logo-print

Στη Βουλή το νομοσχέδιο για το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους

13/09/2021

13/09/2021

Διοικητική Δικονομία - Συλλογή Διατάξεων

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΤΑΚΤΙΚΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ

Διοικητικό Δικονομικό Δίκαιο

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου "Οργανισμός του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) και κατάσταση των λειτουργών και των υπαλλήλων του".

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, σχεδόν είκοσι έτη μετά από την έκδοση του εκτελεστικού του Συντάγματος νόμου 3086/2002 (Α' 324) «Οργανισμός Νομικού Συμβουλίου του Κράτους κ.λπ.», είναι αναγκαία η αναμόρφωσή του, προκειμένου να υπάρξει εκσυγχρονισμός, ανασχεδιασμός, ευελιξία, επιτάχυνση και απλούστευση των διαδικασιών, συμβολή στη γρήγορη απονομή της δικαιοσύνης και στην εκτέλεση των αποφάσεων των Δικαστηρίων, αλλά και μεγαλύτερη διαφάνεια στη λειτουργία του ΝΣΚ.

Το ίδιο ισχύει και για το π.δ. 238/2003 (Α' 214) «Εκτέλεση των διατάξεων περί ΝΣΚ». Η αναμόρφωση αυτή αφορά στις αρμοδιότητες, στη διάρθρωση και στη συγκρότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ), αλλά και στην υπηρεσιακή κατάσταση και πειθαρχική ευθύνη των λειτουργών και του διοικητικού προσωπικού του.

Στόχος των αλλαγών που εισάγει ο νέος Οργανισμός, είναι το ΝΣΚ να συνεχίσει την επιτυχημένη πορεία ενάμισι αιώνα περίπου, να αναβαθμίσει και να εναρμονίσει τις υπηρεσίες του στις σύγχρονες προκλήσεις και να προσφέρει ακόμα υψηλότερης ποιότητας νομικές υπηρεσίες στο Δημόσιο και στους δεκάδες λοιπούς φορείς (Ανεξάρτητες Αρχές, ν.π.δ.δ., ΑΕΙ) των οποίων ενεργείτη νομική υποστήριξη.

Να διεξάγει τις εργασίες του, με έναν πιο ευέλικτο, σύγχρονο και αποτελεσματικό τρόπο, προσιτό προς τη Διοίκηση και φιλικό προς τους πολίτες, απαλλαγμένο από αγκυλώσεις και αχρείαστες γραφειοκρατικές πρακτικές, που θα αξιοποιεί, αφενός την υψηλή επιστημονική κατάρτιση των λειτουργών του και αφετέρου τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η τεχνολογία.

Η επίτευξη των παραπάνω στόχων διευκολύνεται με τον εκτεταμένο ψηφιακό μετασχηματισμό του ΝΣΚ που ήδη βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη και συμβαδίζει με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του υπόλοιπου δημόσιου τομέα και των δικαστηρίων.

Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους αποτελεί ενιαία, ανώτατη Αρχή του Κράτους και ως αποστολή του έχειτη νομική υποστήριξη του Δημοσίου, των ν.π.δ.δ., των Ανεξάρτητων Αρχών και των λοιπών φορέων, των οποίων διεξάγει τη νομική υπηρεσία.

Δεδομένης της υψηλής απόδοσης του ΝΣΚ στις νομικές υπηρεσίες που προσφέρει, επιστέγασμα της συλλογικής του λειτουργίας, της εμπειρίας, της εξειδίκευσης, αλλά και της αποκλειστικής απασχόλησης των λειτουργών του και του ασυμβίβαστου άσκησης άλλων έργων, πλην της υπηρεσίας τους στο ΝΣΚ, υπήρξε μια σημαντική επέκταση της δραστηριότητάς του, σε Ανεξάρτητες Αρχές και ν.π.δ.δ., με πρωτοβουλία των ίδιων των φορέων.

Σήμερα, Γραφεία Νομικού Συμβούλου του Κράτους λειτουργούν στη Βουλή, στην Προεδρία της Κυβέρνησης, σε κάθε Υπουργείο, σε σημαντικές Γενικές Γραμματείες, στον Πειραιά, σε Ανεξάρτητες Αρχές, όπως η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ), η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ), η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), σε ν.π.δ.δ. όπως ο e-ΕφΚΑ, ο Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΠΥ), το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠΔ), ο Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ), η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), αλλά και στα μεγαλύτερα Πανεπιστήμια της χώρας.

Επίσης, Δικαστικά Γραφεία λειτουργούν σε είκοσι εννέα (29) επαρχιακές πόλεις.

Οι λειτουργοί του ΝΣΚ παρίστανται σε όλα τα δικαστήρια της ημεδαπής, διοικητικά, πολιτικά, ποινικά, στο Ελεγκτικό Συνέδριο, στο Ειδικό Δικαστήριο του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος και στο ΑΕΔ, στα Δικαστήρια της Ευρωπαϊκής 'Ενωσης, ΔΕΕ και ΓΔΕΕ που εδρεύουν στο Λουξεμβούργο, στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου του Συμβουλίου της Ευρώπης που εδρεύει στο Στρασβούργο και σε διεθνή διαιτητικά κέντρα, ενώ γνωμοδοτούν και επιλύουν εξωδικαστικά και συμβιβαστικά διαφορές μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτών. Χειρίζονται κάθε χρόνο πάνω από 50.000 δικαστικές υποθέσεις του Δημοσίου και των φορέων που εκπροσωπούν, συμμετέχουν σε 625 Επιτροπές και Συμβούλια που λειτουργούν στον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα και καθοδηγούν τη Διοίκηση με νομικές συμβουλές και γνωμοδοτήσεις.

Ενόψει όλων των παραπάνω, βασικές προτεραιότητες του νέου Οργανισμού, είναι:

α) Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ΝΣΚ και η ηλεκτρονική λειτουργία του,

β) η αναδιάρθρωση και ο εκσυγχρονισμός της δομής και της λειτουργίας του ΝΣΚ, με έμφαση στην εξειδίκευση και στην οικονομία προσωπικού και μέσων,

γ) η απλοποίηση των διαδικασιών του ΝΣΚ, η αποσυμφόρηση και η εξάλειψη γραφειοκρατικών πρακτικών και η συμβολή του στη γρήγορη απονομή της δικαιοσύνης και στην εκτέλεση των αποφάσεων των Δικαστηρίων,

δ) η ενίσχυση της συνταγματικά προβλεπόμενης αρμοδιότητας του ΝΣΚ για εξωδικαστική ή συμβιβαστική επίλυση των διαφορών του Δημοσίου και των λοιπών φορέων με τους ιδιώτες,

ε) η επικαιροποίηση των διατάξεων που αφορούν στη γενική υπηρεσιακή κατάσταση των λειτουργών του ΝΣΚ, τόσο ως προς τη διεξαγωγή του διαγωνισμού εισαγωγής, ο οποίος γίνεται πλέον σε τακτcκή βάση, ανά διετία, με νέα κριτήρια και τρόπο βαθμολόγησης, όσο και ως προς την επιθεώρηση, τις προαγωγές και το πειθαρχικό δίκαιο των λειτουργών του ΝΣΚ.

Όλες οι παραπάνω αλλαγές, όχι μόνο έχουν μηδενικό κόστος και κατά συνέπεια δεν συνεπάγονται δημοσιονομικές επιπτώσεις επί του κρατικού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, αλλά περαιτέρω, με τη δημιουργία οκτώ (8) θεματικών σχηματισμών για τον χειρισμό ομοειδών υποθέσεων και τον χωροταξικό ανασχεδιασμό του ΝΣΚ με τη σταδιακή συγχώνευση περίπου τριάντα (30) Γραφείων της επαρχίας σε έντεκα (11), την ψηφιοποίηση και ηλεκτρονική διακίνηση του συνόλου των εγγράφων από και προς το ΝΣΚ και άλλες παρεμφερείς ρυθμίσεις, εξοικονομούνται σημαντικά ποσά, που έχουν να κάνουν με λειτουργικά έξοδα γραφείων στην Απική και στην περιφέρεια, με δαπάνες για αμοιβές δικηγόρων και δικηγορικών εταιριών, μεταφράσεις, επιδόσεις, αναλώσιμα κ.λπ.

Δείτε αναλυτικά το σχέδιο νόμου.

Τεχνητή νοημοσύνη, μεταφορές & ευθύνη των μεταφορέων στο Ελληνικό Δίκαιο
Από τον πολιτικώς ενάγοντα στον παριστάμενο για την υποστήριξη της κατηγορίας

ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