logo-print

Εντός του 2018 η υποχρεωτική έκδοση και διακίνηση πράξεων με ηλεκτρονικά μέσα στο Δημόσιο

Με χρήση ψηφιακής υπογραφής και χρονοσήμανσης όλες οι διαδικασίες στο Δημόσιο - Μόνο με ηλεκτρονικά μέσα οι διοικητικές πράξεις, αλλιώς δεν εκτελούνται

03/01/2018

11/01/2018

Έως την 31η Δεκεμβρίου θα πρέπει τελικώς να τεθεί σε πλήρη ισχύ το σύστημα έκδοσης διοικητικών πράξεων και λοιπών εγγράφων αποκλειστικά μέσω Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, με χρήση εγκεκριμένης ηλεκτρονικής υπογραφής και ηλεκτρονικής χρονοσφραγίδας, για το σύνολο των Υπουργείων και των υπόλοιπων φορέων του Δημοσίου.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις εν λόγω διατάξεις, μετά την έναρξη εφαρμογής του νέου συστήματος, πράξεις και αποφάσεις που εκδίδονται κατά παράβαση των νέων διατάξεων δεν θα εκτελούνται.

Το 2016 η νομοθετική πρωτοβουλία

Η - μάλλον φιλόδοξη - διάταξη του Ν. 3979/2011 τέθηκε αρχικώς στα τέλη του 2016 (άρθρο 24 του Ν. 4440/2016) και προέβλεπε ότι το σύστημα ηλεκτρονικής έκδοσης και διακίνησης θα έπρεπε να τεθεί σε εφαρμογή για το σύνολο των Υπουργείων την 1η Ιουλίου 2017, παρέχοντας δυνατότητα παράτασης έως την 1η Ιανουάριου 2018 μόνο για εξαιρετικές και ειδικά αιτιολογημένες περιπτώσεις.

Παράλληλα, η ημερομηνία έναρξης ισχύος για τους υπόλοιπους φορείς του δημοσίου, όπως τα ν.π.δ.δ., οι ανεξάρτητες και ρυθμιστικές αρχές, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και οι ΟΤΑ α' και β’ βαθμού, έπρεπε να οριστεί με απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης και σε κάθε περίπτωση όχι αργότερα από την 31η Δεκεμβρίου 2018.

Με απόφαση του αρμόδιου Υπουργείου στις 30 Ιουνίου 2017 δόθηκε παράταση στην έναρξη ισχύος του συστήματος για το σύνολο των Υπουργείων έως την 1η Ιανουαρίου, προκειμένου «να διασφαλιστεί η ομαλή δράση της Διοίκησης».

Οριστικά έως το τέλος του 2018 η εφαρμογή του νέου συστήματος

Ενόψει των δυσχερειών στην εφαρμογή του συστήματος, με το άρθρο 47 του πρόσφατου Νόμου 4508/2017 (ημ/νία έναρξης ισχύος 22/12/2017), αποφασίστηκε η θέσπιση δυνατότητας παράτασης της ημερομηνίας υπαγωγής του συνόλου των Υπουργείων, καθώς και των υπόλοιπων φορέων του Δημοσίου, όπως των Ν.Π.Δ.Δ., των ανεξάρτητων και ρυθμιστικών αρχών, του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και των ΟΤΑ α' και β' βαθμού, στο σύστημα έκδοσης διοικητικών πράξεων και λοιπών εγγράφων αποκλειστικά μέσω ΤΠΕ, με ανώτατο χρονικό όριο την 31η Δεκεμβρίου 2018.

Όπως προβλέπεται στη νέα διάταξη, με κοινή υπουργική απόφαση, θεσμοθετείται η δυνατότητα σταδιακής έναρξης λειτουργίας, με αποκλειστική χρήση Τ.Π.Ε., του κάθε φορέα του Δημοσίου Τομέα, και με ανώτατο χρονικό όριο την ανωτέρω ημερομηνία για όλους.

Όπως αναφέρεται στη σχετική αιτιολογική έκθεση, με τη νέα ρύθμιση επιδιώκεται η βέλτιστη εφαρμογή του παραπάνω συστήματος και η αποτελεσματική προσαρμογή κάθε Δημόσιου φορέα σε αυτό.

Σημαντικά οφέλη για το Δημόσιο

Παρά τις παρατάσεις στην έναρξη εφαρμογής του, το νέο σύστημα έκδοσης και διακίνησης διοικητικών πράξεων αποκλειστικά μέσω ΤΠΕ αναμένεται να έχει σημαντικά οφέλη τόσο για τους πολίτες όσο και το Δημόσιο.

Σύμφωνα με σχετική μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών από το 2014, με την εφαρμογή της εν λόγω ρύθμισης εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί δημοσιονομική εξοικονόμηση της τάξεως των 400 εκατομμυρίων ευρώ κατά έτος.

Παράλληλα, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του Ν. 4440/2016, δεδομένου ότι από το 2001 υφίσταται το νομικό πλαίσιο για την εισαγωγή της προηγμένης ηλεκτρονικής υπογραφής χωρίς να έχει καταστεί ενεργό και χωρίς να έχει θωρακισθεί περαιτέρω, το ελληνικό Δημόσιο έχει δαπανήσει τα τελευταία 15 έτη περίπου 6 δις ευρώ, εμμένοντας στην χρήση χαρτιού και έντυπης διαδικασίας δημιουργίας και ροής εγγράφων.

logo

Θέλετε να λαμβάνετε τις ενημερώσεις μας;

Είστε δικηγόρος και επιθυμείτε να προβληθείτε στο Lawspot;

Δημιουργήστε το λογαριασμό σας άμεσα και δωρεάν.

Δημιουργία λογαριασμού