τα στοιχεία που θα καταχωρισθούν στο Ε.Μ.Επ;
Το Ε.Μ.Επ., μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕ.Δ.) της Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ. του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης του άρθρου 84 του ν. 4727/2020, αξιοποιεί τα καταχωρισμένα στοιχεία:
α) για την ταυτοποίηση των πολιτών στα μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 17 του ν. 4704/2020 και το άρθρο 84 του ν. 4727/2020.
β) για την επικοινωνία των φορέων του δημοσίου τομέα με τους πολίτες, σύμφωνα με το άρθρο 17 του ν. 4704/2020 σε συνδυασμό με το άρθρο 34 του ν. 4727/2020.
γ) για την αποστολή, επίδοση ή κοινοποίηση δημοσίου εγγράφου σύμφωνα με το άρθρο 29 του ν. 4727/2020.
δ) Ειδικά, ο αριθμός κινητού τηλεφώνου, ο οποίος έχει επιβεβαιωθεί σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στο Ε.Μ.Επ., μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως δεύτερος παράγοντας ταυτοποίησης, για την αποστολή στο φυσικό πρόσωπο κωδικών μιας χρήσης, προκειμένου το τελευταίο να έχει πρόσβαση σε ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες, για τις οποίες το Δημόσιο κρίνει ότι απαιτείται υψηλότερο επίπεδο ασφαλείας.
5. Κάθε πότε θα πρέπει να επικαιροποιώ τα στοιχεία επικοινωνίας μου στο Ε.Μ.Επ.;
Σε περίπτωση μεταβολής των στοιχείων επικοινωνίας σας, οφείλετε να ενημερώνετε το Ε.Μ.Επ. εντός τριάντα (30) ημερών από τη μεταβολή.
6. Αν αλλάξει οποιοδήποτε στοιχείο επικοινωνίας μου μπορώ να δηλώσω την αλλαγή στο Ε.Μ.Επ.;
Κάθε μεταβολή στοιχείων επικοινωνίας θα πρέπει να δηλωθεί στο Ε.Μ.Επ. εντός τριάντα (30) ημερών από τη μεταβολή.
7. Για πόσο καιρό διατηρούνται στη βάση του Ε.Μ.Επ. οι μεταβολές στα στοιχεία επικοινωνίας μου;
Όλες οι μεταβολές των δηλώσεων στοιχείων επικοινωνίας θα διατηρούνται στη βάση ως ιστορικό μεταβολών για χρονικό διάστημα είκοσι (20) ετών.
8. Τα στοιχεία επικοινωνίας μου που καταχωρούνται στη βάση του Ε.Μ.Επ. επέχουν θέση υπεύθυνης δήλωσης;
Ναι, τα στοιχεία που δηλώνετε στην εφαρμογή επέχουν θέση υπεύθυνης δήλωσης, σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 1599/1986 (Α’ 75).
9. Πώς ανακτώνται τα στοιχεία ταυτότητας μου που εμφανίζονται πριν την αρχική δήλωση/επεξεργασία των στοιχείων επικοινωνίας μου στο Ε.Μ.Επ.;
Η εφαρμογή Ε.Μ.Επ. ανακτά τα ακόλουθα στοιχεία σας από το Φορολογικό μητρώο που διαχειρίζεται η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.):
● ΑΦΜ
● Αριθμός Ταυτότητας/Διαβατηρίου
● Όνομα
● Επώνυμο
● Πατρώνυμο
● Μητρώνυμο
10. Τι χρειάζεται να διαθέτω για να καταχωρίσω τα στοιχεία επικοινωνίας μου στο Ε.Μ.Επ.;
Για να καταχωρίσετε τα στοιχεία επικοινωνίας σας στο Ε.Μ.Επ.:
1) Εφόσον έχετε προσωπικά διαπιστευτήρια (κωδικοί TAXISnet) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης μπορείτε να συνδεθείτε ηλεκτρονικά στην εφαρμογή του Ε.Μ.Επ. και θα χρειαστείτε:
• το κινητό σας τηλέφωνο για να λάβετε κωδικούς μιας χρήσης (OTP – One Time Password) στον αριθμό κινητού που θα καταχωρίσετε στο Ε.Μ.Επ. και να επιβεβαιωθεί ότι σας ανήκει,
• πρόσβαση στο λογαριασμό του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας (email) που θα δηλώσετε για να επιβεβαιώσετε την κατοχή του.
