logo-print

9+1 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε σχετικά με το ΕΣΠΑ για δικηγόρους

Χρήσιμες πληροφορίες εν όψει της δημοσίευσης της Πρόσκλησης για το πρόγραμμα «Ενίσχυση της Αυτοαπασχόλησης Πτυχιούχων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης», στο οποίο εντάσσονται και δικηγόροι

19/11/2015

29/01/2018

Τεχνητή Νοημοσύνη & ανταγωνισμός
Η διακριτική εξουσία του δικαστηρίου στη δίκη των ασφαλιστικών μέτρων ΕΠολΔ 31

Το νέο πρόγραμμα ΕΣΠΑ για την «Ενίσχυση της Αυτοαπασχόλησης Πτυχιούχων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης» αποτελεί ένα από τα κυριότερα θέματα συζήτησης μεταξύ των δικηγόρων, και ιδιαίτερα των νεότερων, ήδη από τη στιγμή της προδημοσίευσής του.

Η εξέλιξη αυτή είναι πλήρως δικαιολογημένη, καθώς το εν λόγω πρόγραμμα ενδιαφέρει άμεσα ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων, οι οποίοι ασκούν δικηγορία ως ελεύθεροι επαγγελματίες κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες.

Εν αναμονή της δημοσίευσης της επίσημης πρόσκλησης του προγράμματος, το Lawspot.gr σας παρουσιάζει 10 σημαντικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε σχετικά με το εν λόγω πρόγραμμα ΕΣΠΑ.

Ευχαριστούμε θερμά τον οικονομολόγο και σύμβουλο επιχειρήσεων σε ζητήματα που αφορούν το ΕΣΠΑ, Αντώνη Κάργα, της εταιρείας Win to Win Business Consultants, για τις πληροφορίες.

1. Πότε υπολογίζεται να προκηρυχθεί επισήμως το πρόγραμμα; Πότε θα μπορούν να κατατεθούν οι αιτήσεις και μέχρι πότε;

Οι αρχικές πληροφορίες ανέφεραν πως τέλη Νοέμβρη, αρχές Δεκέμβρη θα βγουν οι Προκηρύξεις. Συνηθίζεται να δίνεται ένα χρονικό διάστημα τουλάχιστον 3 μηνών για την υποβολή προτάσεων. Εξίσου συνηθισμένο είναι να υπάρχει μία παράταση ως προς την υποβολή (1-2 μήνες).

ΔΕΝ υφίσταται σειρά προτεραιότητας με βάση την «ταχύτητα υποβολής». Αυτό σημαίνει ότι αφού ολοκληρωθεί η υποβολή όλων των προτάσεων (στην καθορισμένη από το πρόγραμμα ημερομηνία), αξιολογούνται από κοινού όλες μαζί.

Με άλλα λόγια δεν “κερδίζει” αυτός που θα καταθέσει πρόταση πιο γρήγορα αλλά αυτός που θα καταθέσει πιο άρτια πρόταση.

2. Ποιοι δικηγόροι εμπίπτουν στις κατηγορίες των δικαιούχων; Υπάρχει περιορισμός σχετικά με την έναρξη εργασιών ή τα χρόνια άσκησης επαγγέλματος; Μπορεί να πάρει επιδότηση και κάποιος που λειτουργεί ήδη γραφείο και κάποιος που θέλει να το ξεκινήσει με αφορμή αυτήν;

Το πρόγραμμα αναφέρεται σε 2 κατηγορίες δικαιούχων: α) άνεργοι πτυχιούχοι που έχουν γεννηθεί πριν την 1.1.1991 και οι οποίοι θα είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ κατά την ημερομηνία υποβολής της πρότασης και β) φυσικά πρόσωπα, πτυχιούχοι που έχουν γεννηθεί πριν την 1.1.1991, ασκούν συναφή επαγγελματική δραστηριότητα και δεν έχουν σχέση μισθωτής εργασίας. Η Προδημοσίευση ορίζει ότι και για τις δύο αυτές κατηγορίες θα τεθούν Εισοδηματικά Κριτήρια (τα οποία θα οριστούν στην Προκήρυξη).

Να αιτηθεί επιδότησης μπορεί τόσο κάποιος που λειτουργεί ήδη γραφείο όσο και όποιος θέλει να το ξεκινήσει με αφορμή το πρόγραμμα. Δεν τίθεται περιορισμός, τουλάχιστον με βάση τα στοιχεία της προδημοσίευσης, ως προς το διάστημα που πρέπει κανείς να είναι άνεργος ή με τα χρόνια άσκησης επαγγέλματος.

