Η Επιτροπή και οι εθνικές αρχές καλούν την Apple να σταματήσει τις πρακτικές γεωγραφικού αποκλεισμού στις υπηρεσίες της
Οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν περιορισμούς όσον αφορά τη διαδικτυακή πρόσβαση, τις μεθόδους πληρωμής και την τηλεφόρτωση
Μετά από συντονισμένη έρευνα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (δίκτυο CPC) των εθνικών αρχών προστασίας των καταναλωτών και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κοινοποίησαν στην Apple διάφορες δυνητικά απαγορευμένες πρακτικές γεωγραφικού αποκλεισμού που εντόπισε το δίκτυο CPC σε ορισμένες υπηρεσίες της Apple, όπως τα App Store, Apple Arcade, Music, iTunes Store, Books και Podcasts.
Το δίκτυο ζητά από την Apple να ευθυγραμμίσει τις πρακτικές της με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) κατά του γεωγραφικού αποκλεισμού.
Το δίκτυο CPC έχει εντοπίσει ορισμένους περιορισμούς στις υπηρεσίες της Apple, οι οποίοι, σύμφωνα με την αξιολόγηση του δικτύου, εισάγουν παράνομες διακρίσεις εις βάρος των Ευρωπαίων καταναλωτών σε σχέση με τον τόπο διαμονής τους. Οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν περιορισμούς όσον αφορά τη διαδικτυακή πρόσβαση, τις μεθόδους πληρωμής και την τηλεφόρτωση.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά στη διαδικτυακή πρόσβαση, οι υπηρεσίες Apple Media Services έχουν διαφορετική διεπαφή για τις διάφορες χώρες της ΕΕ. Στην έκδοση των εφαρμογών αυτών των υπηρεσιών, οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση μόνο στη διεπαφή που έχει δημιουργηθεί για τη χώρα στην οποία έχουν δηλώσει τον λογαριασμό τους στην Apple και αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις όταν προσπαθούν να την αλλάξουν, κάτι που δεν επιτρέπεται από τους κανόνες της ΕΕ κατά του αποκλεισμού των γεωγραφικών δεδομένων.
Αναφορικά με τις μεθόδους πληρωμής, κατά την πραγματοποίηση πληρωμένων αγορών στις υπηρεσίες Apple Media Services, οι καταναλωτές επιτρέπεται να χρησιμοποιούν μόνο μέσα πληρωμής (όπως πιστωτική/χρεωστική κάρτα) που έχουν εκδοθεί στη χώρα στην οποία έχουν καταχωρήσει τον λογαριασμό τους στην Apple.
Τέλος, δεδομένου ότι το App Store δεν επιτρέπει στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση στην έκδοση άλλης χώρας της ΕΕ, οι καταναλωτές δεν επιτρέπεται να κατεβάζουν τις εφαρμογές που προσφέρονται σε άλλες χώρες. Οι καταναλωτές θα πρέπει να μπορούν να κατεβάζουν εφαρμογές που προσφέρονται σε άλλες χώρες της ΕΕ όταν ταξιδεύουν ή διαμένουν προσωρινά στη χώρα αυτή.
Οι νομικές υποχρεώσεις που επικαλείται το Δίκτυο CPC έναντι της Apple βρίσκονται στον Κανονισμό για τον γεωγραφικό αποκλεισμό και στην Οδηγία για τις υπηρεσίες. Ο Κανονισμός για τον γεωγραφικό αποκλεισμό απαγορεύει τις αδικαιολόγητες διακρίσεις μεταξύ των πελατών της ΕΕ με βάση την ιθαγένεια, την κατοικία ή τον τόπο εγκατάστασής τους, όταν θέλουν να αγοράσουν αγαθά και υπηρεσίες από εμπόρους που βρίσκονται σε διαφορετικό κράτος μέλος. Η Οδηγία για τις υπηρεσίες απαιτεί οι γενικοί όροι πρόσβασης σε μια υπηρεσία να μην περιέχουν διατάξεις που εισάγουν διακρίσεις όσον αφορά την ιθαγένεια ή τον τόπο διαμονής του αποδέκτη της υπηρεσίας, εκτός εάν δικαιολογούνται άμεσα από αντικειμενικά κριτήρια.
Η Apple έχει προθεσμία ενός μηνός για να απαντήσει στα πορίσματα του δικτύου CPC και να προτείνει δεσμεύσεις σχετικά με το ποια μέτρα προτίθεται να λάβει για τις εντοπισθείσες πρακτικές γεωγραφικού αποκλεισμού. Ανάλογα με την απάντηση της Apple, το δίκτυο CPC μπορεί να ξεκινήσει διάλογο με την εταιρεία. Εάν η Apple δεν απαντήσει ικανοποιητικά στις ανησυχίες που εξέφρασε το δίκτυο CPC, οι εθνικές αρχές μπορούν να λάβουν μέτρα επιβολής για να διασφαλίσουν τη συμμόρφωση της εταιρείας με τη νομοθεσία. Αυτό δεν αναιρεί την εξουσία των εθνικών αρχών να λαμβάνουν μέτρα επιβολής στο πλαίσιο εν εξελίξει εθνικών διαδικασιών.