logo-print

Εγγυήσεις και επιστροφές προϊόντων

Ενημερωτικός οδηγός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα δικαιώματα των καταναλωτών

23/11/2023

24/11/2023

Εταιρική Διακυβέρνηση Ανωνύμων Εταιριών

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

Η αναιρετική δίκη με άξονα το άρθρο 573 ΚΠολΔ - Πραγματείες Πολιτικής Δικονομίας Νο 4 - XVIII & 288

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΔΙΚΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΑΝΑΚΟΠΕΣ

Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, εάν κάποιο αντικείμενο που αγοράσατε αποδειχτεί ελαττωματικό, εάν δεν ανταποκρίνεται στα διαφημιζόμενα χαρακτηριστικά ή στη διαφημιζόμενη λειτουργία, ο έμπορος οφείλει να το επισκευάσει ή να σας επιστρέψει πλήρως ή εν μέρει τα χρήματά σας. Έχετε πάντα το δικαίωμα σε ελάχιστη 2ετή εγγύηση, χωρίς καμία επιβάρυνση. Ωστόσο, οι εθνικοί κανόνες της χώρα σας μπορεί να προβλέπουν πρόσθετη προστασία.

Μπορείτε να επιστρέψετε οποιαδήποτε αγορά εντός 14 ημερών χωρίς αιτιολόγηση (βλ. 14ήμερη περίοδος υπαναχώρησης). Μετά από τις 14 ημέρες, κατά κανόνα, μπορείτε να ζητήσετε πλήρη ή μερική επιστροφή των χρημάτων μόνον όταν δεν είναι δυνατή ή επισκευή ή η αντικατάσταση των προϊόντων. Λάβετε υπόψη ότι ενδεχομένως δεν δικαιούστε επιστροφή χρημάτων αν το πρόβλημα είναι ασήμαντο (π.χ. μια γρατζουνιά σε θήκη CD).

Πρόσθετη προστασία

Τα καταστήματα ή οι κατασκευαστές μπορεί να σας προσφέρουν πρόσθετη εμπορική εγγύηση (η οποία στα αγγλικά ονομάζεται «warranty»). Η συμπληρωματική αυτή εγγύηση σάς παρέχει μεγαλύτερη προστασία αλλά σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστά ή μειώνει την ελάχιστη 2ετή εγγύηση. Οι όροι θα πρέπει να καθορίζονται σαφώς στην εμπορική εγγύηση και, εάν είναι λιγότερο ευνοϊκοί από τους όρους που διαφημίστηκαν από τον πωλητή, εφαρμόζονται οι ευνοϊκότεροι από τους δύο.

Εάν αγοράσετε ένα προϊόν ή μια υπηρεσία μέσω διαδικτύου, έχετε το δικαίωμα να το επιστρέψετε εντός 14 ημερών από την παράδοση χωρίς να χρειάζεται να εξηγήσετε τους λόγους σας. Για συμβάσεις παροχής υπηρεσιών, η περίοδος υπαναχώρησης λήγει 14 ημέρες μετά την ημερομηνία σύναψης του συμβολαίου. Ωστόσο, αν η λήξη της περιόδου υπαναχώρησης συμπίπτει με αργία, η προθεσμία παρατείνεται μέχρι την επόμενη εργάσιμη ημέρα. Αυτό ονομάζεται «δικαίωμα υπαναχώρησης».

Εξαιρέσεις

Σημείωση: Η 14ήμερη περίοδος υπαναχώρησης δεν ισχύει για τα εξής:

