logo-print

Τη σύγκληση της Διοικητικής Ολομέλειας του Αρείου Πάγου για την υποχρεωτική διαμεσολάβηση ζητούν οι Δικηγορικοί Σύλλογοι

Είναι η υποχρεωτική διαμεσολάβηση, όπως νομοθετήθηκε με το ν. 4512/2018, σύμφωνη με το Σύνταγμα και την ενωσιακή Νομοθεσία;

19/03/2018

19/03/2018

Η Διαμεσολάβηση
Η Διαμεσολάβηση

Αίτημα για την σύγκληση της Διοικητικής Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, προκειμένου να αποφανθεί αυτή εάν η υποχρεωτική διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις, όπως νομοθετήθηκε με τις διατάξεις του ν. 4512/2018, είναι σύμφωνη ή μη με το Σύνταγμα και την ενωσιακή Νομοθεσία, υπέβαλε ο Πρόεδρος της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας και του ΔΣΑ, Δημήτρης Βερβεσός.

Μεταξύ άλλων, στο αίτημα γίνεται αναφορά στη σχετική έκθεση της Επιστηµονικής Υπηρεσίας της Βουλής, όπου διατυπώνονται επιφυλάξεις «ως προς το κατά πόσο η έκταση της υποχρεωτικής προσφυγής στη διαµεσολάβηση, οι ειδικότεροι όροι που διέπουν τη διεξαγωγή της, καθώς και το κόστος που αυτή συνεπάγεται, θίγουν το δικαίωµα αποτελεσµατικής δικαστικής προστασίας, όπως αυτό κατοχυρώνεται στο Σύνταγµα (άρθρο 20), αλλά και στα άρθρα 6 και 13 της Ευρωπαϊκής Σύµβασης ∆ικαιωµάτων του Ανθρώπου (ΕΣ∆Α) και το άρθρο 47 του Χάρτη Θεµελιωδών ∆ικαιωµάτων», ενώ επίσης επισηµαίνεται ότι «η παράσταση µε πληρεξούσιο δικηγόρο, αλλά και η αµοιβή διαµεσολαβητή, η οποία είναι (εκτός ειδικότερων περιπτώσεων περιοριστικώς αναφερόµενων στο άρθρο 194) κατ' ελάχιστο 170 ευρώ για δύο ώρες και για απασχόληση πάνω από δύο ώρες η ελάχιστη ωριαία αµοιβή είναι 100 ευρώ, δύναται να οδηγήσει σε υπέρµετρο για τον πολίτη κόστος της διαµεσολάβησης, καθώς νοµοθετικώς καθορίζονται, εν προκειµένω, µόνο κατ' ελάχιστον τα όρια αµοιβής των διαµεσολαβητών, όχι δε και τα µέγιστα όρια αυτών». 

Διαβάστε επίσης: Επί τάπητος η κατάργηση (ή δραστική μείωση) του ΦΠΑ για τις δικηγορικές υπηρεσίες

Παράλληλα, στο αίτημα επισημαίνεται ότι στην Οδηγία 2008/52/ΕΚ και ειδικότερα στο άρθρο 5 § 2 και την αιτιολογική σκέψη 14 προβλέπεται η εφαρµογή της Οδηγίας υπό την επιφύλαξη εθνικής νοµοθεσίας, που καθιστά τη διαµεσολάβηση υποχρεωτική, εφόσον δεν εµποδίζει την πρόσβαση των µερών στο δικαστικό σύστηµα.

Στην αιτιολογική σκέψη 10 της Οδηγίας Θα πρέπει να εφαρµόζεται σε αστικές και εµπορικές υποθέσεις, αλλά όχι σε «...δικαιώµατα και υποχρεώσεις ως προς τα οποία τα µέρη δεν έχουν την ελευθερία να αποφασίζουν βάσει του οικείου εφαρµοστέον δικαίου. Τέτοια δικαιώµατα και υποχρεώσεις αποτελούν ιδιαίτερα συχνό φαινόµενο στο οικογενειακό και το εργατικό δίκαιο».

Επισηµαίνεται ότι, κατά το άρθρο 182 του νόµου 4512/2018, οι οικογενειακές διαφορές και οι διαφορές από αµοιβές υπάγονται στην υποχρεωτική διαµεσολάβηση.

Δείτε αναλυτικά το αίτημα της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος εδώ.

Διαβάστε επίσης: Αλλαγές σε Ποινικό Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και νόμο για ενδοοικογενειακή βία (Σχέδιο νόμου)

Σύχρονα και κρίσιμα θέματα της συνταγματικής νομολογίας του ελεγκτικού συνεδρίου

ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ & ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ / ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Φορολογικός Πολυκώδικας - Σεπτέμβριος 2022

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΑΡΜΠΑΣ

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΑΥΡΙΔΗΣ