Διαφημίσεις ανάμεσα στα email: Πρόστιμο 50 εκατομμυρίων ευρώ στην εταιρεία ORANGE
Το ζήτημα της εμφάνισης διαφημίσεων με μορφή email είχε απασχολήσει και το ΔΕΕ στην υπόθεση StWL κατά eprimo
Πρόστιμο ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ επέβαλε η γαλλική αρχή προστασίας δεδομένων CNIL στην εταιρεία Orange, λόγω της προβολής διαφημίσεων μεταξύ των ηλεκτρονικών μηνυμάτων των χρηστών της υπηρεσίας ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της, χωρίς την προηγούμενη συγκατάθεσή τους.
Η Orange, ως πάροχος υπηρεσίας ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προσφέρει στους πελάτες της την υπηρεσία "Mail Orange". Κατόπιν διεξοδικών ελέγχων, η CNIL διαπίστωσε ότι η εταιρεία εμφάνιζε διαφημιστικές καταχωρήσεις με τη μορφή ηλεκτρονικών μηνυμάτων ανάμεσα στα εισερχόμενα μηνύματα των χρηστών. H γαλλική αρχή έκρινε ότι η προβολή τέτοιων διαφημίσεων απαιτούσε την προηγούμενη συγκατάθεση των χρηστών της υπηρεσίας, σύμφωνα με το άρθρο L. 34-5 της γαλλικής νομοθεσίας για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες.
Επιπρόσθετα, οι έλεγχοι αποκάλυψαν ότι όταν οι χρήστες του ιστότοπου orange.fr ανακαλούσαν τη συγκατάθεσή τους για την αποθήκευση και ανάγνωση cookies στη συσκευή τους, τα προηγουμένως αποθηκευμένα cookies συνέχιζαν να λειτουργούν, παραβιάζοντας το άρθρο 82 του εθνικού νόμου για την προστασία προσωπικών δεδομένων.
Η CNIL, στηριζόμενη στη σημαντική απόφαση του ΔΕΕ στην υπόθεση C-102/20 (StWL Städtische Werke Lauf a.d. Pegnitz), έκρινε ότι τα μηνύματα που προωθούν υπηρεσίες ή προϊόντα και δεν αποστέλλονται από χρήστη σε χρήστη, αλλά εμφανίζονται σε χώρο κανονικά προορισμένο για προσωπική αλληλογραφία, μιμούμενα πραγματικά ηλεκτρονικά μηνύματα, συνιστούν άμεση εμπορική προώθηση μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Διαβάστε σχετικά: Inbox Advertising: Τα διαφημιστικά email που μοιάζουν με πραγματικά θεωρούνται απευθείας εμπορική προώθηση
Το ύψος του προστίμου καθορίστηκε λαμβάνοντας υπόψη τον εξαιρετικά μεγάλο αριθμό των επηρεαζόμενων προσώπων (άνω των 7,8 εκατομμυρίων χρηστών που είδαν τις εν λόγω διαφημίσεις στα εισερχόμενά τους), καθώς και τη δεσπόζουσα θέση της εταιρείας ως κορυφαίου παρόχου τηλεπικοινωνιών στη Γαλλία. Η αρχή συνυπολόγισε επίσης το οικονομικό όφελος που αποκόμισε η εταιρεία από την παράβαση σχετικά με τις διαφημίσεις μεταξύ των μηνυμάτων.
Ωστόσο, η CNIL έλαβε υπόψη ως ελαφρυντικό παράγοντα το γεγονός ότι η εταιρεία είχε διακόψει αυτή την πρακτική από τον Νοέμβριο του 2023 και ότι η νέα μορφή διαφήμισης που εφαρμόζει πλέον επιτρέπει τη σαφή διάκριση μεταξύ διαφημιστικών καταχωρήσεων και πραγματικών ηλεκτρονικών μηνυμάτων.
Η απόφαση συνοδεύτηκε από εντολή παύσης της ανάγνωσης cookies μετά την ανάκληση συγκατάθεσης εντός τριών μηνών, με την επιβολή χρηματικής ποινής 100.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης. Η CNIL διευκρίνισε ότι για την αποτελεσματική ανάκληση της συγκατάθεσης, η εταιρεία οφείλει να εφαρμόσει τεχνικές λύσεις που εμποδίζουν την ανάγνωση των cookies που ελέγχει, ενώ για τα cookies τρίτων μερών οφείλει να διασφαλίσει την εφαρμογή παρόμοιων λύσεων από τους συνεργάτες της.