  • αεροπορικά και σιδηροδρομικά εισιτήρια, εισιτήρια συναυλιών, κρατήσεις ξενοδοχείων, κρατήσεις για ενοικίαση αυτοκινήτου και υπηρεσίες εστίασης για συγκεκριμένες ημερομηνίες
  • τρόφιμα και ποτά που σας διανέμονται τακτικά — όπως διανομή γαλακτοκομικών προϊόντων
  • προϊόντα που κατασκευάζονται κατά παραγγελία ή είναι σαφώς εξατομικευμένα — π.χ. κοστούμι ραμμένο στα μέτρα σας
  • σφραγισμένο λογισμικό ήχου, εικόνας ή υπολογιστή (όπως τα DVD) το οποίο αποσφραγίσατε
  • διαδικτυακό ψηφιακό περιεχόμενο, εάν έχετε ήδη ξεκινήσει την τηλεφόρτωσή του ή την αναπαραγωγή του σε συνεχή ροή και συμφωνήσατε ότι θα χάσετε το δικαίωμα υπαναχώρησης σε περίπτωση που ξεκινήσετε τη σχετική διαδικασία
  • προϊόντα που αγοράστηκαν από ιδιώτη και όχι από επιχείρηση ή έμπορο
  • συμβάσεις για επείγουσες επισκευές και συντήρηση — για παράδειγμα, εάν καλέσετε έναν υδραυλικό να επισκευάσει διαρροή σε λουτρό, δεν μπορείτε να ακυρώσετε την ανάθεση της εργασίας εάν έχετε ήδη συμφωνήσει στην τιμή.

Πώς να ζητήσετε επιδιόρθωση ή αντικατάσταση των προϊόντων, ή επιστροφή των χρημάτων σας

Η 2ετής περίοδος εγγύησης ξεκινά με την παραλαβή των προϊόντων. Εάν εμφανιστεί ένα ελάττωμα εντός 1 έτους από την παράδοση, δεν χρειάζεται να αποδείξετε την ύπαρξή του κατά τη στιγμή της παράδοσης. Θεωρείται ότι το ελάττωμα υπήρχε, εκτός εάν ο πωλητής μπορεί να αποδείξει το αντίθετο. Μπορείτε να ζητήσετε από τον πωλητή να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει το προϊόν, να μειώσει την τιμή του ή να σας επιστρέψει τα χρήματά σας εάν δεν είναι δυνατή η επισκευή ή η αντικατάσταση.

Σε ορισμένες χώρες της ΕΕ, η περίοδος αυτή μπορεί να είναι 2 έτη.

Παράδειγμα

Η Κάρλα αγόρασε ένα πιστολάκι μαλλιών με 6μηνη εμπορική εγγύηση. Όταν χάλασε μετά από 8 μήνες, το πήγε πίσω στο κατάστημα. Ο υπάλληλος του καταστήματος τής είπε ότι η εγγύησή της είχε λήξει και ότι δεν δικαιούταν επιστροφή χρημάτων. Η Κάρλα του υπέδειξε ότι, σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ περί προστασίας των καταναλωτών, είχε δικαίωμα σε δωρεάν πλήρη 2ετή εγγύηση και ότι η 6μηνη εγγύηση που παρείχε ο έμπορος παρείχε μόνο πρόσθετες υπηρεσίες. Το κατάστημα συμφώνησε να αντικαταστήσει το πιστολάκι.

Παράδειγμα

Η Sabine, η οποία ζει στο Βέλγιο, αγόρασε ένα έξυπνο κινητό τηλέφωνο από διαδικτυακό κατάστημα στη Γερμανία. Κατέβασε από το διαδίκτυο εφαρμογή βηματομετρητή (step-count), αλλά η εφαρμογή αυτή δεν λειτούργησε καλά, οπότε ζήτησε από το διαδικτυακό κατάστημα να διορθώσει την κατάσταση. Το κατάστημα δεν ήταν υπεύθυνο διότι η σύμβαση πώλησης ίσχυε μόνο για το έξυπνο τηλέφωνο. Το κατάστημα συμβούλεψε τη Sabine να έρθει σε επαφή με τον πωλητή της εφαρμογής.

Παράδειγμα

Ο Johan αγόρασε μια έξυπνη τηλεόραση, αλλά δύο μήνες αργότερα μία από τις προεγκατεστημένες εφαρμογές δεν άνοιγε πια. Επικοινώνησε με τον πωλητή, ο οποίος ήταν υποχρεωμένος να του παράσχει την απαιτούμενη ενημέρωση του λογισμικού.

Μεταχειρισμένα προϊόντα

Τα μεταχειρισμένα προϊόντα που αγοράζετε από πωλητή καλύπτονται επίσης από την ελάχιστη 2ετή εγγύηση. Σε ορισμένες χώρες της ΕΕ, μπορείτε να συμφωνήσετε με τον πωλητή για περίοδο εγγύησης μικρότερη των 2 ετών. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να είναι μικρότερη από 1 έτος. Αυτό θα πρέπει να καταστεί σαφές κατά τη στιγμή της αγοράς. Τα προϊόντα που αγοράζετε από ιδιώτες δεν καλύπτονται.

