logo-print

Άρθρο 4 - Νόμος 4335/2015 (Ενσωμάτωση BRRD) - Απλουστευμένες υποχρεώσεις για ορισμένα ιδρύματα

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΙΣΧΥΟΣ:

23/07/2015

Κωδικοποιημένο
Διεθνής εμπορική διαιτησία - Τόμος Ι -Β έκδοση
Διεθνής εμπορική διαιτησία - Τόμος Ι -Β έκδοση

1. Η αρμόδια αρχή και η αρχή εξυγίανσης έχοντας υπόψη:

α) τις επιπτώσεις που θα μπορούσε να έχει η αφερεγγυότητα ενός ιδρύματος λόγω της φύσης των επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων, της μετοχικής του σύνθεσης, του εταιρικού του τύπου, του προφίλ κινδύνου, του μεγέθους και του νομικού καθεστώτος του, της διασύνδεσής του με άλλα ιδρύματα ή με το χρηματοπιστωτικό σύστημα γενικότερα, του εύρους και της πολυπλοκότητας των δραστηριοτήτων του, της συμμετοχής του σε θεσμικό σύστημα προστασίας ή άλλο συνεταιριστικό σύστημα αμοιβαίας αλληλεγγύης σύμφωνα με παράγραφο 7 του άρθρου 113 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 575/2013, της άσκησης επενδυτικών υπηρεσιών ή δραστηριοτήτων όπως ορίζονται στο άρθρο 4 του ν. 3606/2007, και

β) το αν η αφερεγγυότητά του και η επακόλουθη εκκαθάρισή του υπό τις συνήθεις διαδικασίες αφερεγγυότητας είναι πιθανό να έχει σημαντική αρνητική επίπτωση στις χρηματοπιστωτικές αγορές, σε άλλα ιδρύματα, στους όρους χρηματοδότησης ή στην ευρύτερη οικονομία, προσδιορίζουν:

αα) το περιεχόμενο και τις λεπτομέρειες των σχεδίων ανάκαμψης και εξυγίανσης, που προβλέπονται στα άρθρα 5 έως 9 και 18 έως 20,

ββ) την προθεσμία για την κατάρτιση των πρώτων σχεδίων ανάκαμψης και εξυγίανσης σύμφωνα με τον παρόντα νόμο και τη συχνότητα επικαιροποίησής τους, η οποία μπορεί να είναι μικρότερη εκείνης που προβλέπεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 5, στην παράγραφο 5 του άρθρου 7, στην παράγραφο 6 του άρθρου 18 και στην παράγραφο 3 του άρθρου 21,

γγ) το περιεχόμενο και τα επιμέρους στοιχεία των απαιτούμενων από τα ιδρύματα πληροφοριών όπως προβλέπεται στην περίπτωση β' της παραγράφου 4 του άρθρου 5, στην παράγραφο 1 του άρθρου 19, στην παράγραφο 2 του άρθρου 20, καθώς και στα τμήματα Α και Β του παραρτήματος που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του παρόντος νόμου, και

δδ) το βαθμό της λεπτομέρειας για την αξιολόγηση της δυνατότητας εξυγίανσης που προβλέπεται στα άρθρα 23 και 24 και στο τμήμα Γ του παραρτήματος.

2. Η αρμόδια αρχή και, όπου ενδείκνυται, η αρχή εξυγίανσης, πραγματοποιούν την αξιολόγηση της παραγράφου 1 έπειτα από διαβούλευση, στις περιπτώσεις που αυτό ενδείκνυται, με την αρχή μακροπροληπτικής εποπτείας.

3. Στην περίπτωση εφαρμογής απλουστευμένων υποχρεώσεων, η αρμόδια αρχή και, όπου ενδείκνυται, η αρχή εξυγίανσης μπορούν ανά πάσα στιγμή να επιβάλλουν στο ίδρυμα πλήρεις, μη απλουστευμένες υποχρεώσεις.

4. Η εφαρμογή απλουστευμένων υποχρεώσεων δεν επηρεάζει τις εξουσίες της αρμόδιας αρχής και, κατά περίπτωση, της αρχής εξυγίανσης να λαμβάνει μέτρα πρόληψης κρίσεων ή μέτρα διαχείρισης κρίσεων.

