logo-print

Meta: Αλλαγή νομικής βάσης για τη συμπεριφορική διαφήμιση ανακοίνωσε η εταιρεία του Facebook

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η Meta θα εγκαταλείψει το έννομο συμφέρον και θα περάσει στη συγκατάθεση των χρηστών.

Το δίκαιο της ψηφιακής οικονομίας

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΉΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΉΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΔΙΚΑΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΙΓΓΛΕΖΑΚΗΣ

Το δίκαιο της ψηφιακής οικονομίας

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΔΙΚΑΙΟ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΉΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΉΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΔΙΚΑΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΕΙΔΙΚΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΙΓΓΛΕΖΑΚΗΣ

Την αλλαγή επιχειρηματικού μοντέλου ως προς την επεξεργασία δεδομένων για συμπεριφορική διαφήμιση στο Facebook ανακοίνωσε η Meta με σχετική ανάρτηση στο blog του δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με την από 1-8-2023 ανακοίνωση της εταιρείας, πρόθεσή της είναι να εγκαταλείψει την επίκληση της νομικής βάσης του εννόμου συμφέροντος και να υιοθετήσει μια νέα πρακτική, η οποία θα βασίζεται στη συγκατάθεση των χρηστών.

Η ανακοίνωση αυτή προκάλεσε έκπληξη, καθώς έρχεται λίγους μόλις μήνες από την προηγούμενη ενημέρωση της εταιρείας σχετικά με το ζήτημα της νομιμότητας στην επεξεργασία δεδομένων για προσωποποιημένη διαφήμιση. Με την ανακοίνωσή της εκείνη, η Meta είχε ενημερώσει πως, σε συμμόρφωση με την απόφαση της Ιρλανδικής εποπτικής αρχής, από την 5η Απριλίου του τρέχοντος έτους εγκαταλείπει τη νομική βάση της «συμβατικής αναγκαιότητας» και μεταθέτει τη θεμελίωση της επεξεργασίας στο έννομο συμφέρον της.

Εν τέλει και μετά τη δημοσίευση της απόφασης του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην υπόθεση C-252/21 (Meta Platforms and Others), αλλά και την απόφαση της Νορβηγικής εποπτικής αρχής Datatilsynet για τρίμηνη προσωρινή απαγόρευση της συμπεριφορικής διαφήμισης από την 4η Αυγούστου, η Meta αναγκάστηκε να αλλάξει και πάλι νομική βάση, καταλήγοντας στη συγκατάθεση. 

Η αλλαγή στάσης αυτή έγινε δεκτή με ικανοποίηση στις χώρες του ΓΚΠΔ, αλλά και με προβληματισμό στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι κάτοικοι του οποίου βρέθηκαν και πάλι εκτός των εξελίξεων. Ο ICO, βρετανική εποπτική αρχή, ανακοίνωσε ότι: «Ως ψηφιακή ρυθμιστική αρχή, δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες λειτουργούν διεθνώς και στον τρόπο με τον οποίο γίνονται σεβαστά τα δικαιώματα των ανθρώπων. Έχουμε υπόψιν μας τα σχέδια της Meta να ζητήσει τη συγκατάθεση των χρηστών για τη συμπεριφορική διαφήμιση στην ΕΕ, εξαιρουμένου του Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτό έρχεται ως αποτέλεσμα σχετικών αποφάσεων του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ιρλανδικής Επιτροπής Προστασίας Δεδομένων και της Νορβηγικής Αρχής Προστασίας Δεδομένων. Αξιολογούμε τι σημαίνει αυτό για τα πληροφοριακά δικαιώματα των κατοίκων του Ηνωμένου Βασιλείου και εξετάζουμε την κατάλληλη απάντηση".

Το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης της Meta έχει ως εξής:

Σήμερα, ανακοινώνουμε την πρόθεσή μας να αλλάξουμε τη νομική βάση που χρησιμοποιούμε για την επεξεργασία ορισμένων δεδομένων για συμπεριφορική διαφήμιση για άτομα στην ΕΕ, τον ΕΟΧ και την Ελβετία από το «Έννομο συμφέρον» στη «Συγκατάθεση». Η αλλαγή αυτή αποσκοπεί στην αντιμετώπιση ορισμένων εξελισσόμενων και αναδυόμενων κανονιστικών απαιτήσεων στην περιοχή, ιδίως του τρόπου με τον οποίο η επικεφαλής ρυθμιστική αρχή μας για την προστασία των δεδομένων στην ΕΕ, η Ιρλανδική Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων (DPC), ερμηνεύει τώρα τον ΓΚΠΔ υπό το φως πρόσφατων νομικών αποφάσεων, καθώς και εν αναμονή της έναρξης ισχύος του νόμου για τις ψηφιακές αγορές (DMA).

Διαχρονικά, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή αυτή έχουν βασιστεί σε διάφορες νομικές βάσεις βάσει του ΓΚΠΔ για τον σκοπό της επεξεργασίας δεδομένων για διαφημιστικούς σκοπούς. Ο ΓΚΠΔ αναφέρει ότι δεν υπάρχει ιεράρχηση μεταξύ των νομικών βάσεων και καμία δεν θα πρέπει να θεωρείται πιο έγκυρη από κάποια άλλη. Ωστόσο, ακούσαμε προσεκτικά τα ρυθμιστικά σχόλια από την ιρλανδική DPC, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο ερμηνεύει τις πρόσφατες αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, όταν αποφασίσαμε να προβούμε σε αυτή την αλλαγή.

Δεν υπάρχει άμεσος αντίκτυπος στις υπηρεσίες μας στην περιοχή. Μόλις εφαρμοστεί αυτή η αλλαγή, οι διαφημιζόμενοι θα εξακολουθήσουν να μπορούν να εκτελούν εξατομικευμένες διαφημιστικές καμπάνιες για να προσεγγίσουν δυνητικούς πελάτες και να αναπτύξουν τις επιχειρήσεις τους. Έχουμε συνυπολογίσει αυτή την αλλαγή στις επιχειρηματικές μας προοπτικές και στις σχετικές δημόσιες ανακοινώσεις που έχουμε κάνει μέχρι σήμερα.

Θα μοιραστούμε περαιτέρω πληροφορίες κατά τους επόμενους μήνες, διότι θα χρειαστεί χρόνος για να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε εποικοδομητικά με τις ρυθμιστικές αρχές, ώστε να διασφαλίσουμε ότι οποιαδήποτε προτεινόμενη λύση θα ανταποκρίνεται στις κανονιστικές υποχρεώσεις στην ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του GDPR και της επερχόμενης DMA.

Πολυκώδικας Μάρτιος 2024 No 5
Tα πρόδηλα σφάλματα στο κτηματολογικό δίκαιο Βιβλιοθήκη Δικαίου Κτηματολογίου Νο 20

ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ / ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ - ΔΗΜΗΤΡΑΣ

send