logo-print

Άρθρο 41 - Νόμος 4335/2015 (Ενσωμάτωση BRRD) - Λειτουργία του μεταβατικού ιδρύματος

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΙΣΧΥΟΣ:

23/07/2015

Κωδικοποιημένο
ΕΣΔΑ Κατ΄άρθρο ερμηνεία

ΙΩΑΝΝΗ ΣΑΡΜΑΣ
ΞΕΝΟΦΩΝ ΚΟΝΤΙΑΔΗΣ
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Διεθνής εμπορική διαιτησία - Τόμος Ι -Β έκδοση

1. Το μεταβατικό ίδρυμα λειτουργεί τηρουμένων των ακόλουθων απαιτήσεων:

α) το περιεχόμενο της συστατικής πράξης του μεταβατικού ιδρύματος εγκρίνεται από την αρχή εξυγίανσης,

β) η αρχή εξυγίανσης διορίζει ή εγκρίνει, αν η ίδια δεν είναι μέτοχος ή δεν είναι ο μόνος μέτοχος, το διοικητικό συμβούλιο του μεταβατικού ιδρύματος,

γ) η αρχή εξυγίανσης εγκρίνει τις αποδοχές των μελών του διοικητικού συμβουλίου και καθορίζει τις αρμοδιότητές τους,

δ) η αρχή εξυγίανσης εγκρίνει τη στρατηγική και το προφίλ κινδύνου του μεταβατικού ιδρύματος,

ε) το μεταβατικό ίδρυμα λαμβάνει άδεια λειτουργίας, σύμφωνα με το ν. 4261/2014 και το ν. 3606/2007, αναλόγως με την περίπτωση, και διαθέτει την αναγκαία άδεια για να ασκεί τις δραστηριότητες ή τις υπηρεσίες που αναλαμβάνει δυνάμει της μεταβίβασης που πραγματοποιείται σύμφωνα με το άρθρο 63,

στ) το μεταβατικό ίδρυμα πληροί τις εποπτικές απαιτήσεις και υπόκειται σε εποπτεία, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 575/2013, το ν. 4261/2014 και το ν. 3606/2007, αναλόγως με την περίπτωση,

ζ) η λειτουργία του μεταβατικού ιδρύματος συνάδει προς τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, και η αρχή εξυγίανσης μπορεί να θέσει σχετικούς περιορισμούς στις δραστηριότητές του.

Με την επιφύλαξη των διατάξεων των περιπτώσεων ε' και στ', και εφόσον αυτό απαιτείται προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι εξυγίανσης, το μεταβατικό ίδρυμα μπορεί να συσταθεί και να λάβει άδεια λειτουργίας χωρίς να συμμορφώνεται με τις διατάξεις του ν. 4261/2014 και του ν. 3606/2007 για σύντομο χρονικό διάστημα κατά την έναρξη της λειτουργίας του. Προς το σκοπό αυτόν, η αρχή εξυγίανσης υποβάλλει σχετικό αίτημα στην αρμόδια αρχή, η οποία σε περίπτωση που αποφασίσει να χορηγήσει την εν λόγω άδεια, υποδεικνύει την περίοδο για την οποία το μεταβατικό ίδρυμα απαλλάσσεται από τη συμμόρφωση με τις ως άνω διατάξεις.

2. Με την επιφύλαξη τυχόν περιορισμών που επιβάλλονται σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ περί ανταγωνισμού, η διοίκηση του μεταβατικού ιδρύματος διευθύνει το μεταβατικό ίδρυμα με σκοπό τη διατήρηση της πρόσβασης σε βασικές λειτουργίες και την πώληση του ιδρύματος, ή της οντότητας που αναφέρεται στις περιπτώσεις β', γ' ή δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 1 και των περιουσιακών του στοιχείων, σε έναν ή περισσότερους αγοραστές προερχόμενους από τον ιδιωτικό τομέα, όταν οι συνθήκες είναι κατάλληλες και εντός της χρονικής περιόδου που ορίζεται στην παράγραφο 5 ή, κατά περίπτωση, στην παράγραφο 6.

3. Η αρχή εξυγίανσης αποφασίζει ότι το μεταβατικό ίδρυμα δεν αποτελεί πλέον μεταβατικό ίδρυμα κατά την έννοια της παραγράφου 2 του άρθρου 40 εφόσον:

α) το μεταβατικό ίδρυμα συγχωνεύεται με άλλη οντότητα ή

β) το μεταβατικό ίδρυμα παύει να πληροί τις απαιτήσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 40 ή

γ) πωλούνται εξ ολοκλήρου ή σχεδόν εξ ολοκλήρου τα περιουσιακά στοιχεία του μεταβατικού ιδρύματος σε τρίτο μέρος ή

δ) λήγει η χρονική περίοδος που ορίζεται στην παράγραφο 5 ή, αναλόγως με την περίπτωση, στην παράγραφο 6 ή

ε) έχουν ρευστοποιηθεί τα περιουσιακά στοιχεία του μεταβατικού ιδρύματος και οι υποχρεώσεις του έχουν εκπληρωθεί στο σύνολο τους.

