logo-print

Ιδιωτικά γυμναστήρια και ιδιωτικές αθλητικές σχολές

Kαθεστώς ίδρυσης και λειτουργίας

07/04/2020

25/02/2021

Το καθεστώς ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών γυμναστηρίων και ιδιωτικών αθλητικών σχολών διέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 32 του ν. 2725/1999, του π.δ. 219/2006 και της ΚΥΑ Φ.Α.2.1/33565/9.12.2013 (ΦΕΚ Β΄ 3169/12.12.2013).

Ιδιωτικά γυμναστήρια είναι οι μονάδες άθλησης σε κλειστό ή ανοιχτό χώρο που έχουν ως σκοπό την παροχή υπηρεσιών σωματικής άσκησης και άθλησης, ιδίως μέσω της παροχής υπηρεσιών ελεύθερης γυμναστικής, αεροβικής γυμναστικής, αερόβιας προπόνησης με χρήση ηλεκτρονικών μηχανημάτων, προπόνησης με αντιστάσεις, προγραμμάτων ευλυγισίας διαστάσεων, γυμναστικής για παιδιά, υδρογυμναστικής, παθητικής γυμναστικής με χρήση μηχανημάτων, παραδοσιακών χορών, αυτοάμυνας, κολύμβησης (άρθρο 1 παρ. 2 του π.δ. 219/2006).

Ιδιωτικές αθλητικές σχολές είναι οι εκπαιδευτικές μονάδες, συμπεριλαμβανομένων αυτών των αθλητικών σωματείων, που έχουν ως σκοπό την εκμάθηση ή καλλιέργεια αναγνωρισμένου ή μη αθλήματος (άρθρο 1 παρ. 3 του π.δ. 219/2006).

Στο πεδίο εφαρμογής του π.δ. 219/2006 εμπίπτει και η εκμάθηση και διδασκαλία pilates (ΔΠρΘεσ 6681/2019, ΔΠρΠειρ Συμβ 560/2016, ΔΠρΘεσ Συμβ 660/2015), yoga (ΔΠρΠειρ Συμβ 560/2016) και crossfit (ΔΠρΣερ Συμβ 14/2019).

Οι διατάξεις του π.δ. 219/2006, οι οποίες είναι σύμφωνες και με την Οδηγία 2006/123 και με τον κυρωτικό αυτής ν. 3044/2010 (ΔΕφΑθ 1200/2019), αποσκοπούν στο δημόσιο συμφέρον και συγκεκριμένα στην εύρυθμη και ποιοτική λειτουργία των ιδιωτικών γυμναστηρίων και ιδιωτικών αθλητικών σχολών βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών (ΔΕφΑθ 1200/2019), στην προστασία της υγείας, της σωματικής ακεραιότητας, της ασφάλειας και της ζωής των αθλουμένων και εργαζομένων στα ιδιωτικά γυμναστήρια και ιδιωτικές αθλητικές σχολές (ΔΕφΑθ Συμβ 201/2018, ΔΕφΑθ Συμβ 63/2016, ΔΕφΤριπ Συμβ 7/2016, ΔΕφΑθ Συμβ 115/2012, ΔΠρΘεσ 6681/2019, ΔΠρΘεσ Συμβ 42/2019), στην πρόληψη και αποτροπή εκδήλωσης και εξάπλωσης πυρκαγιών και ατυχημάτων στους χώρους συνάθροισης του κοινού (ΔΠρΑθ Συμβ 2922/2016), στην προστασία της δημόσιας τάξης, της κοινής ησυχίας και στο σεβασμό της ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής των περιοίκων (ΔΕφΑθ Συμβ 157/2015, ΔΠρΗρακ Συμβ 238/2016, ΔΠρΘεσ Συμβ 877/2013) και στην αποτελεσματική επιβολή των διατάξεων για την τήρηση των ορίων ήχου που εκλύονται από επαγγελματικές εγκαταστάσεις (ΔΠρΣερ Συμβ 14/2019).

Στο βαθμό που η προβλεπόμενη στο άρθρο 7 του π.δ. 219/2006 άδεια ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικού γυμναστηρίου ή ιδιωτικής αθλητικής σχολής συναρτάται προς την αντικειμενικώς διαπιστούμενη κατά δέσμια αρμοδιότητα συνδρομή νόμιμων προϋποθέσεων, μετά την έναρξη ισχύος του ν. 3919/2011 και της ΚΥΑ Φ.Α.2.1/33565/9.12.2013 (ΦΕΚ Β΄ 3169/12.12.2013) δεν απαιτείται η προβλεπόμενη στο άρθρο 7 του π.δ. 219/2006 άδεια λειτουργίας ιδιωτικού γυμναστηρίου ή ιδιωτικής αθλητικής σχολής, αλλά αρκεί η γνωστοποίηση/αναγγελία της ίδρυσης, η λήψη σχετικής βεβαίωσης υποβολής γνωστοποίησης/αναγγελίας, η οποία επέχει θέση άδειας (άρθρο 2 παρ. 2 της ΚΥΑ Φ.Α.2.1/33565/9.12.2013), και η επιτυχής άπρακτη παρέλευση 3 μηνών από την αναγγελία αυτή, χωρίς έκδοση απόφασης απαγόρευσης άσκησης επαγγέλματος λόγω μη συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων (ΔΕφΘεσ 102/2020, ΔΕφΘεσ 80/2019, ΔΕφΑθ 3417/2013, ΔΠρΘεσ Συμβ 42/2019, ΔΠρΠειρ Συμβ 560/2016, contra ΔΕφΑθ 3641/2013, ΔΕφΑθ Συμβ 115/2012, ΔΠρΘεσ 6681/2019).

Η Διοίκηση εκδίδει νομίμως αποφάσεις διακοπής εργασιών ιδιωτικών γυμναστηρίων και ιδιωτικών αθλητικών σχολών και σφράγισης αυτών σε περίπτωση παραβίασης των διατάξεων του π.δ. 219/2006, δηλαδή μεταξύ άλλων σε περίπτωση λειτουργίας αυτών χωρίς γνωστοποίηση/αναγγελία της ίδρυσης και λήψη σχετικής βεβαίωσης (ΣτΕ ΕπΑν 610/2009, ΣτΕ ΕπΑν 195/2008, ΣτΕ ΕπΑν 194/2008, ΣτΕ ΕπΑν 193/2008, ΔΕφΤριπ Συμβ 7/2016, ΔΕφΑθ 3641/2013, ΔΕφΑθ Συμβ 267/2012, ΔΕφΑθ Συμβ 115/2012, ΔΠρΘεσ 6681/2019, ΔΠρΘεσ Συμβ 42/2019, ΔΠρΠειρ Συμβ 560/2016, ΔΠρΗρακ Συμβ 238/2016), μη ύπαρξης πτυχίου του Διευθυντή από τα ΤΕΦΑΑ ή άλλο ελληνικό ή ισότιμο αλλοδαπό ΑΕΙ (ΣτΕ ΕπΑν 610/2009), μη ύπαρξης ύψους τουλάχιστον 2,60 μ. στο σύνολο της εγκατάστασης (ΔΕφΑθ Συμβ 63/2016), μη ύπαρξης επαρκούς πυρασφάλειας (ΔΕφΑθ 3417/2013, ΔΕφΑθ 3641/2013, ΔΕφΑθ Συμβ 267/2012, ΔΕφΑθ Συμβ 115/2012, ΔΠρΑθ Συμβ 2922/2016, ΔΠρΠειρ Συμβ 560/2016), μη ύπαρξης των απαιτούμενων χώρων υγιεινής (ΔΕφΑθ 3641/2013), μη ύπαρξης ηλεκτροδότησης του συνόλου της εγκατάστασης και φυσικού φωτισμού της (ΔΕφΑθ Συμβ 138/2016), μη επικύρωσης της δήλωσης στατικής επάρκειας του κτηρίου από το οικείο πολεοδομικό γραφείο (ΣτΕ 3414/2011), πρόκλησης ηχητικών εκπομπών και οχλήσεων των περιοίκων κατά παραβίαση της ΥΑ Α5/3010/14.8.1985 (ΦΕΚ Β΄ 593/2.10.1985) χωρίς τη δέουσα ηχητική μόνωση (ΔΕφΑθ Συμβ 157/2015, ΔΠρΗρακ Συμβ 238/2016, ΔΠρΘεσ Συμβ 877/2013) και μη πλήρωσης των κτηριολογικών προϋποθέσεων και υποχρεώσεων, συμπεριλαμβανομένης της λειτουργίας σύμφωνα με τις θεσμοθετημένες χρήσεις γης με βάση το οικείο πολεοδομικό και ρυμοτομικό σχέδιο (ΔΕφΑθ 1200/2019, ΔΕφΑθ 2363/2013).