3. Ποιο είναι το ποσοστό επιδότησης για τις επιλέξιμες δαπάνες και ποιο το ανώτατο ποσό;

Οι προϋπολογισμοί που θα κατατεθούν θα πρέπει να κυμαίνονται από 5.000 € έως 25.000 €, ενώ το ποσοστό επιδότησης είναι 100%.

4. Τι καλύπτει ακριβώς η επιδότηση (εξοπλισμό, ενοίκιο, λογαριασμούς ΔΕΚΟ, κλπ;)

Οι δαπάνες που καλύπτονται περιλαμβάνουν:

  • Παραγωγικό εξοπλισμό σε ποσοστό 40% του συνολικού προϋπολογισμού. Λογικά η δαπάνη αυτή δεν θα αφορά την κατηγορία των Δικηγόρων, εκτός και αν ενσωματωθούν από την Προκήρυξη στον «παραγωγικό εξοπλισμό» οι δαπάνες ηλεκτρονικού υπολογιστή, εκτυπωτικών, λογισμικού κ.λ.π.

  • Λειτουργικά έξοδα (ενοίκια, ασφαλιστικές εισφορές, ΔΕΗ – τηλεφωνία – ΕΥΔΑΠ και λοιπές παροχές τρίτων όπως για παράδειγμα λογιστική υποστήριξη)

  • Κόστος πρόσληψης υπαλλήλου (για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, π.χ. ένα έτος).

  • Έξοδα φιλοξενίας σε θερμοκοιτίδες επιχειρηματικότητας.

  • Δαπάνες προβολής και δικτύωσης.

  • Γενικό εξοπλισμό (γραφεία, καθίσματα, βιβλιοθήκες, κ.α.)

  • Παρεμβάσεις προσβασιμότητας για ΑμΕΑ.

  • Αμοιβές τρίτων.

5. Πόσο καιρό χρειάζεται για να εγκριθεί μια δαπάνη; Προκαταβάλλεται κάποιο ποσό από το ΕΣΠΑ ή θα πιστωθεί το σύνολο του ποσού αφού γίνουν οι έλεγχοι;

Τα χρονοδιαγράμματα και οι αντίστοιχες υποχρεώσεις είναι οι ακόλουθες:

  • Ο χρόνος που απαιτείται για την αξιολόγηση όλων των προτάσεων που θα κατατεθούν εξαρτάται από τον αριθμό τους, την πολυπλοκότητα της δομής του επενδυτικού πλάνου που θα ζητηθεί στην υποβολή και της ετοιμότητας του φορέα που θα πραγματοποιήσει τις αξιολογήσεις να προχωρήσει άμεσα σε αυτές. Ένα χρονικό διάστημα 3 μηνών από την ημερομηνία λήξης των υποβολών μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων θα πρέπει να είναι αναμενόμενο ως αισιόδοξο σενάριο.

  • Από την υποβολή της πρότασης μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων οι υποψήφιοι επενδυτές δεν είναι υποχρεωμένοι να πραγματοποιήσουν οποιαδήποτε δαπάνη.

  • Αν κάποιος υποψήφιος επενδυτής επιθυμεί να πραγματοποιεί δαπάνες στο χρονικό διάστημα μέχρι την ανακοίνωση αποτελεσμάτων (είτε γιατί λειτουργεί ήδη γραφείο, είτε γιατί θα το άνοιγε ανεξαρτήτως του αν επιδοτηθεί ή όχι), τότε οι δαπάνες αυτές μπορούν να ενσωματωθούν στο πρόγραμμα εφόσον: α) η ημερομηνία επιλεξιμότητας δαπανών είναι αυτή της υποβολής προτάσεων, β) η φύση των δαπανών είναι επιλέξιμη από το πρόγραμμα (π.χ. λειτουργικές δαπάνες και γενικός εξοπλισμός) και γ) ο τρόπος εξόφλησης των δαπανών γίνει σύμφωνα με τα πρότυπα που το πρόγραμμα θέτει.

  • Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, οι επενδυτές που επιλεγήκαν ξεκινούν να υλοποιούν τα επενδυτικά τους σχέδια. Η λογική των προγραμμάτων ΕΣΠΑ είναι πως πρώτα υλοποιεί ο επενδυτής και εν συνεχεία πραγματοποιείται έλεγχος και του αποδίδεται το ποσό της επιδότησης που του αναλογεί. Αναφερόμαστε σε πόσο που του αναλογεί γιατί: α) δεν είναι υποχρεωτικό κάποιος να πραγματοποιήσει το σύνολο της επένδυσης για να ζητήσει έλεγχο (συνήθως δίνεται η δυνατότητα μόλις πραγματοποιηθεί ένα σημαντικό κομμάτι της επένδυσης - π.χ. 30% ή 50% - να γίνει έλεγχος), β) μπορεί ο επενδυτής να μην πραγματοποιήσει το σύνολο της επένδυσης (δίνονται περιθώρια μείωσης του προϋπολογισμού) και γ) μπορεί οι ελεγκτές να διαπιστώσουν υπερτιμολογήσεις / παραβάσεις και να μειώσουν την αξία / να απορρίψουν δαπάνες.