Προϊόντα που χρειάζονται λογισμικό για να λειτουργήσουν

Ισχύουν ειδικοί κανόνες όταν αγοράζετε ψηφιακό περιεχόμενο — βίντεο, μουσική και εφαρμογές λογισμικού όπως οι ακόλουθες:

  • ένα βιντεοπαιχνίδι που κατεβάζετε μία φορά
  • εβδομαδιαίοι σύνδεσμοι προς ειδησεογραφικό ιστότοπο, για τον οποίο πληρώνετε συνδρομή
  • συνεχής παροχή αποθήκευσης στο υπολογιστικό νέφος

Οι κανόνες αυτοί ισχύουν επίσης όταν παρέχετε τα προσωπικά σας δεδομένα ως αντάλλαγμα για το περιεχόμενο ή την υπηρεσία. Αυτό περιλαμβάνει φωτογραφίες και αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν με τη συγκατάθεσή σας.

Έχετε πάντα το δικαίωμα σε τουλάχιστον 2ετή εγγύηση εάν το ψηφιακό περιεχόμενη ή η ψηφιακή υπηρεσία αποδειχθούν ελαττωματικά, δεν ανταποκρίνονται στα διαφημιζόμενα χαρακτηριστικά ή δεν λειτουργούν όπως θα περιμένατε. Εάν ο προμηθευτής δεν μπορεί να διορθώσει το περιεχόμενο ή την υπηρεσία εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, δωρεάν και χωρίς ενόχληση για εσάς, μπορείτε να του ζητήσετε μείωση της τιμής. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορείτε να λύσετε το συμβόλαιο.

Συνεχής παροχή

Στην περίπτωση συνεχούς παροχής, όπως οι υπηρεσίες αποθήκευσης στο υπολογιστικό νέφος, ο προμηθευτής είναι υπεύθυνος για κάθε ελάττωμα που εμφανίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της παροχής του ψηφιακού περιεχομένου (όπως ορίζεται στο συμβόλαιο).

Ο προμηθευτής θα πρέπει να σας δώσει σαφείς οδηγίες σχετικά με τον τρόπο εγκατάστασης του ψηφιακού περιεχομένου ή της ψηφιακής υπηρεσίας, καθώς και τις τεχνικές απαιτήσεις που απαιτούνται για τη λειτουργία τους. Θα πρέπει επίσης να σας παράσχει κάθε ενημέρωση λογισμικού που χρειάζεται για να εξασφαλιστεί η ασφάλειά τους στον κυβερνοχώρο. Για τις συνεχείς παροχές, οι ενημερώσεις θα πρέπει να καλύπτουν ολόκληρη την περίοδο που ορίζεται στο συμβόλαιο.

Τα δεδομένα σας ως αντάλλαγμα για το περιεχόμενο ή την υπηρεσία

Εάν έχετε δώσει στον πωλητή τα προσωπικά σας δεδομένα ως αντάλλαγμα για ψηφιακό περιεχόμενο ή ψηφιακή υπηρεσία αλλά αυτά δεν λειτουργούν όπως ανέφερε η διαφήμισή τους, έχετε το δικαίωμα να λύσετε το συμβόλαιο, ακόμα και αν το ελάττωμα είναι ήσσονος σημασίας. Ο προμηθευτής θα πρέπει να σταματήσει να χρησιμοποιεί τα δεδομένα σας μόλις λυθεί το συμβόλαιο και να σας δώσει τη δυνατότητα να ανακτήσετε κάθε περιεχόμενο που δημιουργήσατε (π.χ. εάν μια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook σας επιτρέπει να έχετε λογαριασμό με αντάλλαγμα τα προσωπικά σας δεδομένα, φωτογραφίες, βίντεο και αναρτήσεις, θα πρέπει να πάψει να τα χρησιμοποιεί μόλις λύσετε το συμβόλαιο).