4. Σε περίπτωση που η αρχή εξυγίανσης επιδιώκει την πώληση του μεταβατικού ιδρύματος ή των περιουσιακών του στοιχείων, το μεταβατικό ίδρυμα ή τα σχετικά περιουσιακά στοιχεία τίθενται προς πώληση δημόσια και με διαφανή τρόπο, χωρίς ουσιώδεις ανακρίβειες στην περιγραφή τους και χωρίς αδικαιολόγητη εύνοια προς υποψήφιους αγοραστές ή διακρίσεις μεταξύ υποψήφιων αγοραστών

Κάθε τέτοια πώληση πραγματοποιείται με όρους αγοράς, λαμβανομένων υπόψη των περιστάσεων και σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις.

5. Αν δεν προκύψει κανένα από τα συμβάντα που αναφέρονται στις περιπτώσεις α', β', γ' και ε' της παραγράφου 3, η αρχή εξυγίανσης θέτει σε εκκαθάριση το μεταβατικό ίδρυμα στο πλαίσιο των συνήθων διαδικασιών αφερεγγυότητας το συντομότερο δυνατόν και σε κάθε περίπτωση μετά το πέρας δύο ετών από την ημερομηνία κατά την οποία πραγματοποιήθηκε η τελευταία μεταβίβαση από το υπό εξυγίανση ίδρυμα στο μεταβατικό ίδρυμα.

6. Η αρχή εξυγίανσης δύναται να παρατείνει τη χρονική περίοδο που αναφέρεται στην παράγραφο 5 για μία ή περισσότερες ετήσιες περιόδους, όταν:

α) με την εν λόγω παράταση υποστηρίζονται τα αποτελέσματα που αναφέρονται στις περιπτώσεις α', β', γ' και ε' της παραγράφου 3 ή

β) η εν λόγω παράταση είναι αναγκαία για τη διασφάλιση της συνέχειας των βασικών τραπεζικών ή χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών

7. Κάθε απόφαση της αρχής εξυγίανσης να παρατείνει τη χρονική περίοδο που αναφέρεται στην παράγραφο 5 αιτιολογείται και περιλαμβάνει λεπτομερή αξιολόγηση της κατάστασης που δικαιολογεί την παράταση, συμπεριλαμβανομένων των συνθηκών και των προοπτικών της αγοράς.

8. Σε περίπτωση που οι λειτουργίες του μεταβατικού ιδρύματος παύσουν υπό τις συνθήκες που αναφέρονται στις περιπτώσεις γ' ή δ' της παραγράφου 3 το μεταβατικό ίδρυμα εκκαθαρίζεται στο πλαίσιο των συνήθων διαδικασιών αφερεγγυότητας.

Με την επιφύλαξη της παραγράφου 5 του άρθρου 37, τυχόν έσοδα από την περάτωση της λειτουργίας του μεταβατικού ιδρύματος αποδίδονται στους μετόχους του μεταβατικού ιδρύματος.

9. Σε περίπτωση που ένα μεταβατικό ίδρυμα χρησιμοποιείται για τη μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων ή υποχρεώσεων περισσότερων του ενός ιδρυμάτων υπό εξυγίανση, η υποχρέωση της παραγράφου 8 αφορά τα περιουσιακά στοιχεία και τις υποχρεώσεις που έχουν μεταβιβαστεί από κάθε ένα από τα υπό εξυγίανση ιδρύματα και όχι το ίδιο το μεταβατικό ίδρυμα.

Σημειώσεις επί του άρθρου

άρθρο 41 της Οδηγίας 2014/59/ΕΕ

Σημειώσεις επί του νόμου

Η ενσωμάτωση της Οδηγίας 2014/59/ΕΕ (Banking Recovery and Resolution Directive) έγινε με το άρθρο 2 του Ν. 4335/2015. Για καλύτερη κατανόηση και επεξεργασία, το κείμενο του νόμου παρουσιάζεται ξεχωριστά.

Το εφαρμοστέο δίκαιο ως προς τις έννομες συνέπειες των δικαστικών αποφάσεων - Μελέτες ΕΡΜΕΚ Νο 11
Το δικαίωμα διεξαγωγής αποδείξεων του κατηγορουμένου

ΜΙΧΑΗΛ ΤΣΕΡΤΣΙΔΗΣ

ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ / ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ

send