  • Υπάρχει η δυνατότητα προκαταβολής, αλλά μόνο με την κατάθεση ισόποσης εγγυητικής από την πλευρά του επενδυτή.

6. Ποια δικαιολογητικά θα χρειαστεί να προσκομισθούν;

Η Προδημοσίευση δεν ορίζει το τι θα ζητηθεί από πλευράς δικαιολογητικών. Καλό είναι όσοι ενδιαφέρονται όμως να προετοιμάσουν τα προσωπικά τους έγγραφα, όπως:

  • Τίτλοι σπουδών και αναγνώριση τους, αν απαιτείται.

  • Τυχόν σεμινάρια επιμόρφωσης που έχουν παρακολουθήσει τα τελευταία χρόνια.

  • Εγγραφή στα μητρώα του ΟΑΕΔ όσοι είναι άνεργοι.

  • Έναρξη εφορίας, τυχόν τροποποιήσεις που έχουν πραγματοποιήσει όσοι ασκούν ήδη δραστηριότητα.

  • Ενδεικτικά ίσως χρειαστεί κάποια βεβαίωση από τον φορέα ασφάλισης που να φαίνεται ο χρόνος ασφάλισης - προϋπηρεσίας, αλλά καλό αυτό είναι να ληφθεί κοντά στον χρόνο υποβολής της επενδυτικής πρότασης.

7. Πως εξασφαλίζεται η διαφάνεια και τι δυνατότητες ενστάσεων έχω αν δεν εγκριθεί;

Υπάρχουν δύο κατηγορίες κριτηρίων που πρέπει να λάβει κανείς υπόψη:

  • Κριτήρια αποκλεισμού: για παράδειγμα να υποβάλει πρόταση κάποιος ο οποίος έχει σχέση μισθωτής εργασίας, ενώ το πρόγραμμα τονίζει ρητά ότι κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται.

  • Κριτήρια βαθμολόγησης: για παράδειγμα η προϋπηρεσία μπορεί να δίνει κλιμακωτά μόρια.

Η αξιολόγηση των προτάσεων γίνεται σε δύο στάδια, πρώτα όσον αφορά τα κριτήρια αποκλεισμού και εν συνεχεία όσες προτάσεις προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο πραγματοποιείται αξιολόγηση ως προς τα κριτήρια βαθμολόγησης.

Τα τελευταία χρόνια τα κριτήρια και των δύο κατηγοριών είναι αρκετά σαφή και ορισμένα ώστε να τίθεται θέμα διαφάνειας. Ακόμα και στα κριτήρια βαθμολόγησης δίνεται έμφαση σε αντικειμενικά κριτήρια (π.χ. πόσα χρόνια προϋπηρεσίας, υφίσταται μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών, έχει παρακολουθήσει σεμινάρια, θα προσλάβει κάποιον για προσωπικό), έναντι υποκειμενικών κριτηρίων (ποια η «καινοτομία» που εισάγει το επενδυτικό σχέδιο).

Σε κάθε περίπτωση ο υποψήφιος επενδυτής δύναται να καταθέσει ένσταση για τα αποτελέσματα του οποιουδήποτε σταδίου, αλλά αυτό έχει νόημα αν θεωρεί πως κάποιο από τα έγγραφα που κατέθεσε δεν αξιολογήθηκε καθόλου ή ότι οι αξιολογητές έχουν κάνει λάθη.

8. Υπάρχει περιορισμός για το χρονικό διάστημα μετά την επιδότηση κατά το οποίο θα πρέπει να είναι σε λειτουργία το γραφείο;

Οι επιχειρήσεις που θα επιχορηγηθούν για τον παραγωγικό τους εξοπλισμό θα πρέπει να διατηρηθούν για τουλάχιστον 3 έτη από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου. Αν κάποιος δεν πάρει παραγωγικό εξοπλισμό, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή κάποια αναφορά για χρονικό διάστημα διατήρησης της επιχείρησης.

