logo-print

Αναγνώριση του χρόνου απασχόλησης στην αλλοδαπή των επαναπατριζόμενων πολιτικών προσφύγων από την Ρουμανία

Χωρίς προθεσµία η υποβολή της αίτησης για αναγνώριση του χρόνου απασχόλησης

21/08/2016

16/11/2017

Εργατικό Δίκαιο - Ατομικές εργασιακές σχέσεις - Ε έκδοση

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΖΕΡΔΕΛΗΣ

Διοικητικό Δικονομικό Δίκαιο

Πολίτης ζήτησε την διαµεσολάβηση του Συνηγόρου επειδή το ΙΚΑ απέρριψε αίτησή του για αναγνώριση χρόνου απασχόλησής του στην Ρουµανία ως επαναπατρισθέντος τέκνου πολιτικού πρόσφυγα, με την αιτιολογία ότι είχε εκπνεύσει η προθεσµία, εντός της οποίας θα μπορούσε να υποβάλλει σχετική αίτηση.

Συγκεκριµένα, στα μέσα της δεκαετίας του 1980, με τις διατάξεις του ν. 1539/1985 είχε δοθεί η δυνατότητα σε έλληνες υπηκόους ή οµογενείς που κατά την διάρκεια του εµφυλίου πολέµου (1945 – 1949), ή λόγω των συνεπειών του, είχαν καταφύγει στην αλλοδαπή, καθώς και στους συζύγους και τους κατιόντες αυτών, επαναπατριζόµενοι να αναγνωρίσουν, στους ελληνικούς ασφαλιστικούς οργανισµούς τον χρόνο εργασίας τους στην χώρα που είχαν καταφύγει.

Στη συνέχεια, κατ΄ εξουσιοδότηση του νόµου προβλέφθηκε με Υπουργική Απόφαση του 1985, η οποία τροποποιήθηκε το 1987, προθεσµία πέντε ετών, από τον επαναπατρισµό ή από την ένταξη κάθε κατηγορίας στις διατάξεις του ν.1539/1985, για την υποβολή της αίτησης αναγνώρισης του χρόνου ασφάλισης.

Η προθεσµία αυτή καταργήθηκε τον Φεβρουάριο του 2004, με το άρθρο 15 του ν.3232/2004. επειδή, όπως χαρακτηριστικά αναφερόταν στην εισηγητική έκθεση «αρκετοί πολιτικοί πρόσφυγες από άγνοια, αλλά και λόγω των προβληµάτων επιβίωσης που αντιµετωπίζουν δεν άσκησαν εµπρόθεσµα το δικαίωµά τους, αν και οι ίδιοι δεν επιβαρύνονται με εισφορές αναγνώρισης».

Εν τω μεταξύ και μετά από σχετική συµφωνία των Κυβερνήσεων Ελλάδας και Ρουµανίας, η οποία κυρώθηκε με τον ν. 2467/1997, με Υπουργική Απόφαση του ίδιου έτους, είχε προβλεφθεί, για τους επαναπατριζόµενους πολιτικούς πρόσφυγες από την Ρουµανία προθεσµία έξι ετών για την υποβολή αίτησης αναγνώρισης του χρόνου απασχόλησής τους στη Ρουµανία, η οποία έληγε στις 31.3.2004.

Το γεγονός δε ότι κατά την ηµέρα ψήφισης του ν. 3232/2004 ήταν ακόµη σε ισχύ, για τους από την Ρουµανία επαναπατρισθέντες πολιτικούς πρόσφυγες η προθεσµία υποβολής αίτησης, οδήγησε τη ∆ιοίκηση του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, κατ’ επίκληση σχετικού εγγράφου της Γενικής Γραµµατείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, να εξαιρέσει την συγκεκριµένη οµάδα προσφύγων από την κατάργηση της προθεσµίας (Εγκύκλιος 60/2014).

Έτσι, µε το σκεπτικό αυτό, απερρίφθη, ως εκπρόθεσµη, η αίτηση του αναφερόµενου η οποία είχε υποβληθεί τον Ιανουάριο του 2016, ο οποίος και προσέφυγε στην Τ∆Ε.

Ο Συνήγορος του Πολίτη σε έγγραφο – πόρισµα που απηύθυνε στην Τ∆Ε, υποστήριξε ότι η κατάργηση της προθεσµίας υποβολής της αίτησης αφορά όλους τους επαναπατριζόµενους πολιτικούς πρόσφυγες χωρίς διακρίσεις, μνηµονεύοντας δε και σχετικές επί του θέµατος δικαστικές αποφάσεις, οι οποίες έκριναν, και για λόγους ίσης μεταχείρισης, ως καταργηθείσα, «κατά την έννοια της διάταξης του άρθρου 15 του ν.3232/2004 και ενόψει του σκοπού αυτής» την εξαετή προθεσµία για τους εκ Ρουµανίας επαναπατρισθέντες, ζήτησε την αποδοχή της κρινόµενης ένστασης.

Τελικά η ένσταση έγινε δεκτή, για λόγους ίσης μεταχείρισης, και αµέσως μετά με απόφαση ∆/ντή του Υποκαταστήµατος αναγνωρίστηκε ο χρόνος απασχόλησης του αναφερόµενου, ως χρόνος ασφάλισης στον κλάδο σύνταξης του ΙΚΑ.

Δείτε την πορισματική επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη εδώ.

O τόπος παροχής - Συμβολές Αστικού Δικαίου Νο 11

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΟΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Η έναρξη της εκτέλεσης κατά τον ΚΠολΔ