logo-print

Μη αύξηση βουλευτικής αποζημίωσης βάσει αποδοχών Προέδρου Ε.Ε.Τ.Τ. ή βάσει επιδικασθεισών στους δικαστές αποζημιώσεων με αποφάσεις Ειδικού Δικαστηρίου ή βάσει «έκτακτης παροχής» (ΣτΕ Ολ 2130-4/2023)

Απόρριψη αιτήσεων αναίρεσης αποφάσεων επί αγωγών βουλευτών, περί αναγνώρισης της υποχρέωσης του Δημοσίου να τους καταβάλλει αφενός τη διαφορά μεταξύ της βουλευτικής αποζημίωσης και των αποδοχών των δικαστών, αυξημένων στο ύψος των αποδοχών του Προέδρου της Ε.Ε.Τ.Τ. και, επικουρικώς, τη διαφορά μεταξύ της βουλευτικής αποζημίωσης και των αποδοχών των δικαστών, όπως αυτές προσαυξήθηκαν με την «έκτακτη παροχή» της διάταξης του άρθρου 5 παρ. 9 του ν. 3620/2007

27/11/2023

27/11/2023

Προκαταρκτική εξέταση - ένορκη διοικητική εξέταση (ΕΔΕ)

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

ΜΑΡΙΑ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΟΥ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΥΚΑΚΗΣ

Σύχρονα και κρίσιμα θέματα της συνταγματικής νομολογίας του ελεγκτικού συνεδρίου

ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ & ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ / ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Με πρόσφατες αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, κρίθηκε πως δεν στοιχειοθετείται αξίωση για αύξηση της βουλευτικής αποζημίωσης, είτε απευθείας με βάση τις αποδοχές του Προέδρου της Ε.Ε.Τ.Τ., είτε με βάση τις επιδικασθείσες σε δικαστικούς λειτουργούς, κατόπιν σχετικών αποφάσεων του Ειδικού Δικαστηρίου του άρ. 88 παρ. 2 Συντ., αποζημιώσεις για αξιώσεις τους απορρέουσες από την παράλειψη του νομοθέτη να αναβαθμίσει τις αποδοχές τους με βάση τις αποδοχές του Προέδρου της Ε.Ε.Τ.Τ. (ΣτΕ Ολ 2130-4/2023)

Περαιτέρω, κρίθηκε πως η χορηγηθείσα στους δικαστικούς λειτουργούς εφάπαξ «έκτακτη παροχή» του άρ. 5 παρ. 9 του ν. 3620/2007 δεν συνιστά ούτε πάγια ούτε και χρονικά περιορισμένη αύξηση των αποδοχών και συντάξεων τους. Συνεπώς, δεν τίθεται ζήτημα αντίστοιχης αναπροσαρμογής της βουλευτικής αποζημίωσης.

Πιο αναλυτικά, η Ολομέλεια του δικαστηρίου απέρριψε αιτήσεις αναίρεσης επί διαφορών, οι οποίες ανέκυψαν μετά από άσκηση αγωγών από πρώην βουλευτές – οι οποίες είχαν απορριφθεί σε πρώτο και δεύτερο βαθμό – περί αναγνώρισης της υποχρέωσης του Δημοσίου να τους καταβάλλει αφενός τη διαφορά μεταξύ της βουλευτικής αποζημίωσης και των αποδοχών των δικαστών, αυξημένων, σύμφωνα με αποφάσεις του Ειδικού Δικαστηρίου του άρ. 88 παρ. 2 του Συντάγματος, στο ύψος των αποδοχών του Προέδρου της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ.), για ορισμένο χρονικό διάστημα, και, επικουρικώς, τη διαφορά μεταξύ της βουλευτικής αποζημίωσης και των αποδοχών των δικαστών, όπως αυτές προσαυξήθηκαν, κατά τους αναιρεσείοντες, με την «έκτακτη παροχή» της διάταξης του άρθρου 5 παρ. 9 του ν. 3620/2007, για ορισμένο χρονικό διάστημα, και αφετέρου χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης από την κατά τα άνω παράλειψη αύξησης της βουλευτικής αποζημίωσης.

Μεταξύ άλλων, το δικαστήριο επεσήμανε ότι κατά την έννοια της από 22.12.1964 απόφασης της Βουλής, η βουλευτική αποζημίωση εξισώνεται με τις αποδοχές του Προέδρου Ανώτατου Δικαστηρίου, όπως καθορίζονται από το εκάστοτε ισχύον για τους δικαστικούς λειτουργούς ειδικό μισθολόγιο, το οποίο θεσπίζεται με τυπικό νόμο. Η σύνδεση δε αυτή έχει ως συνέπεια ότι κάθε τροποποίηση του ειδικού μισθολογίου των δικαστικών λειτουργών, όσον αφορά το βασικό μισθό και τα πάσης φύσεως επιδόματα και τις προσαυξήσεις που προβλέπεται από το εν λόγω μισθολόγιο ότι καταβάλλονται σταθερά κατά μήνα για την άσκηση των κυρίων καθηκόντων του δικαστικού αυτού λειτουργού, επιφέρει αυτοδικαίως την άμεση αντίστοιχη μεταβολή του ύψους της βουλευτικής αποζημίωσης, χωρίς να χρειάζεται να ληφθεί σχετικώς απόφαση από την Ολομέλεια της Βουλής.

