logo-print

Εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών και προστασία προσωπικών δεδομένων

Ποιοι κανόνες πρέπει να τηρούνται για την άμεση προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών μέσω ταχυδρομείου, τηλεφωνικών κλήσεων και ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας

07/01/2014

16/11/2017

Το δίκαιο της ψηφιακής οικονομίας

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΉΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΉΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΔΙΚΑΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΙΓΓΛΕΖΑΚΗΣ

Δίκαιο πληροφορικής - E έκδοση

Η αποστολή διαφημιστικού υλικού απευθείας στους καταναλωτές είναι μια κοινή και κατά κανόνα θεμιτή πρακτική για να διαφημίζουν οι εταιρείες, και όχι μόνο, τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα τους.

Για να μπορέσει όμως να υπάρξει μια τέτοια επικοινωνία είναι απαραίτητο να έχει ο διαφημιζόμενος πρόσβαση στα στοιχεία (τηλέφωνο, ηλεκτρονική ή φυσική διεύθυνση) του παραλήπτη της διαφήμισης.

Ο νόμος θέτει ορισμένες προϋποθέσεις για να είναι σύννομη η απόκτηση και η τήρηση αυτών των προσωπικών δεδομένων, με σκοπό να εξασφαλίζεται η ιδιωτικότητα των στοιχείων αυτών αλλά και να μην αποβαίνει η εμπορική επικοινωνία ενοχλητική για τον παραλήπτη-υποκείμενο των δεδομένων.

Οι προϋποθέσεις και η προβλεπόμενη διαδικασία ποικίλλουν ανάλογα με το ποιο είδος εμπορικής προώθησης επιλέγουν οι διαφημιζόμενοι. Συγκεκριμένα:

α.  Έντυπο διαφημιστικό υλικό μέσω παραδοσιακού ταχυδρομείου

Η αποστολή τέτοιου υλικού απαιτεί κατά κανόνα την προηγούμενη συγκατάθεση του παραλήπτη. Επιτρέπεται εξαιρετικά η αποστολή τέτοιου υλικού χωρίς τη συγκατάθεση του υποκειμένου δεδομένων εάν τα στοιχεία αποκτούνται από δημοσίους καταλόγους (π.χ. τηλεφωνικοί κατάλογοι, Χρυσός Οδηγός) ή βάσει προϋπάρχουσας πελατειακής ή συναλλακτικής σχέσης ή εάν ο ίδιος ο παραλήπτης δημοσιοποίησε τα δεδομένα του για συναφή σκοπό. Σε αυτές τις περιπτώσεις όμως τα στοιχεία που αποκτώνται πρέπει να είναι τα απολύτως απαραίτητα (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, επάγγελμα), ενώ απαιτείται η ενημέρωση του παραλήπτη για την πηγή προέλευσης των δεδομένων αυτών.

Εάν σας αποστέλλεται τέτοιο υλικό και επιθυμείτε να σταματήσει η αποστολή του μπορείτε να ενημερώσετε είτε τον αποστολέα-διαφημιζόμενο είτε την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για να ενταχθείτε στο Μητρώο όσων δεν επιθυμούν να αποτελούν τα δεδομένα του αντικείμενο επεξεργασίας για διαφημιστικούς σκοπούς (λίστα άρθρου 13).

β. Τηλεφωνικές κλήσεις για διαφημιστικούς σκοπούς

Για να πραγματοποιούνται τέτοιες κλήσεις απαιτείται και πάλι η συγκατάθεση του παραλήπτη-υποκειμένου των δεδομένων. Γίνεται διάκριση από το νόμο με βάση το αν η κλήση λαμβάνει χώρα με ανθρώπινη παρέμβαση ή αυτοματοποιημένα:

i) Για τις κλήσεις με ανθρώπινη παρέμβαση ισχύει το σύστημα opt-out, ο παραλήπτης δηλαδή έχει τη δυνατότητα να ζητήσει από εκείνον που τον καλεί ή από τον πάροχο της υπηρεσίας τηλεφωνίας να σταματήσουν οι κλήσεις και να ενταχθεί στο μητρώο εκείνων που δεν επιθυμούν επικοινωνία για εμπορικούς σκοπούς. Επιπλέον, ο παραλήπτης-υποκείμενο δεδομένων δικαιούται να μάθει πως βρέθηκαν τα στοιχεία επικοινωνίας του, καθώς και το εάν και με ποιον τρόπο έδωσε τη συγκατάθεσή του.

ii) Για τις αυτοματοποιημένες κλήσεις (χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση) ισχύει ο κανόνας του opt-in, δηλαδή η συγκατάθεση του παραλήπτη πρέπει να έχει προηγηθεί της κλήσης. Αυτό ισχύει ακόμα και στην περίπτωση που έχετε δώσει στον πάροχο υπηρεσιών τηλεφωνίας τη γενική σας συγκατάθεση για να δέχεστε τέτοιες κλήσεις.

γ. Διαφημιστικά email, SMS και MMS

Για τα ανεπιθύμητα email (spam) καθώς και για τα SMS ή MMS που αποστέλλονται σε συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας ισχύει το σύστημα opt-in. Για τις μεθόδους αυτές ισχύουν οι κανόνες για τις ανεπιθύμητες ηλεκτρονικές επικοινωνίες, ευρύτερα γνωστές και ως spam.

Σε κάθε περίπτωση ο παραλήπτης-υποκείμενο δεδομένων πρέπει να γνωρίζει ότι η συγκατάθεση του είναι απαραίτητη για να υπάρξει επικοινωνία για εμπορικούς-διαφημιστικούς σκοπούς και ότι μπορεί να την ανακαλέσει όποτε το επιθυμεί.

Με πληροφορίες από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Δίκαιο επιταγής - 6η έκδοση
Δίκαιο Αναγκαστικής Εκτελέσεως Ι - Γενικό Μέρος Γ έκδοση

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ

send