Παράδειγμα

Ο Αδάμ πλήρωσε για να κατεβάσει μια ταινία στην έξυπνη τηλεόραση του. Ωστόσο, η ποιότητα του ήχου ήταν κακή, παρότι είχε εξασφαλίσει ότι η τηλεόραση του πληρούσε τις τεχνικές απαιτήσεις. Επικοινώνησε με τον προμηθευτή, ο οποίος τον ενημέρωσε ότι αυτό το πρόβλημα στην ποιότητα δεν μπορούσε να διορθωθεί. Καθώς είχε ήδη κατεβάσει την ταινία, ο Αδάμ δεν δικαιούνταν επιστροφή χρημάτων.

Παράδειγμα

Ο Alex κατέβασε εφαρμογή για μουσική συνεχούς ροής (music streaming) στο τάμπλετ του. Έξι μήνες αργότερα, έλαβε ένα ηλεκτρονικό μήνυμα στο οποίο αναφερόταν ότι ήταν αναγκαίο να γίνει αναβάθμιση για να καλυφθεί ο αυξανόμενος αριθμός χρηστών. Όσοι ήταν ήδη πελάτες θα μπορούσαν να έχουν την αναβάθμιση δωρεάν σύμφωνα με τους όρους του συμβολαίου, παρότι δεν ήταν υποχρεωμένοι να κάνουν την αναβάθμιση.
Ωστόσο, μετά την αναβάθμιση, η ταχύτητα συνεχούς ροής μειώθηκε σημαντικά. Ο Alex αποφάσισε να λύσει το συμβόλαιο και να ανακτήσει τα χρήματά του. Αυτό είναι δυνατό έως και 30 ημέρες μετά την ενημέρωση του λογισμικού.

Επισκευές και επιστροφή χρημάτων για το ψηφιακό περιεχόμενο και τις ψηφιακές υπηρεσίες

Εάν το ψηφιακό περιεχόμενο ή η ψηφιακή υπηρεσία εμφανίσει ελαττώματα εντός 2 ετών από την πώληση, ο προμηθευτής πρέπει να βρει λύση για το πρόβλημα. Για κάθε ελάττωμα μιας εφάπαξ αγοράς, το οποίο εμφανίζεται εντός 1 έτους, θεωρείται ότι το ελάττωμα αυτό υπήρχε τη στιγμή της πώλησης, εκτός εάν ο προμηθευτής μπορεί να αποδείξει το αντίθετο. Ωστόσο, μπορείτε να καταθέσετε αγωγή για περίοδο τουλάχιστον 2 ετών.

Για ψηφιακό περιεχόμενο ή ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχονται σε συνεχή βάση, το ελάττωμα θεωρείται ότι υπήρχε καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου αυτής.

Πού μπορείτε να ζητήσετε βοήθεια

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτών στη χώρα σας μπορεί να σας βοηθήσει αν έχετε πρόβλημα με ελαττωματικά προϊόντα, ελαττωματικό ψηφιακό περιεχόμενο ή ελαττωματική ψηφιακή υπηρεσία που αγοράσατε σε οποιαδήποτε χώρα της ΕΕ. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματά σας βάσει της εθνικής νομοθεσίας, δείτε τους ειδικούς κανόνες για τις νόμιμες και εμπορικές εγγυήσεις που ισχύουν στη χώρα όπου πραγματοποιήσατε την αγορά σας.

Αν δεν είστε σίγουροι για το τι ισχύει στην περίπτωσή σας, μπορείτε επίσης να συμβουλευτείτε το «εργαλείο» μας για τα δικαιώματα καταναλωτών που θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε τα δικαιώματά σας όταν κάνετε αγορές στην ΕΕ.

Ελλάδα

Εμπορική εγγύηση

Δικαίωμα υπαναχώρησης

Εναλλακτική επίλυση καταναλωτικών διαφορών

Νόμιμη εγγύηση

Συχνές ερωτήσεις

- Αγόρασα ένα προϊόν μέσω διαδικτύου και ο μεταφορέας το έχασε. Μπορώ να πάρω πίσω τα χρήματά μου;

Εκτός εάν οργανώσατε εσείς την παράδοσή σας, ο πωλητής είναι υπεύθυνος για τα εμπορεύματα μέχρι αυτά να φτάσουν στην πόρτα σας. Εάν το αντικείμενο δεν φθάσει, ο πωλητής πρέπει να κανονίσει την αντικατάστασή του ή να σας επιστρέψει τα χρήματά σας.

- Η έξυπνη τηλεόρασή μου τηλεόραση σταμάτησε να λειτουργεί, αλλά ο πωλητής δηλώνει ότι τα προβλήματα λογισμικού δεν καλύπτονται από τη νομική εγγύηση. Είναι αλήθεια αυτό;

Όχι. Εάν ένα προϊόν πωλείται μαζί με λογισμικό, τότε το λογισμικό καλύπτεται από την εγγύηση. Εάν το πρόβλημα οφείλετε σε εφαρμογή που εγκαταστήσατε μετά την αγορά της τηλεόρασης, είναι ευθύνη του προμηθευτή της εφαρμογής.

- Δικαιούμαι να έχω ενημερώσεις λογισμικού όταν αγοράζω προϊόν με ψηφιακό στοιχείο;

Ναι. Οι ενημερώσεις αυτές θα πρέπει να διατηρούν το προϊόν κατάλληλο για τον σκοπό του και ασφαλές στον κυβερνοχώρο. Μπορεί να παρέχονται από τρίτους, αλλά ο πωλητής εξακολουθεί να ευθύνεται σε περίπτωση που οι ενημερώσεις λογισμικού αποτυγχάνουν. Οι αναβαθμίσεις δεν καλύπτονται.

- Το καινούργιο μου έξυπνο τηλέφωνο δεν λειτουργεί. Με ποιον πρέπει να επικοινωνήσω, τον πωλητή ή τον κατασκευαστή;

Η 2ετής νομική εγγύηση εφαρμόζεται στο συμβόλαιο με τον πωλητή. Καλύπτει προϊόντα που αγοράζονται οπουδήποτε εντός της ΕΕ. Μπορεί να σας δοθεί πρόσθετη εμπορική εγγύηση, η οποία θα εξηγείται λεπτομερώς στη σχετική δήλωση. Η εμπορική εγγύηση μπορεί να είναι ευνοϊκότερη από τη νομική εγγύηση, αλλά δεν την αντικαθιστά.

- Αγόρασα ένα έξυπνο ρολόι, αλλά δεν λειτουργεί. Ο πωλητής μου το αντικατέστησε με άλλο, αλλά κι αυτό ήταν ελαττωματικό. Έχω το δικαίωμα να ζητήσω να μου το αντικαταστήσει κι αυτό;

Δικαιούστε να ζητήσετε από τον πωλητή να αντικαταστήσει ή να επισκευάσει το προϊόν, εάν το ελάττωμα εμφανιστεί εντός 2 ετών από την παράδοση του αρχικού προϊόντος. Ο πωλητής μπορεί να προσφέρει την επισκευή του προϊόντος αντί για την αντικατάστασή του εάν η αντικατάσταση είναι δυσανάλογα ακριβή σε σύγκριση με την επισκευή και αν αυτό δεν σας προκαλεί σημαντική ενόχληση.

- Το έξυπνο τηλέφωνο που αγόρασα μόλις πριν από έναν χρόνο σταμάτησε να λειτουργεί. Ο έμπορος όμως αρνείται να το επισκευάσει δωρεάν. Έχω 2ετή νομική εγγύηση;

Η νομική εγγύηση ισχύει για περίοδο 2 ετών σε ολόκληρη την ΕΕ και καλύπτει ελαττώματα που υπήρχαν τη στιγμή της παράδοσης και έγιναν εμφανή μέσα στα επόμενα 2 έτη.

Εάν εμφανιστεί ένα ελάττωμα εντός 1 έτους από την παράδοση, δεν χρειάζεται να αποδείξετε την ύπαρξή του κατά τη στιγμή της παράδοσης. Ο πωλητής οφείλει να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει το προϊόν, να μειώσει την τιμή του ή να σας επιστρέψει τα χρήματά σας. Θεωρείται ότι το ελάττωμα ήδη υπήρχε, εκτός εάν ο πωλητής μπορεί να αποδείξει το αντίθετο. Σε ορισμένες χώρες της ΕΕ, η περίοδος αυτή μπορεί να είναι 2 έτη.

Σημείωση: Εάν το ψηφιακό στοιχείο παρέχεται συνεχώς για περισσότερα από 2 χρόνια, π.χ. λογισμικό πλοήγησης σε συσκευή GPS, τότε παρατείνεται η περίοδος ευθύνης· λήγει όταν τα δεδομένα δεν παρέχονται πλέον σύμφωνα με το συμβόλαιο. Αυτό δεν επηρεάζει την 2ετή ευθύνη για το υλικό προϊόν καθεαυτό.

- Ζω στην Πορτογαλία και αγόρασα μια φωτογραφική μηχανή στην Ισπανία. Δεν λειτουργεί όμως. Τι πρέπει να κάνω;

Εάν έχετε ακόμα την απόδειξη, μπορείτε να ζητήσετε την επισκευή ή την αντικατάσταση της φωτογραφικής μηχανής. Εάν αυτό δεν είναι δυνατό, πρέπει να σας επιστραφούν τα χρήματα σας. Εάν δεν λάβετε ικανοποιητική απάντηση από τον πωλητή, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτών της χώρας σας.

- Ο Ισπανός πωλητής δέχθηκε να επισκευάσει την ελαττωματική φωτογραφική μου μηχανή. Ποιος όμως θα πληρώσει τα έξοδα αποστολής προς τον πωλητή;

Εντός 2 ετών από την αγορά, τα ελαττωματικά προϊόντα πρέπει να επισκευάζονται ή να αντικαθίστανται χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση του καταναλωτή. Στις επιβαρύνσεις περιλαμβάνονται και τυχόν έξοδα αποστολής.

- Ο υπολογιστής μου, που τον αγόρασα μόλις πριν από έναν χρόνο, δεν λειτουργεί πια. Ο πωλητής συμφωνεί ότι έχει ελάττωμα, αλλά δεν θέλει να τον επισκευάσει δωρεάν, επειδή η εγγύηση του κατασκευαστή καλύπτει ένα μόνο έτος. Τι μπορώ να κάνω;

Ο πωλητής σας αναφέρεται στην εμπορική εγγύηση του κατασκευαστή. Αυτή δεν έχει καμία σχέση με τη νομική εγγύησή σας, η οποία είναι δεσμευτική για τον πωλητή και διαρκεί 2 χρόνια. Εάν ο πωλητής συμφωνεί ότι ο υπολογιστής σας είναι ελαττωματικός, είναι υποχρεωμένος να τον αντικαταστήσει ή να τον επισκευάσει δωρεάν. Εάν η αντικατάσταση ή η επισκευή δεν είναι δυνατή, μπορείτε να ζητήσετε να σας επιστραφούν τα χρήματα σας. Αν δεν ικανοποιηθείτε από την απάντηση του πωλητή, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτών ή με την υπηρεσία προστασίας των καταναλωτών στη χώρα διαμονής σας.

- Αγόρασα μια ντουλάπα και η μια από τις πόρτες της δεν κλείνει σωστά. Θα ήθελα ο έμπορος να αντικαταστήσει την ντουλάπα. Ωστόσο, αυτός αρνείται και προτείνει απλώς να επισκευάσει τον ελαττωματικό μεντεσέ. Γιατί δεν μου επιτρέπει να την αντικαταστήσω;

Μπορείτε να επιλέξετε την επισκευή ή την αντικατάσταση ενός ελαττωματικού προϊόντος, εκτός αν η επιλογή σας δεν είναι εφικτή ή συνεπάγεται υπερβολική δαπάνη για τον πωλητή. Στην περίπτωση αυτή, η αντικατάσταση ολόκληρης της ντουλάπας σίγουρα θα είναι δυσανάλογα πιο ακριβή σε σύγκριση με την επισκευή του μεντεσέ. Επιπλέον, αν το ελάττωμα δεν είναι σημαντικό, όπως σ’ αυτή την περίπτωση, η επιλογή της επισκευής μπορεί να είναι ταχύτερη λύση.

- Ο καινούργιος μου δερμάτινος καναπές άρχισε να ξεθωριάζει λίγους μήνες αφότου τον αγόρασα. Ο έμπορος ισχυρίζεται ότι αυτό οφείλεται στο ιδρώτα μου, αλλά δεν συμφωνώ. Τι μπορώ να κάνω;

Κατά τη 2ετή περίοδο εγγύησης, ο πωλητής είναι υπεύθυνος για κάθε ελάττωμα του προϊόντος. Θα πρέπει να μπορείτε να χρησιμοποιείτε τον καναπέ σας κανονικά χωρίς να παρουσιάζονται ελαττώματα.

Ωστόσο, το δέρμα είναι ευαίσθητο υλικό που μπορεί να καταστραφεί εύκολα από τον ιδρώτα ή από τη χρήση ακατάλληλων προϊόντων καθαρισμού. Σε τέτοιες περιπτώσεις, ο πωλητής οφείλει να σας ενημερώνει κατά την αγορά για το πώς πρέπει να συντηρείτε τα προϊόντα που χρειάζονται ιδιαίτερη φροντίδα.

- Τι είναι η «περίοδος υπαναχώρησης»;

Η περίοδος υπαναχώρησης αποκαλείται επίσημα «δικαίωμα υπαναχώρησης». Αυτό σημαίνει ότι, σύμφωνα με τον νόμο, έχετε στη διάθεσή σας 14 ημέρες για να αλλάξετε γνώμη αφού παραγγείλετε κάτι στο διαδίκτυο, τηλεφωνικά ή με άλλο τρόπο εκτός καταστήματος. Η περίοδος υπαναχώρησης λήγει 14 ημέρες μετά την ημερομηνία παραλαβής της παραγγελίας σας ή, για συμβάσεις παροχής υπηρεσιών, 14 ημέρες μετά την ημερομηνία σύναψης της σύμβασης. Εάν η λήξη της περιόδου υπαναχώρησης συμπίπτει με αργία, η προθεσμία παρατείνεται μέχρι την επόμενη εργάσιμη ημέρα.

- Μπορώ να επιστρέψω ένα προϊόν ή να ακυρώσω μια υπηρεσία που παράγγειλα στο διαδίκτυο εάν δεν το/την θέλω;

Ναι. Μπορείτε να ασκήσετε το δικαίωμα υπαναχώρησης από διαδικτυακό συμβόλαιο εντός 14 ημερών από την παράδοση των προϊόντων ή από τη σύναψη της σύμβασης παροχής υπηρεσιών. Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει για αντικείμενα όπως αναλώσιμα αγαθά ή σφραγισμένα αγαθά μετά το άνοιγμά τους, αεροπορικά και σιδηροδρομικά εισιτήρια, εισιτήρια συναυλιών, κρατήσεις ξενοδοχείων, κρατήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων και υπηρεσίες τροφοδοσίας για συγκεκριμένες ημερομηνίες.

Προσοχή! Εάν αγοράσετε ψηφιακό περιεχόμενο, όπως μουσική ή βίντεο από το διαδίκτυο, δεν μπορείτε να υπαναχωρήσετε από τη στιγμή που έχει ξεκινήσει το κατέβασμα ή η συνεχής ροή, εάν: 1) δώσατε τη συγκατάθεσή σας για την άμεση έναρξη της εκτέλεσης, πριν από τη λήξη της 14ήμερης προθεσμίας υπαναχώρησης· 2) αναγνωρίσατε ότι θα χάσετε το δικαίωμα υπαναχώρησης λόγω της άμεσης εκτέλεσης· και 3) ο προμηθευτής σας παρέσχε επιβεβαίωση της συγκατάθεσης και της αποδοχής σας.

- Εάν αγοράσω κάτι στο διαδίκτυο από ιστότοπο εκτός της ΕΕ θα έχω τα ίδια δικαιώματα όπως εάν αγόραζα από επιχείρηση με έδρα στην ΕΕ;

Εάν αγοράσετε προϊόντα από ιστότοπο εκτός ΕΕ, τα δικαιώματα που έχετε ως καταναλωτής της ΕΕ δεν ισχύουν αυτόματα. Εάν κάτι πάει στραβά με ένα αντικείμενο ή εάν επιθυμείτε να το επιστρέψετε, ενδέχεται να είναι πιο δύσκολο να τα καταφέρετε. Ελέγξτε τον ιστότοπο του πωλητή για τους όρους και τις προϋποθέσεις.

- Άλλαξα γνώμη για έναν καναπέ που αγόρασα μέσω διαδικτύου και θα ήθελα να υπαναχωρήσω από το συμβόλαιο πώλησης. Ποιος πρέπει να πληρώσει για να επιστραφεί ο καναπές στον πωλητή;

Εάν, στο πλαίσιο της 14ήμερης περιόδου υπαναχώρησης, οι πωλητές αναμένουν ότι οι αγοραστές θα πληρώσουν για την επιστροφή των προϊόντων, οφείλουν να ενημερώνουν σχετικά τους αγοραστές εκ των προτέρων. Εάν δεν έχει ενημερώσει τον αγοραστή εκ των προτέρων, ο πωλητής θα πρέπει να πληρώσει ο ίδιος τα έξοδα επιστροφής. Όταν αγοράζετε ογκώδη προϊόντα, ο πωλητής πρέπει να σας δώσει μια εκτίμηση του κόστους της επιστροφής των προϊόντων προτού να ολοκληρώσετε την αγορά.

- Για να έχω πρόσβαση σε λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έδωσα τη συγκατάθεσή μου να χρησιμοποιήσουν τις φωτογραφίες μου για σκοπούς εμπορικής προώθησης. Αλλά 9 μήνες αργότερα, εμφανίστηκε σφάλμα (bug) στο λογισμικό μου, που έκανε δύσκολη τη σύνδεση. Ποια είναι τα δικαιώματά μου σ’ αυτή την περίπτωση;

Σε πολλές περιπτώσεις, οι καταναλωτές δεν πληρώνουν χρήματα για την πρόσβαση σε ψηφιακό περιεχόμενο ή ψηφιακές υπηρεσίες, αλλά αντ’ αυτού παρέχουν προσωπικά δεδομένα στον έμπορο. Οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα επανόρθωσης όταν ένα ψηφιακό περιεχόμενο ή μια ψηφιακή υπηρεσία είναι ελαττωματικό/-ή, ανεξάρτητα από το αν έχουν πληρώσει για αυτό/-ήν με χρήμα ή έχουν παράσχει μόνο προσωπικά δεδομένα.

Στην περίπτωση που εμφανιστεί ελάττωμα στο ψηφιακό περιεχόμενο ή την ψηφιακή υπηρεσία για το/την οποία έχετε παράσχει δεδομένα, έχετε το δικαίωμα να λύσετε το συμβόλαιο, ακόμα και αν το ελάττωμα είναι δευτερεύον. Υπό ορισμένες προϋποθέσεις, ο προμηθευτής θα πρέπει να σταματήσει να χρησιμοποιεί τα δεδομένα σας μετά τη λήξη του συμβολαίου και να σας επιτρέψει να τα ανακτήσετε.

- Πλήρωσα για να συμβουλευτώ δικηγόρο, αλλά είχαμε μόνο μια διαδικτυακή συνομιλία για περιορισμένο χρονικό διάστημα και εξακολουθώ να έχω πολλές ερωτήσεις. Μπορώ να ζητήσω να μου επιστραφούν τα χρήματά μου;

Όχι. Οι κανόνες για το ψηφιακό περιεχόμενο και τις ψηφιακές υπηρεσίες δεν καλύπτουν τις διαδικτυακές υπηρεσίες που συνδέονται με παραδοσιακούς τομείς, όπως η παροχή νομικών συμβουλών, οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες ή οι υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης (π.χ. συνταγογράφηση μέσω διαδικτύου).

- Ποια είναι τα δικαιώματά μου όταν αγοράζω προϊόντα από ιστότοπο διαδικτυακών πλειστηριασμών;

Όταν κάνετε μια αγορά σε διαδικτυακό πλειστηριασμό από επαγγελματία έμπορο, έχετε τα ίδια δικαιώματα, ως καταναλωτές, όπως και στις περιπτώσεις που κάνετε αγορές από ιστότοπους επιχειρήσεων. Αν αγοράσετε προϊόντα από ιδιώτη και όχι από εταιρεία, όπως γίνεται συχνά στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, η αγορά σας δεν καλύπτεται από τους κανόνες της ΕΕ για τους καταναλωτές.

Νομοθεσία της ΕΕ

Οδηγία της ΕΕ για τα δικαιώματα των καταναλωτών

Κατευθυντήριες γραμμές για την ερμηνεία και την εφαρμογή της οδηγίας της ΕΕ για τα δικαιώματα των καταναλωτών

Από το Your Europe

Δίκαιο Κεφαλαιουχρικών Εταιριών Tόμος Ι

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΛΑΖΑΡΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

Η αοριστία των ανακοπών του ΚπολΔ - Δημοσιεύματα ΕπολΔ Νο 29

ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΔΙΚΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΑΝΑΚΟΠΕΣ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