Κατά την ως άνω απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής, στενώς ερμηνευτέα, ενόψει και των οικονομικών συνεπειών που έχει η εφαρμογή της, δεν συνιστούν τακτικές μηνιαίες αποδοχές των δικαστικών λειτουργών οι επιδικασθείσες σε δικαστικούς λειτουργούς αποζημιώσεις λόγω της κατά παράβαση του Συντάγματος παράλειψης του νομοθέτη να αναβαθμίσει τις αποδοχές αυτών, με βάση τις αποδοχές οργάνων των άλλων κρατικών λειτουργιών.

Περαιτέρω, λαμβανομένου υπόψη ότι δεν υπάρχει απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής περί διασυνδέσεως - υπό την έννοια της απόλυτης αντιστοίχισης - της βουλευτικής αποζημίωσης με τις αποδοχές ενός ή περισσότερων οργάνων της εκτελεστικής λειτουργίας, δεν στοιχειοθετείται αξίωση για αναβάθμιση της βουλευτικής αποζημίωσης, είτε απευθείας με βάση τις αποδοχές του Προέδρου της Ε.Ε.Τ.Τ., δηλαδή ανώτατου δημόσιου λειτουργού που προΐσταται Αρχής ενταγμένης στο πλαίσιο της εκτελεστικής λειτουργίας, είτε με βάση τις επιδικασθείσες, κατόπιν σχετικών αποφάσεων του Ειδικού Δικαστηρίου του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος, σε δικαστικούς λειτουργούς αποζημιώσεις για αξιώσεις τους απορρέουσες από την παράλειψη του νομοθέτη να αναβαθμίσει τις αποδοχές τους με βάση τις αποδοχές του Προέδρου της Ε.Ε.Τ.Τ..

Το δικαστήριο επεσήμανε ότι οι βουλευτές δεν τελούν υπό τις ίδιες συνθήκες με τους δικαστικούς λειτουργούς ως προς τον καθορισμό της αποζημίωσης που λαμβάνουν για την άσκηση των καθηκόντων τους, ενόψει του ότι το ύψος της βουλευτικής αποζημίωσης καθορίζεται από την ίδια τη Βουλή και στους βουλευτές χορηγούνται, εκτός από την βουλευτική αποζημίωση, και διάφορες παροχές προς κάλυψη δαπανών τους.

Ακολούθως, λόγος ότι έπρεπε να αναπροσαρμοσθεί η βουλευτική αποζημίωση με βάση την «έκτακτη παροχή», που χορηγήθηκε στους δικαστικούς λειτουργούς με το άρθρο 5 παρ. 9 του ν. 3620/2007 και την κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσα κοινή υπουργική απόφαση 2/1601/0022/0.1.2008, απορρίφθηκε ως αβάσιμος, διότι με αυτήν δεν τροποποιήθηκε το ειδικό μισθολόγιο των δικαστικών λειτουργών.

Σύμφωνα με το σκεπτικό του δικαστηρίου, η χορηγηθείσα με τον ανωτέρω νόμο στους δικαστικούς λειτουργούς, εν ενεργεία και συνταξιούχους, «έκτακτη παροχή» δεν συνιστά ούτε πάγια ούτε και χρονικά περιορισμένη αύξηση των αποδοχών και συντάξεων αυτών. Και τούτο, διότι, έστω και αν ο υπολογισμός του ύψους της συναρτάτο με τον βαθμό που έφερε και τις μισθολογικές προαγωγές και το επίδομα χρόνου υπηρεσίας που ελάμβανε κάθε δικαιούχος αυτής κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα, πάντως, δεν συνδέεται η παροχή αυτή, με το ισχύον κατά τον κρίσιμο εκείνο χρόνο ειδικό μισθολόγιο των δικαστών (νόμοι 2521/1997 και 3205/2003), στο οποίο δεν επήλθε, πράγματι, μέσω της θεσπίσεώς της, καμία μεταβολή.

Δείτε την περίληψη των αποφάσεων στο adjustice.gr

Η ανακοπή του άρθρου 933 ΚΠολΔ

ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΑΘΡΑΚΟΚΟΙΛΗΣ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ

Η αναιρετική δίκη με άξονα το άρθρο 573 ΚΠολΔ - Πραγματείες Πολιτικής Δικονομίας Νο 4 - XVIII & 288

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΔΙΚΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΑΝΑΚΟΠΕΣ