Η Νέα Δικονομία του ΣτΕ: Συγκριτικός Πίνακας Παλαιών και Νέων Ρυθμίσεων (Ν. 5119/2024)
Συγκριτικό πίνακα παλαιών και νέων ρυθμίσεων σχετικά με τη νέα δικονομία του Συμβουλίου της Επικρατείας επιμελήθηκε ο Αλέξανδρος Μαντζούτσος, Δικηγόρος - ΔΝ, Σύμβουλος - τ. Αντιπρόεδρος ΔΣΑ.
Όπως αναφέρεται στο σχετικό κείμενο, τη 16η.9.2024, οπότε τέθηκε σε ισχύ το Μέρος Β΄ του Ν. 5119/2024 (Α΄ 103), με το οποίο επέρχονται εκτεταμένες τροποποιήσεις στο π.δ. 18/1989, η ελληνική έννομη τάξη απέκτησε πλέον «δύο» π.δ. 18/1989, καθώς σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 23 παρ. 1 και 2 του νόμου αυτού:
1. Για τα ένδικα βοηθήματα και μέσα που έχουν κατατεθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας έως τη 15η.9.2024 εξακολουθούν να εφαρμόζονται οι διατάξεις του π.δ. 18/1989 (Α΄ 8) που ισχύουν πριν από τη 16η.9.2024.
2. Για τις υποθέσεις ακυρωτικής αρμοδιότητας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων εξακολουθούν να εφαρμόζονται οι διατάξεις του π.δ. 18/1989 που ισχύουν πριν από τη 16η.9.2024.
Αυτό σημαίνει ότι με άλλες διαδικασίες («παλαιό» π.δ. 18/1989) θα εκδικάζονται οι ακυρωτικές διαφορές ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου και του Διοικητικού Εφετείου καθώς και τα έως 15.9.2024 κατατεθειμένα ένδικα βοηθήματα και μέσα ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και με άλλες διαδικασίες («νέο» π.δ. 18/1989) θα εκδικάζονται τα ένδικα βοηθήματα και μέσα που κατατίθενται μόνο στο Συμβούλιο της Επικρατείας και μόνο από τις 16.9.2024 και μετά.
Πρόκειται για νομικό curiosum που ενδεχομένως αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία, υπερβαίνοντας κατά πολύ τη συνήθη κακή νομοθέτηση των τελευταίων ετών, αφού δεν νοείται «τροποποίηση» διατάξεων μόνο ως προς ένα μέρος του πεδίου εφαρμογής τους.
Είναι άλλο πράγμα η πρόβλεψη με μεταβατική διάταξη να μην καταλαμβάνονται οι εκκρεμείς υποθέσεις ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και εντελώς άλλο πράγμα να ορίζεται ότι στις υποθέσεις ακυρωτικής αρμοδιότητας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων θα εξακολουθούν να εφαρμόζονται διατάξεις που έχουν τροποποιηθεί, καταργηθεί ή αντικατασταθεί!
Η νομοθετική κατασκευή μιας νέας δικονομίας αποκλειστικά για το Συμβούλιο της Επικρατείας, στο βαθμό που ο νομοθέτης για ακατανόητους λόγους προκρίνει την περαιτέρω πολυδιάσπαση των ρυθμίσεων αντί της ενοποίησης των διαδικασιών, νομοτεχνικά θα όφειλε να γίνει με πρόβλεψη ειδικών διατάξεων.
Ως νομοθετικός σκοπός της εν λόγω «μεταρρύθμισης» αναφέρεται -και σε αυτό το νομοθέτημα- «η ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εκδίκαση των υποθέσεων».
Προς διευκόλυνση των συναδέλφων, αλλά και όλων των συλλειτουργών στην απονομή της Δικαιοσύνης, παρατίθεται ολόκληρο το π.δ. 18/1989, με τα τροποποιούμενα άρθρα σε μορφή πίνακα με συγκριτική επισκόπηση των παλαιών και νέων ρυθμίσεων, ώστε ο ερμηνευτής και ο εφαρμοστής του δικαίου να έχουν τη δυνατότητα να διαπιστώνουν ανά πάσα στιγμή τι ακριβώς εφαρμόζεται αφενός στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια (Διοικητικό Πρωτοδικείο – Διοικητικό Εφετείο) όταν δικάζουν ακυρωτικές διαφορές καθώς και για τα έως 15.9.2024 κατατεθειμένα ένδικα βοηθήματα και μέσα ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και αφετέρου για τα ένδικα βοηθήματα και μέσα που κατατίθενται στο Συμβούλιο της Επικρατείας από τις 16.9.2024 και μετά.
Δείτε αναλυτικά τον πίνακα.