logo-print

Αντισυνταγματική η μη κοινοποίηση έκθεσης αναγκαστικής κατάσχεσης κατά τον ΚΕΔΕ

28/03/2014

16/11/2017

Ο πίνακας κατάσχεσης και η ανακοπή κατ

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ - ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ

ΒΑΘΡΑΚΟΚΟΙΛΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ

ΠΛΑΓΑΚΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

Φορολογικό δίκαιο - 6η έκδοση

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ - ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΦΙΝΟΚΑΛΙΩΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε με την πρόσφατη υπ‘ αριθ. 366/2014 απόφαση του Στ‘ Τμήματος παράνομη την μη κοινοποίηση της έκθεσης κατάσχεσης στον καθ‘ ου η εκτέλεση  ως αντικείμενη στο άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγματος.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι το δημόσιο δεν μπορεί να προβαίνει σε κατασχέσεις χρημάτων που βρίσκονται σε τραπεζικούς λογαριασμούς λόγω οφειλών, αν δεν έχει προηγουμένως ενημερωθεί ο οφειλέτης, προκειμένου να μπορεί να ασκήσει τα προβλεπόμενα ένδικα μέσα ή να εξοφλήσει τα χρέη του.

Ιστορικό – Στο όνομα του αναιρεσίβλητος υπό την ιδιότητά του ως διευθύνοντος συμβούλου ήδη λυθείσης εταιρείας βεβαιώθηκε χρηματικό ποσό ύψους 565.392,73 ευρώ ως χρέος του έναντι της Δ.Ο.Υ.  Φ.Α.Β.Ε. Αθηνών. Η τελευταία επέβαλε δια της υπ‘ αριθμ. 13512/08.08.2006 εκθέσεως αναγκαστικής κατασχέσεως εις χείρας του ΙΚΑ ως τρίτου κατάσχεση υπέρ του Δημοσίου επί της χορηγουμένης από το ΙΚΑ στον αναιρεσίβλητο μηνιαίας συντάξεως.

Το ΙΚΑ δια της υπ‘ αριθμ. 7908/07.09.2016 δηλώσεώς του ενώπιον του Ειρηνοδικείου Αθηνών γνωστοποίησε την απόφασή του να προβεί σε παρακράτηση ποσοστού της μηνιαίας συντάξεως, μέχρι καλύψεως της οφειλής.

Κατά της πράξεως του ΙΚΑ άσκησε την 19η Ιουνίου του 2007 ανακοπή ο αναιρεσίβλητος ισχυριζόμενος πως εξ αιτίας της μη κοινοποιήσεως της υπ‘ αριθμ. 13513/08.08.2007 εκθέσεως αναγκαστικής κατασχέσεως, και κατά συνέπεια μη λαμβάνοντας γνώση αυτής, απώλεσε στάδιο δικονομικής προστασίας.

Νομικό πλαίσιο – Σύμφωνα με το εν προκειμένω εφαρμοζόμενο άρ. 30 ν.δ. 356/1974 (Κ.Ε.Δ.Ε.) "Η κατάσχεσις εις χείρας τρίτων των εις χείρας αυτών ευρισκομένων χρημάτων, καρπών και άλλων κινητών πραγμάτων του οφειλέτου του Δημοσίου ή των οφειλομένων εν γένει προς αυτό, ενεργείται υπό του Διευθυντού του Δημοσίου Ταμείου διά κατασχετηρίου εγγράφου μη κοινοποιουμένου εις τον οφειλέτην, περιέχοντος α)… β)… γ)… ".

Κατά την σκ. 5 της αιτιολογίας της αποφάσεως "εκ της προαναφερθείσης διατάξεως συνάγεται ότι, εν περιπτώσει κατασχέσεως εις χείρας τρίτων απαιτήσεως οφειλέτου του Δημοσίου, δεν απαιτείται η κοινοποίηση στον τελευταίο του κατασχετηρίου εγγράφου. 

Ομως η διάταξη αυτή είναι ανίσχυρη ως αντικειμένη στην διάταξη του άρθρου 20 παρ. 1 του Συντάγματος, διότι η παράλειψη αυτή έχει ως συνέπεια ο οφειλέτης να μη λαμβάνει γνώση ή να λαμβάνει καθυστερημένα γνώση της εις βάρος του επισπευδομένης αναγκαστικής εκτελέσεως, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να αμυνθεί αποτελεσματικώς προ της ολοκληρώσεως της εκτελεστικής διαδικασίας, λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα είτε για την ακύρωση είτε για την αναστολή της πράξεως εκτελέσεως (πρβλ. ΣτΕ 2999/2013, ΣτΕ 1562/2012)".

Η υπόθεση εξ αιτίας της σπουδαιότητάς της παραπέμπεται προς επίλυση του ζητήματος στην επταμελή σύνθεση του τμήματος, με δικάσιμο την 5η Μαϊου 2014.

Πηγή: ethnos.gr
Ηγεσία, πολιτική και κορωνοϊός

ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΡΒΑΡΑ

Η τριτανακοπή στην κτηματολογική δίκη

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ - ΕΝΔΙΚΑ ΜΕΣΑ & ΑΝΑΚΟΠΕΣ - ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

ΤΣΙΛΙΓΓΕΡΙΔΟΥ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