Αστική Ευθύνη Ελληνικού Δημοσίου λόγω παράνομης παράλειψης έκδοσης κανονιστικής πράξης (ΔΠΑ 8804/2019)
Διαφυγόντα κέρδη των αστικών Κ.Τ.Ε.Λ. λόγω μεταφοράς ευπαθών ομάδων του πληθυσμού με μειωμένο εισιτήριο
Αστική Ευθύνη Ελληνικού Δημοσίου λόγω παράνομης παράλειψης έκδοσης κανονιστικής πράξης. Διαφυγόντα κέρδη των αστικών Κ.Τ.Ε.Λ. λόγω μεταφοράς ευπαθών ομάδων του πληθυσμού με μειωμένο εισιτήριο. Υπολογισμός της ζημίας, κατόπιν συνεκτίμησης Βεβαίωσης Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή.
ΔΠΑ 8804/2019, 24ο Τμήμα
Επειδή, τα αστικά Κ.Τ.Ε.Λ. αποτελούν γενικά ιδιωτικές επιχειρήσεις, στις οποίες, κατά νόμο, έχει ανατεθεί η εκτέλεση και εκμετάλλευση του αστικού συγκοινωνιακού έργου. Στο πλαίσιο της ασκούμενης από το Κράτος κοινωνικής πολιτικής, πολλές κατηγορίες προσώπων, όπως οι ανάπηροι πολέμου και οι συνοδοί αυτών, οι πολύτεκνοι, οι μαθητές, οι φοιτητές και οι σπουδαστές, μεταφέρονται δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο.
Προκειμένου δε να καλυφθούν οι απώλειες εσόδων για τα Κ.Τ.Ε.Λ. από τη μεταφορά των προαναφερόμενων προσώπων, με την παράγραφο 10 του άρθρου 17 του ν. 3534/2007, με την οποία προστέθηκε η παράγραφος 7 του άρθρου 10 του ν. 2963/2001, προβλέφθηκε η έκδοση απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Μεταφορών και Επικοινωνιών και του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού, ύστερα από πρόταση της Π.Ο.Α.Σ., με την οποία θα προσδιορίζεται κάθε φορά το καταβλητέο ποσό.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την προαναφερθείσα διάταξη, τα αρμόδια όργανα οφείλουν κάθε έτος να εκδίδουν την ως άνω αποζημιωτική κ.υ.α. προς κάλυψη των συναφών διαφυγόντων κερδών των αστικών Κ.Τ.Ε.Λ.. Η παράλειψη δε των αρμόδιων οργάνων να εκδώσουν κάθε έτος τη συναφή κ.υ.α. θεμελιώνει ευθύνη του Δημοσίου, κατά το άρθρο 105 του Εισ.Ν.Α.Κ.. Ενόψει των ανωτέρω και δεδομένου ότι, στην κρινόμενη περίπτωση, οι συναρμόδιοι υπουργοί δεν εξέδωσαν κατά τα έτη 2008, 2009, 2010 και 2011, αλλά ούτε και μεταγενέστερα, τις σχετικές αποζημιωτικές κ.υ.α., το Δικαστήριο κρίνει ότι παρανόμως τα αρμόδια όργανα παρέλειψαν να εκδώσουν τις εκ του νόμου απαιτούμενες κ.υ.α. για την κάλυψη των ως άνω δαπανών των Κ.Τ.Ε.Λ., εντός της τασσόμενης εκ του νόμου προθεσμίας, ήτοι κάθε έτος για κάθε ένα από τα κρίσιμα έτη. Από την παράλειψη δε αυτή η ενάγουσα εταιρεία υπέστη ζημία, υπόχρεο για την αποκατάσταση της οποίας είναι το εναγόμενο Δημόσιο.
Η προσκομισθείσα βεβαίωση του Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή, η οποία εκτιμάται ελεύθερα από το Δικαστήριο, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 168, 171 παρ. 3 και 148 του Κ.Δ.Δ., δεν αρκεί μεν αφ’ εαυτή για την απόδειξη της έκτασης της ζημίας της ενάγουσας, αλλά διευκολύνει την ανάγνωση και εκτίμηση των προσκομισθεισών λογιστικών εκτυπώσεων των αναλυτικών καταστάσεων των μειωμένων πωληθέντων εισιτηρίων ανά μήνα και ανά πωλητή για τα έτη 2008, 2009, 2010 και 2011, από τις οποίες, σε συνδυασμό με τις ισχύουσες κατά τα κρίσιμα έτη υ.α., περί καθορισμού και αναπροσαρμογής των κομίστρων των αστικών Κ.Τ.Ε.Λ., προκύπτει η ζημία αυτή και, συνακόλουθα, η αποζημίωση, την οποία νομίμως και ευλόγως προσδοκούσε να λάβει η ενάγουσα εταιρεία από το εναγόμενο Δημόσιο με την κατ’ έτος εκδιδόμενη αντίστοιχη υπουργική απόφαση της παραγράφου 7 του άρθρου 10 του ν. 2963/2001.