logo-print

Κομισιόν: «Πράσινο φως» για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων

Οι συμβάσεις παραχώρησης αποτελούν μέρος των δεσμεύσεων της Ελλάδας, ανατέθηκαν με όρους της αγοράς και δεν συνεπάγονται κρατική ενίσχυση

18/03/2017

16/11/2017

Η αστική ευθύνη του οδικού μεταφορέα κατά τη CMR
ΕΣΔΑ Κατ΄άρθρο ερμηνεία

ΙΩΑΝΝΗ ΣΑΡΜΑΣ
ΞΕΝΟΦΩΝ ΚΟΝΤΙΑΔΗΣ
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Στο συμπέρασμα ότι οι συμβάσεις παραχώρησης για 14 περιφερειακούς αερολιμένες στην Ελλάδα ανατέθηκαν με όρους της αγοράς και, ως εκ τούτου, δεν συνεπάγονται κρατική ενίσχυση, κατέληξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση της Κομισιόν, οι συμβάσεις παραχώρησης αποτελούν μέρος των δεσμεύσεων της Ελλάδας στο πλαίσιο του προγράμματος στήριξης της σταθερότητας.

Το 2014 η Ελλάδα προέβη στην ανάθεση δύο συμβάσεων παραχώρησης για την αναβάθμιση, συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία δεκατεσσάρων συνολικά ελληνικών περιφερειακών αερολιμένων στη γερμανο-κυπριακή κοινοπραξία Fraport AG-Slentel Ltd. Σε αντάλλαγμα, η Fraport AG-Slentel Ltd θα καταβάλει τέλη παραχώρησης στο ελληνικό κράτος. Η Ελλάδα είχε δεσμευτεί για την παραχώρηση των εν λόγω αερολιμένων στο πλαίσιο των υποχρεώσεών της που απορρέουν από το πρόγραμμα στήριξης της σταθερότητας στην Ελλάδα.

Διαβάστε επίσης: Βασικοί κανόνες της ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων (Basic rules of the recovery of state aid)

Οι συμβάσεις παραχώρησης υπογράφηκαν τον Δεκέμβριο του 2015 και στη συνέχεια επικυρώθηκε από την Ελληνική Βουλή. Η Ελλάδα στη συνέχεια τις κοινοποίησε στην Επιτροπή τον Οκτώβριο του 2016, ζητώντας της να επιβεβαιώσει ότι δεν συνεπάγονται κρατική ενίσχυση.

Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, μια σύμβαση παραχώρησης για την εμπορική εκμετάλλευση υποδομών μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν συνιστά κρατική ενίσχυση εφόσον ανατίθεται υπό όρους που θα ήταν αποδεκτοί από έναν ιδιώτη ο οποίος ενεργεί υπό συνθήκες της αγοράς, εάν αυτός προσέφερε σύμβαση παραχώρησης για παρόμοια περιουσιακά στοιχεία.

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι όροι των συμβάσεων παραχώρησης συνάδουν με τις συνθήκες της αγοράς, κυρίως διότι προκύπτουν από ανταγωνιστική, διαφανή και χωρίς διακρίσεις διαδικασία υποβολής προσφορών. Η Επιτροπή διαπίστωσε επίσης ότι η Ελλάδα επέλεξε την καλύτερη προσφορά που υποβλήθηκε, ότι δηλαδή οι συμβάσεις παραχώρησης ανατέθηκαν στην εταιρεία που υπέβαλε την προσφορά που εξασφαλίζει τα υψηλότερα έσοδα για το ελληνικό κράτος. Με βάση τα ανωτέρω, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το ελληνικό κράτος ανέθεσε τις συμβάσεις παραχώρησης υπό όρους που θα ήταν αποδεκτοί από ιδιώτη.

Η Επιτροπή διαπίστωσε επίσης ότι η παροχή ή η προμήθεια ορισμένων δημόσιων υπηρεσιών από το ελληνικό κράτος (όπως η εναέρια κυκλοφορία, οι αστυνομικοί και τελωνειακοί έλεγχοι στους οικείους αερολιμένες) δεν παρέχει οικονομικό πλεονέκτημα στον φορέα εκμετάλλευσης του αερολιμένα και συνεπώς δεν συνιστά κρατική ενίσχυση υπέρ του.

Ως εκ τούτου, οι συμβάσεις παραχώρησης δεν συνεπάγονται κρατική ενίσχυση προς την κοινοπραξία Fraport AG-Slentel Ltd κατά την έννοια των κανόνων της ΕΕ.

Με τη σημερινή απόφαση της Επιτροπής αίρεται ένας όρος που έπρεπε να ικανοποιηθεί πριν από την έναρξη ισχύος των συμβάσεων παραχώρησης. Εναπόκειται πλέον στις ελληνικές αρχές να προχωρήσουν στα τελικά βήματα για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης των αερολιμένων που αποτελούν αντικείμενο των εν λόγω συμβάσεων.

Ιστορικό

Οι παραχωρήσεις αφορούν συνολικά 14 περιφερειακούς αερολιμένες. Η πρώτη σύμβαση παραχώρησης περιλαμβάνει τους παρακάτω περιφερειακούς αερολιμένες στην Κρήτη, την ηπειρωτική Ελλάδα και το Ιόνιο πέλαγος: αερολιμένες Ακτίου, Χανίων, Καβάλας,Κεφαλληνίας, Κέρκυρας, Θεσσαλονίκης και Ζακύνθου. Η δεύτερη σύμβαση παραχώρησης περιλαμβάνει τους περιφερειακούς αερολιμένες του Αιγαίου, ήτοι τους αερολιμένες Κω, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Ρόδου, Σάμου, Σαντορίνης και Σκιάθου.

Οι εν λόγω συμβάσεις παραχώρησης ανατίθενται στο πλαίσιο του φιλόδοξου προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων της ελληνικής κυβέρνησης, για το οποίο έχει δεσμευτεί δυνάμει του προγράμματος στήριξης της σταθερότητας. Συνιστά ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης να ολοκληρώσει τις συμφωνίες παραχώρησης και το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων γενικότερα.

Οι κατευθυντήριες γραμμές του 2014 για τις Κρατικές ενισχύσεις σε αερολιμένες και αεροπορικές εταιρείες διευκρινίζουν τις περιπτώσεις στις οποίες η χρηματοδότηση δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του κράτους ή υποδομών που συνδέονται άμεσα με τις εν λόγω δραστηριότητες δεν συνιστά εν γένει κρατική ενίσχυση.

Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευτεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.44259 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού μόλις διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.

Η μικρή και κλειστή οικογενειακή ανώνυμη εταιρία

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΓΕΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Ερμηνεία κατ΄ άρθρo του ΚΝ 489/1976 περί υποχρεωτικής ασφαλίσεως της εξ ατυχημάτων αυτοκινήτων αστικής ευθύνης"

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΝΟΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ

send