2) Εφόσον δεν έχετε προσωπικά διαπιστευτήρια (κωδικοί TAXISnet) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης και δεν μπορείτε να συνδεθείτε ηλεκτρονικά στην εφαρμογή του Ε.Μ.Επ., μπορείτε να μεταβείτε σε κάποιο Κ.Ε.Π. και θα χρειαστεί:
• να έχετε μαζί σας ένα ταυτοποιητικό σας έγγραφο,
• να γνωρίζετε τον ΑΦΜ σας,
• να έχετε μαζί σας το κινητό σας τηλέφωνο για να λάβετε κωδικούς μιας χρήσης (OTP – One Time Password) στον αριθμό που θα καταχωρίσετε στο Ε.Μ.Επ. και να επιβεβαιωθεί ότι σας ανήκει. Αργότερα θα χρειαστείτε και πρόσβαση στο λογαριασμό του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας (email) που θα δηλώσετε για να επιβεβαιώσετε την κατοχή του.
11. Ποιο έγγραφο ταυτοποίησης χρειάζεται να έχω μαζί μου κατά την επίσκεψή του στο ΚΕΠ, όσον αφορά στο Ε.Μ.Επ.;
Σε ότι αφορά τον τύπο εγγράφου ταυτοποίησης θα πρέπει να έχετε μαζί σας:
α) στην περίπτωση Ελλήνων πολιτών, το δελτίο ταυτότητας ή τη σχετική προσωρινή βεβαίωση της αρμόδιας αρχής ή το εν ισχύ διαβατήριο ή την άδεια οδήγησης ή το ατομικό βιβλιάριο υγείας,
β) στην περίπτωση πολιτών Κράτους-Μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το ισχύον δελτίο ταυτότητας ή το διαβατήριο της Χώρας του,
γ) στις περιπτώσεις πολιτών τρίτης χώρας, το ισχύον διαβατήριο ή άλλο έγγραφο βάσει του οποίου επιτρέπεται η είσοδός του στη χώρα ή τα έγγραφα που έχουν εκδώσει οι αρμόδιες ελληνικές αρχές.
12. Πώς γίνεται η αρχική καταχώριση του αριθμού κινητού τηλεφώνου μου στο Ε.Μ.Επ.;
Η αρχική καταχώριση γίνεται μέσω της επιλογής «Δήλωση-Επιβεβαίωση Αριθμού Κινητού Τηλεφώνου» και σας αποστέλλεται κωδικός μίας χρήσης (One Time Password) με sms, τον οποίο εισάγετε για την επαλήθευση κατοχής του αριθμού κινητού τηλεφώνου σας. Στη συνέχεια ακολουθεί επιβεβαίωση (διασταύρωση) της κατοχής του αριθμού κινητού από πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας ή από πιστωτικό ίδρυμα του οποίου είστε χρήστης e-banking ή από Κ.Ε.Π.
13. Πώς γίνεται η επιβεβαίωση (διασταύρωση) κατοχής του αριθμού κινητού τηλεφώνου μου στο Ε.Μ.Επ.;
Η επιβεβαίωση κατοχής του αριθμού κινητού σας τηλεφώνου γίνεται με τους παρακάτω τρόπους:
α) Από πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας
Η εφαρμογή του Ε.Μ.Επ., κατόπιν ενημέρωσης σας, διαβιβάζει μέσω διαλειτουργικότητας, στον πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας που θα υποδείξετε:
α) τον αριθμό κινητού τηλεφώνου, του οποίου δηλώνετε ότι είστε κάτοχος,
β) τον ΑΦΜ σας,
γ) τον αριθμό ταυτότητας/διαβατηρίου σας,
δ) το επώνυμό σας,
ε) το όνομά σας και
στ) το πατρώνυμό σας προς διασταύρωση, με τα στοιχεία συνδρομητή υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, αποκλειστικά και μόνον για τον σκοπό της επαλήθευσης του προσωπικού σας αριθμού κινητού τηλεφώνου σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4704/2020 (άρθρο 17).
β) Αν η κατοχή του αριθμού κινητού τηλεφώνου δεν επιβεβαιωθεί από τον πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας δύναται να πραγματοποιηθεί διασταύρωση του αριθμού κινητού τηλεφώνου από πιστωτικό ίδρυμα του οποίου είστε χρήστης e-banking. Η εφαρμογή του Ε.Μ.Επ., κατόπιν ενημέρωσης σας, διαβιβάζει μέσω διαλειτουργικότητας στα πιστωτικά ιδρύματα που θα υποδείξετε:
α) τον αριθμό κινητού τηλεφώνου, του οποίου είστε χρήστης e-banking και
β) τον ΑΦΜ σας, προς διασταύρωση, με τα στοιχεία από το πιστωτικό ίδρυμα, αποκλειστικά και μόνον για τον σκοπό της επαλήθευσης του προσωπικού σας αριθμού κινητού τηλεφώνου σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4704/2020 (άρθρο 17).
γ) Εφόσον, δεν επιβεβαιωθεί ο αριθμός κινητού τηλεφώνου είτε από πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας είτε από πιστωτικό ίδρυμα, μπορείτε να μεταβείτε σε Κ.Ε.Π. για να δηλώσετε τα στοιχεία επικοινωνίας σας.
14. Αν είμαι κάτοικος εξωτερικού και κάτοχος ελληνικού ΑΦΜ, μπορώ να χρησιμοποιήσω την εφαρμογή του Ε.Μ.Επ. και να καταχωρίσω τα στοιχεία επικοινωνίας μου;
Στην περίπτωση που έχετε προσωπικά διαπιστευτήρια (κωδικούς TAaAXISnet) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης μπορείτε να συνδεθείτε στην εφαρμογή Ε.Μ.Επ.
Η εφαρμογή υποστηρίζει αποστολή SMS τόσο σε ελληνικά κινητά όσο και σε κινητά του εξωτερικού. Ωστόσο, στην τρέχουσα έκδοσή της, επιβεβαίωση αριθμού κινητού μπορεί να γίνει μόνο από πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας που λειτουργεί στην Ελλάδα. Εφόσον, δεν κατέχετε ελληνικό αριθμό κινητού μπορείτε να δοκιμάσετε να καταχωρίσετε τον αριθμό κινητού σας αν είστε χρήστης e-banking κάποιου από τα συγκεκριμένα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα που δύναται η εφαρμογή να πραγματοποιήσει διασταύρωση των στοιχείων σας. Σε περίπτωση που δεν είστε χρήστης e-banking κάποιου ελληνικού πιστωτικού ιδρύματος τότε θα πρέπει να επισκεφτείτε ένα Κ.Ε.Π.
Σημειώνεται ότι εξετάζεται η επέκταση της εφαρμογής για την κάλυψη και κινητών εξωτερικού με την προσθήκη περισσότερων ελληνικών πιστωτικών ιδρυμάτων καθώς και με εξ’ αποστάσεως ταυτοποίηση για καταχώριση αριθμού κινητού.
15. Αν δεν θυμάμαι τον πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας μπορώ να επιλέξω περισσότερους από έναν;
Μπορείτε να επιλέξετε έναν ή περισσότερους παρόχους. Σε περίπτωση που δεν είστε βέβαιοι επιλέγετε όλους τους πιθανούς παρόχους.
Δείτε αναλυτικά όλες τις απαντήσεις.