logo-print

Επιτρέπεται η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών στις πτήσεις;

Μια εξέλιξη που σίγουρα θα προκαλέσει ικανοποίηση τόσο στους χρήστες όσο και στις εταιρείες παραγωγής smart phones και tablets, βρίσκεται πλέον στο τελικό προπαρασκευαστικό της στάδιο. Η Apple και η Samsung, έπειτα από τα συνεχιζόμενα και πολυδάπανα επεισόδια της δικαστικής και εξωδικαστικής τους διαμάχης, θα τρίβουν σίγουρα τα χέρια τους διαβάζοντας το πρόσφατο δελτίο τύπου που εξέδωσε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA). 

Όπως προκύπτει λοιπόν από την ανακοίνωση, ο Οργανισμός αποφάσισε να ακολουθήσει τα βήματα του «αδερφού» του από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού (FAA) και δεσμεύτηκε να προχωρήσει σύντομα σε επέκταση της δυνατότητας χρήσης ηλεκτρονικών συσκευών από τους επιβάτες σε όλες τις φάσεις των πτήσεων (απογείωση, πτήση, προσγείωση). Στις συσκευές αυτές συμπεριλαμβάνονται smart phones, tablets, mp3 players και e-readers, όπως π.χ το Kindle. Το θεωρητικό πλάνο του Οργανισμού Ασφάλειας Αεροπορίας είναι το μέτρο να τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του Δεκέμβρη και από εκείνο το σημείο να αρχίσει η εφαρμογή του από τις εταιρείες αερομεταφορών.

Η απόφαση αυτή σαφώς δεν είναι τυχαία ούτε ως προς το περιεχόμενό της ούτε ως προς το timing. Αφ’ ενός, μόλις τον Οκτώβριο εκδόθηκε αντίστοιχη ανακοίνωση από τον Αμερικάνικο Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας. Αφ’ ετέρου, και οι δύο κινήσεις κρύβουν από πίσω τους την συνεχώς αυξανόμενη χρήση τέτοιων συσκευών, αλλά και την προσπάθεια των αεροπορικών εταιρειών να βελτιώσουν το κομμάτι της εμπειρίας των επιβατών-πελατών τους από την πτήση. Η απόφαση είναι σίγουρα έξυπνη, καθώς βοηθάει στο να γίνει η εμπειρία του επιβάτη ακόμα πιο εξατομικευμένη (να διαλέξει ο ίδιος ποια ταινία θα δει και όχι η εταιρεία), δίνει τη δυνατότητα στον επιβάτη να κάνει ότι επιθυμεί κατά τη διάρκεια της πτήσης στη συσκευή του (να εργαστεί, να ακούσει μουσική, κλπ.) και τέλος περιορίζει τα έξοδα ψυχαγωγίας των ίδιων των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες μπορούν πλέον να κρατήσουν τους επιβάτες απασχολημένους με πιο δημιουργικό και αποτελεσματικό τρόπο.

Παρόλα αυτά ορισμένοι περιορισμοί παραμένουν αυστηρά σε ισχύ. Κατ’ αρχάς, οι συσκευές μεγαλύτερου μεγέθους, όπως τα laptop, θα χρειαστεί να παρεμένουν και πάλι εκτός λειτουργίας κατά την προσγείωση και την απογείωση για λόγους ασφαλείας. Επιπλέον, όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές θα πρέπει να είναι σε “flight mode”, κάτι που σημαίνει πως η επικοινωνία με SMS ή κλήσεις δε θα είναι και πάλι δυνατή. Αυτό μάλλον είναι θετικό, ειδικά αν φανταστεί κανείς πως σε ένα αεροπλάνο με 100 επιβάτες να μιλάνε ταυτόχρονα στα κινητά τους, οι αεροσυνοδοί μάλλον θα ψάχνουν για έξοδο διαφυγής εν ώρα πτήσης.

Εντούτοις, πρέπει να σημειωθεί ότι ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας βρίσκεται ήδη σε διαδικάσια αναζήτησης τεχνικών και νομικών λύσεων που θα επιτρέπουν την πραγματοποίηση κλήσεων από κινητά τηλέφωνα εντός αεροσκαφών, χωρίς όμως να έχει θέσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

Η ανακοίνωση συνοδεύτηκε από δηλώσεις αξιωματούχων, όπως αυτή του Patrick Ky, Εκτελεστικού Διευθυντή του EASA, ο οποίος εξέφρασε την πεποίθησή του ότι πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο βήμα για την διεύρυνση των ελευθεριών των επιβατών χωρίς να θίγεται σε καμία περίπτωση η ασφάλεια των πτήσεων. Η υιοθέτηση του μέτρου και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού σημαίνει πρακτικά πως ένα αεροσκάφος που απογειώνεται π.χ. από τη Νέα Υόρκη και προσγειώνεται στο Βερολίνο ή αντίστροφα, θα μπορεί να εφαρμόζει τους νέους κανόνες σε όλες τις φάσεις της πτήσης. Αντίθετα, σε άλλες ηπέιρους εξακολουθούν να τηρούνται οι εκάστοτε κανόνες που θα ισχύουν στο εκάστοτε στάδιο της πτήσης που λαμβάνει χώρα εκεί (προσγείωση, απογείωση).

Κλείνοντας αξίζει να αναφερθεί ότι το μέτρο αυτό έχει προκαλέσει θετικές και αρνητικές αντιδράσεις στο επιβατικό κοινό αλλά και τις αεροπορικές εταιρείες. Ορισμένες μάλιστα από αυτές, κυρίως στις Η.Π.Α., έσπευσαν να αιτηθούν των σχετικών αδειών για να μπορέσουν να εφαρμόσουν τα νέα μέτρα στα αεροσκάφη τους. Σύντομα και στην Ευρώπη!

Βασίλης Καρκατζούνης

Δικηγόρος Αθηνών με ειδίκευση σε ζητήματα Δικαίου Διαδικτύου και Νέων Τεχνολογιών.

Έχει συνεργαστεί με ευρύτατο φάσμα επιχειρήσεων που παρέχουν υπηρεσίες και προϊόντα online, παρέχοντας ολοκληρωμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες, σε τομείς...

Δίκαιο Κεφαλαιουχρικών Εταιριών Tόμος Ι

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΛΑΖΑΡΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

Ερμηνεία κατ΄ άρθρo του ΚΝ 489/1976 περί υποχρεωτικής ασφαλίσεως της εξ ατυχημάτων αυτοκινήτων αστικής ευθύνης"

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΟΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