logo-print

Covid-19: Απαγόρευση μετακίνησης για άσκηση θήρας (ΣτΕ Ολ 1284/2022)

Σύμφωνη με το Σύνταγμα η απαγόρευση, αλλά αντισυνταγματική η - επιπλέον του προστίμου - ανάκληση άδειας θηρευτή και απαγόρευση λήψης της για τα επόμενα τρία χρόνια

10/06/2022

10/06/2022

Προκαταρκτική εξέταση - ένορκη διοικητική εξέταση (ΕΔΕ)

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

ΜΑΡΙΑ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΟΥ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΥΚΑΚΗΣ

Δίκαιο Δημοσίων Συμβάσεων Δ έκδοση

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΡΑΙΚΟΣ

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ακύρωσε εν μέρει τις ΚΥΑ περί λήψεως έκτακτων μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του COVID-19, κατά το μέρος που προέβλεπαν για τους παραβάτες κυνηγούς των όρων της κατ’ εξαίρεση επιτρεπόμενης μετακίνησης για τη θήρα αγριόχοιρου εντός των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης την- επιπλέον του προστίμου- διοικητική κύρωση της ανάκλησης άδειας θηρευτή και της απαγόρευσης λήψης της για τα επόμενα τρία χρόνια (ΣτΕ Ολ 1284/2022)

Πιο αναλυτικά, η Ολομέλεια έκρινε ότι για επιτακτικούς λόγους δημόσιας υγείας, οι οποίοι έγκεινται στην εξαιρετικά επείγουσα ανάγκη να αντιμετωπισθούν οι άμεσοι κίνδυνοι από την εμφάνιση και διάδοση του COVID-19, παρασχέθηκε εξουσιοδότηση για την έκδοση υπουργικών αποφάσεων, με τις οποίες επιβάλλονται, πλην άλλων, προληπτικώς και για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα, μέτρα απαγόρευσης ή περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών εν όλω ή εν μέρει στην επικράτεια και προβλέπονται οι εξαιρέσεις από τον περιορισμό ή την απαγόρευση της κυκλοφορίας των πολιτών για την ικανοποίηση ζωτικών, επαγγελματικών και προσωπικών αναγκών τους. Ο γενικός περιορισμός της κυκλοφορίας των πολιτών και η εντασσόμενη σε αυτόν  απαγόρευση μετακίνησης για άσκηση θήρας ευρίσκουν νόμιμο εξουσιοδοτικό έρεισμα στην διάταξη του άρθρου 68 παρ. 3 της, κυρωθείσης με το άρθρο 1 του ν. 4683/2020, από 20/3/2020 ΠΝΠ. 

Ειδικότερα, με τις επίμαχες ρυθμίσεις  δεν απαγορεύεται η άσκηση της θήρας καθεαυτή, αλλά η μετακίνηση για την άσκησή της, συγκαταλέγεται δε μεταξύ πολλών άλλων σοβαρότατων περιοριστικών μέτρων, που ελήφθησαν προκειμένου να επιτευχθεί η κοινωνική αποστασιοποίηση, τα οποία άπτονται της άσκησης ατομικών δικαιωμάτων και κρίθηκαν απαραίτητα για την προστασία της δημόσιας υγείας.

Κατά την κρίση του δικαστηρίου, το ανωτέρω προσωρινό και υπό διαρκή αναθεώρηση προληπτικό μέτρο περιορισμού των θεμελιωδών δικαιωμάτων της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας και της ελευθερίας της κίνησης,  που λαμβάνεται για λόγους προστασίας  της ζωής και της υγείας των πολιτών (άρθρα 5 παρ. 2,4 και 5 του Συντάγματος, υπό το άρθρο αυτό ερμηνευτική δήλωση, 21 παρ. 3 του Συντάγματος και 2 ΕΣΔΑ), είναι συνταγματικά ανεκτό διότι δεν είναι προδήλως απρόσφορο για την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού.

Περαιτέρω, ο κανονιστικός νομοθέτης νομίμως, μετά από στάθμιση των δημοσίου ενδιαφέροντος σκοπών αφενός της ανάγκης προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο διάδοσης του COVID-19 και αφετέρου της ανάγκης αντιμετώπισης της Αφρικανικής Πανώλης των Χοίρων (ΑΠΧ) και προστασίας της κτηνοτροφίας, της οικονομίας και της βιοποικιλότητας, έκρινε ότι η εξαίρεση από το μέτρο του προσωρινού περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών δικαιολογείται, μόνο, για την άσκηση της θήρας του αγριόχοιρου με την έξοδο συνεργείων δίωξης και ομάδων κυνηγών, στις συγκεκριμένες μόνο περιφερειακές ενότητες και όχι σε άλλες ή σε όλη την επικράτεια και όχι για άλλα θηρεύσιμα είδη που παρουσιάζουν, επίσης, ασθένειες.

Τέλος, στους παραβάτες κυνηγούς της απαγόρευσης μετακίνησης προς άσκηση θήρας επιβάλλεται, μόνο, πρόστιμο, ενώ στους παραβάτες κυνηγούς των όρων μετακίνησης προς άσκηση θήρας αγριόχοιρου εντός των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου, Ροδόπης και Ξάνθης επιβάλλονται, επιπλέον του προστίμου, οι διοικητικές κυρώσεις της ανάκλησης της άδειας θηρευτή και της απαγόρευσης λήψης άδειας για τα επόμενα 3 χρόνια.

Σύμφωνα με το σκεπτικό του δικαστηρίου, ωστόσο, η τελευταία αυτή πρόβλεψη επιβολής ενός πρόσθετου και σοβαρότερου κυρωτικού μέτρου για τους μετακινούμενους προς άσκηση θήρας, οι δυσμενείς συνέπειες του οποίου αφορούν την ίδια την θηρευτική δραστηριότητα, χωρίς να μπορεί να τεκμηριωθεί η αναγκαιότητα επιβολής του, αντίκειται στην προβλεπόμενη από το άρθρο 25 παρ.1 του Συντάγματος αρχή της αναλογικότητας και έχει τεθεί καθ΄ υπέρβαση της νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως. Και τούτο, διότι το κυρωτικό μέτρο αυτό τελεί σε προφανή δυσαναλογία με τον επιδιωκόμενο σκοπό προστασίας της δημόσιας υγείας δια του περιορισμού των μετακινήσεων.

Δείτε την περίληψη της απόφασης στο adjustice.gr

Εθνικό κτηματολόγιο - Νομολογιακά Δρώμενα -Σειρά Συλλογές Νομολογίας ΕπΑΚ Νο 2 (ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 2023)
Εργατικό Δίκαιο - Ατομικές εργασιακές σχέσεις - Ε έκδοση

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΖΕΡΔΕΛΗΣ

send