Η νομιμότητα διοικητικής πράξης σχετικά με τη λειτουργία ιδιωτικού γυμναστηρίου ή ιδιωτικής αθλητικής σχολής κρίνεται με βάση το νομικό και πραγματικό καθεστώς που ισχύει κατά το χρόνο έκδοσής της (ΔΕφΑθ 1200/2019, ΔΕφΘεσ 102/2020, ΔΕφΘεσ 80/2019, ΔΕφΑθ 3417/2013).

Εν όψει της συνταγματικής επιταγής για τον ορθολογικό χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό της χώρας (άρθρο 24 παρ. 2 Σ), οι θεσμοθετημένες χρήσεις γης δεσμεύουν όχι μόνο τις πολεοδομικές αρχές κατά τη χορήγηση οικοδομικών αδειών, αλλά και τις λοιπές διοικητικές αρχές που είναι αρμόδιες για τη χορήγηση άλλων αδειών και εγκρίσεων σχετικά με την εγκατάσταση και λειτουργία ορισμένης επαγγελματικής μονάδας και δραστηριότητας (πρβλ. ΣτΕ 935/2016, ΣτΕ 1732/2012, ΣτΕ 1792/2011) και επομένως εφ’ όσον γνωστοποιείται η ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικού γυμναστηρίου ή ιδιωτικής αθλητικής σχολής, τα αρμόδια για τον έλεγχο αυτού διοικητικά όργανα οφείλουν να ερευνήσουν αν η λειτουργία αυτού εναρμονίζεται με τις θεσμοθετημένες χρήσεις γης της περιοχής (ΔΕφΑθ 1200/2019).

Το κανονιστικό κείμενο για τον πολεοδομικό καθορισμό χρήσεων γης, στο οποίο προβλέπεται η δυνατότητα ή μη λειτουργίας ιδιωτικού γυμναστηρίου ή ιδιωτικής αθλητικής σχολής, ερμηνεύεται στενά (ΔΕφΑθ 1200/2019).

Η πρόβλεψη σε κανονιστικό κείμενο για τον πολεοδομικό καθορισμό χρήσεων γης περί δυνατότητας λειτουργίας καταστήματος δεν εξαρκεί για τη λειτουργία ιδιωτικού γυμναστηρίου (ΔΕφΑθ 1200/2019).

Ένδικα βοηθήματα κατά αποφάσεων για άμεση διακοπή εργασιών ιδιωτικών γυμναστηρίων και ιδιωτικών αθλητικών σχολών και σφράγιση αυτών, ακόμα και αν χαρακτηρίζονται ως προσφυγές, αποτελούν αιτήσεις ακύρωσης, υπαγόμενες στην αρμοδιότητα του οικείου Διοικητικού Εφετείου (ΔΠρΑθ 17221/2017, ΔΠρΠειρ 1633/2013).