5. Η αρμόδια αρχή και η αρχή εξυγίανσης ενημερώνουν την Ε.Α.Τ. για τον τρόπο εφαρμογής των παραγράφων 1, 6, 7 και 8.

6. Με την επιφύλαξη των παραγράφων 7 και 8, η αρμόδια αρχή και, όπου ενδείκνυται, η αρχή εξυγίανσης μπορούν να απαλλάσσουν:

α) τα ιδρύματα που συνδέονται με κεντρικό οργανισμό και απαλλάσσονται πλήρως ή μερικώς από τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας σύμφωνα με το άρθρο 10 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 575/2013 από την εφαρμογή των απαιτήσεων των άρθρων 5 έως 9 και 18 έως 22,

β) τα ιδρύματα που είναι μέλη ενός θεσμικού συστήματος προστασίας από την εφαρμογή των απαιτήσεων των άρθρων 18 έως 22.

7. Όταν χορηγείται απαλλαγή σύμφωνα με την παράγραφο 6:

α) οι απαιτήσεις των άρθρων 5 έως 9 και 18 έως 22 εφαρμόζονται στον κεντρικό οργανισμό και στα ιδρύματα που συνδέονται με αυτόν κατά την έννοια του άρθρου 10 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 575/2013 σε ενοποιημένη βάση,

β) οι απαιτήσεις των άρθρων 18 έως 22 εκπληρώνονται από το θεσμικό σύστημα προστασίας σε συνεργασία με καθένα από τα μέλη του στα οποία έχει χορηγηθεί απαλλαγή.

Για τον σκοπό αυτό, κάθε αναφορά των άρθρων 5 έως 9 και 18 έως 22 σε όμιλο συμπεριλαμβάνει έναν κεντρικό οργανισμό και τα ιδρύματα που συνδέονται με αυτόν κατά την έννοια του άρθρου 10 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 575/2013, καθώς επίσης και τις θυγατρικές τους. Περαιτέρω κάθε αναφορά σε μητρικές επιχειρήσεις ή ιδρύματα που υπόκεινται σε ενοποιημένη εποπτεία σύμφωνα με το άρθρο 104 του ν. 4261/2014 περιλαμβάνει επίσης τον κεντρικό οργανισμό.

8. Τα ιδρύματα που τελούν υπό την άμεση εποπτεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 6 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1024/2013 ή αντιπροσωπεύουν σημαντικό μερίδιο του χρηματοπιστωτικού συστήματος, καταρτίζουν σε κάθε περίπτωση σχέδια ανάκαμψης σύμφωνα με τα άρθρα 5 έως 9 και υπόκεινται σε σχέδια εξυγίανσης σύμφωνα με τα άρθρα 18 έως 22.

Για τους σκοπούς της παρούσας παραγράφου, οι λειτουργίες ενός ιδρύματος θεωρείται ότι αντιπροσωπεύουν σημαντικό μερίδιο του χρηματοπιστωτικού συστήματος εφόσον πληρούται μια από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) η συνολική αξία του ενεργητικού τους υπερβαίνει τα 30.000.000.000 ευρώ ή

β) το ποσοστό του συνόλου του ενεργητικού τους ως προς το ΑΕΠ υπερβαίνει το 20%, εκτός εάν η συνολική αξία του ενεργητικού τους δεν υπερβαίνει τα 5.000.000.000 ευρώ.

9. Ειδικότερα θέματα για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου ρυθμίζονται με απόφαση της αρμόδιας αρχής και της αρχής εξυγίανσης, στο πεδίο της αρμοδιότητάς τους κατά τις παραγράφους 1 και 6 του άρθρου 4 του ν. 4261/ 2014 και την παράγραφο 1 του άρθρου 3 του παρόντος νόμου.

Σημειώσεις επί του άρθρου

άρθρο 4 της Οδηγίας 2014/59/ΕΕ

Σημειώσεις επί του νόμου

Η ενσωμάτωση της Οδηγίας 2014/59/ΕΕ (Banking Recovery and Resolution Directive) έγινε με το άρθρο 2 του Ν. 4335/2015. Για καλύτερη κατανόηση και επεξεργασία, το κείμενο του νόμου παρουσιάζεται ξεχωριστά.

Πολιτειολογία
H διεθνής δικαιοδοσία διασυνοριακών διάφορων εταιριών κατά τον κανονισμό 1215/2012 - ΠΠΠ Νο 7 -
send