9. Θα γίνει κατανομή των κονδυλίων με γεωγραφικά κριτήρια, κι αν ναι ποια;

Ναι, θα υπάρξει κατανομή με βάση γεωγραφικά κριτήρια. Προσοχή: τα ποσά αυτά αφορούν όλες τις κατηγορίες πτυχιούχων και όχι μόνο τους αποφοίτους Νομικής.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ Π/Υ (Δ/Δ/) €
Ανατολική Μακεδονία - Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Ήπειρος, Θεσσαλία, Δυτική Ελλάδα 10.500.000,00
Δυτική Μακεδονία, Ιόνια Νησιά, Πελοπόννησος, Βόρειο Αιγαίο, Κρήτη 3.115.000,00
Αττική 2.730.000
Στερεά Ελλάδα 679.000
Νότιο Αιγαίο 476.000
ΣΥΝΟΛΟ 17.500.000

 

10. Υπάρχουν κάποιες επιπλέον πληροφορίες που θεωρούνται σημαντικές σε αυτό το στάδιο;

  • Οι πληροφορίες που έχουν δοθεί αποτελούν «Προδημοσίευση» και όχι «Προκήρυξη». Συνιστούν δηλαδή μία δήλωση πρόθεσης από πλευράς του κράτους να προκηρύξει τα εν λόγω προγράμματα, αλλά δεν είναι και δέσμευση. Ως εκ τούτου, ΜΗΝ στέλνετε προσωπικά έγγραφα και χρήματα σε εταιρείες που δηλώνουν πως «ξεκίνησε το ΕΣΠΑ και ελάτε να ετοιμάσουμε πρόταση».

  • Η αξιολόγηση των προτάσεων γίνεται συγκριτικά. Αυτό σημαίνει ότι οι προτάσεις «διαγωνίζονται» μεταξύ τους ποια θα λάβει τη μεγαλύτερη βαθμολογία σε επίπεδο Περιφέρειας. Το ποια θα είναι τελικά η «βάση ένταξης» εξαρτάται από το ποσό των χρημάτων. ΠΡΟΣΟΧΗ: στο παρελθόν σε αντίστοιχα προγράμματα λόγω μεγάλης ζήτησης, ΜΕΤΑ την ολοκλήρωση της υποβολής των προτάσεων το κράτος προχώρησε σε αύξηση του προϋπολογισμού ώστε να ενταχθούν ΟΛΕΣ οι προτάσεις που συγκέντρωσαν βαθμολογία πάνω από τη βάση.

  • Δυνατότητα μεταβολής δαπανών: τα επενδυτικά σχέδια είναι ενδεικτικά και όχι απόλυτα δεσμευτικά. Για παράδειγμα κάποιος ο οποίος δεν έχει ανοίξει ακόμα γραφείο δεν μπορεί να ξέρει τι ποσό θα χρειαστεί για ενοίκιο. Καταθέτει ένα ενδεικτικό μηνιαίο ποσό και αν στη συνέχεια χρειαστεί τροποποίηση μπορεί να πραγματοποιηθεί. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να μεταβληθεί το άνω όριο του προϋπολογισμού που ζητήθηκε. Αν για παράδειγμα κάποιος αιτηθεί 20.000 € (με ανώτατο όριο από το πρόγραμμα τις 25.000 €) δεν μπορεί να τροποποιήσει τις δαπάνες του και να υπερβεί το ποσό που αιτήθηκε. Αυτό σημαίνει ότι όταν αυξάνουμε μία δαπάνη σε σχέση με τα ποσά που αιτηθήκαμε στην υποβολή, αυτό σηματοδοτεί αυτόματα την ανάγκη μείωσης κάποιας άλλης. Για παράδειγμα ανεβάζουμε το ενοίκιο και μειώνουμε τη σταθερή τηλεφωνία. Αν θέλουμε από τις 20.000 € που εγκριθήκαν, να πραγματοποιήσουμε δαπάνες αξίας 15.000 € δεν υπάρχει πρόβλημα.

  • Το ΦΠΑ δεν είναι στις επιλέξιμες δαπάνες. Το επιβαρύνεται ο επενδυτής.

Σημείωση: Το άρθρο θα ανανεώνεται με βάση νέες πληροφορίες, ενώ θα υπάρξει νέο άρθρο μόλις δημοσιευθεί η επίσημη πρόσκληση του προγράμματος και γίνουν διαθέσιμες περισσότερες πληροφορίες

Η ανακοπή του άρθρου 933 ΚΠολΔ

ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΑΘΡΑΚΟΚΟΙΛΗΣ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ

Airbnb Η πολεοδομική αντιμετώπιση

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ - ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ - ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΣ