logo-print

Δημοσιεύθηκε ο Νόμος 4756/2020 για τα «μέτρα ενίσχυσης εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές ρυθμίσεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων»

Τι προβλέπεται για εφάπαξ οικονομική ενίσχυση σε δικηγόρους, μηχανικούς και οικονομολόγους - Εξομοίωση εισφορών επικουρικής ασφάλισης έμμισθων δικηγόρων και μισθωτών μηχανικών

27/11/2020

28/11/2020

Συλλογικό Εργατικό Δίκαιο

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΖΕΡΔΕΛΗΣ

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Νομολογία - Θεωρία και πρακτικά ζητήματα εργατικού δικαίου

ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΛΕΒΕΝΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο Νόμος 4756/2020 με τα "Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές ρυθμίσεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων".

Σύμφωνα με την αιτιολογική του έκθεση, ο Νόμος αποτελείται από πέντε (5) μέρη, με τα οποία εισάγονται ρυθμίσεις:

α) για την ολοκληρωμένη παρέμβαση σε ζητήματα κοινωνικών υποθέσεων υπέρ της υποστήριξης των παιδιών, της ενδυνάμωσης του θεσμού της υιοθεσίας-αναδοχής, της προστασίας σε ζητήματα έμφυλης βίας, της ανάδειξης καίριων ζητημάτων σχετικά με το επίδομα στεγαστικής συνδρομής ανασφάλιστων υπερηλίκων και την εν γένει ενίσχυση και εκσυγχρονισμό του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας της χώρας,

β) για την επίλυση ασφαλιστικών ζητημάτων με σκοπό τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους, τη διευκόλυνση καταβολής οφειλών μέσω ρύθμισης σε φυσικά και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που έχουν πληγεί από την πανδημία του COVID-19, την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού του e- ΕΦΚΑ και την καλύτερη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων,

γ) για την αντιμετώπιση μιας σειράς οργανωτικών ζητημάτων για την εύρυθμη λειτουργία του e- ΕΦΚΑ,

δ) για την επίλυση οργανωτικών ζητημάτων Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και

ε) για την θέσπιση διατάξεων αρμοδιότητας του ΟΑΕΔ που στοχεύουν στην ενδυνάμωση των ανέργων.

Μεταξύ άλλων, ο Νόμος περιλαμβάνει τρεις ενδιαφέρουσες διατάξεις για δικηγόρους. Ειδικότερα:

Άρθρο 66 Εφάπαξ οικονομική ενίσχυση σε δικηγόρους, μηχανικούς και οικονομολόγους από τον Ειδικό Λογαριασμό Ανεργίας υπέρ των Αυτοτελώς και Ανεξαρτήτως Απασχολουμένων που έχει συσταθεί στον ΟΑΕΔ

Αιτιολογική έκθεση:

Με το προτεινόμενο άρθρο επιδιώκεται η αντιμετώπιση των αρνητικών οικονομικών συνεπειών που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού COVID-19 στους δικηγόρους, μηχανικούς και οικονομολόγους με τη χορήγηση εφάπαξ οικονομικής ενίσχυσης. Ειδικότερα, επιχειρείται η στήριξη των δικηγόρων, μηχανικών και οικονομολόγων, ασφαλισμένων που υπάγονται στον eΕΦΚΑ οι οποίοι έχουν υποχρέωση καταβολής εισφοράς υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού Ανεργίας- Αυτοτελώς και Ανεξαρτήτως Απασχολουμένων της παρ.2α του άρθρου 44 του ν. 3986/2011 (Α΄152), και οι οποίοι λόγω των συνεπειών του κορωνοϊού COVID-19 είχαν ενταχθεί μεταξύ των μηνών Μαρτίου-Νοεμβρίου 2020 στους πληττόμενους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) του Υπουργείου Οικονομικών.

Με την παρ. 2 προβλέπεται ότι οι δαπάνες που προκαλούνται από την εφαρμογή του παρόντος για τους δικηγόρους κα για τους μηχανικούς καταβάλλονται από τον δεύτερο κλάδο ενώ για τους οικονομολόγους από τον πρώτο κλάδο του Ειδικού Λογαριασμού Ανεργίας υπέρ των Αυτοτελώς και Ανεξαρτήτως Απασχολουμένων της παρ. 2 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011.

Με την παρ. 3 παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων να καθορίσουν το ύψος, τους δικαιούχους, τα εισοδηματικά κριτήρια, τους όρους, τις προϋποθέσεις, τη διαδικασία, το χρόνο και τον τρόπο χορήγησης της εν λόγω οικονομικής ενίσχυσης, τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την απόδειξη των προϋποθέσεων χορήγησης, καθώς και να εξειδικεύσουν τυχόν ειδικότερα θέματα για την εφαρμογή του παρόντος.

Με την παρ. 4 προβλέπεται ότι η εφάπαξ οικονομική ενίσχυση της παρ. 1 απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 29 του ν. 3986/2011, δεν κατάσχεται ούτε συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα νομικά πρόσωπα των τελευταίων και τα ασφαλιστικά ταμεία, όπως επίσης δεν κατάσχεται από πιστωτικά ιδρύματα για οφειλές προς αυτά, ούτε συμψηφίζεται με οφειλές προς πιστωτικά ιδρύματα και δεν προσμετράται στο συνολικό, πραγματικό ή τεκμαρτό, οικογενειακό εισόδημα.

Άρθρο 35 Εξομοίωση εισφορών επικουρικής ασφάλισης έμμισθων δικηγόρων και μισθωτών μηχανικών

Αιτιολογική έκθεση:

Με την προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζεται ενιαία και συνολικά το ζήτημα της επικουρικής ασφάλισης των μισθωτών μηχανικών, κατ’ αντιστοιχία με την επικουρική ασφάλιση των έμμισθων δικηγορών, αποσκοπώντας στην άρση οποιασδήποτε ανισότητας μεταξύ των ανωτέρω, καθώς πρόκειται για ασφαλισμένους στους οικείους τομείς του κλάδου επικουρικής ασφάλισης του πρώην Ε.Τ.Α.Α.

Ειδικότερα, στην παρ. 1 του προτεινόμενου άρθρου προβλέπεται ότι από την 1.1.2020 για την καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών επικουρικής ασφάλισης, εκτός από τους αυτοτελώς απασχολούμενους, ελεύθερους επαγγελματίες, έμμισθους δικηγόρους θα κατατάσσονται σε τρεις (3) ασφαλιστικές κατηγορίες, των οποίων το ποσόν της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς ορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 97 του ν. 4387/2016 (Α΄85) και οι μισθωτοί μηχανικοί, ως ανήκοντες και αυτοί στην κατηγορία των ασφαλισμένων στους οικείους τομείς του κλάδου επικουρικής ασφάλισης του πρώην Ε.Τ.Α.Α.

Με την παρ. 3 του προτεινόμενου άρθρου προβλέπεται ότι οι υγειονομικοί μισθωτοί ασφαλισμένοι του πρώην Ε.Τ.Α.Α, οι οποίοι, υπάγονται προαιρετικά στην επικουρική ασφάλιση από 1.1.2021 θα καταβάλλουν τις εισφορές της παρ. 3 του άρθρου 97 του ν. 4387/2016.

Στην παρ. 2 του προτεινόμενου άρθρου ορίζεται ότι από την 1η.1.2020 για τους μισθωτούς μηχανικούς και από την 1η.1.2021 για τους μισθωτούς υγειονομικούς τα ποσά της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς θα επιμερίζονται κατά 50% στον εργοδότη και κατά 50% στον ασφαλισμένο.

Τέλος, στην παρ. 4 ορίζεται ότι ειδικά για τους μισθωτούς μηχανικούς από την 1η.1.2020 και τους υγειονομικούς μισθωτούς από την 1η.1.2021 καταβάλλεται για τις εισφορές της επικουρικής ασφάλισης υποχρεωτικά η ασφαλιστική εισφορά της παρ. 3 του άρθρου 97, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 97 και για τις εισφορές εφάπαξ παροχής υποχρεωτικά η ασφαλιστική εισφορά της περ. γ’ της παρ. 2 του άρθρου 35, σύμφωνα με την περ. γ’ της παρ. 2 του άρθρου 35.

Άρθρο 61 Ανάθεση σε ιδιώτες δικηγόρους και μηχανικούς εργασιών σχετικών με την κατοχύρωση εμπράγματων δικαιωμάτων του ΟΑΕΔ στο Κτηματολόγιο

Αιτιολογική έκθεση:

Σύμφωνα με το άρθρο 35 του ν. 4144/2013 (Α’88), ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) κατέστη καθολικός διάδοχος και υπεισήλθε σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του καταργηθέντος με το ν. 4046/2012 Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (Ο.Ε.Κ) και όλα τα ακίνητα του ΟΕΚ περιήλθαν στον ΟΑΕΔ. Ως εκ τούτου, προέκυψε μεγάλος αριθμός προς κατοχύρωση εμπράγματων δικαιωμάτων, για τον οποίο δεν επαρκεί το προσωπικό του ΟΑΕΔ.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση παρέχεται η δυνατότητα στον Διοικητή του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.), μετά από σύμφωνη γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου, να αναθέτει σε ιδιώτες δικηγόρους και μηχανικούς εργασίες σχετικές με την κατοχύρωση των εμπράγματων δικαιωμάτων του Οργανισμού στο Εθνικό Κτηματολόγιο, ενδεικτικά αναφερόμενες στην προτεινόμενη διάταξη, σε περίπτωση που το προσωπικό του ΟΑΕΔ, λόγω του εξαιρετικά μεγάλου αριθμού των προς κατοχύρωση εμπράγματων δικαιωμάτων του Οργανισμού, δεν επαρκεί για την ασφαλή κατοχύρωση των εμπράγματων δικαιωμάτων του Οργανισμού στο Εθνικό Κτηματολόγιο.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται αφενός η ασφαλής κατοχύρωση των εμπραγμάτων δικαιωμάτων και επιδιώκεται η επιτάχυνση των εργασιών που σχετίζονται με την κατοχύρωση τους.

Δείτε αναλυτικά το Νόμο 4756/2020, όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ.

Εγχειρίδιο Οικογενειακού Δικαίου

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ - ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΚΟΤΖΑΜΠΑΣΗ ΑΘΗΝΑ

Κύρια Ανάκριση

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ

ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ / ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