ΕΔΔΑ: Νόμιμη η δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων οφειλετών του Δημοσίου στο διαδίκτυο
Ενδιαφέρουσα απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την προστασία της ιδιωτικής ζωής και τη δημοσιοποίηση πληροφοριών για άτομα με οφειλές στην εφορία
Με μία ενδιαφέρουσα απόφασή του το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου έκρινε ότι η δημοσιοποίηση των ονομάτων οφειλετών του Δημοσίου στο διαδίκτυο δεν παραβιάζει το άρθρο 8 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (δικαίωμα σεβασμού της ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής).
Σύμφωνα με το ιστορικό της υπόθεσης, ο αιτών, L.B., είναι Ούγγρος υπήκοος που γεννήθηκε το 1966 και ζει στη Βουδαπέστη.
Η υπόθεση αφορούσε τη δημοσίευση των προσωπικών δεδομένων του από τις φορολογικές αρχές στο Διαδίκτυο λόγω μη καταβολής φόρων.
Στις 27 Ιανουαρίου 2016, η Εθνική Φορολογική και Τελωνειακή Αρχή της Ουγγαρίας δημοσίευσε τα προσωπικά στοιχεία του αιτούντος σε έναν κατάλογο φορολογουμένων στον ιστότοπό της, όπως προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία για τα άτομα των οποίων οι ληξιπρόθεσμες οφειλές στην εφορία ξεπερνούν τα 10 εκατομμύρια ουγγρικά φιορίνια (περίπου 28.000 ευρώ).
Διαβάστε επίσης: ΑΠΔΠΧ: Νόμιμη η δημοσιοποίηση των στοιχείων οφειλετών του ΕΦΚΑ στο διαδίκτυο
Οι πληροφορίες που δημοσιεύθηκαν περιελάμβαναν το όνομα του αιτούντος, τη διεύθυνση κατοικίας, τον αριθμό φορολογικού μητρώου και το ποσό του μη καταβληθέντος φόρου που οφείλει.
Στη συνέχεια εμφανίστηκε επίσης σε μια λίστα "μεγάλων φοροφυγάδων" στον ιστότοπο των φορολογικών αρχών, ενώ μία ενημερωτική ιστοσελίδα δημιούργησε έναν διαδραστικό χάρτη με όσους χρωστούσαν στον οποία η διεύθυνση κατοικίας του εμφανιζόταν με μια κόκκινη κουκκίδα.
Στηριζόμενος στο άρθρο 8 (δικαίωμα σεβασμού της ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής και της κατοικίας) της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ο αιτών ισχυρίστηκε ότι δεν ήταν απαραίτητη η δημοσίευση του ονόματός του και άλλων πληροφοριών στον εν λόγω κατάλογο, υποστηρίζοντας ότι ο κύριος λόγος ήταν να τον διαπομπέυσει δημόσια.
Με απόφασή του, η οποία ελήφθη με πλειοψηφία, το τέταρτο τμήμα του ΕΔΔΑ έκρινε ότι δεν υπάρχει παραβίαση του άρθρου 8.
Μεταξύ άλλων, το Δικαστήριο αναφέρει ότι περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη μορφή δημοσίευσης, η δημοσίευση μέσω μιας ιστοσελίδας που έχει οριστεί για φορολογικά θέματα εξασφάλισε ότι οι σχετικές πληροφορίες διαμοιράστηκαν με τρόπο λογικά υπολογισμένο για να φτάσουν σε εκείνους που έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για αυτό, αποφεύγοντας ταυτόχρονα την αποκάλυψη σε όσους δεν είχαν τέτοιο ενδιαφέρον.
Το Δικαστήριο θεώρησε επίσης σημαντικό ότι ο ιστότοπος της Φορολογικής Αρχής δεν παρείχε στο κοινό μέσα διαπόμπευσης του αιτούντος, όπως για παράδειγμα τη δυνατότητα δημοσίευσης σχολίων κάτω από τους εν λόγω καταλόγους.
Τέλος, το Δικαστήριο σημείωσε ότι υπό τις περιστάσεις της παρούσας υπόθεσης, η δημοσιοποίηση των εν λόγω πληροφοριών δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί σοβαρή εισβολή στην προσωπική σφαίρα του αιτούντος, υποστηρίζοντας ότι δεν φαίνεται η δημοσιοποίηση των προσωπικών του δεδομένων να προκάλεσε σημαντικά μεγαλύτερη επιβάρυνση στην ιδιωτική του ζωή από ό, τι ήταν απαραίτητο για την προώθηση του νόμιμου συμφέροντος του κράτους.
Δεδομένου του συγκεκριμένου πλαισίου με βάση το οποίο δημοσιεύθηκαν οι επίμαχες πληροφορίες, το γεγονός ότι η δημοσίευση είχε σχεδιαστεί για να εξασφαλίσει τη διαθεσιμότητα και την προσβασιμότητα πληροφοριών προς το δημόσιο συμφέρον και την περιορισμένη επίδραση της δημοσίευσης στην καθημερινή ζωή του αιτούντος, το Δικαστήριο έκρινε ότι η δημοσίευση εμπίπτει εντός των ορίων διακριτικής ευχέρειας της Ουγγαρίας.
Η απόφαση είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του ΕΔΔΑ.