Πληροφοριακά έγγραφα της διοίκησης, με τα οποία ενημερώνονται οι ενδιαφερόμενοι για τις θεσμοθετημένες χρήσεις γης με βάση το οικείο πολεοδομικό και ρυμοτομικό σχέδιο, δεν αποτελούν εκτελεστές διοικητικές πράξεις και δεν προσβάλλονται παραδεκτώς ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων (ΔΕφΑθ 2363/2013).

Εκθέσεις αυτοψίας της Ειδικής Επιτροπής Πιστοποίησης και Ελέγχου του άρθρου 9 του π.δ. 219/2006 δεν αποτελούν εκτελεστές διοικητικές πράξεις, αφού ενσωματώνονται σε αποφάσεις για άμεση διακοπή εργασιών ιδιωτικών γυμναστηρίων και ιδιωτικών αθλητικών σχολών και σφράγιση αυτών, και δεν προσβάλλονται παραδεκτώς ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων (ΔΕφΘεσ Συμβ 211/2014).

Αιτήσεις αναστολής αποφάσεων για άμεση διακοπή εργασιών ιδιωτικών γυμναστηρίων και ιδιωτικών αθλητικών σχολών και σφράγιση αυτών, λόγω μη συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων για την ίδρυση και λειτουργία τους, είναι κατ’ αρχήν απορριπτέες, καθώς τυχόν αποδοχή των αιτήσεων αυτών θα είχε ως αποτέλεσμα να συνεχίζεται η λειτουργία των ιδιωτικών γυμναστηρίων και ιδιωτικών αθλητικών σχολών παρά τη μη συνδρομή των νομίμων προϋποθέσεων και θα ισοδυναμούσε με ανεπίτρεπτη κατά νόμο υποκατάσταση του Δικαστηρίου σε έργα ενεργού διοίκησης (ΣτΕ ΕπΑν 610/2009, ΣτΕ ΕπΑν 195/2008, ΣτΕ ΕπΑν 194/2008, ΣτΕ ΕπΑν 193/2008, ΔΕφΑθ Συμβ 138/2016, ΔΕφΤριπ Συμβ 7/2016, ΔΕφΑθ Συμβ 267/2012, ΔΕφΑθ Συμβ 115/2012, ΔΠρΘεσ Συμβ 42/2019, ΔΠρΠειρ Συμβ 560/2016, ΔΠρΗρακ Συμβ 238/2016, ΔΠρΘεσ Συμβ 660/2015, ΔΠρΘεσ Συμβ 877/2013), αλλά παρέχεται η δυνατότητα στο Δικαστήριο να διατάξει την αναστολή των προσβαλλόμενων αποφάσεων σε περίπτωση ανεπανόρθωτης βλάβης των ενδιαφερομένων, στο πλαίσιο προωθούμενης τροποποίησης του πολεοδομικού και ρυμοτομικού σχεδίου που θα άρει τις υφιστάμενες παραβάσεις (ΔΕφΑθ Συμβ 170/2016) ή ήδη διενεργηθείσας άρσης παράβασης ήσσονος σημασίας (ΔΠρΑθ Συμβ 1723/2018) ή για σύντομο χρονικό διάστημα για να παρασχεθεί η δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους να άρουν παραβάσεις ήσσονος σημασίας (ΔΕφΑθ Συμβ 157/2015, ΔΠρΣερ Συμβ 14/2019) ή με τον όρο μη χρήσης συγκεκριμένου τμήματος της εγκατάστασης που φέρει την παράβαση (ΔΕφΑθ Συμβ 201/2018).

Μεσιτεία Ακινήτων - Δημοσιεύματα ΕπΑΚ Νο 5
Εγχειρίδιο Πολιτικής Δικονομίας - 4η έκδοση

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΑ​

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΝΙΚΑΣ