logo-print

Μάχη για το μέλλον της προστασίας δεδομένων στη Γερμανία

Σφοδρές αντιδράσεις των εποπτικών αρχών των κρατιδίων για τα σχέδια του νέου κυβερνητικού συνασπισμού να τους αφαιρεθεί η εποπτεία των εταιρειών

03/04/2025

04/04/2025

Γενικός Κανονισμός για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων και Ευθύνη για Αποζημίωση
Γενικός Κανονισμός για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων και Ευθύνη για Αποζημίωση

Σε θέση μάχης βρίσκονται οι αρχές προστασίας δεδομένων των 16 κρατιδίων της Γερμανίας, μετά τη διαρροή των σχεδίων διαβούλευσης του νέου κυβερνητικού συνασπισμού ως προς το ζήτημα της εφαρμογής και εποπτείας του ΓΚΠΔ.

Η Γερμανία βρίσκεται σε στάδιο διαβουλεύσεων για τον σχηματισμό κυβέρνησης συνεργασίας  CDU/CSU και SPD, στο πλαίσιο των οποίων έχουν δημιουργηθεί δεκαέξι ομάδες εργασίας για τη συμφωνία επί των πολιτικών που θα ακολουθηθούν και τον καθορισμό του προγράμματος της νέας κυβέρνησης.

Πριν από λίγες ημέρες διέρρευσαν τα πρώτα αποτελέσματα των διαβουλεύσεων της ομάδας 3, που έχει αναλάβει τη διευθέτηση των ψηφιακών ζητημάτων. Μεταξύ των αλλαγών που κρίνονται αναγκαίες είναι και η αφαίρεση της εποπτείας του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων από τις εποπτικές αρχές των κρατιδίων και η μεταφορά της αρμοδιότητας σε ομοσπονδιακό επίπεδο.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σχέδιο εργασίας, αυτό που συζητείται από τους εκπροσώπους των κομμάτων του νέου συνασπισμού είναι η μεταρρύθμιση της εποπτείας της προστασίας δεδομένων και ο έλεγχος αυτής από το ομοσπονδιακό κράτος, το οποίο πρέπει να έχει τις πρωτοβουλίες και τον έλεγχο στην οικονομία. Στο ίδιο πλαίσιο, ο BfDI, η ομοσπονδιακή αρχή για την προστασία δεδομένων, προτείνεται να μετονομαστεί σε «Επίτροπο για τη χρήση δεδομένων», ένας τίτλος που αποκαλύπτει και τις προθέσεις των μελών της επιτροπής για το μέλλον της προστασίας δεδομένων.

Διαβάστε επίσης: Η γερμανική νομοθεσία για την επεξεργασία δεδομένων των εργαζομένων δεν είναι συμβατή με τον ΓΚΠΔ

Η αποκάλυψη του σχεδιασμού αυτού προκάλεσε την άμεση αντίδραση των αρχών προστασίας δεδομένων των 16 γερμανικών κρατιδίων, οι οποίες και είναι κατά τόπον αρμόδιες για την εποπτεία της εφαρμογής του Γενικού Κανονισμού.

Με κοινή ανακοίνωσή τους, η οποία αναρτήθηκε στους ιστοτόπους τους με συμπληρωματική δήλωση του/της κατά τόπον αρμοδίου Επιτρόπου, οι εποπτικές αρχές δηλώνουν κατηγορηματικά αντίθετες στον συγκεντρωτισμό που εξετάζεται από το κείμενο εργασίας. Παράλληλα, αναγνωρίζουν πως το μοντέλο εποπτείας που ακολουθείται σήμερα επιδέχεται βελτιώσεις και διατυπώνουν τρεις προτάσεις τους για το μέλλον της εποπτείας του ΓΚΠΔ.

Ειδικότερα,

Οι εποπτικές αρχές των κρατιδίων ζητούν να μη φύγει ο έλεγχος των ιδιωτικών φορέων από την αρμοδιότητά τους, κάνοντας λόγο για δυσμενείς συνέπειες για τις τοπικές οικονομίες και τους πολίτες. Επισημαίνουν τη στενή σχέση και συνεργασία που έχουν με τους φορείς, τις εταιρείες και τους πολίτες των κρατιδίων τους και την αμεσότητα που χαρακτηρίζει τον εποπτικό ρόλο τους, καθώς «ανταποκρίνονται στα τοπικά ζητήματα και την ανάγκη για συνδρομή με τρόπο στοχευμένο και εξατομικευμένες συμβουλές, εκδηλώσεις, εκπαίδευση και εκδόσεις».

Η προστασία δεδομένων αφορά τους πάντες, επισημαίνεται στην ανακοίνωση. Λαμβάνοντας υπόψιν πως το 99.2% των επιχειρήσεων στη Γερμανία είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες, τα πρόσωπα αυτά επωφελούνται περισσότερο από το υπάρχον μοντέλο εποπτείας, η δε μεταφορά της αρμοδιότητας αυτής στο ομοσπονδιακό κράτος δεν θα οδηγούσε στη μείωση της γραφειοκρατίας.

Σύμφωνα με τις δεκαέξι εποπτικές αρχές, ο πραγματικός κοινός στόχος είναι ένας: η νομική ασφάλεια μέσω της ομοιόμορφης εφαρμογής και της μειωμένης γραφειοκρατίας, με την εισαγωγή απλούστερων διαδικασιών και σαφέστερων αρμοδιοτήτων.

Για την επίτευξη του στόχου αυτού, οι προτάσεις που κατατίθενται από τις εποπτικές αρχές κινούνται προς τη φιλοσοφία της αντιγραφής του μοντέλου του μηχανισμού συνεργασίας και του one-stop-shop του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων. Ο παρεμβάσεις που προτείνονται είναι:

1. Μια εποπτική αρχή ως σημείο επαφής για εταιρείες και ερευνητές. Μια εποπτική αρχή που θα είναι αρμόδια για ζητήματα που αφορούν περισσότερα του ενός κρατίδια, όπως για παράδειγμα σε ερευνητικά προγράμματα ή εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε πολλαπλές τοποθεσίες.

2. Αποτελεσματική διαχείριση του έργου των εποπτικών αρχών, με την επέκταση της αρχής «ένας για όλους» στην προστασία δεδομένων. Τα αποτελέσματα του ελέγχου μιας υπόθεσης που αφορά περισσότερα του ενός κρατίδια ή και το σύνολο αυτών από μια εποπτική αρχή να δεσμεύουν και τις υπόλοιπες.

3. Μια ισχυρή φωνή για τη διαφύλαξη της ομοιομορφίας. Να επισημοποιηθεί ο ρόλος της Συνόδου των εποπτικών αρχών DSK, που σήμερα αποτελεί άτυπο συμβουλευτικό και γνωμοδοτικό όργανο, και να μετατραπεί αυτή σε θεσμοθετημένο αποφασιστικό όργανο, το οποίο θα μπορεί να εκδίδει δεσμευτικές αποφάσεις κατά το πρότυπο του ΕΣΠΔ.

Ιδιωτικό Ασφαλιστικό Δίκαιο Ζ έκδοση
Διοικητικό Δικονομικό Δίκαιο